abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 april 2008 @ 12:38:47 #1
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_57955077

Backpacken wordt wereldwijd erg veel gedaan, maar toch valt het op dat tijdens wereldreizen Afrika dikwijls overgeslaan wordt. Dat is deels te begrijpen omdat de gebrekkige infrastructuur vlot rondreizen dikwijls verhindert.
Het neemt niet weg dat mijn vriendin en ik in september op een budgetvriendelijke manier willen rondreizen door Zambia en, als de situatie het dan toelaat [welke kans ik kleiner en kleiner zie worden], door Zimbabwe.

We kiezen er bewust voor niet in een georganiserde groep te reizen, om maximaal ons eigen programma te kunnen opstellen.
Bovendien willen we zeker wel een safari doen, maar dan niet voor een week ofzo. Uiteraard spreekt de natuurpracht me aan, en will ik de Vic Falls ook zien naast de fauna en flora. Ik heb alleen het gevoel dat een druk reisprogramma met enkel de toeristische highlights een andere highlight doet missen: de Afrikaanse sfeer.

Nu moet ik toegeven dat mijn Gambiareis van vorig jaar me mogelijks verblindde: alles was zo relax op een aangename manier. Voetballen met de locals, meegenomen worden naar een plaatselijke voetbalmatch door hen, de sfeer van de Afrikaanse markten, ..

Daarom wou ik graag een topic openen met een vraag naar mensen die op zichzelf door Zambia of in het algemeen Afrika reisden over hun ervaringen (die nog niet te vinden zijn op Fok zoals het reisverhaal van Hik in Mozambique), en waarin tips kunnen uitgewisseld worden. Uiteraard is een goede reisgids onontbeerlijk, maar persoonlijke ervaringen hebben hun nut bij mij al meer dan eens bewezen. Ook mensen die georgniseerde reizen maakten door Zambia kunnen natuurlijk bijzonder interessante info geven over hun ervaringen..
When all things seem to end, the future still remains..
pi_57955238
Ha leuk! Ik ben zelf ook helemaal enthousiast over backpacken in Afrika. Mn werk laat het me helaas niet toe langere tijd te reizen, dus steeds maar 3 weken gehad. Ik ben zelf 2x in Ghana geweest, dat was vooral de laatste keer heel leuk. Lieve mensen, relaxte sfeer, mooie landschappen, redelijke infrastructuur en spotgoedkoop vooral. Voor iemand die niet veel tijd heeft en Afrika misschien een beetje eng vindt is Ghana echt een aanrader
Whatever you're about to discover we off that.
  donderdag 10 april 2008 @ 13:39:35 #3
62913 Blik
The one and Only!
pi_57956392
Als je in Zambia bent, ga je dan ook in die lodge slapen uit de serie: "Van Amstelveen tot Afrika"?
  donderdag 10 april 2008 @ 15:08:46 #4
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_57958274
quote:
Op donderdag 10 april 2008 13:39 schreef Blik het volgende:
Als je in Zambia bent, ga je dan ook in die lodge slapen uit de serie: "Van Amstelveen tot Afrika"?
Als Belg heb ik geen enkel idee waarje het over hebt..

Als je op zoek gaat naar plaatsen om te slapen als backpacker kom je al snel uit bij Cha Cha Cha in Lusaka en de Lodge van de Jollyboys in Livingstone, maar dan vond ik vb een review online waarin stond dat in Lusaka (Cha Cha Cha) vanaf 8PM geen stromend water meer is wat uiteraard niet zo smakelijk is op het toilet als iemand last heeft van maag/darmen Ik kan dat precies niet zo goed geloven,maar misschien is dat een traditie daar..
  donderdag 10 april 2008 @ 16:47:22 #5
62913 Blik
The one and Only!
pi_57960337
quote:
Op donderdag 10 april 2008 15:08 schreef Masanga het volgende:

[..]

Is een serie op RTL4 over een Nederlands echtpaar dat in Zambia een lodge heeft opgezet

Site van RTL waar de afleveringen op staan: http://www.rtl.nl/reality/vanamstelveennaarafrika/

Site van de lodge zelf: http://www.mukambi.com/
  vrijdag 11 april 2008 @ 17:52:18 #6
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_57986893
Die serie was erg cool ja! Mocht ik ooit nog naar Zambia gaan dan lijkt het me leuk om hun lodge te bezoeken.
pi_57987352
Zambia is top!
Ze noemen het 'the real africa' en ik kan het alleen maar beamen! Als je vragen hebt, kom maar op. Heb niet heel veel ervaring met het rondreizen door Zambia zelf (paar keer van Botswana naar Livingstone geweest) en heb Lusaka - Mfuwe gedaan. Maar op het moment woon ik in Mfuwe, op de grens van South Luangwa National Park.
pi_58016602
Ik heb het in Zuid Afrika en Malawi gedaan en dat is te doen
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_58060685
Cool! Ik wil misschien ook naar Afrika dit jaar.
Dikke vette TVP dus
pi_58072237
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 18:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zambia is top!
Ze noemen het 'the real africa' en ik kan het alleen maar beamen! Als je vragen hebt, kom maar op. Heb niet heel veel ervaring met het rondreizen door Zambia zelf (paar keer van Botswana naar Livingstone geweest) en heb Lusaka - Mfuwe gedaan. Maar op het moment woon ik in Mfuwe, op de grens van South Luangwa National Park.
oeh ben ik ook geweest (South Luangwa dan)

Ernstig mooi
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zaterdag 19 april 2008 @ 10:22:22 #11
5541 DarkHelmet
Cant breath in this thing!
pi_58154922
quote:

[..]

Als je op zoek gaat naar plaatsen om te slapen als backpacker kom je al snel uit bij Cha Cha Cha in Lusaka en de Lodge van de Jollyboys in Livingstone, maar dan vond ik vb een review online waarin stond dat in Lusaka (Cha Cha Cha) vanaf 8PM geen stromend water meer is wat uiteraard niet zo smakelijk is op het toilet als iemand last heeft van maag/darmen Ik kan dat precies niet zo goed geloven,maar misschien is dat een traditie daar..
Wat is daar zo raar aan? Het is afrika, dus dat er altijd stromend water is, is niet vanzelfsprekend.
Dat hoort nu eenmaal bij de hele experience als je daar wil gaan backpacken naar mijn idee

En het is niet slecht eens te leren hoe het is zonder stromend water uit de kraan
zonder overleef je ook wel
  zaterdag 19 april 2008 @ 10:23:49 #12
5541 DarkHelmet
Cant breath in this thing!
pi_58154935
quote:
Op donderdag 10 april 2008 16:47 schreef Blik het volgende:

[..]

Is een serie op RTL4 over een Nederlands echtpaar dat in Zambia een lodge heeft opgezet

Site van RTL waar de afleveringen op staan: http://www.rtl.nl/reality/vanamstelveennaarafrika/

Site van de lodge zelf: http://www.mukambi.com/
knap wat ze doen, maar ik vind het soms wel erg decadente toestanden
niet mijn cup-of-tea
  zaterdag 19 april 2008 @ 11:53:59 #13
62913 Blik
The one and Only!
pi_58156087
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 10:23 schreef DarkHelmet het volgende:

[..]

knap wat ze doen, maar ik vind het soms wel erg decadente toestanden
niet mijn cup-of-tea
Wat vind je decadent dan?

(ik ben geen volger van de serie, heb het 1 of 2 keer gezien)
  zaterdag 19 april 2008 @ 13:07:37 #14
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_58157346
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 10:22 schreef DarkHelmet het volgende:

[..]

Wat is daar zo raar aan? Het is afrika, dus dat er altijd stromend water is, is niet vanzelfsprekend.
Dat hoort nu eenmaal bij de hele experience als je daar wil gaan backpacken naar mijn idee

En het is niet slecht eens te leren hoe het is zonder stromend water uit de kraan
zonder overleef je ook wel
Jaja, ik weet wel dat dat niet zo evident is, maar het kan geen kwaad de te verwachten situatie te kunnen inschatten lijkt me. En daarover geet deze topic mijns insziens, dat er concrete zaken te lezen kunnen zijn rond het backpacken in Afrika, en niet zozeer rond de schoonheid van een bepaalde toeristische trekpleister. Zoiets zal me zeker niet tegenhouden een bepaalde plaats op te zoeken. Over die bewuste plaats: als er een bar is die open is tot 23u elke avond in het hostel, vind ik het vreemd dat stromend water afgesloten wordt om 20u.
Intussen ben ik trouwens even in het buitenland en heb ik mijn reisvoorbereidingen mbt Zambia niet bij, de specifieke vragen komen dus nog wel.
pi_58157684
Afrika
Ik heb 2 maanden door Madagascar gebackpacked in mijn eentje, en daarnaast ben ik met een groepsreis naar Ethiopie en Mali geweest. Afrika is prima te bereizen, maar het is soms wat zwaar en je moet wel tegen wat primitieve omstandigheden kunnen. Wegen zijn slecht of weggespoeld, auto's brak en oud. Electriciteit valt geregeld uit of is er niet, en op een aantal plekken moet je het zelfs zonder stromend water stellen. Maar dat zijn juist de mooiste ervaringen - weg van alle westerse dingen in het echte Afrika, dat vergeet je je leven lang niet meer.
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:34:30 #16
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_58159496
Namibie is niet echt geschikt voor backpacken of wel? Tenminste vervoer lijkt me dan een probleem als je niet zelf een auto huurt..
  donderdag 24 april 2008 @ 09:55:35 #17
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_58272571
TeVuPje
Wat je vindt, ...
  donderdag 24 april 2008 @ 10:46:27 #18
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_58273609
quote:

[..]
... maar dan vond ik vb een review online waarin stond dat in Lusaka (Cha Cha Cha) vanaf 8PM geen stromend water meer is wat uiteraard niet zo smakelijk is op het toilet als iemand last heeft van maag/darmen Ik kan dat precies niet zo goed geloven,maar misschien is dat een traditie daar..
Dan heb je gelijk die Afrikaanse sfeer te pakken (diarree én geen water).
Mij verbaast zo'n verhaal helemaal niet, zijn zaken die je daar wel meer ziet (maar idd wel minder in toeristische verblijven).
pi_58318853
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:34 schreef Travelmonkey het volgende:
Namibie is niet echt geschikt voor backpacken of wel? Tenminste vervoer lijkt me dan een probleem als je niet zelf een auto huurt..
Namibie is goed te doen, maar wil je echt wat zien dan zul je toch snel uitkomen bij een backpackbudgetsafari, zoek eens op crazy kudu safari of op The Cardboard Box.
  zaterdag 26 april 2008 @ 18:29:23 #20
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_58324148
Rondreizen in Afrika is erg leuk, maar je moet wel de tijd hebben. Op een paar uitzonderingen na is openbaar vervoer slecht, vol en traag... maar aan de andere kant wel weer erg "lokaal" en een prachtig inkijkje in het leven van de mensen daar. Houd er rekening mee dat hoewel gewoon levensonderhoud (als in: lokale bussen, eten) behoorlijk goedkoop is, maar dat wat meer toeristische dingen (national parks) behoorlijk prijzig kunnen zijn.
Ik ben zelf niet in Zambia geweest, maar heb wel gereisd in Ghana, Mozambique en Tanzania (en in Zuid-Afrika, maar dat is een beetje andere categorie ). In het algemeen vond ik het goed te doen, maar wel een stuk zwaarder dan reizen in - bijvoorbeeld - Latijns Amerika en het Midden Oosten. Als je iets minder tijd hebt, of gewoon niet de hele tijd wilt afzien (zoals wij) dan is het niet gek om wat geld uit te trekken voor zo nu en dan een vlucht of een net-iets-betere hotelkamer. Vaak zijn interne vluchten verbazingwekkend goedkoop en middenklasse hotels ook.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 7 mei 2008 @ 03:42:16 #21
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_58524757
Ik ben een half jaar in Tanzania geweest, 3 maanden gewoond en gewerkt en 3 maanden gereisd. Een geweldige tijd gehad.

Ook ik kan alles beamen: geen stromend water, geen electriciteit, gare bussen, geen bussen, de trein met een geschatte aankomsttijd van zaterdag of zondag, alles wat Afrika een onvergetelijke ervaring maakt.

Ik heb ook nog wel een tip voor je, al wordt het wat krap in 1 maandje:
Ga via Mpulungu (aan Lake Tanganyika) met de MV Liemba Ferry naar Kigoma. Een prachtig rustig dorpje met een paar mooie rustige stranden. Vanuit daar kan je naar Gombe Stream NP gaan, het park waar Jane Goodall chimps bestudeert. Onvergetelijk om een paar uur met een chimp familie door de bush te kruipen.

Dit kost je wel 2 of zelfs 3 weken, maar zowel de cruise als de chimps zijn een geweldige ervaring.
If you can't beat them, join them.
pi_58538203
Oh fijn topic, ik vertrek half juni voor 2,5 maanden naar zuidelijk Afrika. Vooralsnog staan Zuid Afrika, Namibië, Swaziland en Mozambique in de planning, maar er ligt nog niks vast en we zijn ook niet enorm voorbereid. Geen ervaringen dus, wel interesse.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 8 mei 2008 @ 15:59:02 #23
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_58556261
In Swaziland ben ik maar drie dagen geweest, maar dat was echt dé verrassing van mijn vakantie toen (die verder naar Zuid-Afrika was). Zie ook het verhaal hierover op mijn site.
Als je daarheen gaat, naar Manzini en een paar dagen op stap met Myxo!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_58748540
Swaziland mag dus op de lijst blijven begrijp ik

Hoe zit het eigenlijk met reizen in zuidelijk Afrika? De een roept dat alles levensgevaarlijk is, de ander vindt het allemaal wel meevallen.. Wat is nou handiger (prijstechnisch en qua veiligheid voor twee vrouwen), reizen met openbaar vervoer of gewoon een auto huren/kopen en het halve continent rondcrossen?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 19 mei 2008 @ 10:25:58 #25
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_58757345
Prijstechnisch is OV natuurlijk véél goedkoper. Over het algemeen zijn bussen gewoon heel goedkoop. In Zuid-Afrika (en Swaziland dus) had ik wel een auto gehuurd, maar een volgende keer zou ik daar denk ik ook de bus doen. De afstanden zijn gewoon zó ontzettend lang en hoewel ik het heerlijk vind dat je met de auto overal kunt stoppen, dat weegt voor mij toch niet op tegen het lekker niets doen in de bus en het de inspanning van het rijden (hoewel je na het opgepropt zitten in een minibus ook niet echt fris aankomt natuurlijk). Je maakt ook gewoon meer mee met de bus, al is het niet altijd even confortabel.
Qua veiliheid zou ik het niet zo goed weten. Ik heb me nooit onveilig gevoeld in openbaar vervoer in Afrika. In de auto is het "gevaar" meer dat je zou verdwalen in wijken waar je niet moet zijn en het verkeer an sich, omdat sommige mensen echt levensgevaarlijk rijden (van dat laatste heb je in de bus natuurlijk ook last, maar daar zit ik toch altijd wat gemakkelijker in). Om het gevaar van als vrouwen alleen zou ik me echt niet druk maken (in elk geval niet in verhouding met het verkeer ). In veel steden/wijken zou ik niet zomaar in het donker over straat gaan lopen (maar dat geldt net zo hard voor mannen), maar een taxi is vaak wel te vinden. Slimste is om gewoon even in je hotel/hostel te vragen hoe het lokaal zit. In Maputo hebben we bijvoorbeeld tot midden in de nacht over straat gelopen (niet overal, maar veel delen wel), in Jo'burg natuurlijk niet, maar ook in een klein (maar toeristisch) plaatsje als Vilankulos (Moz) werd het erg afgeraden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')