abonnement Unibet Coolblue
pi_57625451
De vraag lijkt me duidelijk: welke soort snijplank gebruik je voor verschillende soorten voedsel? Maakt het überhaupt uit, zolang je maar bjvoorbeeld niet je groente gaat snijden op dezelfde plank als waar je net je kip op hebt gedaan? Wat zijn de voor- en nadelen van glazen, houten, plastic snijplanken?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 26 maart 2008 @ 16:53:01 #2
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_57625518
Ik heb glazen snijplanken. Hout kan schilferen en in je eten terechtkomen, zelfde geldt voor plastic. Bovendien hoopt er veel troep zich op in de gaten in een snijplank. Glas FTW.
Ik ben lelijk.
pi_57625645
Vlees op glas, groente op plastic of glas.

In plastic en hout kunnen vleesresten, vleessappen en bacterien tussen de nerven komen, dus dat is niet zo handig.
  woensdag 26 maart 2008 @ 17:01:57 #4
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_57625716
op glas vind ik het persoonlijk erg kut snijden. Ik gebruk gewoon plastic (van die dunne van de Ikea) en dan een aparte voor vlees. Gewoon goed afwassen en af en toe vervangen. Ben er nog nooit ziek van geworden.
pi_57625807
Glaze snijplakken vind ik dus helemaal niets. Lekker goed voor je messen ook. Hout snijd toch het fijnste, maar idd wel goed schoonmaken. Het is nooit verkeerd om voor vlees, vis en groente verschillende planken te gebruiken.
Never argue with an idiot, he will take you down to his level and beat you with experience
  woensdag 26 maart 2008 @ 17:14:07 #6
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_57625984
Precies gezond verstand boven alles en goede reiniging en verschillende producten uit elkaar houden, bereid/onbereid/vles/vis/gevogeltje en ga zo door.. en onderhoud aan je snijplanken is ook belangrijk.. (kunstof schaven bv. na een tijdje)
Verder is het erg persoonlijk, de 1 is weg van glas, de ander niet ( ik dus haha)
Ik zweer bij kunstof planken (regelmatig schaf ik nieuwe aan voor het makkelijk) en heb zelfs wat houten planken nog in prima staat.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_57626619
deze: http://www.noble-house.tk/html/nederlands/qi_algemene_info_nl.htm heb ik laatst gekregen van mijn ouders. Vind het persoonlijk een beetje overdreven duur maar het is wel een prachtige plank. Voor kip en vis gebruik ik een standaard plastic snijplank.
Life is too short not to have fun
pi_57627480
Hout natuurlijk!!

Glas snijd zo kut, geeft ook een kut geluid.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 26 maart 2008 @ 18:48:56 #9
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_57627906
Ik gebruik ook een glazen snijplank voor vlees en vis. Heb ook plastic planken en een mooie houten plank, plastic gebruik ik voor groenten e.d. en die houten plank is voor brood of wanneer ik sushi maak (ideaal om op te rollen). Glas is inderdaad niet al te best voor je messen, maar die euro-mesjes van de Xenos vinden het niet erg vaak vervangen te worden
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_57627987
Hout ,En op de koks opleiding hadden we verschilldende kleuren voor snijplanken.
Blauw voor vis , groen voor groente, en rood voor vlees
  woensdag 26 maart 2008 @ 20:35:20 #11
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_57630982
Wat is er mis met het keukenblad?
...dass wir fliegen.
  woensdag 26 maart 2008 @ 22:25:16 #12
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_57634821
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 18:51 schreef michiel_merk het volgende:
Hout ,En op de koks opleiding hadden we verschilldende kleuren voor snijplanken.
Blauw voor vis , groen voor groente, en rood voor vlees
Om het lijstje af te maken:
Geel voor kip, donkerrood/bruin voor gaar vlees en wit voor zuivel
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 20:35 schreef De-oneven-2 het volgende:
Wat is er mis met het keukenblad?
Slecht voor het keukenblad / mes?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  donderdag 27 maart 2008 @ 01:02:51 #13
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_57639278
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 18:51 schreef michiel_merk het volgende:
Hout ,En op de koks opleiding hadden we verschilldende kleuren voor snijplanken.
Blauw voor vis , groen voor groente, en rood voor vlees
Die gebruik ik thuis ook, heb een aardig assortiment (alleen groente doe ik op hout).
pi_57639550
Ik heb een snijplank van bamboe

Bij ons in de horecakeuken zit het zo met de kleuren:
Rood voor rauw vlees
Bruin voor bereid vlees
Geel voor kip en gevogelte
Blauw voor vis
Groen voor groente
Wit voor de rest ( kaas en brood bijvoorbeeld )
pi_57639666
dikke snij plank, lieft altijd van hout.
Nothing to see here, carry on
pi_57640570
Kunststof. Ik snij eerst de groente, dan het vlees. Vervolgens gaat hij bij de vaat. Als ik voor één persoon kook ga ik echt niet meerdere planken gebruiken, afwassen is bepaald geen hobby van me.
pi_57645441
Hout, volgens de VWA moest mijn neef (die slager is red.) eerst over op een kunststof hakblok, maar later kwamen ze daar op terug, en moest het toch hout blijven, aangezien dat een "zelfreinigend vermogen" bezit, dit itt tot kunststof. Dit beteken overigens niet dat het in 5 minuten alle salmonella om zeep helpt oid, goed schoonmaken blijft uiteraard ook erg belangrijk. Persoonlijk vindt ik hout ook het lekkerste snijden.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  donderdag 27 maart 2008 @ 14:05:30 #18
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_57647024
Groente doe ik op hout en vlees op kunststof.
Maar sommige groenten doe ik liever op m'n kunststofplank, paprika bijvoorbeeld, omdat anders de kleur in het hout trekt (zal vast niet zo zijn, maar zo'n idee heb ik aangezien m'n witte plank ook altijd een beetje rood is na het snijden)

Glas is voor mij uit den boze, daar sloop je echt je messen mee, vergeet niet dat glas ooit van zand is gemaakt en je haalt je messen ook niet over een zandsteen heen.
Ik heb vlijmscherpe Zwillingmessen, dat wil ik zo houden.
pi_57661397
Ik heb van alles wat, vlees snij ik eigenlijk altijd op glas, en groenten enzo op een plank van boemboe of op kunsstof. Gewoon gelijk schoonmaken en dan komt het wel goed
pi_57697099
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:59 schreef Sylvana het volgende:
Ik heb van alles wat, vlees snij ik eigenlijk altijd op glas, en groenten enzo op een plank van boemboe of op kunsstof. Gewoon gelijk schoonmaken en dan komt het wel goed
http://www.devlamindepan.nl/kookwoordenboek/b/b021.htm

Lijkt me lastig!)

Ik snijd alles op hout.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 21:59:12 #21
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_57705242
vlees en vis op kunstof, de rest op hout.

hout goed in de olie zetten, en vervangen als ze er wat slecht uit gaan zien.
pi_57715198
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 01:28 schreef Mark_Boelen het volgende:

Rood voor rauw vlees
Bruin voor bereid vlees
Geel voor kip en gevogelte
Blauw voor vis
Groen voor groente
Wit voor de rest ( kaas en brood bijvoorbeeld )
phuuh
  zondag 30 maart 2008 @ 15:53:41 #23
122997 zquing
Drama Junk
pi_57716407
Glazen snijplanken en dan lekker snel mn messen vernachelen
"Those unforgettable days, for them I live"
  zondag 30 maart 2008 @ 15:59:17 #24
122997 zquing
Drama Junk
pi_57716526
Verder gebruik ik die dunne snijplanken van de ikea
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_57716928
wij hebben er twee, twee witte plasticen, oh, eigenlijk 3, ook nog een grote glazen, maar die gebruik ik niet omdat ik de messen graag scherp wil houden. Die glazen komt alleen tevoorschijn bij het marineren en gewoon om een 'onderleggertje ' te hebben bij het vullen van bladerdeeg bijvoorbeeld.

De plasticen gebruik ik voor alles, maar ga ik over van vlees naar groente, dan was ik ze tussendoor altijd grondig af. Ik leg nooit groente op een plank waar net vlees is gesneden (duh).

Verder zou ik graag wel wat meer en grotere snijplanken hebben, en van hout maar door ruimtegebrek ( we hebben écht een kleine keuken) gaan we pas uitbreiden in keukengerei als we verhuisd zijn
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')