abonnement Unibet Coolblue
pi_57369963
De rente op normale spaarrekeningen is tegenwoordig hoger dan 4.5% (zie ook dit topic), en op deposito's (dus waar je geld voor een bepaalde tijd vast staat) nog hoger. Nou is er sinds 2008 ook banksparen, waarbij je op een geblokkeerde spaarrekening kunt sparen voor je pensioen of hypotheekaflossing (met belastingvoordeel van dien: fiscaal aftrekbaar en geen vermogensbelasting). Ik kan alleen nergens een overzicht vinden bij welke banken je kunt banksparen, en welke rentes ze aanbieden.

Wat ik tot nu toe heb gezien bij de grote banken valt de rente nogal tegen: rond de 4%, een stuk lager dan wat momenteel de hoogste "normale" spaarrentes zijn. Terwijl je bij banksparen je geld juist voor een hele lange tijd (tot je 65ste) vastzet. Eigenlijk is het dus een soort hele lange termijn deposito, maar je krijgt niet de hogere rente die daar bij past.

Wie weet bij welke (spaar-)banken je kunt banksparen en wél een hoge rente krijgt?

PS. Ik heb het bij banksparen nu even alleen over sparen. Je kunt met een bankspaar-constructie ook beleggen, dus een soort "bankbeleggen" eigenlijk, maar daar komen (in tegenstelling tot sparen) kosten bij kijken, waardoor het netto rendement bij een niet al te risicovol profiel eigenlijk niet significant hoger ligt dan bij sparen.
pi_57370013
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 10:49 schreef Tekniko het volgende:


Wat ik tot nu toe heb gezien bij de grote banken valt de rente nogal tegen: rond de 4%, een stuk lager dan wat momenteel de hoogste "normale" spaarrentes zijn. Terwijl je bij banksparen je geld juist voor een hele lange tijd (tot je 65ste) vastzet. Eigenlijk is het dus een soort hele lange termijn deposito, maar je krijgt niet de hogere rente die daar bij past.
En daar ligt dan ook het manco van banksparen

Overigens: het banksparen bij hypotheekaflossing is niet fiscaal aftrekbaar, hoor.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_57370320
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 10:51 schreef Five_Horizons het volgende:
En daar ligt dan ook het manco van banksparen
Daar ligt dan toch een enorm gat in de markt? Al die banken die je zo graag een deposito willen aansmeren, waarom staan die niet te trappelen om mij m'n geld meer dan 30 jaar afhandig te maken?
quote:
Overigens: het banksparen bij hypotheekaflossing is niet fiscaal aftrekbaar, hoor.
Oh sorry, verwarring met hypotheekrente Vrijstelling van vermogensbelasting geldt wel, toch?
pi_57370352
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 11:06 schreef Tekniko het volgende:

[..]

Daar ligt dan toch een enorm gat in de markt? Al die banken die je zo graag een deposito willen aansmeren, waarom staan die niet te trappelen om mij m'n geld meer dan 30 jaar afhandig te maken?
Waar moeten ze de winst dan vandaan halen?
quote:
Oh sorry, verwarring met hypotheekrente Vrijstelling van vermogensbelasting geldt wel, toch?
Dat wel, maar i.t.t. een lijfrente, kun je geen begunstigde opgeven.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_57370598
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 11:08 schreef Five_Horizons het volgende:
Waar moeten ze de winst dan vandaan halen?
Uit hetzelfde als waar ze bij normale deposito's hun winst vandaan halen (dus beleggen of uitlenen).
quote:
Dat wel, maar i.t.t. een lijfrente, kun je geen begunstigde opgeven.
Oh? Hoe bedoel je, begunstigde, als ik voor m'n 65ste overlijd gaat het tot dan toe gebankspaarde geld toch gewoon naar m'n erfgenamen? (die moeten er dan wel inkomstenbelasting over betalen, net zoals ik wanneer ik het na m'n 65ste zelf had gehad)
pi_57370635
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 11:20 schreef Tekniko het volgende:

[..]

Uit hetzelfde als waar ze bij normale deposito's hun winst vandaan halen (dus beleggen of uitlenen).


Maar dit is geen deposito.
quote:
Oh? Hoe bedoel je, begunstigde, als ik voor m'n 65ste overlijd gaat het tot dan toe gebankspaarde geld toch gewoon naar m'n erfgenamen? (die moeten er dan wel inkomstenbelasting over betalen, net zoals ik wanneer ik het na m'n 65ste zelf had gehad)


Klopt, maar bij een lijfrente kun je een begunstigde opgeven. In het geval je getrouwd bent, is dat waarschijnlijk een stuk prettiger.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_57370884
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 11:21 schreef Five_Horizons het volgende:
Maar dit is geen deposito.
Hoezo niet? Ik stort er nu geld op, en ik mag het er pas over 30 jaar weer afhalen.

Met een maandelijkse inleg is het ietsje anders, maar het geld wat ik komend jaar stort blijft nog steeds 29 jaar met zekerheid bij hun staan. En geld wat ik daarna stort 28 jaar, enzovoort. Zelfs als ze alleen een eenmalige storting zouden accepteren en geen maandelijkse, dus een soort "bankspaardeposito", zou ik nog steeds geďnteresseerd zijn (mits er een aantrekkelijke rente op zit).

Aangezien ze op 5-jarige depositos al goed verdienen, dan moet dit toch zéker interessant voor ze zijn?
pi_57371022
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 11:32 schreef Tekniko het volgende:

[..]

Hoezo niet? Ik stort er nu geld op, en ik mag het er pas over 30 jaar weer afhalen.

Met een maandelijkse inleg is het ietsje anders, maar het geld wat ik komend jaar stort blijft nog steeds 29 jaar met zekerheid bij hun staan. En geld wat ik daarna stort 28 jaar, enzovoort. Zelfs als ze alleen een eenmalige storting zouden accepteren en geen maandelijkse, dus een soort "bankspaardeposito", zou ik nog steeds geďnteresseerd zijn (mits er een aantrekkelijke rente op zit).

Aangezien ze op 5-jarige depositos al goed verdienen, dan moet dit toch zéker interessant voor ze zijn?
Dat is het ook: vanwege de relatief lage rente. En het is tegenwoordig helemaal hip ( ) om te banksparen, dus de klanten komen vanzelf.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_57371225
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 11:37 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat is het ook: vanwege de relatief lage rente. En het is tegenwoordig helemaal hip ( ) om te banksparen, dus de klanten komen vanzelf.
Tja, als ze op een 5-jarig deposito 5.4% betalen en op een 30-jarig deposito 4%, dan blijf ik wel weg

Maar inderdaad, ze krijgen toch wel klanten (helaas, voor de kritische consument) dus waarom zouden ze meer betalen.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 12:05:33 #10
194330 Cottleston-Pie
A Fish Can't Whistle
pi_57371686
Wellicht dat veel banken tot dusver terughoudend zijn om open te zijn over de gehanteerde rentepercentages. Het zou kunnen dat ze hopen dat veel mensen instappen zonder te vergelijken. Die klanten die eenmaal binnen zijn, zitten gelijk voor lange tijd vast en leveren dus (op lange termijn) een hoop geld op.

Dezelfde soort werkwijze lijkt gebruikt te worden bij spaarloonregelingen. Ik probeerde er achter te komen welk percentage de Postbank over spaarloon geeft. Dit bleek in de praktijk ondoenlijk. Dit spaarproduct heb ik destijds dus maar bij een bank geopend die het gehanteerde percentage wel op de website had staan, in de hoop dat 'omdat ze er zich niet voor schamen, het percentage daar dus wel niet de laagste zal zijn'.

Ik moet me nog verdiepen in het fijne van banksparen (om te bepalen of opname van een overzicht hieromtrent op mijn website over spaarrentepercentages (zie sig) een goede aanvulling is)
pi_57372615
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 12:05 schreef Cottleston-Pie het volgende:
Wellicht dat veel banken tot dusver terughoudend zijn om open te zijn over de gehanteerde rentepercentages. Het zou kunnen dat ze hopen dat veel mensen instappen zonder te vergelijken. Die klanten die eenmaal binnen zijn, zitten gelijk voor lange tijd vast en leveren dus (op lange termijn) een hoop geld op.
Ja dat hoop ik ook een beetje. Wat dat betreft is het wachten op de eerste bank die wel een concurrerende rente gaat bieden (d.w.z. concurrerend met rente op normale deposito's).
quote:
Ik moet me nog verdiepen in het fijne van banksparen (om te bepalen of opname van een overzicht hieromtrent op mijn website over spaarrentepercentages (zie sig) een goede aanvulling is)
Ah, die site kende ik niet. Handig, bedankt voor de tip. Een overzicht van rentepercentages op banksparen zou zeker een waardevolle aanvulling zijn ja!
  vrijdag 14 maart 2008 @ 14:44:57 #12
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_57375524
Ik heb bij Allianz een bankspaar-rekening voor mijn hypotheek. Die staat op een vaste rente van 6,5%.
De afweging tegen beleggen was toen snel gemaakt, m.n. ook vanwege het verschil in kosten en daardoor de effectieve rente.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_57375624
Erm....dat ís beleggen....
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 14 maart 2008 @ 14:58:17 #14
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_57375866
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Erm....dat ís beleggen....
Ja, er wordt belegd. In mijn ogen is er erchter een wezenlijk verschil tussen een reguliere beleggingsrekening en deze constructie waar wat mij betreft een prima rente wordt gegarandeerd.

Feitelijk wordt er dus belegd, maar heb ik er niet de risico's van. (En ook de lol niet, maar daar hebben we een gewone beleggingsrekening voor )
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_57375935
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:58 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Ja, er wordt belegd. In mijn ogen is er erchter een wezenlijk verschil tussen een reguliere beleggingsrekening en deze constructie waar wat mij betreft een prima rente wordt gegarandeerd.

Feitelijk wordt er dus belegd, maar heb ik er niet de risico's van. (En ook de lol niet, maar daar hebben we een gewone beleggingsrekening voor )
Banksparen in die vorm is gewoon een beleggingsrekening in box 1. Daar zit producttechnisch geen verschil tussen. Wel in de beperkingen in box 1.

Ben ik overigens wel benieuwd naar de naam van het product.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 14 maart 2008 @ 15:10:31 #16
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_57376076
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 15:01 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Banksparen in die vorm is gewoon een beleggingsrekening in box 1. Daar zit producttechnisch geen verschil tussen. Wel in de beperkingen in box 1.

Ben ik overigens wel benieuwd naar de naam van het product.
Moet ik thuis ff nakijken.
Van de vergelijking met andere produkten (bijv. sparen in een leven-polis, klassieke beleggingsrekeningen enz.) herrinner ik me dat voornamelijk de kosten lager waren door een losse levensverzekering die krimpt met de groei van het gespaarde vermogen.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_57376134
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 15:10 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Moet ik thuis ff nakijken.
Van de vergelijking met andere produkten (bijv. sparen in een leven-polis, klassieke beleggingsrekeningen enz.) herrinner ik me dat voornamelijk de kosten lager waren door een losse levensverzekering die krimpt met de groei van het gespaarde vermogen.
Maar dat is bij een beleggersrekening exact hetzelfde.

Het enige verschil is dat het in box 1 zit.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 14 maart 2008 @ 17:35:10 #18
95906 scrumple
uhh moet dit
pi_57379011
Deposito's SNS Lijfrente Sparen
Aantal maanden Aantal jaar Rente
1 t/m 60 1 t/m 5 jaar 4,00%*
61 t/m 119 6 t/m 9 jaar 4,25%*
120 t/m 191 10 t/m 15 jaar 4,50%*
192 t/m 299 16 t/m 24 jaar 4,75%*
300 t/m 360 25 t/m 30 jaar 5,00%*
dit is een lege sig
pi_57410107
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 17:35 schreef scrumple het volgende:
Deposito's SNS Lijfrente Sparen
Aantal maanden Aantal jaar Rente
1 t/m 60 1 t/m 5 jaar 4,00%*
61 t/m 119 6 t/m 9 jaar 4,25%*
120 t/m 191 10 t/m 15 jaar 4,50%*
192 t/m 299 16 t/m 24 jaar 4,75%*
300 t/m 360 25 t/m 30 jaar 5,00%*
Thanks, ik zal bij de SNS eens informeren naar hun rente op banksparen. Maar die deposito-tarieven voorspellen weinig goeds Hoe kunnen ze dit aanbieden als je tegenwoordig op een normale spaarrekening al 4.6% krijgt, op een 1-jarig deposito 5.0% en 4-of-5-jarig deposito's zelfs 5.4%.

Ja, bekender en grotere naam, dus de klanten komen toch wel. Maar als één van de grote banken nou ook eens met dat soort tarieven komt, dan pakken ze toch een enorm marktaandeel?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 maart 2008 @ 11:17:21 #20
862 Arcee
Look closer
pi_57517008
Ja, dat banksparen klinkt heel zuiver, maar om de een of andere reden houden ze 't fishy.
pi_60284196
Ik schop dit topic eens even omhoog.. want wij hebben vandaag een orienterend gesprek gehad bij de Rabobank en daar kwam het banksparen dus aan de orde. Het werd heel mooi uitgelegd, de spaarrente volgt de hypotheekrente, blabla, ik geloof dat ik het wel aardig begrijp nu... tenminste, dat dacht ik.

Maar nu zit ik eens op internet te zoeken en krijg ik ineens het gevoel dat het misschien helemaal niet zo'n geweldig product is. Jammergenoeg is mijn economische knobbel ergens rond mijn geboorte afgestorven en begin ik ongeveer scheel te zien van alle hypotheekinformatie.

Dus is er iemand hier die in Jip en Janneketaal kan uitleggen wat er mis is (of kan zijn) met het idee waar de Rabobankman mee kwam vandaag?

Onze situatie en zijn voorstel luiden als volgt: beide een eerste baan, eerste huis, geen tophypotheek, willen geen risico dus niet beleggen, hij stelde voor half aflossingsvrij, half spaarhypotheek (met dat banksparen dus). De spaarrente op je spaardeel volgt de hypotheekrente die je vastzet. Hij rekende bij 10 jaar vast 5,8 procent.

Wat zijn de addertjes? Dat na 10 jaar de hypotheekrente gedaald is (yay) maar dat je spaarrente dus ook daalt (boo)? Of dat je familie successierechten moet betalen mocht je komen te overlijden voordat je alles bij elkaar hebt gespaard? Of zijn er nog meer dingen? En hoe kan het anders met toch een spaarvorm?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2008 23:55:47 ]
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 23 juli 2008 @ 09:59:47 #22
862 Arcee
Look closer
pi_60289007
Raar artikel. Er staat helemaal niet bij wat er dan zo slecht is aan banksparen en waarom er later in de looptijd meer kosten in rekening zouden worden gebracht dan bij een woekerpolis.

Ook staat er:
quote:
In feite dient banksparen te worden gezien als sparen bij een bank, met een zeer hoge vrijstelling voor vermogensbelasting.
Nou, dat is toch prachtig?
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 23:44 schreef Razztwizzle het volgende:
De spaarrente op je spaardeel volgt de hypotheekrente die je vastzet. Hij rekende bij 10 jaar vast 5,8 procent.
Klinkt prachtig, sparen met 5.8% rente.
quote:
Wat zijn de addertjes? Dat na 10 jaar de hypotheekrente gedaald is (yay) maar dat je spaarrente dus ook daalt (boo)?
Dat heft elkaar dan wel weer aardig op en je houdt altijd een redelijke spaarrente.
quote:
Of dat je familie successierechten moet betalen mocht je komen te overlijden voordat je alles bij elkaar hebt gespaard? Of zijn er nog meer dingen? En hoe kan het anders met toch een spaarvorm?
Wie het weet mag het zeggen. In dat artikel staat het in ieder geval zeker niet.
pi_60289190
Topic bestaat al.......

Banken met hoge rente #10: I save today.

SLOTJUHHH
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 23 juli 2008 @ 10:14:16 #24
862 Arcee
Look closer
pi_60289317
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 10:08 schreef MoneyTalks het volgende:
Topic bestaat al.......

Banken met hoge rente #10: I save today.

SLOTJUHHH [ afbeelding ]
Dan weet jij dus niet wat banksparen is.

Wat trouwens wel een nietszeggende naam is.

Banksparen is de tegenhanger van de kapitaalverzekering eigen woning. Sparen via de bank ipv beleggen via een verzekering.

TS vraagt dus welke bank de hoogste rente geeft op het product banksparen. Da's iets anders dan rente op een spaarrekening.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 23 juli 2008 @ 10:23:39 #25
862 Arcee
Look closer
pi_60289493
Op pagina 52 staat een uitgebreider artikel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')