Onderverhuren is lastig icm met hypotheek, daar doen banken nogal moeilijk over.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:06 schreef passover het volgende:
op het moment kan ik een huis kopen wat ik al een tijdje op het oog heb. het huis is nu eigendom van de bank omdat de vorige eigenaar (die ik heb gekend) nogal wat schulden had en is overleden. Nu kan ik het huis wss krijgen voor zo'n, 100.000,= , alleen weet ik niet of het wijs is voor mij om nu een huis tekopen.
Ik ben 22 jaar een verdien per maand zo'n 1100,= netto, het contract bij mijn huidige werkgever loopt in oktober af, mijn werkgever is tevreden over mij alleen is mijn contract al 3x verlengd en aangezien de instelling wil downsizen zit een vast contract er niet in. echter ben ik nu al op zoek naar ander werk omdat ik er liever niet uit wil rollen dus dat gaat wel lukken. Ik ga niet samenwonen maar wil wel op den duur kamers gaan onderverhuren (of mss wel samenwonen), mijn huidige huurwoning is daar te klein voor. Ook wil ik mss in de toekomst aan een hbo-studie beginnen maar dat is nog niet zeker.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die voor het eerst een huis hebben gekocht en naar meningen van anderen mensen of dit haalbaar is, de staat van het huis is niet perfect maar dat hoeft ook niet en ik het gewoon 'iets' met dit huis. En wat zijn goede sites om hypotheken op te bereken?
alvast bedankt
wss laat ik een maat van me een kamer huren. ik moet er nog even over denken hoe ik dat ga doen (via de officiele weg of niet)quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:10 schreef Slasher het volgende:
[..]
Onderverhuren is lastig icm met hypotheek, daar doen banken nogal moeilijk over.
Verder is het natuurlijk een risicofactor dat je een tijdelijk contract hebt
Kan je met je inkomen dat huis kopen? Heb je dat al laten berekenen?
maar in hoeverre dat nou in de praktijk ook echt lastig is weet ik niet.quote:Onderverhuren is lastig icm met hypotheek
het is een hoekwoning met tuin, uitbouw en een soort oprit. Gewoon formaat rijtjeshuis met 3 slaapkamers waarvan 1 op de zolder. Het is allemaal in oude staat (zo'n 40 jaar oud) zelfs geen tv-kabel in de woning. eigenaar deed alles via intenet.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:11 schreef Alec690 het volgende:
100 000 euro? Vind ik niet bijster veel voor een huis. Ligt er natuurlijk volledig aan wat voor woning het is.
Gezien mijn leeftijd (almost 18) heb ik weinig ervaring met dergelijke zaken, maar de reden dat ik toch reageer is je salaris. 1100 euro netto op 22 jarige leeftijd? Daar zit ik zonder relevante diploma's en ervaring ook op. Werk je daar fulltime voor? Anders zou ik toch maar eens gaan uitkijken naar iets anders, ik vind het namelijk behoorlijk weinig.![]()
tnx, op de site komt uit dat als ik zoveel blijf werken: Maximale hypotheek ¤ 87.718quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:28 schreef anboni het volgende:
Bovenop die E100.000 komt nog 6% overdrachtsbelasting en notariskosten, dus moet je rekening houden met 'n totaalbedrag van zo'n 110k (die je overigens wel volledig kunt financieren). Voor de beeldvorming: ik heb op dit moment 'n hypotheek van 111k en betaal daar (bruto) net geen E600 per maand voor (bijna 10 jaar geleden 5.6% voor 10 jaar vast en 'n groot deel aflossingsvrij). Als de staat van onderhoud van dat huis niet zo best is, zul je toch ook rekening moeten houden met 'n opknapbeurt op niet al te lange termijn, als je geen berg spaargeld hebt liggen zou je er goed aan doen daar ook maandelijks wat voor te reserveren. (en met E100/maand kom je dan nog niet heel erg ver)
Voor online hypotheekberekeningen kun je bijvoorbeeld bij vereniging eigen huis terecht (www.veh.nl)
meeste banken rekenen 4,5 x je jaar inkomen , indien je structureel overwerkt mag dat ook meegerekend wordenquote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:33 schreef simmu het volgende:
nou: heel eenvoudige richtlijn is:
koopsom huis mag maximaal 4 maal je bruto jaarinkomen zijn. daar kom je niet aan.
(1100/70*100)*12*4 = 75.429
(bruto maandinkomen schatten uit je netto maandinkomen * 12 voor het hele jaar *4)
bedoel je de gemeentelijke belastingen + gas,water en elektra?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:32 schreef Burghardt het volgende:
Hou ook rekening met andere vaste lasten als alleen hypotheek, lasten die je nu niet hebt omdat je huurt.
1100 was trouwens mijn laatste maandloon, in decemeber kreeg ik 2x zoveel. en soms werk ik extra.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:33 schreef simmu het volgende:
koopsom huis mag maximaal 4 maal je bruto jaarinkomen zijn. daar kom je niet aan.
(bruto maandinkomen schatten uit je netto maandinkomen * 12 voor het hele jaar *4)
1100 netto he, en ik heb niet extra gewerktquote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:40 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
meeste banken rekenen 4,5 x je jaar inkomen , indien je structureel overwerkt mag dat ook meegerekend worden
1100x12 + 1000 *euro vakantiegeld * 4,5 = 63900 , kortom veels te weinig, een beetje goede hypoverstrekker zal verklaren dat je niet voldoende inbreng hebt, eventueel dat een ouder garant kan staan of een oma of opa
En je levensverzekering niet te vergetenquote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:41 schreef passover het volgende:
[..]
bedoel je de gemeentelijke belastingen + gas,water en elektra?
Die rekensom gaat allang niet meer op. Ik heb NHG (En zit dus in de "normale" marge) en met jouw rekensom kom ik bij lange na niet aan mijn hypotheek.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:33 schreef simmu het volgende:
Tip, reken geen extra loon of overwerk. Stel dat valt weg, dan heb je een probleem.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:42 schreef passover het volgende:
[..]
1100 was trouwens mijn laatste maandloon, in decemeber kreeg ik 2x zoveel. en soms werk ik extra.
maar oke, ik zal het in m'n achterhoofd houden
Verzekeringen (opstalverzekering is verplicht, ik meen dat ik E80/jaar betaal daarvoor), inderdaad enkele heffingen (OZB Woningeigenaar is er een die je nu nog niet hebt, voor mij is dat dit jaar E127). Al met al zijn het geen schokkende bedragen, maar het telt wel aan uiteindelijk.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:41 schreef passover het volgende:
bedoel je de gemeentelijke belastingen + gas,water en elektra?
ja klopt het is een executie, het is absoluut geen gewilde buurt en tis ook geen ideale starterswoning aangezien er dan veel aan verbouwd moet worden. Ik heb gewoon iets met het huis, ben er praktisch vanaf mijn jeugd in opgegroeid. ze hoeven het ook niet voor mij te ontruimen ofzo, alle spullen mogen er gewoon inblijven. het staat al een hele tijd leeg en ik kan het gewoon niet uit m'n systeem krijgenquote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:55 schreef anboni het volgende:
[..]
Verzekeringen (opstalverzekering is verplicht, ik meen dat ik E80/jaar betaal daarvoor), inderdaad enkele heffingen (OZB Woningeigenaar is er een die je nu nog niet hebt, voor mij is dat dit jaar E127). Al met al zijn het geen schokkende bedragen, maar het telt wel aan uiteindelijk.
Aan de andere kant van dit verhaal, zo te lezen is dit soort van executie verkoop. Dat kan betekenen dat je een relatief lage prijs voor het huis betaalt. Als het op zich 'n gewilde regio is, kun je de gok nemen en mocht je na een paar maanden merken dat het financieel toch niet lukt proberen te verkopen voor een prijs waarbij je in ieder geval de kosten koper eruit haalt. Maar om zoiets te overwegen moet het toch wel een HEEEEEL speciale betekenis voor je hebbenJe loopt daarbij zomaar het risico om voor enkele tienduizenden euro's het schip in te gaan...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |