abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57155123
op het moment kan ik een huis kopen wat ik al een tijdje op het oog heb. het huis is nu eigendom van de bank omdat de vorige eigenaar (die ik heb gekend) nogal wat schulden had en is overleden. Nu kan ik het huis wss krijgen voor zo'n, 100.000,= , alleen weet ik niet of het wijs is voor mij om nu een huis tekopen.

Ik ben 22 jaar een verdien per maand zo'n 1100,= netto, het contract bij mijn huidige werkgever loopt in oktober af, mijn werkgever is tevreden over mij alleen is mijn contract al 3x verlengd en aangezien de instelling wil downsizen zit een vast contract er niet in. echter ben ik nu al op zoek naar ander werk omdat ik er liever niet uit wil rollen dus dat gaat wel lukken. Ik ga niet samenwonen maar wil wel op den duur kamers gaan onderverhuren (of mss wel samenwonen), mijn huidige huurwoning is daar te klein voor. Ook wil ik mss in de toekomst aan een hbo-studie beginnen maar dat is nog niet zeker.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die voor het eerst een huis hebben gekocht en naar meningen van anderen mensen of dit haalbaar is, de staat van het huis is niet perfect maar dat hoeft ook niet en ik heb gewoon 'iets' met dit huis. En wat zijn goede sites om hypotheken op te bereken? Ben vooral benieuwd welke maandlasten ik dan heb, als het al mogelijk is natuurlijk..

alvast bedankt
pi_57155229
doen!
-UI verwijderd door FA, niet terugplaatsen-
pi_57155232
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:06 schreef passover het volgende:
op het moment kan ik een huis kopen wat ik al een tijdje op het oog heb. het huis is nu eigendom van de bank omdat de vorige eigenaar (die ik heb gekend) nogal wat schulden had en is overleden. Nu kan ik het huis wss krijgen voor zo'n, 100.000,= , alleen weet ik niet of het wijs is voor mij om nu een huis tekopen.

Ik ben 22 jaar een verdien per maand zo'n 1100,= netto, het contract bij mijn huidige werkgever loopt in oktober af, mijn werkgever is tevreden over mij alleen is mijn contract al 3x verlengd en aangezien de instelling wil downsizen zit een vast contract er niet in. echter ben ik nu al op zoek naar ander werk omdat ik er liever niet uit wil rollen dus dat gaat wel lukken. Ik ga niet samenwonen maar wil wel op den duur kamers gaan onderverhuren (of mss wel samenwonen), mijn huidige huurwoning is daar te klein voor. Ook wil ik mss in de toekomst aan een hbo-studie beginnen maar dat is nog niet zeker.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die voor het eerst een huis hebben gekocht en naar meningen van anderen mensen of dit haalbaar is, de staat van het huis is niet perfect maar dat hoeft ook niet en ik het gewoon 'iets' met dit huis. En wat zijn goede sites om hypotheken op te bereken?

alvast bedankt
Onderverhuren is lastig icm met hypotheek, daar doen banken nogal moeilijk over.
Verder is het natuurlijk een risicofactor dat je een tijdelijk contract hebt

Kan je met je inkomen dat huis kopen? Heb je dat al laten berekenen?
pi_57155265
100 000 euro? Vind ik niet bijster veel voor een huis. Ligt er natuurlijk volledig aan wat voor woning het is.

Gezien mijn leeftijd (almost 18) heb ik weinig ervaring met dergelijke zaken, maar de reden dat ik toch reageer is je salaris. 1100 euro netto op 22 jarige leeftijd? Daar zit ik zonder relevante diploma's en ervaring ook op. Werk je daar fulltime voor? Anders zou ik toch maar eens gaan uitkijken naar iets anders, ik vind het namelijk behoorlijk weinig.
pi_57155333
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:10 schreef Kank0rKach3l het volgende:
doen!
want?
pi_57155405
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:10 schreef Slasher het volgende:

[..]

Onderverhuren is lastig icm met hypotheek, daar doen banken nogal moeilijk over.
Verder is het natuurlijk een risicofactor dat je een tijdelijk contract hebt

Kan je met je inkomen dat huis kopen? Heb je dat al laten berekenen?
wss laat ik een maat van me een kamer huren. ik moet er nog even over denken hoe ik dat ga doen (via de officiele weg of niet)

ik heb nog niks berekend, ik heb er ook totaal geen ervaring mee. het is iets wat opeens op m'n pad komt, daarom ben ik beniewd naar ervaringen en tips van anderen
pi_57155409
quote:
Onderverhuren is lastig icm met hypotheek
maar in hoeverre dat nou in de praktijk ook echt lastig is weet ik niet.

Zo woonde ik eerst in een appartement wat mijn vader had gekocht (ofja, een hypotheek op had lopen zegmaar) en daar betaalde ik gewoon huur voor aan hem.

pi_57155511
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:11 schreef Alec690 het volgende:
100 000 euro? Vind ik niet bijster veel voor een huis. Ligt er natuurlijk volledig aan wat voor woning het is.

Gezien mijn leeftijd (almost 18) heb ik weinig ervaring met dergelijke zaken, maar de reden dat ik toch reageer is je salaris. 1100 euro netto op 22 jarige leeftijd? Daar zit ik zonder relevante diploma's en ervaring ook op. Werk je daar fulltime voor? Anders zou ik toch maar eens gaan uitkijken naar iets anders, ik vind het namelijk behoorlijk weinig.
het is een hoekwoning met tuin, uitbouw en een soort oprit. Gewoon formaat rijtjeshuis met 3 slaapkamers waarvan 1 op de zolder. Het is allemaal in oude staat (zo'n 40 jaar oud) zelfs geen tv-kabel in de woning. eigenaar deed alles via intenet.

ik werk op het moment in een magazijn 3,5 dag in de week, tijdelijk omdat ik weer wou studeren eigenlijk. maar ik heb gewoon een havo en mbo-4 diploma. uitkijken naar wat anders deed ik sowieso, of studeren of verder gaan in hetgeen waar ik voor geleerd heb(hogerop werken dus)

[ Bericht 0% gewijzigd door passover op 04-03-2008 19:24:52 ]
pi_57155522
Mijn ervaring is dat je eigenlijk helemaal niets hebt aan die online-maximale-hypotheek-programma's en al helemaal niet in situaties die niet standaard zijn. Als ik jou was zou ik eerst met een hypotheekadviseur gaan praten om te kijken óf het haalbaar is. Is het niet haalbaar heb je meteen je antwoord, is het wel haalbaar zou ik mijzelf ook nog afvragen of het wenselijk is.
pi_57155770
Bovenop die E100.000 komt nog 6% overdrachtsbelasting en notariskosten, dus moet je rekening houden met 'n totaalbedrag van zo'n 110k (die je overigens wel volledig kunt financieren). Voor de beeldvorming: ik heb op dit moment 'n hypotheek van 111k en betaal daar (bruto) net geen E600 per maand voor (bijna 10 jaar geleden 5.6% voor 10 jaar vast en 'n groot deel aflossingsvrij). Als de staat van onderhoud van dat huis niet zo best is, zul je toch ook rekening moeten houden met 'n opknapbeurt op niet al te lange termijn, als je geen berg spaargeld hebt liggen zou je er goed aan doen daar ook maandelijks wat voor te reserveren. (en met E100/maand kom je dan nog niet heel erg ver)

Voor online hypotheekberekeningen kun je bijvoorbeeld bij vereniging eigen huis terecht (www.veh.nl)
  dinsdag 4 maart 2008 @ 19:32:51 #11
178990 Burghardt
Gent-Wevelgem
pi_57155886
Hou ook rekening met andere vaste lasten als alleen hypotheek, lasten die je nu niet hebt omdat je huurt.
Yeasayer - Wait for the Summer
pi_57155897
nou: heel eenvoudige richtlijn is:

koopsom huis mag maximaal 4 maal je bruto jaarinkomen zijn. daar kom je niet aan.

(1100/70*100)*12*4 = 75.429
(bruto maandinkomen schatten uit je netto maandinkomen * 12 voor het hele jaar *4)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_57156081
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:28 schreef anboni het volgende:
Bovenop die E100.000 komt nog 6% overdrachtsbelasting en notariskosten, dus moet je rekening houden met 'n totaalbedrag van zo'n 110k (die je overigens wel volledig kunt financieren). Voor de beeldvorming: ik heb op dit moment 'n hypotheek van 111k en betaal daar (bruto) net geen E600 per maand voor (bijna 10 jaar geleden 5.6% voor 10 jaar vast en 'n groot deel aflossingsvrij). Als de staat van onderhoud van dat huis niet zo best is, zul je toch ook rekening moeten houden met 'n opknapbeurt op niet al te lange termijn, als je geen berg spaargeld hebt liggen zou je er goed aan doen daar ook maandelijks wat voor te reserveren. (en met E100/maand kom je dan nog niet heel erg ver)

Voor online hypotheekberekeningen kun je bijvoorbeeld bij vereniging eigen huis terecht (www.veh.nl)
tnx, op de site komt uit dat als ik zoveel blijf werken: Maximale hypotheek ¤ 87.718
Netto maandlasten ¤ 340
pi_57156091
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:33 schreef simmu het volgende:

koopsom huis mag maximaal 4 maal je bruto jaarinkomen zijn. daar kom je niet aan.

(bruto maandinkomen schatten uit je netto maandinkomen * 12 voor het hele jaar *4)
meeste banken rekenen 4,5 x je jaar inkomen , indien je structureel overwerkt mag dat ook meegerekend worden

1100x12 + 1000 *euro vakantiegeld * 4,5 = 63900 , kortom veels te weinig, een beetje goede hypoverstrekker zal verklaren dat je niet voldoende inbreng hebt, eventueel dat een ouder garant kan staan of een oma of opa
pi_57156097
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:32 schreef Burghardt het volgende:
Hou ook rekening met andere vaste lasten als alleen hypotheek, lasten die je nu niet hebt omdat je huurt.
bedoel je de gemeentelijke belastingen + gas,water en elektra?
pi_57156136
quote:

1100 was trouwens mijn laatste maandloon, in decemeber kreeg ik 2x zoveel. en soms werk ik extra.
maar oke, ik zal het in m'n achterhoofd houden
pi_57156214
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:40 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

meeste banken rekenen 4,5 x je jaar inkomen , indien je structureel overwerkt mag dat ook meegerekend worden

1100x12 + 1000 *euro vakantiegeld * 4,5 = 63900 , kortom veels te weinig, een beetje goede hypoverstrekker zal verklaren dat je niet voldoende inbreng hebt, eventueel dat een ouder garant kan staan of een oma of opa
1100 netto he, en ik heb niet extra gewerkt
pi_57156217
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:41 schreef passover het volgende:

[..]

En je levensverzekering niet te vergeten
pi_57156224
Laat maar
pi_57156337
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:46 schreef NED het volgende:

[..]

En je levensverzekering niet te vergeten
ja klopt, dat moet wss ook
pi_57156359
quote:

Die rekensom gaat allang niet meer op. Ik heb NHG (En zit dus in de "normale" marge) en met jouw rekensom kom ik bij lange na niet aan mijn hypotheek.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_57156423
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:42 schreef passover het volgende:

[..]

1100 was trouwens mijn laatste maandloon, in decemeber kreeg ik 2x zoveel. en soms werk ik extra.
maar oke, ik zal het in m'n achterhoofd houden
Tip, reken geen extra loon of overwerk. Stel dat valt weg, dan heb je een probleem.
Ik heb geen enkele bonus mee laten rekenen in mijn hypotheekberekening.
Je kunt gewoon naar de hypotheker of bank lopen voor een calculatie, vragen staat vrij toch?
Die kunnen je precies uitleggen hoe het een en ander zit.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_57156439
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:41 schreef passover het volgende:

Verzekeringen (opstalverzekering is verplicht, ik meen dat ik E80/jaar betaal daarvoor), inderdaad enkele heffingen (OZB Woningeigenaar is er een die je nu nog niet hebt, voor mij is dat dit jaar E127). Al met al zijn het geen schokkende bedragen, maar het telt wel aan uiteindelijk.

Aan de andere kant van dit verhaal, zo te lezen is dit soort van executie verkoop. Dat kan betekenen dat je een relatief lage prijs voor het huis betaalt. Als het op zich 'n gewilde regio is, kun je de gok nemen en mocht je na een paar maanden merken dat het financieel toch niet lukt proberen te verkopen voor een prijs waarbij je in ieder geval de kosten koper eruit haalt. Maar om zoiets te overwegen moet het toch wel een HEEEEEL speciale betekenis voor je hebben Je loopt daarbij zomaar het risico om voor enkele tienduizenden euro's het schip in te gaan...
pi_57156506
Ga langs een hypotheekadviseur en laat hem/haar je eea voorrekenen. Dan weet je of je het uberhaupt kunt krijgen (en kan je daarna kijken of je het wilt opbrengen).
pi_57156765
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:55 schreef anboni het volgende:

[..]

Verzekeringen (opstalverzekering is verplicht, ik meen dat ik E80/jaar betaal daarvoor), inderdaad enkele heffingen (OZB Woningeigenaar is er een die je nu nog niet hebt, voor mij is dat dit jaar E127). Al met al zijn het geen schokkende bedragen, maar het telt wel aan uiteindelijk.

Aan de andere kant van dit verhaal, zo te lezen is dit soort van executie verkoop. Dat kan betekenen dat je een relatief lage prijs voor het huis betaalt. Als het op zich 'n gewilde regio is, kun je de gok nemen en mocht je na een paar maanden merken dat het financieel toch niet lukt proberen te verkopen voor een prijs waarbij je in ieder geval de kosten koper eruit haalt. Maar om zoiets te overwegen moet het toch wel een HEEEEEL speciale betekenis voor je hebben Je loopt daarbij zomaar het risico om voor enkele tienduizenden euro's het schip in te gaan...
ja klopt het is een executie, het is absoluut geen gewilde buurt en tis ook geen ideale starterswoning aangezien er dan veel aan verbouwd moet worden. Ik heb gewoon iets met het huis, ben er praktisch vanaf mijn jeugd in opgegroeid. ze hoeven het ook niet voor mij te ontruimen ofzo, alle spullen mogen er gewoon inblijven. het staat al een hele tijd leeg en ik kan het gewoon niet uit m'n systeem krijgen als ik alles zo lees ga ik maar een laag bod doen, 80k ofzo en als het dan niet doorgaat maar denken it wasn't meant to be. er zijn nog genoeg andere huizen.. en ik ga sowieso even langs de hypotheekadviseur. kijk maandlasten van 340,= van het huis kan ik best betalen maar als het veel meer wordt moet ik er gewoon niet aan beginnen. tis wel de bedoeling dat er ook nog plek voor mezelf is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')