abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56771824
Naast dat ik gitaar speel wil ik ook graag mezelf kunnen begeleiden op piano. Ik weet alleen niet wat ik het beste kan doen.
Mijn gitaar kostte ¤ 1200 dus ik wil best voor een goed instrument veel geld uitgeven, maar omdat ik nog maar beginnend ben en nog niet zeker weet hoe ver ik dit piano spelen door wil drijven, wil ik nog niet heel veel geld uitgeven.

Tweedehands heb ik al op marktplaats etc. gekeken, maar daar bieden ze vrnl keyboards aan met raket-geluidjes...

Kortom; waar kan ik het beste een goede digitale piano/keyboard kopen waar ik een beetje de beginners akkoorden op kan leren? En waar moet ik dan op letten?
pi_56771970
Je kan misschien het beste een piano huren totdat je zeker weet dat je er een wilt, en dan tot koop overgaan. Zo heb ik dat zelf ook gedaan, een goede piano ben je veel geld aan kwijt, dus beter zeker weten dat je hem ook echt wilt.

Overigens wat moet je met een keyboard als je piano wilt gaan leren? Waar je op moet letten is aanslaggevoeligheid, sommige keyboards en zelfs sommige digitale piano's hebben geen of minimale aanslaggevoeligheid. Als je dan een keer op een échte piano gaat spelen dan heb je het gevoel alsof je de toetsen moet inslaan ipv indrukken. Zelfde geld voor pedalen, een echte piano heeft 3 pedalen, een digitale piano heeft vaak een knopje genaamd sustain die je in kan drukken. Maar dan geld weer hetzelfde, erg handig maar als je ooit op een echte piano speelt dan zit er geen knopje met sustain op en zal je toch met het pedaal om moeten kunnen gaan.
pi_56772120
Je hebt al een midi-controller voor EUR150, die je met USB aan je computer kan aansluiten en op je computer VSTi instrumenten kunt installeren (waarvan velen gratis zijn)
pi_56772141
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 16:04 schreef -sobriquet het volgende:
Je kan misschien het beste een piano huren totdat je zeker weet dat je er een wilt, en dan tot koop overgaan. Zo heb ik dat zelf ook gedaan, een goede piano ben je veel geld aan kwijt, dus beter zeker weten dat je hem ook echt wilt.

Overigens wat moet je met een keyboard als je piano wilt gaan leren? Waar je op moet letten is aanslaggevoeligheid, sommige keyboards en zelfs sommige digitale piano's hebben geen of minimale aanslaggevoeligheid. Als je dan een keer op een échte piano gaat spelen dan heb je het gevoel alsof je de toetsen moet inslaan ipv indrukken. Zelfde geld voor pedalen, een echte piano heeft 3 pedalen, een digitale piano heeft vaak een knopje genaamd sustain die je in kan drukken. Maar dan geld weer hetzelfde, erg handig maar als je ooit op een echte piano speelt dan zit er geen knopje met sustain op en zal je toch met het pedaal om moeten kunnen gaan.
Heb ik ook aan gedacht, probleem is echter dat ik in een appartement woon en dus onderburen heb, die het niet zo leuk gaan vinden als ik een piano neer ga zetten...
pi_56772384
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 16:15 schreef TenWords het volgende:
Je hebt al een midi-controller voor EUR150, die je met USB aan je computer kan aansluiten en op je computer VSTi instrumenten kunt installeren (waarvan velen gratis zijn)
Zelfs die midi controller is niet persee nodig ik neem al jaren op zonder midi controller. Dus die 150euro kan ts dan mooi bewaren voor een simpel midi keyboardje wat je vervolgens kan aansturen met vsti's. Maar goed, dat was niet de vraag van ts.
pi_56772418
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 16:17 schreef rosaatje het volgende:

[..]

Heb ik ook aan gedacht, probleem is echter dat ik in een appartement woon en dus onderburen heb, die het niet zo leuk gaan vinden als ik een piano neer ga zetten...
Dus als je een digitale piano zou kopen zou je de helft van de tijd zitten te spelen met een koptelefoon op? Dat komt het geluid nou niet bepaald ten goede.
pi_56772675
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 16:32 schreef -sobriquet het volgende:

[..]

Dus als je een digitale piano zou kopen zou je de helft van de tijd zitten te spelen met een koptelefoon op? Dat komt het geluid nou niet bepaald ten goede.
Tenzij je zorgt dat je een goede koptelefoon hebt natuurlijk maar een echt pianogeluid haal je natuurlijk uit een echte piano.

Kijk eens naar Kurzweil of Kawai. Onze toetsenist heeft een Kawai en die is kwa geluid erg goed en kwa aanslag erg natuurgetrouw. Er zit een hamertechniek achter de toetsen die op schakelaartjes slaan, dus het voelt ook echt aan als een piano, maar dan met een digitale unit erachter...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_56772899
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 16:32 schreef -sobriquet het volgende:

[..]

maar dat is helaas niet anders...
pi_56772904
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 16:47 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Tenzij je zorgt dat je een goede koptelefoon hebt natuurlijk maar een echt pianogeluid haal je natuurlijk uit een echte piano.

Kijk eens naar Kurzweil of Kawai. Onze toetsenist heeft een Kawai en die is kwa geluid erg goed en kwa aanslag erg natuurgetrouw. Er zit een hamertechniek achter de toetsen die op schakelaartjes slaan, dus het voelt ook echt aan als een piano, maar dan met een digitale unit erachter...
Zelfs de beste van de beste koptelefoon zal nooit het geluid geven wat uit de piano/digitale piano zelf komt. Dit heeft te maken met het feit dat het geluid veel dichter op je oor zit, en er daarom geen akoestiek is. Bovendien zijn de geluidsgolven uit zo'n piano niet gemaakt om te worden opgedeeld in links en rechts. Als dit wel gebeurd dan komt dat dus het geluid niet ten goede. Ik heb zelf een heeeel goede koptelefoon maar als ik iets mix met koptelefoon op en ik speel het daarna op me boxen af heb je vaak toch wel een ander geluid. Koptelefoons zijn leuke dingen maar als jij een dure piano koopt met een volumeschakelaar zet dan gewoon dat volume wat lager maar ga er geen koptelefoon in plempen.

Overigens ja Kurzweil is voor digitale piano's een fantastisch merk, wel aan de prijs maar dan heb je ook wat.
  Moderator zondag 17 februari 2008 @ 14:13:36 #10
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_56790451
Kijk ook even in:
Stagepiano's

Dat was een redelijk succesvol topic, geloof ik.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_66197380
quote:
[b]
Hoi,

Inderdaad, ik heb ook wat afgezocht en mensen zijn zeer lovend over deze merken, ik zit nu te twijfelen tussen de Kurzweil PC3x, de Kawai MP8 II of de MP5. Het zal een van deze drie worden, welke zal afhangen van de prijs. Dus mochten jullie een goed adres weten met goede prijzen dan hou ik mij zeer aanbevolen
  maandag 4 oktober 2010 @ 10:03:24 #12
320475 keyboard-reviews
Keyboard-reviews.nl
pi_87160600
Heeft iemand ervaring met digitale 'Nord' piano's? Heb laatst een live optreden meegemaakt, maar dat geluid klonk echt geweldig mooi. Het gaat mij vooral om het geluid natuurlijk en het spelen van dynamiek. Welke Nord piano kan ik het beste aanschaffen?
  maandag 4 oktober 2010 @ 10:09:34 #13
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_87160775
Mijn schoonzus wil haar keyboard/piano verkopen. Hij is net een half jaar oud.
Ik geloof dat ze er 600 euro voor vraagt.
Reden verkoop: ze heeft een "echte" piano gekocht.
Hij staat in Wijchen.

Mocht je interesse hebben dan kan ik effe om een foto vragen en nadere gegevens zoals merk en wat er allemaal op en aan zit.
Rayen 2½ jaar!
  woensdag 6 oktober 2010 @ 14:21:03 #14
131834 Loodje
Irresistibly sexy you!
pi_87245558
Nord heeft heen specifiek geluid, ik zou gewoon naar feedback of een andere winkel gaan en het uitproberen en pianos met elkaar vergelijken. Zelf heb ik een Korg, die heeft net als Nord een wat klassiekere sound.
Be dance |Be real| Be You
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')