abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:40:10 #1
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_56283570
Hallo,

Ik wil graag in me gang het plafond verlagen om wat leidingen werk en toekomstig elektra weg te werken.

Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan doen. Het huidige plafond is van beton.

Kan ik nu het beste balken er tegenaan zetten (waterpas) met behulp van 90 graden beugeltjes. Hierop latten en daarop gipsplaten en deze dicht smeren (waarmee?) en dan schilderen? Of weet iemand een andere simpele maar wel goed uitziende manier?
Bla Bla Bla :P
  donderdag 24 januari 2008 @ 20:42:42 #2
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_56283641
Die gipsplaten kun je gewoon vastschroeven, indien nodig wat patch erover en dan eventueel schilderen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_56283712
balkwerk rondom dmv slagpluggen bevestigen op de muur, hieronder waterpas rachelen middels rachels(22x50mm). Van balk naar balk is waarschijnlijk te veel om te voorkoemn dat de rachels gaan doorhangen. Dus elke 60 cm de rachel waterpas uitstellen middels verbindingshout tussen plafond en rachel. Evt. kun je ook houten blokken bevestigen op het plafond en middels speciale kozijnschroeven de juiste hoogte instellen.

Succes

Als je gips gaat gebruiken moet er elke 30 cm een rachel voorhanden zijn, zodat de gipsplaten eveneens in het midden ondersteuning hebben, mocht je gips "overdwars" gaan gebruiken denk dan ook aan rachelwerk aan kop en eind van de gipsplaten.

Knapste vind ik zelf om met acrylaat de naden iets dicht te smeren, en daarover te sausen.
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  donderdag 24 januari 2008 @ 21:04:45 #4
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_56284255
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 20:45 schreef Cybersijp het volgende:
balkwerk rondom dmv slagpluggen bevestigen op de muur, hieronder waterpas rachelen middels rachels(22x50mm). Van balk naar balk is waarschijnlijk te veel om te voorkoemn dat de rachels gaan doorhangen. Dus elke 60 cm de rachel waterpas uitstellen middels verbindingshout tussen plafond en rachel. Evt. kun je ook houten blokken bevestigen op het plafond en middels speciale kozijnschroeven de juiste hoogte instellen.

Succes

Als je gips gaat gebruiken moet er elke 30 cm een rachel voorhanden zijn, zodat de gipsplaten eveneens in het midden ondersteuning hebben, mocht je gips "overdwars" gaan gebruiken denk dan ook aan rachelwerk aan kop en eind van de gipsplaten.

Knapste vind ik zelf om met acrylaat de naden iets dicht te smeren, en daarover te sausen.
haha misschien ga ik nu een hele domme vraag stellen maar wat zijn slag pluggen?
Bla Bla Bla :P
pi_56284342
ik heb stoelhoeken gebruikt, jij noemt ze hoekbeugels... die heb ik met slagpluggen van 5mm vast geslagen in het beton, balken van 50x50 daar tegen, strak tegen plafond, daar onder de 22x50mm latten om uit te stroken, daar onder de gipsplaten....
pi_56284438
Slagpluggen zijn schroeven met een plug erbij die je in het plafond slaat met een hamer. Dit is dus ipv boren - plug erin - schroeven wordt het boren - schroef erin slaan.

Ik heb trouwen gewoon balkjes van 44X67 plat tegen het plafond gelagen, daarover raggels... en verder moet ik nog kijken, want ik ben verder gegaan met het toilet ipv de hal
  donderdag 24 januari 2008 @ 21:52:08 #7
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_56285769
Ja dit is ook nog maar een plan heb voorlopig ook nog zat te doen.

Badkamer pas gesloopt en keuken dus die moeten ook weer opgebouwd worden

In de keuken komt ook een nieuw plafond maar dat hoeft niet verlaagd (zit nu piepschuim ofzo) kan ik dan wel de zelfde aanpak hanteren? of kan ik gewoon gipsplaten direct op een aantal latjes aan het plafond tikken?
Bla Bla Bla :P
  maandag 11 februari 2008 @ 20:44:47 #8
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_56671664
Ik zat nu te denken aan Metal-stud systeem. Iemand een klus wijzer of iets dergelijks. Zag het bij een vriend en het zag er wel mooi uit.
Bla Bla Bla :P
  maandag 11 februari 2008 @ 21:31:55 #9
64949 Gappie
the one and only
pi_56672793
quote:
Op maandag 11 februari 2008 20:44 schreef Blackviper het volgende:
Ik zat nu te denken aan Metal-stud systeem. Iemand een klus wijzer of iets dergelijks. Zag het bij een vriend en het zag er wel mooi uit.
Ik weet niet of dat verstandig is om met het plafond te doen. metal stud is eigelijk meer bedoeld om wanden te zetten.

http://www.astrimex.nl/StartFramed?Readform&/index/Metal-stud-wanden

hier kan je dnek wel wat meer info er over vinden

suc6 in ieder geval!
d(-_-)b
  maandag 11 februari 2008 @ 22:02:12 #10
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_56673549
Ik had begrepen dat het ook prima gebruikt kan worden voor plafonds. Het gaat om ruw weg om een plafond in de gang van 110 b X 4 L dus 4,4 m2. Dan zou toch zo een u profiel aan beide zijde voldoende zijn. (platen in de breedte leggen niet in de lengte)
Bla Bla Bla :P
pi_56674202
Plafonds gaat prima hoor - zijn speciale profielen en ophangijzers voor te krijgen. Heb er zelf de woonkamer, keuken en hal mee gedaan.

Goeie handleiding
  dinsdag 12 februari 2008 @ 09:07:02 #12
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_56678639
c60/27 systeem ga ik waarschijnlijk gebruiken. Alleen nog even bepalen welke profielen ik moet gebruiken.

[ Bericht 19% gewijzigd door Blackviper op 12-02-2008 09:27:24 ]
Bla Bla Bla :P
pi_57386765
Wie weet wat de minimale hoogte tot het bestaande plafond is bij c60/27?
  vrijdag 14 maart 2008 @ 23:13:11 #14
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_57386880
27 mm want zo dik is het profiel of als je nog hangers er tussen wilt moet je wel lager anders krijg je die er niet tussen. Is dus een beetje afhangelijk van de hang constructie. Je kan die hangers ook afknippen dus zou even voor je moeten meten (als je geintresseerd bent) want de minimale hoogte dan wordt.

Profielen hangen inmiddels

[ Bericht 68% gewijzigd door Blackviper op 15-03-2008 17:50:14 ]
Bla Bla Bla :P
pi_57521388
Ik heb net voor het eerst zo'n plafond gemaakt.
Foto's staan op http://www.bruud.nl/klussen/index.php?page=werkkamer en dan onder het kopje "Plafond".
Er staat alleen nog geen begeleidende tekst bij dus dat doe ik hier ff:

Ik heb vuren balken gebruikt voor het rachelwerk en slagpluggen om ze vast te zetten.
Inbouwspots zijn geen probleem, maar let wel op hoeveel hoogte ze innemen (staat op de verpakking).
Zorg er uiteraard ook voor dat je alles goed hebt aangesloten en getest voordat het plafond dicht gaat.

Een paar tips:
- Begin met een vierkant frame om de rand van het plafond en hou wel ruimte tussen de balken en de muur (paar cm, kun je evt. later nog kabels doorheen leggen).
- Slagpluggen verzinken in de balken!!! (dit is echt heel belangrijk, anders breekt je gipsplaat)
- Maak met 4 stukjes balk een ' # ' vorm met een breedte van 30-40cm (net hoeveel ruimte jij er tussen wil houden), zo kun je snel de balken naast elkaar tegen het plafond zetten zonder steeds alles uit te moeten meten.
- Smeer alle schroefgaten af met knauff en schuur ze glad als het droog is.

Dat is zo'n beetje wat ik nu kan bedenken.
Binnekort mag ik truukje weer doen voor 3 andere kamers dus mischien dat ik dan met meer tips op de proppen kom
Volg mijn verbouwing: http://www.bruud.nl/klussen
  vrijdag 21 maart 2008 @ 19:56:08 #16
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_57526538
Met metal stud heb je geen balken nodig
super spul hangt inmiddels en het is superstrak! We hebben een laser gebruik om alles in 1 keer waterpas te stellen. Nu alleen nog verven
Bla Bla Bla :P
pi_57535899
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 15:01 schreef BruuD_ het volgende:
Ik heb vuren balken gebruikt voor het rachelwerk en slagpluggen om ze vast te zetten.
Inbouwspots zijn geen probleem, maar let wel op hoeveel hoogte ze innemen (staat op de verpakking).
Zorg er uiteraard ook voor dat je alles goed hebt aangesloten en getest voordat het plafond dicht gaat.
Duidelijke beschrijving! Het gaat alleen niet om hoeveel ruimte inbouwspots innemen, maar om hoeveel ruimte inbouwspots nodig hebben om de warmte fatsoenlijk af te voeren zonder oververhit te raken.
(een beetje een 'mierenneukpuntje',maar toch!
pi_57539245
Tips van mij:
maak de gipsplaten op maat, smeer ze in met een voorstrijkprutje (flevopol 1:3 ), en zet ze dan pas vast. Dat spul is dun en smeert op een plafond klote. Zet de platen strak tegen elkaar, en schroef ze vast. De schroefgaten vul je op, de 'randen' tussen de platen laat je zitten. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om die 100% netjes af te smeren, ook na 3x smeren en schuren zie je de naad nog zitten.
Als dat klaar is lekker een laag latex erover van een fatsoenlijk merk. 10 liter voor een 10tje is waardeloos.

De gaten voor de spotjes maak je trouwens netjes op de grond, eerst latexen en daarna de armaturen erin uiteraard.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 18:46:55 #19
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_57543693
Die naden krijg je ook niet dicht. Dan moet je andere platen nemen die:
----__--- Lopen. Dan heb je dus een grotere naad waarin je band kan plakken waardoor je fix of goud beter hecht. Dan lukt het wel

Verder Kit ik ze dicht word het ook wel wat strakker van maar die naden hou je altijd.
Bla Bla Bla :P
pi_57543954
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 10:39 schreef Skyflipper het volgende:

[..]
Het gaat alleen niet om hoeveel ruimte inbouwspots innemen, maar om hoeveel ruimte inbouwspots nodig hebben om de warmte fatsoenlijk af te voeren zonder oververhit te raken.
Dat was idd wat ik bedoelde
Volg mijn verbouwing: http://www.bruud.nl/klussen
pi_63104414
*schop*

Ik wil ook een verlaagd metal stud plafond in mijn keuken, maar waar koop je die spullen? De staanders en liggers (de "balken") is nog wel aan te komen, maar de hangers en verbindingsstukjes niet. Bij de diverse bouwmarkten (zelfs mega-Praxis) heb ik ze niet aangetroffen en kijken ze je glazig aan als je naar noniushangers en ankerclips vraagt..

kennelijk maken doe-het-zelfers geen verlaagde plafonnetjes, of ze gebruiken de immer kromme houten bouwmarkt-balkjes
pi_63107433
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:54 schreef DonJames het volgende:
*schop*

Ik wil ook een verlaagd metal stud plafond in mijn keuken, maar waar koop je die spullen? De staanders en liggers (de "balken") is nog wel aan te komen, maar de hangers en verbindingsstukjes niet. Bij de diverse bouwmarkten (zelfs mega-Praxis) heb ik ze niet aangetroffen en kijken ze je glazig aan als je naar noniushangers en ankerclips vraagt..

kennelijk maken doe-het-zelfers geen verlaagde plafonnetjes, of ze gebruiken de immer kromme houten bouwmarkt-balkjes
als jij je metal stud plafond scheef hangt is het nog steeds niks, plafond kun je goed uitstroken met houten bouwmarkt-balkjes... heb er bij mij 22x50 tegenaan geschroefd. als je het recht wil hebben kun je er van die plastic plaatjes tussen doen om het recht te maken...

ik heb mijn zooi trouwens bij de bouwmaat gehaald... je kunt ook gewoon stoelhoeken gebruiken om alles op te hangen...
pi_63122801
quote:
Op maandag 10 november 2008 15:54 schreef DonJames het volgende:
*schop*

Ik wil ook een verlaagd metal stud plafond in mijn keuken, maar waar koop je die spullen? De staanders en liggers (de "balken") is nog wel aan te komen, maar de hangers en verbindingsstukjes niet. Bij de diverse bouwmarkten (zelfs mega-Praxis) heb ik ze niet aangetroffen en kijken ze je glazig aan als je naar noniushangers en ankerclips vraagt..

kennelijk maken doe-het-zelfers geen verlaagde plafonnetjes, of ze gebruiken de immer kromme houten bouwmarkt-balkjes
Is er geen professionele bouwmarkt in de buurt, waar klusbedrijven etc ook hun spullen halen?
pi_63123446
quote:
Op maandag 10 november 2008 17:58 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

als jij je metal stud plafond scheef hangt is het nog steeds niks, plafond kun je goed uitstroken met houten bouwmarkt-balkjes... heb er bij mij 22x50 tegenaan geschroefd.
Toch staat me dit iets tegen, je begint immers al met spul wat niet recht is. Het kan, maar is zeker niet ideaal.
quote:
als je het recht wil hebben kun je er van die plastic plaatjes tussen doen om het recht te maken...
Plastic plaatjes
quote:
ik heb mijn zooi trouwens bij de bouwmaat gehaald... je kunt ook gewoon stoelhoeken gebruiken om alles op te hangen...
Ik ben geen bedrijf, en kan dus niet bij de Bouwmaat kopen
Maar toch bedankt voor je reactie.
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 09:59 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:

[..]

Is er geen professionele bouwmarkt in de buurt, waar klusbedrijven etc ook hun spullen halen?
Dat zal dus de Bouwmaat zijn, waar je als particulier niet kan kopen.
pi_63123560
Hier in de buurt zijn er gewoon professionele bouwmarkten waar je ook als particulier terecht kan hoor. Wel meerdere ook! Dus ik zou maar eens op onderzoek uit gaan als ik jou was
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')