abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55852939
tvp
  maandag 7 januari 2008 @ 19:08:54 #27
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_55854776
Als je wit wilt factureren heb je volgens mij sowieso een BTW nummer nodig. Een KvK inschrijving heeft met BTW afdragen of terugontvangen niks te maken.

Als het je alleen om die 19% btw van 700 euro te doen is zou ik als ik jou was nog niet eens dat formulier in gaan vullen. Je zit dan een hele procedure te doen voor 140 euro voordeel. Die waarschijnlijk ergens anders wel weer terug komt (belasting betalen over die inkomsten bijvoorbeeld).
Ik weet niet wat dat voor diensten zijn, maar als het over ¤200,- p/j gaat kan ik me niet voorstellen dat je het niet op een andere manier kunt regelen (boekenbonnen, gesloten beurs, we kennen die termen allemaal wel denk ik hè ).
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  woensdag 9 januari 2008 @ 04:37:25 #28
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_55889851
quote:
Op maandag 7 januari 2008 07:30 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

je mag nooit meer terugvragen dan je afdraagt
Misschien bedoel je inkomstenbelasting ?
mai pen rai
pi_55890258
quote:
Op maandag 7 januari 2008 19:08 schreef maedel het volgende:
Als je wit wilt factureren heb je volgens mij sowieso een BTW nummer nodig.
Nee, dat is niet waar. Iedereen mag factureren, ook zonder BTW-nummer. Echter, zonder BTW-nummer mag je ook geen BTW berekenen op de factuur. Maar de facturen zijn gewoon 'wit'.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_55890269
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 04:37 schreef niet_links het volgende:

[..]

Misschien bedoel je inkomstenbelasting ?
En zelfs voor de inkomstenbelasting kan je geld terugkrijgen in geval van een negatief resultaat uit bedrijfsactiviteiten.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  woensdag 9 januari 2008 @ 08:17:24 #31
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55890421
Maar je kunt nooit meer inkomstenbelasting (incl. de voorheffingen zoals loonbelasting, dividendbelasting enz.) terugkrijgen dan je hebt afgedragen.
Zelfs als je te maken zou hebben met verliesverrekening, middeling enz.
Dus voor de inkomstenbelasting kan je wel geld terugvragen maar nooit meer dan je (d.m.v. voorheffingen) hebt afgedragen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 9 januari 2008 @ 15:52:08 #32
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_55899833
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 08:17 schreef ManAtWork het volgende:
Maar je kunt nooit meer inkomstenbelasting (incl. de voorheffingen zoals loonbelasting, dividendbelasting enz.) terugkrijgen dan je hebt afgedragen.
Zelfs als je te maken zou hebben met verliesverrekening, middeling enz.
Dus voor de inkomstenbelasting kan je wel geld terugvragen maar nooit meer dan je (d.m.v. voorheffingen) hebt afgedragen.
Dat was wat ik bedoelde, jij nam meer tijd voor je antwoord. Dank je.
mai pen rai
  woensdag 9 januari 2008 @ 17:12:27 #33
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55901596
Graag gedaan.

(Had helaas geen tijd om de juiste wetsartikelen erbij te zoeken,... )
pi_55965153
tvp
pi_56210566
En hoe zit het als je een kwartaal geen inkomsten hebt gehad, maar wel uitgaven, en een kwartaal later wel uitgaven maar geen inkomsten? Ik had eigenlijk begrepen dat je geen belasting kon terugvragen van die uitgaven als je geen inkomsten hebt gehad, maar ik begin door dit topic te twijfelen.

Kan ik in een bepaald kwartaal alsnog de belasting terugvragen van de vorige kwartaal? Of had ik dat kwartaal de btw gewoon moeten terugvragen zonder afgedragen btw te hebben gehad en kan het nu niet meer?

Is er eigenlijk ergens duidelijke informatie, regels en/of tips over dit soort dingen te vinden?
leven en laten leven...
  maandag 21 januari 2008 @ 22:38:15 #36
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56210633
Je kunt gewoon een negatieve aangifte invullen, hoor.
En dan krijg je het geld netjes op je rekening gestort.

Formeel mag je teruggaven niet doorschuiven naar kwartalen waarin je zou moeten betalen. Je dient de aangiften te doen in de periode waarop ze betrekking hebben.
Je kunt de voorbelasting van het vorige kwartaal nog terugvragen. Formeel zul je dus een suppletie moeten doen over het vorige kwartaal.
(Praktisch kun je het rechttrekken in het laatst openstaand kwartaal. )

[ Bericht 17% gewijzigd door ManAtWork op 21-01-2008 22:47:29 ]
  maandag 21 januari 2008 @ 22:49:29 #37
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56211006
quote:
Op maandag 21 januari 2008 22:35 schreef velo het volgende:
En hoe zit het als je een kwartaal geen inkomsten hebt gehad, maar wel uitgaven, en een kwartaal later wel uitgaven maar geen inkomsten? Ik had eigenlijk begrepen dat je geen belasting kon terugvragen van die uitgaven als je geen inkomsten hebt gehad, maar ik begin door dit topic te twijfelen.

Kan ik in een bepaald kwartaal alsnog de belasting terugvragen van de vorige kwartaal? Of had ik dat kwartaal de btw gewoon moeten terugvragen zonder afgedragen btw te hebben gehad en kan het nu niet meer?

Is er eigenlijk ergens duidelijke informatie, regels en/of tips over dit soort dingen te vinden?
De omzetbelasting kan steeds maar over één tijdvak worden teruggevraagd of afgedragen. Dit staat in de wet op de omzetbelasting 1968, artikels 13 en 15. Zonder teveel naar uitzonderingen te kijken, is de factuurdatum daarvoor leidend. Wanneer een factuur niet verplicht is, is dit het tijdstip waarop de betaling verschuldigd is/ontvangen is.
In de wet OB68 zie ik geen regeling voor een suppletieaangifte zoals die voor de loonbelasting bestaat, dus als je wat vergeten bent dan heb je pech (te weinig afgedragen dan risico op navordering, teveel afgedragen is ook zonde).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 21 januari 2008 @ 22:53:07 #38
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56211123
quote:
Op maandag 21 januari 2008 22:49 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

De omzetbelasting kan steeds maar over één tijdvak worden teruggevraagd of afgedragen. Dit staat in de wet op de omzetbelasting 1968, artikels 13 en 15. Zonder teveel naar uitzonderingen te kijken, is de factuurdatum daarvoor leidend. Wanneer een factuur niet verplicht is, is dit het tijdstip waarop de betaling verschuldigd is/ontvangen is.
In de wet OB68 zie ik geen regeling voor een suppletieaangifte zoals die voor de loonbelasting bestaat, dus als je wat vergeten bent dan heb je pech (te weinig afgedragen dan risico op navordering, teveel afgedragen is ook zonde).
Onzin!
De belastingdienst heeft er zelfs een formulier voor op de site staan. En als je onjuist aangifte hebt gedaan (en dat heb je als je de btw niet in de juiste periode hebt aangegeven of teruggevraagd) ben je verplicht dit de herstellen!

(En jij hebt zeker nog nooit een suppletieaangifte ingediend bij de fiscus?)
pi_56211214
quote:
Op maandag 21 januari 2008 22:49 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Waarom hebben ze er dan een formulier voor?
En toch doet zowat élke normale ondernemer een suppletie-aangifte aan het eind van het jaar. Een hoop zaken kan je immers niet gedurende het jaar weten (bv. correcties privé-gebruik auto en telefoon).

MaW!

[ Bericht 6% gewijzigd door DonJames op 21-01-2008 22:59:33 (MaW typt sneller dan z'n schaduw..) ]
  maandag 21 januari 2008 @ 22:56:26 #40
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56211242
Ik was lekker eerst!
En privé gebruik e.d. dien je in de laatste aangifte van het jaar te vermelden, hoor.
  maandag 21 januari 2008 @ 23:00:51 #41
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56211399
quote:
En jij hebt zeker nog nooit een suppletieaangifte ingediend bij de fiscus?
Ik ben nog maar student, dus van de praktijk weet ik niet zoveel. Maar het is gek dat er in de AWR hier geen algemene regeling voor is, in de wet LB64 wel, maar in de wet OB68 ook niet terwijl het wel kan. Uit praktisch oogpunt natuurlijk alleen maar handig, maar weet iemand waaruit blijkt dat de wetgever dit ook zo gewild heeft?
pi_56211459
quote:
Op maandag 21 januari 2008 22:56 schreef ManAtWork het volgende:
Ik was lekker eerst!
En privé gebruik e.d. dien je in de laatste aangifte van het jaar te vermelden, hoor.
Slecht voorbeeld mijnerzijds, ik doe dan ook nog maar 1 aangifte OB per jaar..
  maandag 21 januari 2008 @ 23:02:54 #43
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56211468
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:00 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik ben nog maar student, dus van de praktijk weet ik niet zoveel. Maar het is gek dat er in de AWR hier geen algemene regeling voor is, in de wet LB64 wel, maar in de wet OB68 ook niet terwijl het wel kan. Uit praktisch oogpunt natuurlijk alleen maar handig, maar weet iemand waaruit blijkt dat de wetgever dit ook zo gewild heeft?
Op basis van het feit dat de fiscus suppletieaangiften accepteerd en op basis hiervan (en een verwijzing naar de wet (kan het artikel zo snel niet vinden)) een aanslag oplegt. Da's in de praktijk heel gewoon, hoor.

[ Bericht 30% gewijzigd door ManAtWork op 22-01-2008 08:15:36 (correctie: naheffing -> aanslag) ]
  maandag 21 januari 2008 @ 23:18:54 #44
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56211892
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:02 schreef ManAtWork het volgende:
Op basis van het feit dat de fiscus suppletieaangiften accepteerdt en op basis hiervan (en een verwijzing naar de wet (kan het artikel zo snel niet vinden)) een naheffing oplegt. Da's in de praktijk heel gewoon, hoor.
Naheffing is geregeld in de AWR, maar kan gepaard gaan met boetes. Het voordeel van de suppletieaangifte van art. 28a LB is juist dat er geen boete meer opgelegd mag worden (art. 28b lid 4 LB64). Nu kan ik ermee leven als de fiscus in praktijk geen boete oplegt als je ze zelf over je fout vertelt, maar naar de letter der wet (art. 20 lid 1 AWR) kan de inspecteur alleen naheffen wanneer er te weinig is geheven.
pi_56212786
Na het starten van mijn bedrijfje is de belastingdienst geweest om 'te beoordelen op ondernemersschap' ze stellen je dan een paar vragen en kijken dus in hoeverre ze geld aan je kunnen verdienen. Hoeveel btw ga je afdragen en heeft het dan voor hun zin om belasting te gaan innen. Voor kleine bedrijfjes zullen ze niet zo moeilijk doen, maar ze zeiden wel tegen mij dat er veel van die vrouwen zich inschrijven voor kralenverkoop..
Vervolgens een hele zooi aan kralen inkopen en de btw terugvragen met andere woorden de belastingdienst financieerd voor een gedeelte de voorraad.. Dit willen ze dus proberen te voorkomen door zo'n gesprekje, je zal dus daar met een verzonnen verhaal moeten komen en zeggen dat je denkt voldoende omzet te gaan maken.. Dan krijg je een BTW-nummer en kun je in princiepe doen wat je wil, wat ze doen als je ineens veel terug gaat vragen weet ik niet..:)
  dinsdag 22 januari 2008 @ 08:18:48 #46
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56216336
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:18 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Naheffing is geregeld in de AWR, maar kan gepaard gaan met boetes. Het voordeel van de suppletieaangifte van art. 28a LB is juist dat er geen boete meer opgelegd mag worden (art. 28b lid 4 LB64). Nu kan ik ermee leven als de fiscus in praktijk geen boete oplegt als je ze zelf over je fout vertelt, maar naar de letter der wet (art. 20 lid 1 AWR) kan de inspecteur alleen naheffen wanneer er te weinig is geheven.
Ik heb mijn post even aangepast. Er stond naheffing, dat moet zijn een aanslag. Was mijn fout.
En bij de OB is het zo geregeld dat wanneer je een suppletie indient met een grote afwijking (bijv. een suppletie van ¤ 2.000 op een totaal aan te geven bedrag van ¤ 3.000) zal de fiscus ook een boete opleggen.
Ik heb zo geen aanslagen bij de hand waar dit van toepassing is want dan had ik je de letterlijke tekst die op de aanslagen vermeld staat even hier neer gezet. Had je kunnen controleren of de fiscus de wetteksten juist toepast.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 08:22:58 #47
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56216367
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:49 schreef iank het volgende:
Na het starten van mijn bedrijfje is de belastingdienst geweest om 'te beoordelen op ondernemersschap' ze stellen je dan een paar vragen en kijken dus in hoeverre ze geld aan je kunnen verdienen. Hoeveel btw ga je afdragen en heeft het dan voor hun zin om belasting te gaan innen. Voor kleine bedrijfjes zullen ze niet zo moeilijk doen, maar ze zeiden wel tegen mij dat er veel van die vrouwen zich inschrijven voor kralenverkoop..
Vervolgens een hele zooi aan kralen inkopen en de btw terugvragen met andere woorden de belastingdienst financieerd voor een gedeelte de voorraad.. Dit willen ze dus proberen te voorkomen door zo'n gesprekje, je zal dus daar met een verzonnen verhaal moeten komen en zeggen dat je denkt voldoende omzet te gaan maken.. Dan krijg je een BTW-nummer en kun je in princiepe doen wat je wil, wat ze doen als je ineens veel terug gaat vragen weet ik niet..:)
In principe kun je niet doen wat je wilt. Je zult je aan de regels moeten houden. Als kralenverkoop niet in je bedrijfsactiviteiten past, zul je deze kosten (en dus de voorbelasting) ook niet kunnen opvoeren.
En wat ze doen al je veel terug gaat vragen: dan krijg je over het algemeen een telefoontje van een inspecteur die een nadere toelichting wenst. Soms moet je dan een paar facturen als specificatie toesturen.

Ik heb voor een paar manden terug een teruggave ingediend van een paar ton in euro's terwijl de maandelijkse aangifte rond een ton betalen is. Kreeg een telefoontje waarin ik heb toegelicht dat er behoorlijk wat voorraad was gekocht die de volgende maanden wordt uitgefactureerd.
Een dag later stond het geld op de rekening van de onderneming.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 11:14:51 #48
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56219222
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 08:18 schreef ManAtWork het volgende:
Ik heb mijn post even aangepast. Er stond naheffing, dat moet zijn een aanslag.
De omzetbelasting is helemaal geen aanslagbelasting, dus dit lijkt me erg vreemd Ik ben heel benieuwd naar de tekst op zo'n aanslag, mocht je er nog een tegenkomen.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 11:55:19 #49
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56220338
De aanslag wordt opgelegd op basis van een verzoek tot het opleggen van een aanslag door middel van het indienen van een suppletie. Omdat dit niet meer door middel van een aangifte kan, zal de fiscus hier een naheffing voor moeten opleggen.

Sorry hoor dat de praktijk afwijkt van de schoolboeken.

[ Bericht 1% gewijzigd door ManAtWork op 22-01-2008 12:00:48 ]
  dinsdag 22 januari 2008 @ 12:04:43 #50
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56220577
Het zal dan wel een naheffingsaanslag zijn (art. 20 lid 2 AWR), maar dan komen we weer terug bij het eerdere probleem: naar de letter der wet (art. 20 lid 1 AWR) kan de inspecteur alleen naheffen wanneer er te weinig is geheven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')