Manipuleren is misschien niet het goede woord, ze spelen naar mijn idee eerder in op de onwetendheid en gevoelens van mensen, dat mensen niet gauw geneigd zijn iets botweg te weigeren, en misschien zelfs de aankomende kerst (het was 24 december). Eerder was ik al op 14 december gebeld.
Het was bijvoorbeeld niet mogelijk om alleen een informatiepakket aan te vragen. Ze vertelden dat ze een pakket zouden sturen, waarbij je zeven dagen bedenktijd krijgt (dit zijn overigens zeven werkdagen, geen kalenderdagen, zie Algemene Voorwaarden). Als je niet reageert, dan heb je dus gewoon een contract. Een informatiepakket met de prijzen was niet mogelijk. Ook terugbellen was geen optie. Dan beweren ze dat ze zo goedkoop zijn, omdat ze die service niet leveren. En dan te bedenken dat ze wel een informatiepakket hebben (namelijk op de website) EN een telefoonnummer om een contract af te sluiten.
Ik heb ook al ergens gelezen dat ze vooral mensen benaderen die relatief gemakkelijk te overtuigen zijn. Dan kijken ze naar leeftijd, soort buurt e.d.
Ze wisten ook nog eens dat ik bij ENECO zat (hoe ze dat weten, is mij een raadsel).
Mensen hebben inderdaad een eigen verantwoordelijkheid. Ik ben niet snel geneigd iets te weigeren. Ik heb weleens een telefonisch aanbod op een mobiel abonnement geweigerd.
Er is ook weleens een man aan de deur geweest of ik mee wilde doen met een cursus. Eigenlijk geen zin in, maar ik heb ik aarzelend gezegd dat ik wel een avond wil kennismaken. Het bleek achteraf trouwens een hele mooie cursus te zijn.
[ Bericht 13% gewijzigd door sempron2400 op 27-12-2007 15:21:25 ]