1. of Montreal - Hissing Fauna, Are You The Destroyer?Geweldig album, ik hou van de combinatie met nogal depressieve, donkere teksten en de blije, extreem dansbare muziek. En dan is het artwork ook nog eens erg mooi, hebben ze leuke clips en zijn hun live optredens meer dan geweldig. Prijsnummer is uiteraard The Past Is A Grotesque Animal.
2. Beirut - The Flying Club CupFijne, nostalgische sfeer. Zach Condon heeft een ontzettend mooie stem. Beirut's vorige album was al heel erg goed, maar deze is nog weer een stuk beter. Ben benieuwd wat de toekomst voor Beirut gaat brengen.
3. Rilo Kiley - Under The BlacklightRilo Kiley op zijn/haar poppiest, en ook dat weten ze goed uit te voeren. Heel anders dan de voorgaande albums, en UTB haalt het ook niet bij The Execution Of All Things, maar het laat wel zien dat Rilo Kiley van meerdere markten thuis is. Alleen Give A Little Love, die hadden ze van mij wel weg mogen laten.
4. Bright Eyes - CassadagaBright Eyes staat natuurlijk altijd garant voor een goed album, en Cassadaga behoort zonder twijfel tot een van zijn beste CD's.
5. The Arcade Fire - Neon BibleZe weten Funeral niet te evenaren, maar dat is natuurlijk ook wel erg moeilijk. Neon Bible is nog steeds een geweldig album, de laatste 3 tracks steken er met kop en schouders bovenuit. Maar waarom Keep The Car Running zo'n hype is/was, dat snap ik nog steeds niet.
6. M.I.A. - KalaIk ben geen hip-hop luisteraar, en zal het ook nooit worden, maar voor M.I.A. maak ik graag een uitzondering. Ik hou van de hysterie, de kakofonie, vooral in nummers als Bird Flu en Jimmy. En Paper Planes is natuurlijk ook niets op af te dingen. Ben blij dat haar samenwerking met Timbaland een beetje in de soep liep, want Come Around is verreweg het minste nummer op Kala.
7. Klaxons - Myths of the Near FutureWaar nu-rave nu precies op slaat is me nooit echt duidelijk geweest. Maar dat Klaxons een bijzondere band is, dat wel. Het optreden in de Melkweg in februari liet dat misschien nog wel beter zien dan dit album, wat toch ook bijzonder goed te pruimen is.
8. LCD Soundsystem - Sound Of SilverIk heb LCD Soundsystem altijd erg genegeerd, maar na All My Friends en hun optreden op Werchter kon ik er echt niet meer omheen. Geweldig album!
9. PJ Harvey - White ChalkPJ Harvey was altijd die stoere rockchick, maar heeft met White Chalk mijn hart echt gestolen. Prachtig, hypnotiserend album. Haar beste!
10. Rufus Wainwright - Release The StarsVoor elke hit (Between My Legs, Slideshow, Release the Stars) staat er ook een misser (Sansoucci, Tiergarten, Tulsa) op het album, maar over het geheel verdient het nog net een plek in m'n top 10.
11. Arctic Monkeys - Favourite Worst NightmareNaar mijn mening een beter album dan hun debuut. Meer variatie in de nummers, en een album wat bovendien een stuk langer meegaat.
12. Radiohead - In RainbowsAchteraf gezien toch een beetje een tegenvaller, het is geen Kid A of Hail To The Thief. De hype lijkt ook meer om de verkoopmethode dan om de muziek zelf te hebben gegaan. Maar toch, ook een minder Radiohead album is een heel erg goed album.
13. Okkervil River - The Stage NamesMijn eerste kennismaking met Okkervil River, en een erg geslaagde. Negen prachtige nummers.
14. Björk - VoltaIn vergelijking met oude Björk albums valt Volta toch een beetje tegen. Wat niet weg neemt dat het een bijzonder album is, vooral door de duetten met Antony en haar roep om onafhankelijkheid. Live is Björk ook erg goed.
15. Sigur Rós - Hvarf/HeimEen allegaartje van ouder en nieuwe werk van Sigur Rós laat zien wat een geweldige band het is. Nu maar wachten op een volwaardig nieuw album.
16. CocoRosie - The Adventures of Ghosthorse & StillbornDe vreemdste zusjes ter wereld gaan verder waar ze gebleven waren. Het minste album van de drie, de nieuwigheid is er toch een beetje van af. Maar als ze nummers als Raphael en Sunshine blijven maken, is dat ook geen probleem.
17. Kate Nash - Made of BricksHet niveau van Foundations wordt verder nergens echt gehaald, maar toch een prima album.
18. Candie Payne - I Wish I Could Have Loved You MoreDe Dusty Springfield van de 21e eeuw? Erg fijne nummers, helaas te weinig opgemerkt door anderen.
19. Interpol - Our Love to AdmireWeer in Interpol album met een aantal erg sterke nummers en een paar minder sterke nummers.
20. Coconut Records – NighttimingJason Schwartzman laat horen dat hij niet alleen een prima acteur is, maar ook een goede zanger en songwriter, onder andere met hulp van Kirsten Dunst en Zooey Deschanel. Aanrader!
21. Maxïmo Park - Our Earthly Pleasures22. Babyshambles - Shotter's Nation23. Lucky Fonz III - Life is Short24. Richard Swift - Dressed Up For the Letdown25. Robyn - Robyn26. Patrick Wolf - The Magic Position27. The Brunettes - Structure & Cosmetics28. Yeasayer - All Hour Cymbals29. Andrew Bird - Armchair Apocrypha30. Siobhan Donaghy - Ghosts