abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 7 december 2007 @ 08:40:15 #1
164607 sc00p
D66-rechter
pi_55094014
Ik heb hier nog een 450mhz pctje met MSdos erop, hier zit nog wat belangrijk spul tussen wat ik wel wil bewaren. Maar ik wil graag ook windows 98 op deze computer hebben, ik heb er een 20gb hdd in zitten, de C: en D: partieties staan vol met spullen voor msdos.
Kan iemand mij hiermee helpen? ik kan geen goede tutorial vinden. En tweakers is ook niet echt behulpzaam, die posten alleen een vaag engels dingetje en dan gooien ze het topic dicht.

alvast bedankt!
Ik ook, bedankt!
  Official ESF Kreviewer vrijdag 7 december 2007 @ 08:42:59 #2
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_55094070
DosBox!
My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
pi_55094080
Dos kan volgens mij heul geen 20gb harddisk aan!
  vrijdag 7 december 2007 @ 08:46:28 #5
159635 Spike1506
NullPointerException
pi_55094087
Genoeg erover te vinden op google, zoals ze je op andere forums ook al gezegd hebben
  vrijdag 7 december 2007 @ 08:47:52 #6
164607 sc00p
D66-rechter
pi_55094105
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 08:46 schreef Roellio het volgende:
Dos kan volgens mij heul geen 20gb harddisk aan!

Win98 wel
Ik ook, bedankt!
  vrijdag 7 december 2007 @ 08:48:16 #7
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_55094111
DosBox
“There’s class warfare, all right, but it’s my class, the rich class, that’s making war, and we’re winning.”
― Warren Buffett
  vrijdag 7 december 2007 @ 08:49:13 #8
164607 sc00p
D66-rechter
pi_55094124
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 08:46 schreef Spike1506 het volgende:
Genoeg erover te vinden op google, zoals ze je op andere forums ook al gezegd hebben
Ja maar alles is of uit 2003 dat geen een link meer werkt of heel vaag, ik ben er ook niet zo heel goed mee dus ik zou wel blij zijn als iemand het een beetje duidelijk kan uitleggen
Ik ook, bedankt!
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 7 december 2007 @ 08:52:28 #9
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_55094180
98 erop zetten. En dan, zodra je dos nodig hebt bij het opstarten op F8 drukken en opstarten in MS-Dos kiezen.
pi_55094188
Windows installeren en dan hier naar toe:
http://dosbox.sourceforge.net/news.php?show_news=1

Alle uitleg is hier te vinden.

Edit: DosBox installeren:
http://dosbox.sourceforge(...)stallation+of+DosBox
My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
  vrijdag 7 december 2007 @ 08:55:08 #11
164607 sc00p
D66-rechter
pi_55094227
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 08:52 schreef Jolly_Reaper het volgende:
Windows installeren en dan hier naar toe:
http://dosbox.sourceforge.net/news.php?show_news=1

Alle uitleg is hier te vinden.
Dat is toch een emulator en geen OS ?

gewoon een dual boot wil ik
Ik ook, bedankt!
pi_55094264
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 08:55 schreef sc00p het volgende:

[..]

Dat is toch een emulator en geen OS ?

gewoon een dual boot wil ik
Met DosBox kun je alles wat je met MS Dos ook kan. En je hoeft niet continu te wisselen tussen Windows en MS Dos.
Het is zoooooveeeeeeel makkelijker.
My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
  vrijdag 7 december 2007 @ 09:01:54 #13
164607 sc00p
D66-rechter
pi_55094329
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 08:57 schreef Jolly_Reaper het volgende:

[..]

Met DosBox kun je alles wat je met MS Dos ook kan. En je hoeft niet continu te wisselen tussen Windows en MS Dos.
Het is zoooooveeeeeeel makkelijker.
Zou kunnen, maar ik heb hier in dos heeeul veel spullen staan die ik graag wil bewaren, heb er aardig wat mee gekloot zegmaar.
Ik heb t liever zo
Ik ook, bedankt!
pi_55094379
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 09:01 schreef sc00p het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar ik heb hier in dos heeeul veel spullen staan die ik graag wil bewaren, heb er aardig wat mee gekloot zegmaar.
Ik heb t liever zo
Je kunt in DosBox gewoon een koppeling/mount maken naar je zooi op je harddisk.
My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
pi_55094443
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 09:01 schreef sc00p het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar ik heb hier in dos heeeul veel spullen staan die ik graag wil bewaren, heb er aardig wat mee gekloot zegmaar.
Ik heb t liever zo
FF naar google en die verwijst je naar microsoft http://support.microsoft.com/kb/306559
Zelf heb ik ooit msdos6.2 op een pc gezet, ik startte de pc op in msdos en installeerde nadien win95 ik neem aan dat dit met win98 ook wel zal lukken.
Nadeel voor mij was wel dat eerst msdos6.2 startte, ook als ik meteen gebruik wilde maken van windows.
Mailgozer moest eigenlijk MaleGozer zijn maarja...
pi_55094504
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 08:52 schreef qltel het volgende:
98 erop zetten. En dan, zodra je dos nodig hebt bij het opstarten op F8 drukken en opstarten in MS-Dos kiezen.
What he says!

Windows98 is niets anders dan DOS met een leuke grafische schil. Je kunt na installatie van Win98 zonder enig probleem opstarten in DOS modus en alle normale DOS functionaliteit gebruiken. Ook is het dan volledig compatible met DOS.
  vrijdag 7 december 2007 @ 09:39:00 #17
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_55095008
Waarschijnlijk kan je 9 van 10 de programma's zelfs direct starten vanuit Windows 98
Ik zou trouwens wel de Second Edition gebruiken voor betere USB-ondersteuning.
So we just called him Fred
  vrijdag 7 december 2007 @ 09:57:48 #18
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_55095392
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 09:12 schreef Croga het volgende:

[..]

What he says!

Windows98 is niets anders dan DOS met een leuke grafische schil. Je kunt na installatie van Win98 zonder enig probleem opstarten in DOS modus en alle normale DOS functionaliteit gebruiken. Ook is het dan volledig compatible met DOS.
NIet helemaal waar: Win9x gebruikt weliswaar DOS om op te starten, maar is niet (zoals Win3.x dat wel was) een grafische schil over DOS. Wat weer wel klopt is dat je DOS gewoon kunt blijven gebruiken na installatie van Win9x, maar het is niet volledig compatible: DOS kent geen ondersteuning voor USB, en geen ondersteuning voor lange bestandsnamen.
Overigens is de DOS die in Win9x zit ingebakken niet dezelfde versie als de laatste pure DOS (6.22).
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_55095699
Nostalgie.
Maar je hebt ook cd;s om DOS los op te starten.
  vrijdag 7 december 2007 @ 12:27:39 #20
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_55098767
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 09:57 schreef RonaldV het volgende:
Overigens is de DOS die in Win9x zit ingebakken niet dezelfde versie als de laatste pure DOS (6.22).
Klopt, het is DOS 8.0
So we just called him Fred
pi_55109554
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 12:27 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Klopt, het is DOS 8.0
Niet helemaal. De DOS versie van Win 98SE meldt zichzelf als versie 7.10. DOS 8.0 zat bij Win ME, maar dat vergeten we liever ...
pi_55110357
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 08:40 schreef sc00p het volgende:
Ik heb hier nog een 450mhz pctje met MSdos erop, hier zit nog wat belangrijk spul tussen wat ik wel wil bewaren. Maar ik wil graag ook windows 98 op deze computer hebben, ik heb er een 20gb hdd in zitten, de C: en D: partities staan vol met spullen voor msdos.
Kan iemand mij hiermee helpen? ik kan geen goede tutorial vinden. En tweakers is ook niet echt behulpzaam, die posten alleen een vaag engels dingetje en dan gooien ze het topic dicht.

alvast bedankt!
Er zijn verschillende mogelijkheden. Om te beginnen zou je er een echt multiboot systeem van kunnen maken. Je hebt dan aan het begin van de schijf één kleine FAT16 partitie (maximaal 2 GB) waar je MS-DOS 6.22 op kunt zetten, en de resterende schijfruimte kun je dan bijv. verdelen in 2 partities, waarvan er één voor Win 98SE is en de andere puur voor data. De kleine 2 GB partitie moet zich aan het begin van de schijf bevinden, omdat MS-DOS niet kan booten van een partitie die zich voorbij de 'magische' 8.4 GB grens bevindt.

Ik kan Partition Magic aanraden, daarbij wordt namelijk ook een prima bootmanager geleverd (BootMagic), waarmee je dit kunt realiseren. Bij Partition Magic zit ook een uitgebreide handleiding waar alles duidelijk wordt uitgelegd, ook als je een multiboot systeem wil maken met MS-DOS. Let op: als het de bedoeling is om bestanden uit te kunnen wisselen tussen MS-DOS 6.xx en Win 98, dan zal je datapartitie ook FAT16 moeten zijn, omdat MS-DOS 6.xx niet overweg kan met FAT32 partities. De datapartitie zal dan ook niet groter kunnen zijn dan 2 GB. Uiteraard zul je om dit te realiseren en overzichtelijk te houden met een schoon systeem moeten beginnen, dat betekent dus dat je zult moeten beginnen met het maken van een backup van al je MS-DOS materiaal. Dat is trouwens sowieso 'verplicht' voordat je aan de slag gaat met een partitionmanager. Als je oude computer niet over een CD brander beschikt en ook niet over een netwerkkaart, dan kun je de gegevens het beste eerst overhevelen naar een andere PC met een zogeheten laplinkkabel. Dat is een speciale kabel waarmee je de parallelle (printer)poorten van twee PC's met elkaar kunt verbinden. Het is mogelijk de gegevensuitwisseling onder Windows te doen, maar er zijn op abandonware sites e.d. ook handzame DOS programma's te vinden om de bestanden over te brengen.

Een andere mogelijkheid is om MS-DOS 6.22 te laten voor wat het is en op de oude computer in eerste instantie alleen Win 98SE te installeren. Het is dan heel eenvoudig om door aanpassing van je CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT een bootmenu te maken, zodat je bij opstarten kunt kiezen voor Win 98SE of voor een pure DOS omgeving (dat is iets anders dan een DOS box in Windows). Het voordeel hierbij is dat je niet meer te maken hebt met de beperkingen van FAT16 en dat je toch alle archaïsche DOS programma's kunt draaien, ook programma's die niet of slecht werken in de DOS box van Win 98SE. De enige (antieke) DOS programma's die niet zullen werken zijn programma's die nog gebruik maken van File Control Blocks voor File I/O. Maar ook deze programma's zijn aan de praat te krijgen als je een extra FAT16 partitie aanmaakt en ze daar op zet.

Bij gebruik van een bootmenu in CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT kun je het zo regelen dat DOS drivers voor bijv. de muis, de geluidskaart en een CD-ROM drive alsmede de Smartdrive cache alleen geladen worden als je de pure DOS omgeving opstart, en niet als je Win 98 start. Overigens bestaan er ook mogelijkheden om USB in DOS te gebruiken, bijvoorbeeld voor een memorystick. Als je wilt kan ik hier wel een voorbeeldconfiguratie posten, afgeleid van de CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT die ik zelf in mijn multiboot systeem gebruik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 07-12-2007 20:49:43 ]
  vrijdag 7 december 2007 @ 21:43:37 #23
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_55111866
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 08:55 schreef sc00p het volgende:

[..]

Dat is toch een emulator en geen OS ?

gewoon een dual boot wil ik
Dual Boot is nergens voor nodig. Gewoon Windows 98 installeren, en naderhand kun je opstarten in "DOS Modus" voor je DOS programma's en spellen.

En inderdaad: DOS 6.x heeft geen ondersteuning voor FAT32, alleen voor FAT16, en dat is gelimiteerd aan een 2 Gb partitie. En dat wil je echt niet....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zondag 9 december 2007 @ 21:33:05 #24
164607 sc00p
D66-rechter
pi_55154672
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 20:44 schreef Riparius het volgende:

[..]

Er zijn verschillende mogelijkheden. Om te beginnen zou je er een echt multiboot systeem van kunnen maken. Je hebt dan aan het begin van de schijf één kleine FAT16 partitie (maximaal 2 GB) waar je MS-DOS 6.22 op kunt zetten, en de resterende schijfruimte kun je dan bijv. verdelen in 2 partities, waarvan er één voor Win 98SE is en de andere puur voor data. De kleine 2 GB partitie moet zich aan het begin van de schijf bevinden, omdat MS-DOS niet kan booten van een partitie die zich voorbij de 'magische' 8.4 GB grens bevindt.

Ik kan Partition Magic aanraden, daarbij wordt namelijk ook een prima bootmanager geleverd (BootMagic), waarmee je dit kunt realiseren. Bij Partition Magic zit ook een uitgebreide handleiding waar alles duidelijk wordt uitgelegd, ook als je een multiboot systeem wil maken met MS-DOS. Let op: als het de bedoeling is om bestanden uit te kunnen wisselen tussen MS-DOS 6.xx en Win 98, dan zal je datapartitie ook FAT16 moeten zijn, omdat MS-DOS 6.xx niet overweg kan met FAT32 partities. De datapartitie zal dan ook niet groter kunnen zijn dan 2 GB. Uiteraard zul je om dit te realiseren en overzichtelijk te houden met een schoon systeem moeten beginnen, dat betekent dus dat je zult moeten beginnen met het maken van een backup van al je MS-DOS materiaal. Dat is trouwens sowieso 'verplicht' voordat je aan de slag gaat met een partitionmanager. Als je oude computer niet over een CD brander beschikt en ook niet over een netwerkkaart, dan kun je de gegevens het beste eerst overhevelen naar een andere PC met een zogeheten laplinkkabel. Dat is een speciale kabel waarmee je de parallelle (printer)poorten van twee PC's met elkaar kunt verbinden. Het is mogelijk de gegevensuitwisseling onder Windows te doen, maar er zijn op abandonware sites e.d. ook handzame DOS programma's te vinden om de bestanden over te brengen.

Een andere mogelijkheid is om MS-DOS 6.22 te laten voor wat het is en op de oude computer in eerste instantie alleen Win 98SE te installeren. Het is dan heel eenvoudig om door aanpassing van je CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT een bootmenu te maken, zodat je bij opstarten kunt kiezen voor Win 98SE of voor een pure DOS omgeving (dat is iets anders dan een DOS box in Windows). Het voordeel hierbij is dat je niet meer te maken hebt met de beperkingen van FAT16 en dat je toch alle archaïsche DOS programma's kunt draaien, ook programma's die niet of slecht werken in de DOS box van Win 98SE. De enige (antieke) DOS programma's die niet zullen werken zijn programma's die nog gebruik maken van File Control Blocks voor File I/O. Maar ook deze programma's zijn aan de praat te krijgen als je een extra FAT16 partitie aanmaakt en ze daar op zet.

Bij gebruik van een bootmenu in CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT kun je het zo regelen dat DOS drivers voor bijv. de muis, de geluidskaart en een CD-ROM drive alsmede de Smartdrive cache alleen geladen worden als je de pure DOS omgeving opstart, en niet als je Win 98 start. Overigens bestaan er ook mogelijkheden om USB in DOS te gebruiken, bijvoorbeeld voor een memorystick. Als je wilt kan ik hier wel een voorbeeldconfiguratie posten, afgeleid van de CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT die ik zelf in mijn multiboot systeem gebruik.
Dankje!
Hier heb ik wat aan
Ik ook, bedankt!
pi_55162108
quote:
Op zondag 9 december 2007 21:33 schreef sc00p het volgende:

[..]

Dankje!
Hier heb ik wat aan
Potver, ik zal je nog eens helpen.

My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
  vrijdag 14 december 2007 @ 08:23:29 #26
164607 sc00p
D66-rechter
pi_55261574
quote:
Op maandag 10 december 2007 08:03 schreef Jolly_Reaper het volgende:

[..]

Potver, ik zal je nog eens helpen.

jij bent ook wel liev hoor maar ik wilde het zo

Ff proberen
Ik ook, bedankt!
pi_56267913
Op verzoek van TS hier nog even een uitleg hoe je met alleen Win 98 SE een multi-boot menu kunt maken zodanig dat direct bij het booten ook een pure MS-DOS omgeving is op te starten.

Ik ga ervan uit dat Win 98 SE (al dan niet Lite) reeds is geïnstalleerd en correct functioneert. Nu moet je een aantal configuratiebestanden aanpassen.

1. In het bestand MSDOS.SYS moet je de regel met BootGUI=1 veranderen in BootGUI=0 om te verhinderen dat de Windows GUI opstart als je straks kiest voor MS-DOS in het bootmenu. Het bestand MSDOS.SYS bevindt zich in de root van de partitie vanwaar Win 98SE boot en heeft normaal de attributes hidden en readonly die je eerst moet verwijderen door vanaf een command prompt de volgende opdracht te geven:

attrib c:\msdos.sys -h -r

Hierna kun je het bestand openen in Kladblok/Notepad of in de MS-DOS editor EDIT.COM (ook aanwezig in Win 98 SE). Eventueel kun je ook de regel met Logo=1 veranderen in Logo=0 als je niet wil dat het Windows Logo verschijnt bij het booten van DOS, het logo zal dan echter ook niet meer verschijnen bij het booten van Win 98 SE. Het is niet nodig de hidden en readonly attributes weer terug te zetten, maar dit kan natuurlijk wel, via het commando attrib c:\msdos.sys +h +r.

2. Nu komt het aanpassen van het bestand CONFIG.SYS. Dit bestand kun je wijzigen zodat het er ongeveer als volgt uit gaat zien:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[MENU]

MENUITEM=WIN98,Microsoft Windows 98 SE
MENUITEM=DOS,MS-DOS 7.10
MENUDEFAULT=WIN98,10

[COMMON]

COUNTRY=031,,C:\WIN98\COMMAND\COUNTRY.SYS
LASTDRIVE=Z
FILES=30
BUFFERS=10,0
STACKS=0,0
FCBS=1,0

[WIN98]

REM DOS=HIGH,UMB
REM DEVICE=C:\WIN98\HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
REM DEVICE=C:\WIN98\EMM386.EXE NOEMS

[DOS]

DOS=HIGH,UMB
DEVICE=C:\WIN98\HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
DEVICE=C:\WIN98\EMM386.EXE NOEMS NOVCPI I=E000-EFFF
DEVICEHIGH=C:\CDROM.SYS /D:MSCD000


Let op: dit is slechts een voorbeeld gebaseerd op de configuratie van mijn eigen systeem. Je zult dit hoogstwaarschijnlijk aan moeten passen, het gaat even om het idee. In dit voorbeeld heeft het bootmenu twee items, maar je kunt hier naar believen meer items toevoegen. Zelf heb ik een menu met meerdere items om bijv. ook configuraties met kernel-level debuggers te starten, die geladen moeten worden voordat het eigenlijke besturingssysteem start. Als je bijv. DOS programma's hebt die EMS vereisen (expanded memory, niet te verwarren met XMS ofwel extended memory), dan zou je hiervoor een aparte configuratie kunnen toevoegen.

Het gedeelte vóór de komma bij elk menuitem is een label dat correspondeert met een sectie in het CONFIG.SYS bestand, en het gedeelte na de komma is de beschrijving die in het bootmenu zal verschijnen. De regel met MENUDEFAULT geeft aan welke optie zal worden gekozen als de gebruiker geen actie onderneemt en na hoeveel seconden dat zal gebeuren. Er is hier behalve een sectie [COMMON] een sectie [WIN98] en een sectie [DOS]. De instructies onder [COMMON] worden altijd uitgevoerd en de instructies in de andere secties alleen als de betreffende keuze is gemaakt in het bootmenu. Je ziet hier bijv. dat de CD-ROM driver CDROM.SYS alleen wordt geladen als MS-DOS wordt gestart, en niet als Win 98 SE wordt gestart. Bij het starten van MS-DOS wordt HIMEM.SYS expliciet geladen, dit is nodig om EMM386.EXE te kunnen laden dat weer nodig is om UMB's (Upper Memory Blocks) ter beschikking te stellen om device drivers en TSR's hoog te kunnen laden. De parameter NOEMS geeft aan dat er geen expanded memory ter beschikking moet worden gesteld (aangezien dit niet te verenigen is met het gebruik van UMB's), en de parameter NOVCPI is nodig voor compatibiliteit met sommige DOS extenders op systemen met meer dan 64 MB RAM. De include parameter I=XXXX-YYYY zorgt ervoor dat upper memory dat standaard niet door DOS als vrij geheugen wordt herkend toch voor UMB's kan worden gebruikt. Om uit te vissen welk deel van het upper memory op je eigen systeem eventueel nog beschikbaar is voor extra UMB's kun je gebruik maken van MSD.EXE (Microsoft System Diagnostics) dat werd meegeleverd met MS-DOS 6.xx en ook met oude Windows versies (tot en met 3.1).

3. Tenslotte moet je het bestand AUTOEXEC.BAT aanpassen zodanig dat dit er ongeveer als volgt uit gaat zien:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
@ECHO OFF
PROMPT $P$G
PATH=%PATH%;E:\BATCH

GOTO %CONFIG%

:DOS

SET BLASTER=A220 I7 D1 H5 P330  T6
SET CTSYN=C:\WIN98
LH C:\PROGRA~1\CREATIVE\SBLIVE\DOSDRV\SBEINIT.COM > NUL

LH C:\MOUSE.EXE > NUL
LH C:\WIN98\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:MSCD000 > NUL
LH C:\WIN98\SMARTDRV.EXE

GOTO OUT

:WIN98

C:\WIN98\WIN.COM

:OUT


Let op: dit is slechts een voorbeeld gebaseerd op de configuratie van mijn eigen systeem, je zult dit aan moeten passen. Bovenaan dit batch bestand (want dat is het) staan instructies die altijd uitgevoerd zullen worden, zoals het definiëren van een prompt en een pad. In dit voorbeeld voeg ik aan het reeds bestaande pad nog de directory E:\BATCH toe, dat is handig als je een verzameling batch files hebt om DOS programma's te starten. De batch files kunnen bijvoorbeeld instructies bevatten die alleen bij een specifiek programma van toepassing zijn.

Het configuratiebestand CONFIG.SYS zorgt ervoor dat er een omgevingsvariabele CONFIG wordt aangemaakt waarvan de waarde correspondeert met het label van de in het bootmenu gemaakte keuze. De waarde van de omgevingsvariabele CONFIG kan hier dus gelijk zijn aan WIN98 of aan DOS, en via de instructie GOTO %CONFIG% springen we naar de betreffende sectie in AUTOEXEC.BAT. Je kunt hier zien dat, als de keuze voor MS-DOS is gemaakt in het bootmenu, dat er dan verschillende drivers worden geladen voor de geluidskaart, de muis, de CD-ROM drive(s) alsmede het disk cache programma Smartdrive. Voor de geluidskaart worden ook nog een paar omgevingsvariabelen gezet die nodig zijn voor de SB16 emulatie van (in dit geval) een SoundBlaster Live 5.1. Volgens de meegeleverde instructies zou de emulatiedriver SBEINIT.COM niet in een UMB te laden zijn, maar dit is wel het geval, de driver is alleen erg kieskeurig t.a.v. UMB's, vandaar dat deze als eerste wordt geladen. Ik had bij de DOS drivers van de SB Live in eerste instantie het probleem dat de driver iedere keer bij het rebooten eigenmachtig de inhoud van de bestanden AUTOEXEC.BAT en DOSSTART.BAT veranderde, maar dat is eenvoudig te verhelpen door het bestand CTSYN16.DRV te patchen. Als je nog gebruik maakt van een CRT monitor, dan is het zinnig hier ook nog een DOS refresh rate utility voor je grafische kaart te laden, zodat je ook in DOS in de grafische modi niet tegen een met 60 Hz flikkerend scherm aan zit te kijken. Zoals te zien is worden geen van deze DOS drivers geladen wanneer in het bootmenu is gekozen voor Win 98 SE. Het is echter wel noodzakelijk om in AUTOEXEC.BAT expliciet WIN.COM aan te roepen om Win 98 SE te starten, omdat we immers in MSDOS.SYS de regel BootGUI=1 hebben veranderd in BootGUI=0, zodat de GUI niet meer automatisch opstart.

Goed, dit is het wel zo'n beetje. Als ik MS-DOS boot, dan krijg ik met MEM /C/P het volgende te zien:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Modules using memory below 1 MB:

  Name           Total           Conventional       Upper Memory
  --------  ----------------   ----------------   ----------------
  SYSTEM      14.400   (14K)      9.680    (9K)      4.720    (5K)
  HIMEM        1.120    (1K)      1.120    (1K)          0    (0K)
  EMM386       4.320    (4K)      4.320    (4K)          0    (0K)
  CDROM        5.040    (5K)          0    (0K)      5.040    (5K)
  IFSHLP       2.864    (3K)          0    (0K)      2.864    (3K)
  COMMAND      7.168    (7K)          0    (0K)      7.168    (7K)
  SBEINIT      4.736    (5K)          0    (0K)      4.736    (5K)
  MOUSE       26.304   (26K)          0    (0K)     26.304   (26K)
  MSCDEX      32.384   (32K)          0    (0K)     32.384   (32K)
  SMARTDRV    30.464   (30K)          0    (0K)     30.464   (30K)
  Free       648.768  (634K)    636.912  (622K)     11.856   (12K)

Memory Summary:

  Type of Memory       Total         Used          Free
  ----------------  -----------   -----------   -----------
  Conventional          652.288        15.376       636.912
  Upper                 125.536       113.680        11.856
  Reserved                    0             0             0
  Extended (XMS)    1.072.502.1     6.248.864   1.066.253.3
  ----------------  -----------   -----------   -----------
  Total memory      1.073.280.0     6.377.920   1.066.902.0

  Total under 1 MB      777.824       129.056       648.768

  Largest executable program size         636.896   (622K)
  Largest free upper memory block          11.520    (11K)
  MS-DOS is resident in the high memory area.


Zoals je kunt zien worden alle drivers die hoog kunnen worden geladen ook daadwerkelijk hoog geladen, zodat er ongeveer 622 kB conventioneel DOS geheugen overblijft. Dat had 625 kB kunnen zijn, ware het niet dat het BIOS van mijn systeem daar 3 kB van reserveert voor eigen gebruik. Maar meer dan 620 kB vrij conventioneel geheugen is voldoende voor ieder denkbaar DOS programma dat uitsluitend conventioneel geheugen gebruikt. DOS programma's die (via een bijbehorende DOS extender) ook extended memory gebruiken werken ook normaal, zij het dat een DOS extender maximaal 64 MB kan gebruiken, ongeacht de werkelijke hoeveelheid geheugen in de machine. Voor DOS programma's die persé expanded memory willen gebruiken moet je zoals gezegd een aparte configuratie toevoegen aan het bootmenu.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 25-01-2008 14:54:20 ]
pi_56268063
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 07:40 schreef Riparius het volgende:
Op verzoek van TS hier nog even een uitleg hoe je met alleen Win 98 SE een multi-boot menu kunt maken zodanig dat direct bij het booten ook een pure MS-DOS omgeving is op te starten.

Ik ga ervan uit dat Win 98 SE (al dan niet Lite) reeds is geïnstalleerd en correct functioneert. Nu moet je een aantal configuratiebestanden aanpassen.

1. In het bestand MSDOS.SYS moet je de regel met BootGUI=1 veranderen in BootGUI=0 om te verhinderen dat de Windows GUI opstart als je straks kiest voor MS-DOS in het bootmenu. Het bestand MSDOS.SYS bevindt zich in de root van de partitie vanwaar Win 98SE boot en heeft normaal de attributes hidden en readonly die je eerst moet verwijderen door vanaf een command prompt de volgende opdracht te geven:

attrib c:\msdos.sys -h -r

Hierna kun je het bestand openen in Kladblok/Notepad of in de MS-DOS editor EDIT.COM (ook aanwezig in Win 98 SE). Eventueel kun je ook de regel met Logo=1 veranderen in Logo=0 als je niet wil dat het Windows Logo verschijnt bij het booten van DOS, het logo zal dan echter ook niet meer verschijnen bij het booten van Win 98 SE. Het is niet nodig de hidden en readonly attributes weer terug te zetten, maar dit kan natuurlijk wel, via het commando attrib c:\msdos.sys +h +r.

2. Nu komt het aanpassen van het bestand CONFIG.SYS. Dit bestand kun je wijzigen zodat het er ongeveer als volgt uit gaat zien:
[ code verwijderd ]

Let op: dit is slechts een voorbeeld gebaseerd op de configuratie van mijn eigen systeem. Je zult dit hoogstwaarschijnlijk aan moeten passen, het gaat even om het idee. In dit voorbeeld heeft het bootmenu twee items, maar je kunt hier naar believen meer items toevoegen. Zelf heb ik een menu met meerdere items om bijv. ook configuraties met kernel-level debuggers te starten, die geladen moeten worden voordat het eigenlijke besturingssysteem start. Als je bijv. DOS programma's hebt die EMS vereisen (expanded memory, niet te verwarren met XMS ofwel extended memory), dan zou je hiervoor een aparte configuratie kunnen toevoegen.

Het gedeelte vóór de komma bij elk menuitem is een label dat correspondeert met een sectie in het CONFIG.SYS bestand, en het gedeelte na de komma is de beschrijving die in het bootmenu zal verschijnen. De regel met MENUDEFAULT geeft aan welke optie zal worden gekozen als de gebruiker geen actie onderneemt en na hoeveel seconden dat zal gebeuren. Er is hier behalve een sectie [COMMON] een sectie [WIN98] en een sectie [DOS]. De instructies onder [COMMON] worden altijd uitgevoerd en de instructies in de andere secties alleen als de betreffende keuze is gemaakt in het bootmenu. Je ziet hier bijv. dat de CD-ROM driver CDROM.SYS alleen wordt geladen als MS-DOS wordt gestart, en niet als Win 98 SE wordt gestart. Bij het starten van MS-DOS wordt HIMEM.SYS expliciet geladen, dit is nodig om EMM386.EXE te kunnen laden dat weer nodig is om UMB's (Upper Memory Blocks) ter beschikking te stellen om device drivers en TSR's hoog te kunnen laden. De parameter NOEMS geeft aan dat er geen expanded memory ter beschiking moet worden gesteld (aangezien dit niet te verenigen is met het gebruik van UMB's), en de parameter NOVCPI is nodig voor compatibiliteit met sommige DOS extenders op systemen met meer dan 64 MB RAM. De include parameter I=XXXX-YYYY zorgt ervoor dat upper memory dat standaard niet door DOS als vrij geheugen wordt herkend toch voor UMB's kan worden gebruikt. Om uit te vissen welk deel van het upper memory op je eigen systeem eventueel nog beschikbaar is voor extra UMB's kun je gebruik maken van MSD.EXE (Microsoft System Diagnostics) dat werd meegeleverd met MS-DOS 6.xx en ook met oude Windows versies (tot en met 3.1).

3. Tenslotte moet je het bestand AUTOEXEC.BAT aanpassen zodanig dat dit er ongeveer als volgt uit gaat zien:
[ code verwijderd ]

Let op: dit is slechts een voorbeeld gebaseerd op de configuratie van mijn eigen systeem, je zult dit aan moeten passen. Bovenaan dit batch bestand (want dat is het) staan instructies die altijd uitgevoerd zullen worden, zoals het definiëren van een prompt en een pad. In dit voorbeeld voeg ik aan het reeds bestaande pad nog de directory E:\BATCH toe, dat is handig als je een verzameling batch files hebt om DOS programma's te starten. De batch files kunnen bijvoorbeeld instructies bevatten die alleen bij een specifiek programma van toepassing zijn.

Het configuratiebestand CONFIG.SYS zorgt ervoor dat er een omgevingsvariabele CONFIG wordt aangemaakt waarvan de waarde correspondeert met het label van de in het bootmenu gemaakte keuze. De waarde van de omgevingsvariabele CONFIG kan hier dus gelijk zijn aan WIN98 of aan DOS, en via de instructie GOTO %CONFIG% springen we naar de betreffende sectie in AUTOEXEC.BAT. Je kunt hier zien dat, als de keuze voor MS-DOS is gemaakt in het bootmenu, dat er dan verschillende drivers worden geladen voor de geluidskaart, de muis, de CD-ROM drive(s) alsmede het disk cache programma Smartdrive. Voor de geluidskaart worden ook nog een paar omgevingsvariabelen gezet die nodig zijn voor de SB16 emulatie van (in dit geval) een SoundBlaster Live 5.1. Volgens de meegeleverde instructies zou de emulatiedriver SBEINIT.COM niet in een UMB te laden zijn, maar dit is wel het geval, de driver is alleen erg kieskeurig t.a.v. UMB's, vandaar dat deze als eerste wordt geladen. Ik had bij de DOS drivers van de SB Live in eerste instantie het probleem dat de driver iedere keer bij het rebooten eigenmachtig de inhoud van de bestanden AUTOEXEC.BAT en DOSSTART.BAT veranderde, maar dat is eenvoudig te verhelpen door het bestand CTSYN16.DRV te patchen. Als je nog gebruik maakt van een CRT monitor, dan is het zinnig hier ook nog een DOS refresh rate utility voor je grafische kaart te laden, zodat je ook in DOS in de grafische modi niet tegen een met 60 Hz flikkerend scherm aan zit te kijken. Zoals te zien is worden geen van deze DOS drivers geladen wanneer in het bootmenu is gekozen voor Win 98 SE. Het is echter wel noodzakelijk om in AUTOEXEC.BAT expliciet WIN.COM aan te roepen om Win 98 SE te starten, omdat we immers in MSDOS.SYS de regel BootGUI=1 hebben veranderd in BootGUI=0, zodat de GUI niet meer automatisch opstart.

Goed, dit is het wel zo'n beetje. Als ik MS-DOS boot, dan krijg ik met MEM /C/P het volgende te zien:
[ code verwijderd ]

Zoals je kunt zien worden alle drivers die hoog kunnen worden geladen ook daadwerkelijk hoog geladen, zodat er ongeveer 622 kB conventioneel DOS geheugen overblijft. Dat had 625 kB kunnen zijn, ware het niet dat het BIOS van mijn systeem daar 3 kB van reserveert voor eigen gebruik. Maar meer dan 620 kB vrij conventioneel geheugen is voldoende voor ieder denkbaar DOS programma dat uitsluitend conventioneel geheugen gebruikt. DOS programma's die (via een bijbehorende DOS extender) ook extended memory gebruiken werken ook normaal, zij het dat een DOS extender maximaal 64 MB kan gebruiken, ongeacht de werkelijke hoeveelheid geheugen in de machine. Voor DOS programma's die persé expanded memory willen gebruiken moet je zoals gezegd een aparte configuratie toevoegen aan het bootmenu.
Mijn dank is groot
Ik ook, bedankt!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')