abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54989332
VVD wil af van boete lichte snelheidsovertreding

DEN HAAG - De VVD in de Tweede Kamer wil dat snelheidsovertredingen op de snelweg onder tien tot twaalf kilometer worden geschrapt. Fractiespecialist Paul de Krom zal dit voorstel volgende week inbrengen tijdens de behandeling van de begroting van verkeersminister Camiel Eurlings.

"Mensen ergeren zich wezenloos aan deze bonnenschrijverij. De politie moet haar aandacht richten op de top-drie van ergernissen van automobilisten: linksplakkers, bumperklevers en zachtrijders", stelt De Krom naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf.

Vorig jaar werd ruim een half miljard aan verkeersovertredingen beboet. "Ongeveer 65 procent daarvan slaat op snelheidsoverheidstredingen onder de 10 kilometer."

Schoolboeken
Daar komt volgend jaar 90 miljoen bij waarmee het kabinet gratis schoolboeken in het voortgezet onderwijs wil financieren. "Dat hebben wij niet verzonnen", aldus de VVD'er.

Hoeveel inkomsten het Rijk zou derven, weet hij niet precies. "Maar de dekking komt wel, als ik maar eerst een Kamermeerderheid heb."

Ongelukken
Hij is niet bang voor meer ongelukken als er harder mag worden gereden op de snelweg. "In Duitsland en Frankrijk mag op de snelweg 130 kilometer worden gereden. De meeste slachtoffers vallen trouwens op provinciale en andere wegen: 15 procent van de verkeersdoden en 9 procent van de gewonden valt op de snelweg."

Net als de SP zal de VVD zich in het debat dat dinsdag begint, verder keren tegen de plannen voor invoering van een kilometerheffing vanaf 2011. Het kabinet werd het vrijdag daarover eens. Als eerste komen de vrachtauto's aan de beurt, vanaf 2012 volgen de personenauto's. De Krom vindt dat discriminerend. "Ik denk verder dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat dit project niet aan kan. Zie de niet opgeloste problemen met de OV-chipkaart en de HSL-Zuid ."

Alternatief
De SP wil niet aan een heffing zolang menig automobilist geen alternatief zoals beter openbaar vervoer heeft. Kamerlid Emile Roemer zal verder pleiten voor een landelijk netwerk van snelle bussen tussen de plaatsen waar geen treinen rijden. De regering zou het initiatief moeten nemen, omdat er geen nationale vervoersbedrijven meer zijn.
  zondag 2 december 2007 @ 14:07:46 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_54989353
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 2 december 2007 @ 14:11:32 #3
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_54989444
Ze kunnen het beter anders formuleren. En melden dat er minder snel een boete word uitgeschreven voor 10km/u te hard. Anders krijg je denk ik dat mensen gewoon 130 gaan rijden i.p.v 120 en dan uitschieters naar 140 krijgt.
pi_54989445
VVD wil met laatste wanhoopsoffensief stemmen trekken?
Ja, dat is een pseudoniem.
pi_54989473
Waarom dan niet gewoon de maximumsnelheid met 10 km/u omhoog?
Ja, dat is een pseudoniem.
  zondag 2 december 2007 @ 14:18:40 #6
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_54989617
Een snelheidsverhoging van 10 km/h heb je geen zak aan... maak er dan minimaal 140 km/h van. alle 80 km/h zones op de snelwegen opheffen en alles wat nu 100 is, 120 km/h van maken.

dus...

80(op de snelweg, van die zogenaamde milleugemekker zones) = 120 km/h
100 = 120 km/h
120 = 140 km/h


minimumsnelheid verhogen op een 120 km/h weg naar 90 km/h (auto's met aanhangers mogen binnenkort 90 km/h, en vrachtwagens moeten ze ook op 90/100 km/h laten rijden)

Op een snelweg van 140 km/h moet dan de minimumsnelheid 110 km/h zijn. alleen met een aanhanger mag je 90 km/h. (en een grote dubbelasser die kan wat mij betreft wel 100 km/h) (mits ervoor geconstrueerd is, mischien iets als een aanhanger apk?)

zeer zware bekeuringen voor het te langzaam rijden! met nadruk op het invoegen op de snelweg met een snelheid die dermate laag ligt dat het (levens)gevaal oplevert voor de bestuurders achter het voertuig.

zo stroomt alles veel beter door.

[ Bericht 18% gewijzigd door Robbiej op 02-12-2007 14:25:13 ]
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
  zondag 2 december 2007 @ 14:44:56 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_54990182
quote:
Op zondag 2 december 2007 14:18 schreef Robbiej het volgende:
Een snelheidsverhoging van 10 km/h heb je geen zak aan... maak er dan minimaal 140 km/h van. alle 80 km/h zones op de snelwegen opheffen en alles wat nu 100 is, 120 km/h van maken.
max. snelheid verhogen is net zoiets als belastingen verlagen.
De kans dat Hyperdude 1 EUR. op de bankrekening van iedere Fokker stort is nog groter.

Het is wel weer een zeer matig plan van de VVD; net of zij niet jaren op Financiën en Verkeer en Waterstaat hebben rondgehangen!?

120 naar 130 en 100 waar het nodig is. En boetes/flitsen misschien daar halen waar de ongelukken gebeuren; dat is al onbereikbaar maar zou mij al een flinke verbetering lijken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_54993193
quote:
Op zondag 2 december 2007 14:44 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

max. snelheid verhogen is net zoiets als belastingen verlagen.
De kans dat Hyperdude 1 EUR. op de bankrekening van iedere Fokker stort is nog groter.

Het is wel weer een zeer matig plan van de VVD; net of zij niet jaren op Financiën en Verkeer en Waterstaat hebben rondgehangen!?

120 naar 130 en 100 waar het nodig is. En boetes/flitsen misschien daar halen waar de ongelukken gebeuren; dat is al onbereikbaar maar zou mij al een flinke verbetering lijken.
De laatste tijd gebeuren er juist veel ongelukken op plekken waar ze staan te flitsen. Van de week een motorrijder die van schrik vol in de rem gaat en onderuit glijdt bijvoorbeeld.
  zondag 2 december 2007 @ 16:44:45 #9
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_54993293
quote:
Volgens De VVD'er gaan er te veel tijd, papier en kosten verloren aan deze onbenullige en ongevaarlijke snelheidsoverschrijdingen. In 2006 nam het aantal bekeuringen toe met een miljoen stuks.
Totale onzin dit voorstel.
Als je niet kan handhaven dan verander je de regels maar?

Of je handhaaft zoals het nu is, of je verhoogt de maximum snelheid.
Niet het zoveelste gaan gedogen.

Bovendien wordt je voor de 'gederfde' inkomsten gewoon weer keihaard teruggenaaid middels bijvoorbeeld een verhoging van een of andere accijns.
Burnt to the core but not broken
pi_54994897
Ik denk persoonlijk dat een systeem van waarschuwen tot 10-15km/h te hard beter zal werken (3x binnen X-tijd te hard = redelijk forse boete bijvoorbeeld). De boetes die nu worden gegeven voor die snelheden buiten de bebouwde kom leiden meer tot frustratie dan werkelijk verandering in rijgedrag. Als deze frustratie omgezet wordt in een bonus/malus systeem, denk ik dat dit meer support heeft bij de weggebruikers.

Het flitsen vanuit de bosjes zou sowieso afgeschaft moeten worden. Laten ze maar gewoon motoren aanschaffen en dan actief op de weg de echte wegmisbruikers pakken voor zaken die hierboven genoemd zijn. Ik ben er wel van overtuigd dat een actief handhavingsbeleid bijdraagt aan een veiligere weg, maar wijs mensen dan direct op het werkelijke gevaar dat veroorzaakt wordt.
pi_54995601
quote:
Op zondag 2 december 2007 14:18 schreef Robbiej het volgende:
minimumsnelheid verhogen op een 120 km/h weg naar 90 km/h (auto's met aanhangers mogen binnenkort 90 km/h, en vrachtwagens moeten ze ook op 90/100 km/h laten rijden)

Op een snelweg van 140 km/h moet dan de minimumsnelheid 110 km/h zijn. alleen met een aanhanger mag je 90 km/h. (en een grote dubbelasser die kan wat mij betreft wel 100 km/h) (mits ervoor geconstrueerd is, mischien iets als een aanhanger apk?)
Er is geen minimumsnelheid. En da's maar goed ook, want anders konden er lekker veel boetes worden uitgeschreven als 't druk is.
in a crowd you lose humanity
  zondag 2 december 2007 @ 18:43:21 #12
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_54995903
ik heb nu 3 boetes gehad die allemaal voor 3 tot 10 km/h te hard waren. ik betaalde er 16 tot 34 euro voor volgens mij.
echt wakker lig ik niet van dat soort boetes, dus ik ga er ook niet langzamer door rijden.
k heb ook weinig zin om meer op m'n teller te letten dan op de weg...
van mij mogen ze best minder beboeten voor die lage snelheidsovertredingen
pi_54995928
Er is weldegelijk een minimumsnelheid. Onder normale omstandigheden moet je namelijk minimaal 60 km/uur rijden op de snelwegen. Nog veel te weinig overigens....levensgevaarlijk die figuren die dat doen.
pi_54995998
quote:
Op zondag 2 december 2007 18:44 schreef Accordtje het volgende:
Er is weldegelijk een minimumsnelheid. Onder normale omstandigheden moet je namelijk minimaal 60 km/uur rijden op de snelwegen. Nog veel te weinig overigens....levensgevaarlijk die figuren die dat doen.
Dus niet:
quote:
In Nederland is het verboden voor een voertuig dat niet tenminste 60 km/h kan en mag rijden op de autosnelweg te rijden, maar dit betekent niet dat er een minimumsnelheid van 60 km/h geldt. Dit zou ook onzinnig zijn, want door drukte en files kan de snelheid vaak veel lager liggen. Wie echter te langzaam rijdt (bijvoorbeeld 60 km/h als de rest 120 km/h rijdt, wat uitermate gevaarlijk is), kan worden beboet voor gevaarlijk rijgedrag, een zeer algemene "vangnet"bepaling uit de WegenVerkeersWet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autosnelweg#Minimumsnelheden
in a crowd you lose humanity
  zondag 2 december 2007 @ 18:53:49 #15
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_54996181
Wanhoopsoffensief van een partij die haar einde nadert. Jammer want ik heb er vaak op gestemd.
De maximumsnelheid moet juist omlaag willen we dit land nog redden van een milieu en filecatastrofe
Wie dit leest is gek
  dinsdag 4 december 2007 @ 13:29:42 #16
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_55032870
quote:
Op zondag 2 december 2007 18:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
Wanhoopsoffensief van een partij die haar einde nadert. Jammer want ik heb er vaak op gestemd.
De maximumsnelheid moet juist omlaag willen we dit land nog redden van een milieu en filecatastrofe
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
pi_55035451
quote:
Op zondag 2 december 2007 18:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
Wanhoopsoffensief van een partij die haar einde nadert. Jammer want ik heb er vaak op gestemd.
De maximumsnelheid moet juist omlaag willen we dit land nog redden van een milieu en filecatastrofe
Zolang die groen-denkende mensen in een Toyota Prius stappen want daar zit millieu vriendelijk accuzuur in.. Denk ik dat wij auto-liefhebbers gedoemd zijn.

Mee eensch dat de mens bomen kapt in regenwouden, dat is gemeen voor de aapjes en de indiaantjes, maar dat de automobilist verantwoordlijk is voor een ijsberg dat smelt.. komop, word wakker!
  dinsdag 4 december 2007 @ 15:10:00 #18
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_55035670
quote:
Op zondag 2 december 2007 17:55 schreef SuperFrank het volgende:
Ik denk persoonlijk dat een systeem van waarschuwen tot 10-15km/h te hard beter zal werken (3x binnen X-tijd te hard = redelijk forse boete bijvoorbeeld). De boetes die nu worden gegeven voor die snelheden buiten de bebouwde kom leiden meer tot frustratie dan werkelijk verandering in rijgedrag. Als deze frustratie omgezet wordt in een bonus/malus systeem, denk ik dat dit meer support heeft bij de weggebruikers.
Punt is juist dat die kleine bekeuringen (of in jouw voorstel waarschuwingen) meer kosten dan ze opleveren...

Dacht dat de kosten van een bekeuring rond de 18 euro lagen... Dat zal met een waarschuwing niet anders zijn...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_55037889
quote:
Op zondag 2 december 2007 18:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
Wanhoopsoffensief van een partij die haar einde nadert. Jammer want ik heb er vaak op gestemd.
De maximumsnelheid moet juist omlaag willen we dit land nog redden van een milieu en filecatastrofe
Yeah right. Dat helpt dat verlagen....hebben we gezien op de A12 Den Haag uit en op de A13 Rotterdam in.... . Briljante oplossing....nu alleen nog de mensen erop wijzen dat ze hun poten van de rem moeten houden bij de eerste borden die de 80 zone aangeven, daar hangen de eerst paar honderd meter nog geen camera's onder, dus tijd zat om je snelheid geleidelijk naar 80 te laten zakken.

Maar beter zou zijn als die klote zones pleite zouden gaan....
pi_55037934
quote:
Komt op hetzelfde neer. Rijdt je onder die 60 wordt je van de weg gehaald en krijg je een bekeuring. (onder normale omstandigheden wanneer iedereen de normale snelheden kan aanhouden)....
pi_55038076
prima idee, het is ook zo'n waanzin. RIjdt je gewoon lekker 120, kijk je even 20 seconden niet op de teller. Flits!
Je had niet door dat het een beetje heuveltje af ging.. blijft schandalig.
80=100/110 hangt er beetje vanaf of de situatie gevaarlijk is, wegdek, invoegen, bochten enzo.
100=110/130 idem
23.00 tot 06.00=160
Dan ben ik tevreden
pi_55038115
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:53 schreef HansU het volgende:
prima idee, het is ook zo'n waanzin. RIjdt je gewoon lekker 120, kijk je even 20 seconden niet op de teller. Flits!
Je had niet door dat het een beetje heuveltje af ging.. blijft schandalig.
80=100/110 hangt er beetje vanaf of de situatie gevaarlijk is, wegdek, invoegen, bochten enzo.
100=110/130 idem
23.00 tot 06.00=160
Dan ben ik tevreden
Precies, moet zeggen dat ik die snelheden zelf al zo ingedeeld heb. Maar als ze het legaliseren dan hoef ik iig niet meer op de berm te letten, kan ik me volledig op het verkeer richten...
pi_55051634
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 15:10 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Punt is juist dat die kleine bekeuringen (of in jouw voorstel waarschuwingen) meer kosten dan ze opleveren...

Dacht dat de kosten van een bekeuring rond de 18 euro lagen... Dat zal met een waarschuwing niet anders zijn...
Moet verkeersveiligheid dan altijd financieel iets opleveren? Dat is toch best krom? Wat het oplevert zijn mogelijk mensenlevens, veel meer waard dan 18euro. Ik snap het punt opzichzelf wel, maar mij ontgaat de laatste tijd een beetje het nut van bepaalde regels en wetten. In mijn ogen het verkeerd inzetten van diensten. Het levert meer frustraties op dan gedragsverandering en het respect voor verkeershandhavers verdwijnt.

Maargoed, het is een eindeloze discussi. Ik ben benieuwd wat er in de politiek de komende tijd gaat gebeuren. Straks lekker iedereen traceerbaar door de overheid onder het excuus "rekeningrijden". Volgende stap is digitale registratie van je snelheid :p
pi_55051815
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:56 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Precies, moet zeggen dat ik die snelheden zelf al zo ingedeeld heb. Maar als ze het legaliseren dan hoef ik iig niet meer op de berm te letten, kan ik me volledig op het verkeer richten...
Ik ook, vandaar die indeling
Een groot deel van de aandacht gaat op aan getuur naar radarcontroles.
Mochten ze me aanhouden en vragen waarom ik zo hard reed..
uhhh, ik had geen tijd om op me snelheids meter te kijken omdat ik druk bezig was met het speuren naar berm fliters
pi_55060428
Raar plan. In de praktijk komt het natuurlijk gewoon neer op het verhogen van de maximumsnelheid met 10 km/u. Dan gaan mensen weer zeuren als ze een boete krijgen voor 11 km/u te hard.

Net zoals mensen gaanz euren dat hun rijbewijs ingevorderd wordt als ze 51 km/u te hard rijden. "Kunt u voor die ene kilometer nou geen oogje dicht knijpen?"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')