abonnement Unibet Coolblue
  zondag 27 januari 2008 @ 14:44:56 #176
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_56340408
oeh, toch nog een klein dom voor de zekerheid vraagje, in het plaatje van wdn dus geen vinkje zetten achter de /home
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zondag 27 januari 2008 @ 14:48:39 #177
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_56340490
Ja Klonk. Daar waar in dat plaatje wel een vink staat bij /home deze NIET aanvinken bij de herinstallatie.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  zondag 27 januari 2008 @ 15:08:03 #178
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_56340886
bedankt, soms is duidelijkheid voor een noob erg belangrijk, voor de rest is Ubuntu nog steeds geweldig en wil ik nooit meer terug naar Windows
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zondag 27 januari 2008 @ 15:09:52 #179
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_56340922
Klonk! zie je PM
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  zondag 27 januari 2008 @ 15:42:56 #180
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_56341640


Het is trouwens gelukt
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_56410804
Ik kwam pas geleden in de AH een introductieblaadje tegen over linux met een livecd (Ubuntu)erbij. Omdat ik niet echt tevreden ben met windows heb ik het meegenomen om te kijken hoe goed ik het met linux kan vinden.
Het installeren is allemaal goed verlopen, maar toen ik op wireless wilde gaan (laptop) werkte dit niet. Ik zelf denk dat het komt omdat als ik verbinding wil hebben ik normaal in windows op een knopje op mijn laptop (Amilo Fujitsu Siemens) moet drukken om mijn netwerkadapter (Intel Pro Wireless) aan te zetten, en in Ubuntu werkt dit niet.
Ook zag ik dat bij Resricted Drivers, software modem driver staan. Misschien dat dit oorzaak van het probleem is?
Hopelijk kan iemand mij helpen, want zodra ik internet heb kan ik meer zelf uitzoeken, want steeds switchen tussen ubuntu en windows is ook geen doen.
  woensdag 30 januari 2008 @ 15:32:11 #182
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_56410980
Software modem driver: is echt voor een intern modem; heeft niks met wireless te maken.
Het gebruik van Fn keys werkt bij mijn weten gewoon als het om bijv. wireless gaat.
Ik heb ook een intel pro wireless in mijn laptop maar heb in het bios wireless altijd aan staan.

Mbt wireless: je krijgt een icoon rechtsboven (een 'beeldscherm' meen ik). Daar je ssid toevoegen als deze nog niet bekend is OF je netwerk kiezen en dan zou de keyringmanager meteen moeten vragen om je wachtwoord voor je wireless. (is eenmalig).
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_56411138
Wat van chipset zit in je wireless? Meestal werkt de wireless niet out-of-the-box. Dus je zult in elk geval de juiste 'drivers' werkzaam moeten hebben. Mocht het dan niet werken zal het wss aan 'het knopje' liggen.
  woensdag 30 januari 2008 @ 16:02:13 #184
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_56411658
Jackherrer geef het serienummer eens van je laptop. Werkt meestal sneller met zoeken.

Hier bijvoorbeeld was het probleem dat de radio uit stond:
Intel Corporation PRO/Wireless 2200BG + Amilo Pro V2000
http://odzangba.wordpress(...)lo-pro-v2000-ubuntu/

Hier is het een kwestie van de module toevoegen

[ Bericht 0% gewijzigd door wdn op 30-01-2008 16:07:19 ]
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_56411719
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 15:32 schreef wdn het volgende:
Software modem driver: is echt voor een intern modem; heeft niks met wireless te maken.
Het gebruik van Fn keys werkt bij mijn weten gewoon als het om bijv. wireless gaat.
Ik heb ook een intel pro wireless in mijn laptop maar heb in het bios wireless altijd aan staan.

Mbt wireless: je krijgt een icoon rechtsboven (een 'beeldscherm' meen ik). Daar je ssid toevoegen als deze nog niet bekend is OF je netwerk kiezen en dan zou de keyringmanager meteen moeten vragen om je wachtwoord voor je wireless. (is eenmalig).
Het is geen Fn key, ik heb namelijk nog drie extra knoppen langs mijn aan/uit knop zitten, waarvan er eentje wel werkt (die om de default browser te openen) en een voor energiebesparing ofzo dat de fan minder hard draait, en die werkt ook niet.
Het netwerk vindt ie niet automatisch en als ik mijn ssid invul plus wepcode gaat ie dus wel zoeken, maar na verloop van tijd vraagt hij nog een keer om de passphrase en dit herhaalt ie dan. de code is wel goed, want ik heb hem net nog onder windows geprobeerd en daar werkte ie wel
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 15:37 schreef the_disheaver het volgende:
Wat van chipset zit in je wireless? Meestal werkt de wireless niet out-of-the-box. Dus je zult in elk geval de juiste 'drivers' werkzaam moeten hebben. Mocht het dan niet werken zal het wss aan 'het knopje' liggen.
Het is een Intel Pro/Wireless 2200 BG. Ik heb ondertussen wel drivers gevonden en ga nu uitvogelen of ik ze aan de praat kan krijgen. Ik heb alleen nog met die terminal gewerkt dus dat zal wel even zoeken worden.
  woensdag 30 januari 2008 @ 16:06:48 #186
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_56411756
Zie mijn vorige post met link over die 2200 bg
Grote kans dat bij jou ook de radio off staat en daardoor bij installatie niet herkend is dat je een wireless hebt
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  woensdag 30 januari 2008 @ 17:21:15 #187
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_56413300
god, al die codes en ik maar trots zijn op mijn eerste eigen starter
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 30 januari 2008 @ 19:17:40 #188
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_56415601
met die intel wireless kaart moet ik gelijk hieraan denken:

* [Linux] Wireless internet in ubuntu
* http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=75612
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  zondag 3 februari 2008 @ 16:11:13 #189
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_56502152
Ik ben op zoek naar een manier om aliassen aan te maken voor ssh hosts. @home ben ik met een andere userid ingelogd dan @work, en tevens moet ik vanuit huis altijd de fqdn gebruiken, aangezien de interne servernamen niet bekend zijn buiten ons netwerk.

Om in te loggen moet ik elke keer 'ssh user@host.domain.nl' doen, terwijl @ work 'ssh host' genoeg is.

Op dit momen gebruik ik bash aliassen (alias hostname='ssh user@host.domain.nl') , maar dat is verre van ideaal. Weet iemand hoe ik dit soort aliassen aanmaak? Het moet toch mogelijk zijn lijkt mij...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 3 februari 2008 @ 16:32:13 #190
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56502669
quote:
Op zondag 3 februari 2008 16:11 schreef whoops het volgende:
Ik ben op zoek naar een manier om aliassen aan te maken voor ssh hosts. @home ben ik met een andere userid ingelogd dan @work, en tevens moet ik vanuit huis altijd de fqdn gebruiken, aangezien de interne servernamen niet bekend zijn buiten ons netwerk.

Om in te loggen moet ik elke keer 'ssh user@host.domain.nl' doen, terwijl @ work 'ssh host' genoeg is.

Op dit momen gebruik ik bash aliassen (alias hostname='ssh user@host.domain.nl') , maar dat is verre van ideaal. Weet iemand hoe ik dit soort aliassen aanmaak? Het moet toch mogelijk zijn lijkt mij...
In je ~/.ssh/config kun je configuratie-opties per host opgeven, bijvoorbeeld:

Host werk
User foo
Hostname werk.te-veel-om-in-te-typen.nl

Voor een andere host maak je vergelijkbare entries. Je kunt ook X11-forwarding e.d zo instellen. Overigens kun je ook wildcards gebruiken, zoals Host *werk.nl // User foo; doch, je kunt volgens mij niet delegeren, dus iets als:

Host een
Hostname een.werk.nl
Host twee
Hostname twee.werk.nl
Host *.werk.nl
Username foo

Werkt niet, die regel moet je kopiëren.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 3 februari 2008 @ 16:37:32 #191
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_56502812
quote:
Op zondag 3 februari 2008 16:32 schreef Iblis het volgende:

[..]

In je ~/.ssh/config kun je configuratie-opties per host opgeven, bijvoorbeeld:

Host werk
User foo
Hostname werk.te-veel-om-in-te-typen.nl

Voor een andere host maak je vergelijkbare entries. Je kunt ook X11-forwarding e.d zo instellen. Overigens kun je ook wildcards gebruiken, zoals Host *werk.nl // User foo; doch, je kunt volgens mij niet delegeren, dus iets als:

Host een
Hostname een.werk.nl
Host twee
Hostname twee.werk.nl
Host *.werk.nl
Username foo

Werkt niet, die regel moet je kopiëren.
Thanks a lot, het werkt!

Het is eigenlijk idioot simpel, maar ik ben er wel superblij mee...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 3 februari 2008 @ 16:40:22 #192
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_56502876
B.t.w, er is blijkbaar ook een man page voor: man ssh_config
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 3 februari 2008 @ 16:43:25 #193
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56502947
quote:
Op zondag 3 februari 2008 16:40 schreef whoops het volgende:
B.t.w, er is blijkbaar ook een man page voor: man ssh_config
Ja, d'oh, daar wilde ik m'n bericht mee afsluiten. Doch is er even bij ingeschoten blijkbaar.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 3 februari 2008 @ 16:56:47 #194
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_56503221
Je kan me wellicht nog wel ergens anders mee helpen ... Weet je hoe ik van deze boodschap afkom, anders dan de entry uit ~/.ssh/known_hosts halen?

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@    WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED!     @
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
IT IS POSSIBLE THAT SOMEONE IS DOING SOMETHING NASTY!
Someone could be eavesdropping on you right now (man-in-the-middle attack)!
It is also possible that the RSA host key has just been changed.
The fingerprint for the RSA key sent by the remote host is
e1:df:a8:22:30:7c:d5:4c:2f:ec:75:1e:6f:90:58:1e.
Please contact your system administrator.
Add correct host key in /home/beeman/.ssh/known_hosts to get rid of this message.
Offending key in /home/beeman/.ssh/known_hosts:25
RSA host key for 10.0.0.100 has changed and you have requested strict checking.
Host key verification failed.


Ik heb in ~/.ssh/config de volgende opties gezet, maar dat helpt niets:
1
2
StrictHostKeyChecking no
CheckHostIP no


Dit krijg ik dus als ik IP 10.0.0.100 op een andere machine laat draaien...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 3 februari 2008 @ 17:21:50 #195
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56503709
Het is nogal logisch dat het daarover zeurt toch? StrictHostKeyChecking heeft overigens niet zoveel van doen met het feit of hij die host-key wel of niet pakt, maar met hoe deze aan je known_hosts file wordt toegevoegd. Bij strict moet je dat zelf doen, met een no doet SSH het automatisch bij onbekende hosts, en met ask pas na vragen.

Wat je kunt doen, als je op andere netwerken zit, is verschillende known_hosts files maken, en dan met UserKnownHostsFile ~/.ssh/work_net o.i.d. daar de keys instoppen. Maar anders dan moet je gewoon met de hand updaten.

Als die machine echter echt veranderd is, dan is er (na checken) toch niets mis mee om die key uit known_hosts te halen?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 3 februari 2008 @ 17:42:04 #196
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_56504141
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:21 schreef Iblis het volgende:
Het is nogal logisch dat het daarover zeurt toch? StrictHostKeyChecking heeft overigens niet zoveel van doen met het feit of hij die host-key wel of niet pakt, maar met hoe deze aan je known_hosts file wordt toegevoegd. Bij strict moet je dat zelf doen, met een no doet SSH het automatisch bij onbekende hosts, en met ask pas na vragen.

Wat je kunt doen, als je op andere netwerken zit, is verschillende known_hosts files maken, en dan met UserKnownHostsFile ~/.ssh/work_net o.i.d. daar de keys instoppen. Maar anders dan moet je gewoon met de hand updaten.

Als die machine echter echt veranderd is, dan is er (na checken) toch niets mis mee om die key uit known_hosts te halen?
Op zich is het inderdaad logisch en ook zeker wel zo veilig dat hij hier op checkt, waarom heb je anders die keys... De reden waarom ik hier vaak tegenaan loop is omdat ik bepaalde machines vaak reinstall, bijvoorbeeld als ik bezig ben met unattended installs... M'n dhcp server geeft de machine met dat mac adres hetzelfde ip en hostname, alleen de ssh key is telkens anders... Dat maakt het dus vervelend, want je bent soms wel 20 keer op een dag je hostfile aan het editten, het zou handiger zijn als hij het niet checkt.

Die optie met de andere hostsfile is dan opzich een oplossing, ik maak een ~/.ssh/temp_hosts aan en dan hoef ik alleen dat bestand weg te gooien als hij weer 'zeurt'...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 3 februari 2008 @ 17:52:50 #197
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56504350
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:42 schreef whoops het volgende:

[..]

Op zich is het inderdaad logisch en ook zeker wel zo veilig dat hij hier op checkt, waarom heb je anders die keys... De reden waarom ik hier vaak tegenaan loop is omdat ik bepaalde machines vaak reinstall, bijvoorbeeld als ik bezig ben met unattended installs... M'n dhcp server geeft de machine met dat mac adres hetzelfde ip en hostname, alleen de ssh key is telkens anders... Dat maakt het dus vervelend, want je bent soms wel 20 keer op een dag je hostfile aan het editten, het zou handiger zijn als hij het niet checkt.

Die optie met de andere hostsfile is dan opzich een oplossing, ik maak een ~/.ssh/temp_hosts aan en dan hoef ik alleen dat bestand weg te gooien als hij weer 'zeurt'...
Hij zeurt wel met regelnummer. Als je Linux gebruikt dan kun je snel een line uit de file deleten (b.v. line 25) met sed -i '25d' ~/.ssh/known_hosts
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_56504422
wat is er mis met vi?

(esc) dd dat is veel minder typwerk
sorry.. ik kan er ook niets aan doen
  zondag 3 februari 2008 @ 18:11:00 #199
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_56504685
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:52 schreef Iblis het volgende:

[..]

Hij zeurt wel met regelnummer. Als je Linux gebruikt dan kun je snel een line uit de file deleten (b.v. line 25) met sed -i '25d' ~/.ssh/known_hosts
Dat is ook een optie, wel fancy...

Ik doe altijd: vi .ssh/kn<tab> -> :<regelnummer> -> dd -> ZZ
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_56504743
dat kan korter

vi .ss<tab>k<tab> -> :<regelnummer> -> dd -> ZZ
sorry.. ik kan er ook niets aan doen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')