abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54583532
Ik wil dus een deel van mn nieuwe apartementje gaan verven in een bepaalde betonachtige stijl. Nu kwam ik kalkverf tegen en dat is eigenlijk precies wat ik bedoel, mits op een bepaalde manier aangebracht.

Maar dit spul is vrij prijzig, duurder dan gewoon grijze muurverf in ieder geval. Heeft er iemand misschien een goedkoper idee? Het geld is op namelijk... Is het misschien iets om gewoon donkergrijze muurverf te nemen en dan met een spons een bepaald effect te creeren dat er op lijkt? Of iets anders?

Ik bedoel dit (voor op de muren dus):

Bedankt!
pi_54583579
Kan je dit effect niet met een spons of doek in de verf deppen?
Volgens mij weleens zoits gezien bij een klusprogramma.
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
pi_54583850
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 19:50 schreef michiel5 het volgende:
Tsja, ik weet t niet Lijkt me wel lastig. Zeker bij onderstaande foto, zoals ik het eigenlijk precies wil hebben (de stijl dan).

pi_54583950
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 19:50 schreef michiel5 het volgende:
pi_54584018
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:00 schreef EnactedChaos het volgende:

[..]

Tsja, ik weet t niet Lijkt me wel lastig. Zeker bij onderstaande foto, zoals ik het eigenlijk precies wil hebben (de stijl dan).

[ afbeelding ]
Hoe krijgen ze dit effect normaal in die kalkverf dan?
pi_54584233
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:08 schreef michiel5 het volgende:

[..]

Hoe krijgen ze dit effect normaal in die kalkverf dan?
Precies zoals het product heet. Kalk. Het is witkalk met wat andere meng verhouding en pigment toegevoegd. Historisch de meest goedkope manier om een muur af te werken (ook voor buiten, elk jaar opnieuw) samen met krijtwas. Producten als het niet meer mag kosten dan een kwartje. Je kunt het ook zelf maken, een zak kalk en wat gedroogde en gemalen aarde maak je een paar honderd liter mee.
pi_54584352
Witkalk zat bij ons op het plafond volgens mij, was echt een crime om daar over heen te verven, flink aan het schroben geweest met amoniak.
pi_54584448
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:21 schreef michiel5 het volgende:
Witkalk zat bij ons op het plafond volgens mij, was echt een crime om daar over heen te verven, flink aan het schroben geweest met amoniak.
Over witkalk is zeer goed te verve, maar niet met plastic ookwel bekent als latex. Dat hecht niet goed.
pi_54584493
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:25 schreef tnimble het volgende:

[..]

Over witkalk is zeer goed te verve, maar niet met plastic ookwel bekent als latex. Dat hecht niet goed.
Precies, je kan er met wit kalk opnieu overheen, maar vrijwel alle muurverf is tegenwoordig toch latex?
Of in elk geval het spul voor amateurs zoals ik.
pi_54585400
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 20:16 schreef tnimble het volgende:

[..]

Precies zoals het product heet. Kalk. Het is witkalk met wat andere meng verhouding en pigment toegevoegd. Historisch de meest goedkope manier om een muur af te werken (ook voor buiten, elk jaar opnieuw) samen met krijtwas. Producten als het niet meer mag kosten dan een kwartje. Je kunt het ook zelf maken, een zak kalk en wat gedroogde en gemalen aarde maak je een paar honderd liter mee.
Huh? Zo goedkoop is die kalkverf toch niet?

Misschien in vergelijking met andere (professionele) producten maar ¤25 voor een liter verf is niet goedkoop toch?
pi_54594299
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 21:00 schreef EnactedChaos het volgende:

[..]

Huh? Zo goedkoop is die kalkverf toch niet?

Misschien in vergelijking met andere (professionele) producten maar ¤25 voor een liter verf is niet goedkoop toch?
Probeer een paar euro (omgereknd) voor een blik van 12.5 liter.
pi_54594461
Kan iemand dan het exacte 'recept' geven, als het zo makkelijk te maken is? Ik heb er ook wel oren naar. Ik heb het veel zien gebruiken in de vroegere BBC-programma's zoals Changing Rooms, met de flamboyante Laurence Llewelyn-Bowen in de hoofdrol. Maar weer ot: ik zou erg blij zijn met de exacte mengverhoudingen
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_54595593
quote:
Op woensdag 14 november 2007 09:28 schreef tnimble het volgende:

[..]

Probeer een paar euro (omgereknd) voor een blik van 12.5 liter.
Maar dan moet ik t dus zelf gaan maken, voor dat geld?

Merken kalkverf zijn zo goedkoop niet.
pi_54596094
Recept:

kalk
water
pigment
eventueel wat fijn zand voor een licht structuur

Verhoudning van kalk en water dusdanig dat het iets dikker dan karne melk is.

Hoeveelheid pigment zo min mogelijk pigment van een donkere kleur in droge vorm.
pi_54596110
quote:
Op woensdag 14 november 2007 10:42 schreef EnactedChaos het volgende:

[..]

Maar dan moet ik t dus zelf gaan maken, voor dat geld?

Merken kalkverf zijn zo goedkoop niet.
Of wachten tot de volgende trend.
pi_54596720
quote:
Op woensdag 14 november 2007 11:08 schreef tnimble het volgende:

[..]

Of wachten tot de volgende trend.
Ik wist niet dat t een trend was

Ik hou gewoon van een simpele (industriele) look. Dus gewoon een betonmuur/vloer, onbewerkt metaal, dat soort dingen. En aangezien ik geen betonnen muur kan neerzetten in dat appartement zoek ik een andere optie, of t nou "in" is of niet
pi_54878976
Latexen MAAR EERST VOORSTRIJKEN!!!! ga naar DE VERFKAMPIOEN!!!!! Goeie tex perfect advies en lage prijzen!!!!
schilder
pi_54879123
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 22:43 schreef reddevil124 het volgende:
Latexen MAAR EERST VOORSTRIJKEN!!!! ga naar DE VERFKAMPIOEN!!!!! Goeie tex perfect advies en lage prijzen!!!!
pi_54879210
Ik ga dat spul trouwens gewoon kopen bij Kitsch en Kunst in Rdam, ben ik voor +/- 50,- (2 potten) klaar, kan ik gewoon een kleur kiezen en hoef ik niks te mengen enzo.

dinsdag 4 december 2007 @ 10:16:48 #20
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_55028603
maar war haal je het goedkope kalk vandaan en de pigment??
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_55031869
kalk = bouwmaterialen handel b.v. een zak Mekal 25 kg
Pigment bij een winkel met schilderbenodigheden zoals b.v. Martin Brinkhuis of Peter van Ginkel
  dinsdag 4 december 2007 @ 17:44:52 #22
190186 hierissieweer
pi_55039131
[quote]Op dinsdag 4 december 2007 12:53 schreef tnimble het volgende:
Pigment bij een winkel met schilderbenodigheden zoals b.v. Martin Brinkhuis of Peter van Ginkel
[/quote

en hoe duur is een zak kalk dan?

Overigens is het op elke muur toe te passen? Ik zag dat je met zand een leuk stuctuurtje krijgt? Ik heb nog een wandje over en ik denk dat ik die er maar mee ga doen...
pi_55052315
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 17:44 schreef hierissieweer het volgende:
[quote]Op dinsdag 4 december 2007 12:53 schreef tnimble het volgende:
[/quote

en hoe duur is een zak kalk dan?

Overigens is het op elke muur toe te passen? Ik zag dat je met zand een leuk stuctuurtje krijgt? Ik heb nog een wandje over en ik denk dat ik die er maar mee ga doen...
Een zak mekal van 25kg kost ongeveer 10 euro.

Kan over vrijwel alle ondergronden heen. Over de meeste ondergronden hgeen net zoals bij andere verven eerst met een primer voorstrijken. Over een oude kalk laag heen is het beter om ipv voor te strijken deze enkele malen nat te nevelen.

Voor structuur met zand wel schoon zand gebruiken (eerst spoelen, zilverzand is wel al reeds schoon en ontdaan van ijzer oxide).

Hoe droger je de verf maakt en hoe minder maar grover pigment je toevoegt hoe groter het effect wordt. Door in meerdere dunne lagen ancora fresco (italiaans voor nat in nat) aan te brnegen krijg je optimaal effect. Eerst breng je dan een dunne laag aan met fijn gemalen pifment van een lichte kleur als dat een beetje droog is breng je een niet dekkende laag aan met grof pigmnt. Je kunt daarmee zeer dramatische kleur verschillen crearen vooral als je met donkere pigmenten er over heen gaat.
  woensdag 5 december 2007 @ 10:44:29 #24
190186 hierissieweer
pi_55052535
quote:
Op woensdag 5 december 2007 10:33 schreef tnimble het volgende:

[..]

Een zak mekal van 25kg kost ongeveer 10 euro.

Kan over vrijwel alle ondergronden heen. Over de meeste ondergronden hgeen net zoals bij andere verven eerst met een primer voorstrijken. Over een oude kalk laag heen is het beter om ipv voor te strijken deze enkele malen nat te nevelen.

Voor structuur met zand wel schoon zand gebruiken (eerst spoelen, zilverzand is wel al reeds schoon en ontdaan van ijzer oxide).

Hoe droger je de verf maakt en hoe minder maar grover pigment je toevoegt hoe groter het effect wordt. Door in meerdere dunne lagen ancora fresco (italiaans voor nat in nat) aan te brnegen krijg je optimaal effect. Eerst breng je dan een dunne laag aan met fijn gemalen pifment van een lichte kleur als dat een beetje droog is breng je een niet dekkende laag aan met grof pigmnt. Je kunt daarmee zeer dramatische kleur verschillen crearen vooral als je met donkere pigmenten er over heen gaat.
Hoeveel m2 kan je er mee doen? en vroeg me af geeft het niet enorm af??
pi_55052832
http://www.monumentenwacht.be/nl/uploads/b135.pdf

Hier staat een heel stuk over kalkpleisters en verf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')