abonnement Unibet Coolblue
pi_53975509
Yeah, ik heb een huisje toegewezen gekregen.

Nu ligt daar een gelakte eiken vloer in, die wel een opknapbeurtje kan gebruiken.
Ik heb al eens eerder een mahonie-houten vloer geschuurd, maar had niet voldoende kracht om het apparaat (gehuurd van een bouwmarkt) onder controle te houden waardoor het resultaat niet zo vlak was als ik van tevoren in gedachten had.
Nu is eiken volgens mij wat minder hard dan mahonie, dus vroeg ik me af of het ook met een minder zwaar apparaat geschuurd kan worden.
En moet ik de vloer per se opnieuw lakken, of kan ik die ook in de olie of was zetten?
En kan dat lakken of oliën ook in een donkere kleur of wordt dat niet mooi?
pi_53976570
Hoihoi,
Als je een gelakte vloer hebt, kan je hem na het afschuren lakken of olien.
Als een vloer geolied is, kan hij daarna nooit meer gelakt worden. De olie dringt veel dieper in de vloer, waardoor een later aangebrachte laklaag nooit meer pakt.

Je kan voor de lak of olie van alles kiezen van een donkere tot een lichtere kleur, probeer het wel even uit op een plankje voor ongewenste effecten, want het kan natuurlijk altijd te licht of te donker worden.

Veel plezier met het opknappen van je vloer!!
Geluk duurt je leven lang.
pi_53977806
Dat een gewaxte vloer niet meer gelakt kan worden wist ik al, dat was namelijk met die mahoniehouten vloer gebeurd.
Ik heb helaas geen los plankje om op te testen...

Weet jij ook of die lak er met een lichtere schuurmachine vanaf te halen is?
pi_53978026
ja kan met een lichtere schuurmachine, maar je bent wat langer bezig. Het beste is gewoon om bij Boels een parketschuurmachine te huren. Dat hoeft niet zo heel veel te kosten.
Wat je doet (lakken of olieën) heeft ook met je eigen smaak te maken. Lakken glimt wat meer (ook zijdeglans of mat) maar vormt een laag over je hout. Op plekken waar veel over gelopen wordt en zo (en meubels schuiven) zul je redelijk snel slijtage zien. Als je de vloer goed in de olie zet, dan zie je slijtage niet zo snel optreden omdat de olie in het hout trekt. Het beschermt alleen wat minder goed tegen vocht e.d.
Beide gevallen moet je gewoon goed onderhouden..
pi_53988428
Slijtage zie je bij beide vloeren bijna net zo "goed" en snel, Ik heb een geoliede frans eiken vloer en daar zagen we na een jaar ook vandie grijze slijtage plekken alleen vinden wij juist dat het mooiste aan de vloer, moet er lekker geleefd uitzien. Maare als je dan gewoon eens een parket bedrijf belt en voor de gein een offerte laat aanvragen voor de vloer renovatie. Je heb dat voor relatief weinig geld een kompleet "nieuwe" vloer in je huisie
Blood in Blood out!!
360 Gametag: Lircky
pi_53999835
Dank jullie voor je reacties.
Zo'n offerte heeft weinig zin, want ik kan het me toch niet veroorloven om het te laten doen.
Ik denk dat ik het schuren maar over laat aan iemand die zo'n machine de baas is.
Ik twijfel nog over lakken of olien, maar daar kom ik vast wel uit.
pi_54034076
Olie heeft als voordeel dat je het plaatselijk kan bijwerken, bij lak kan dit niet. Daarentegen heb je bij een lakvloer een betere bescherming van je vloer en een hardere laag. Als je kiest voor een glansvrije lak dan heeft dit een vergelijkbaar resultaat als olie maar wel met de bescherming van een lak.
pi_54034269
Ohja,.. als de bestaande lak-laag nog in orde is kun je deze ook goed ontvetten (!!!) schoonmaken en licht opschuren. Vervolgens kun je er dan met een nieuwe lak overheen.

Om er zeker van te zijn dat je een goede hechting krijgt van je nieuwe laag zou ik dit wel even testen. Dit kun je doen als volgt:

Breng op een plek wat nieuwe lak aan (na schuren/ontvetten enz.) en laat dit goed drogen.
Na het drogen maak je met een hobbymes een rastertje in de lak (hetzelfde als een boter-kaas-en-eieren veld). Daarna plak je een stuk goede tape op het middelste vlakje, als je dit eraf rukt moet de lak blijven zitten.
pi_54056498
Ik heb ook een vraag

We gaan volgende maand ook ons nieuwe huisje bewonen. De woonkamer heeft een onbehandelde planken vloer. Deze willen we wat donkerder maken met behoud van de nerf en daarna lakken.

Is dit mogelijk met enkel lak (met kleurtint) of moet de vloer eerst geolied worden???
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_54056666
Je kunt je vloer als hij goed (!) kaal is kleuren met kleurbeits. Dit breng je in één of twee lagen aan afhankelijk van de kleur-intensiteit. Als dat droog is kun je na 24 uur de vloer lakken.
pi_54057175
Ok bedankt.
Is er ergens online een overzicht van kleurbeitsen van een bepaalde vloer naar een bepaalde kleur?
Kan het niet vinden helaas.....
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_54068228
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 20:14 schreef Moody het volgende:
Ok bedankt.
Is er ergens online een overzicht van kleurbeitsen van een bepaalde vloer naar een bepaalde kleur?
Kan het niet vinden helaas.....
Zal ook lastig worden,.. iedere houtsoort kleurt anders. Daarnaast krijg je met grenen een heel andere kleuring dan met eiken. Je kunt het wel benaderen maar omdat hout een natuurproduct is zal het op jouw eigen vloer altijd anders zijn.

Ik zou achterhalen wat voor houtsoort je vloer is en vervolgens bij een parketteur gaan kijken hoe dat wordt na kleuring.
pi_54070085
Dit is de vloer. De omschrijving is 'planken vloer' Ik zal navragen wat het exact is.

Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_54076250
Ziet er qua uitstraling en tekening uit als grenen maar ja,.. zeker weten doe ik het niet. Dat kom ik trouwens niet vaak tegen, dat een vloer in de breedte is gelegd.
pi_54076962
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 20:18 schreef Blapiet het volgende:
Ziet er qua uitstraling en tekening uit als grenen maar ja,.. zeker weten doe ik het niet. Dat kom ik trouwens niet vaak tegen, dat een vloer in de breedte is gelegd.
Grenen ok, dat dacht ik namelijk zelf ook

Is inderdaad wel apart in de breedte. Ik kan ook zo geen voordelen of nadelen bedenken van het leggen in de breedte
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_54077197
Je kamer wordt er kleiner door,.. optisch dan natuurlijk hè
pi_54096049
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 20:18 schreef Blapiet het volgende:
Dat kom ik trouwens niet vaak tegen, dat een vloer in de breedte is gelegd.
Dat is bij mij dus ook het geval.

Ik wist niet dat er glansvrije lak bestond, ik denk dat het dan dat gaat worden.
Ik hou niet van dat glimmende, maar met katten is het niet handig om een geoliede vloer te hebben.
pi_54096869
Wel behandelen met een polish die ook bedoeld is voor glansvrije lak, anders gaat het snel glimmen.
pi_54099913
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 21:35 schreef Blapiet het volgende:
Wel behandelen met een polish die ook bedoeld is voor glansvrije lak, anders gaat het snel glimmen.
Polish?
Is een vers afgeschuurde, eiken vloer niet goed dan?
En wat voor polish, hoe vind ik dat bij de Gamma?
En is dat ook nodig voor glimmende lak?

Dank je, trouwens.
pi_54113795
Polish gebruik je voor het onderhoud van je vloer, als een soort beschermende (meestal was-achtige) laag die je op je lak aanbrengt bij het dweilen. Dus ja, ook voor glimmende vloeren is dat nodig. Daarnaast camoufleert het kleinde krasjes, dat is belangrijk want bij een glimmende vloer krijg je doffe krasjes en bij een doffe vloer krijg je glansstrepen.

Als je echter met een sopje andy aan de gang gaat op je glansvrije/matte vloer gaat 'ie na verloop van tijd toch glimmen. Als het een bestaande vloer is en je weet niet waar hij in het verleden mee gereinigd is dan zou ik hem eerst goed ontvetten en vervolgens steeds hetzelfde middel gaan gebruiken.

succes iig
pi_54120425
Ah, ok, dat bedoel je.
Ik dacht dat ik tijdens de schuur- en lakbeurt iets met polish moest doen en snapte al niet zo goed wat.
  Vis een optie? maandag 29 oktober 2007 @ 12:02:17 #22
70532 loveli
N
pi_54241582
Als een vloer geolied is, kun je die daarna nog lichter krijgen? Mijn dilemma is of ik voor het verhuizen de vloer nog aanpak of niet.
crap in = crap out
pi_56031709
Binnenkort krijgen wij de sleutel van ons nieuwe stekkie, en daarin ligt een eiken vloer, die met wax is behandeld. Nu is deze vloer aardig uitgeleefd, en willen wij 'm gaan opknappen. Nu is mijn vraag of ik deze vloer na het schuren ook gewoon met olie kan behandelen ipv wax.
We hebben in ons huidige huis een geoliede vloer, en dat vind ik mooier dan een vloer in de wax.
  dinsdag 15 januari 2008 @ 00:55:01 #24
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_56039474
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 20:32 schreef vergeetmewelletje het volgende:

[..]

Dat is bij mij dus ook het geval.

Ik wist niet dat er glansvrije lak bestond, ik denk dat het dan dat gaat worden.
Ik hou niet van dat glimmende, maar met katten is het niet handig om een geoliede vloer te hebben.
Waarom? Als ik vragen mag.

Wij hebben een geoliede vloer, én katten, en ik vind het prima gaan. Kan me eigenlijk niet bedenken wat de bezwaren zouden zijn. Dus louter benieuwd: Welke problemen verwacht jij er mee dan?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_56041670
Tsja, katten willen nog wel eens iets van de inwendige kat op de vloer achterlaten.
Als je dan een paar uur later van je werk thuis komt, is de olie al helemaal uitgebeten en krijg je vieze vlekken en kringen in de vloer.
Dat was bij mij het geval met mijn vorige vloer, tenminste.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')