abonnement Unibet Coolblue
pi_53967065
\

Twee jaar geleden in 2005 kwam een droom uit voor De Zeeuw na een dramatische beenbreuk in 2003::
quote:
Demy de Zeeuw kan geluk niet op
ALKMAAR - Jonge, talentvolle spelers die het dit seizoen bijzonder goed doen zijn onder meer Stijn Schaars en Demy de Zeeuw, beiden van AZ. Van deze twee is misschien Demy de Zeeuw wel de meest opvallende figuur. Want de pas 22-jarige speelde in het verleden slechts op eerstedivisieniveau (Go Ahead Eagles), maar maakt nu in Alkmaar een stormachtige ontwikkeling door.

Twee jaar geleden toonde Heerenveen belangstelling, tot ineens die zwarte 24e augustus 2003 voorbijkwam. Een dag die nooit meer uit zijn gedachten zal verdwijnen. Op het moment dat De Zeeuw vlak voor tijd op het doel van Cambuur wilde schieten, probeerde verdediger Bernard Schuiteman dat te voorkomen. Er volgde een luid gekraak; zijn rechterbeen bungelde er als het ware bij. Zowel zijn scheen- als kuitbeen was gebroken. Een transfer naar de hoogste afdeling in het betaald voetbal kon hij plotseling vergeten.

Echter met het drama van Niels Kokmeijer in zijn achterhoofd, vindt De Zeeuw dat hij niet mag klagen. Ook niet toen de pin uit zijn been moest worden gehaald en er een wond ontstond, die maar niet wilde genezen. Het geluk lachte hem toch weer toe met een goede oefenwedstrijd die zijn hele carrière op zijn kop zette. In Terwolde speelde AZ in juli tegen Go Ahead een oefenduel ter voorbereiding op de nieuwe competitie. Marc Overmars, sinds kort commissaris technische zaken in Deventer, vroeg aan Louis van Gaal eens op De Zeeuw te letten.

Die negentig minuten overtuigde De Zeeuw Van Gaal en kort daarna kon hij in Alkmaar een vierjarig contract tekenen. Rapporteur Sonny Silooy zag De Zeeuw in actie in de gewonnen thuiswedstrijd tegen NEC: "Heel AZ speelde matig dus ook De Zeeuw. Hij leed regelmatig onnodig balverlies. Maar het neemt niet weg dat hij een talent is. Om op deze leeftijd al een constant seizoen te draaien is op dit niveau bijna niet mogelijk."[/b]
Tegenwoordig is hij onomstreden basisspeler van AZ en Oranje.
quote:
De Zeeuw buiten discussie
Demy de Zeeuw debuteerde zeven maanden geleden in Oranje tegen Slovenië, met een invalbeurt van zestien minuten. Ondanks dat hij er nog maar zo kort bij is, is de middenvelder morgen onomstreden in de basisploeg van Marco van Basten, als één van de weinige spelers uit de Nederlandse eredivisie.

In het land van Oranje regent het als vanouds discussies, maar Demy de Zeeuw is de vraagtekens voorbij. Morgen in Eindhoven is de AZ-speler feitelijk de enige middenveldpion die géén onderwerp is van gesprek. Nog maar zeven maanden na zijn debuut.

,,Best apart ja,’’ zegt De Zeeuw, na een korte training in Katwijk. Vraag is nog slechts wie er voor hem spelen en in welke rol exact, met Sneijder, Seedorf, Van der Vaart, De Jong en Maduro als kandidaten. ,,Maar over mij is natuurlijk ook volop discussie geweest, in de periode dat ik net bij Oranje zat. In het begin las ik dat, ik trok het me soms aan. Tegenwoordig laat ik het meer aan me voorbij gaan. Er zijn altijd mensen die het wel of niet in je ziet zitten.’’

Toch voelt ook de middenvelder dat de tendens is omgeslagen. Na het thuisduel met Bulgarije (2-0 winst) werd De Zeeuw overladen met complimenten, toen hij als controleur zijn stempel drukte op het Nederlands elftal. ,,Ik merk wel dat mensen sindsdien anders tegen me aan zijn gaan kijken,’’ aldus De Zeeuw, ruim twee seizoenen geleden nog speler van Go Ahead Eagles.

,,Bij het grote publiek merk ik dat, maar ook bij mijn medespelers. Ik bedoel, toen ik voor het eerst geselecteerd werd, hadden veel jongens die in het buitenland spelen nog nooit van Demy de Zeeuw gehoord. Je hebt nog van alles te bewijzen. Zo voelt dat althans.’’

Tegenwoordig behoort De Zeeuw tot de zeldzame eredivisiespelers die een vaste waarde zijn in het huidige Oranje. Slechts Giovanni van Bronckhorst – morgen geschorst – speelt in de Nederlandse competitie, na een lange periode in Schotland, Engeland en Spanje. Spelers zoals John Heitinga, Klaas Jan Huntelaar, Urby Emanuelson, Kew Jaliens, Hedwiges Maduro, Maarten Stekelenburg en Henk Timmer komen in principe pas in beeld als er iemand anders wegvalt.

,,In het begin stond ik er wel bij stil dat ik als één van de weinigen in Nederland speelde,’’ aldus De Zeeuw. ,,Ik kwam net kijken, kwam vanuit Jong Oranje eigenlijk ineens bij de selectie. Dan kijk je toch even om je heen, naar al die grote namen.

,,Maar inmiddels is dat wel voorbij. Ik stap hier anders binnen, voor mijn gevoel. Het Nederlands elftal is nog steeds bijzonder, maar ik ben inmiddels wel gewend aan hoe het hier gaat.’’

Van Basten ziet in De Zeeuw de ideale verbindingsspeler tussen verdediging en middenveld, net als Louis van Gaal. De AZ-coach sprak onlangs vol lof over De Zeeuws gevoel voor positie en vrijheid.

,,Demy kan heel goed tussen de linies spelen,’’ zei Van Gaal. ,,Hij weet heel goed hoe hij zich aanspeelbaar moet maken in een op het oog kleine ruimte. Wat dat betreft kijk ik hetzelfde tegen voetbal aan als Marco van Basten, die op die positie naar eenzelfde type speler zoekt.’’

De Zeeuw weet wat zijn trainers waarderen in zijn spel. ,,In het buitenland zie je vaak dat coaches voor een grote, fysiek sterke middenvelder kiezen op mijn plek,’’ aldus de Apeldoorner.

,,In Nederland willen we graag voetballen, wij denken van nature naar voren. Ik ben wat kleiner en zoek vaak de voetballende oplossing.

,,Daarmee neem je misschien wat meer risico als ploeg, maar aanvallend hebben we wat meer mogelijkheden. Al blijft het óók mijn taak om de verdediging steun te geven, door positioneel goed te staan.’’

In maart van dit jaar debuteerde De Zeeuw in Celje tegen Slovenië, met een benauwde 1-0 overwinning. ,,We scoorden pas heel laat,’’ weet hij nog.

,,Giovanni van Bronckhorst maakte ’m vijf minuten voor tijd, in een moeizame wedstrijd. Maar uiteraard was dat duel voor mij onvergetelijk. Een debuut in Oranje vergeet je niet. Ik verwacht dat het woensdag opnieuw moeilijk wordt, maar iedereen beseft dat we de komende twee thuiswedstrijden móeten winnen.

,,Die wedstrijd van zaterdagavond in Roemenië was heel apart. Het was echt zo’n soort Europa Cup-wedstrijd die je vroeger op televisie zag, met een publiek dat heel fanatiek tegen ons was. Onze tweede helft was gewoon niet goed genoeg, daar was iedereen het wel over eens. Onnodig, vond ik. Tegen Slovenië willen we dat per se rechtzetten.’’
Hij speelt ook erg goed op die positie. Waar had Demy kunnen staan wanneer hij in 2003 naar Heerenveen was gegaan als fitte speler? Had Demy nu al ergens in Europa gespeeld? Wat als AZ nooit tegen GAE had geoefend en van Gaal hem nooit had zien voetballen? Was ie dan misschien bij Ajax, Feyenoord of PSV terechtgekomen?

Ik vind het altijd een erg goede speler, met veel overzicht, strijd en een goede passing. Ik ben ook erg benieuwd waar zijn carriere uiteindelijk eindigt, zou hij snel de stap naar de absolute top kunnen maken?

[ Bericht 30% gewijzigd door BliksemSchigt op 16-10-2007 13:20:32 ]
pi_53967468
De beste binnenlandse transfer van de laatste 10 jaar
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_53967741
Een uitstekende speler, met veel oog voor de ruimte om hem heen. Soms nog net iets te onstuimig in de duels. Of hij de stap naar de top zou kunnen maken, het lijkt me wel. Een club als Manchester United zou wel wat voor hem zijn.
That's all folks!
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:34:17 #4
67174 Dos37
Come on Twente
pi_53968018
Hij kan een hele grote worden. Het lijkt me voor deze jonge speler wel verstandig om te vertrekken naar een buitenlandse topclub.

Man United niet trouwens die hebben controleurs genoeg en zal ie alleen maar onder sneeuwen.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_53968099
Belangrijk voor hem dat hij binnen 2 jaar de stap maakt naar een grote buitenlandse competitie waar hij nog veel verder kan groeien. In principe voldoet elke grote competitie, zolang hij maar wekelijks speelt en bij een grote club zit. Lastige voorwaarde, maar dan zou hij echt een grote kunnen worden op die positie.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_53968166
Controleur van Oranje
Inderdaad veel beter dan Gio, die heeft weer andere kwaliteiten
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:45:42 #7
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_53968228
Demy, het was bij Go Ahead al een held.
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 16:47:34 #8
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_53971454
Heerenveen toonde belangstelling? Hij was twee jaar geleden al in onderhandeling met Groningen. Totdat hij met Go Ahead Eagles een oefenwedstrijd tegen AZ speelde...
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_53971809
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 16:47 schreef The_Verve het volgende:
Heerenveen toonde belangstelling? Hij was twee jaar geleden al in onderhandeling met Groningen. Totdat hij met Go Ahead Eagles een oefenwedstrijd tegen AZ speelde...
In 2003 kon hij naar Heerenveen, en toen brak hij zijn been.
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 17:20:20 #10
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_53971963
Beter OP's lezen voortaan.

Maar antwoord op je vraag in de OP is dus wel dat ie, wanneer Van Gaal hem niet had zien spelen, dan (voorlopig) bij Groningen had gespeeld.

Bij AZ is ie (op verschillende posities) redelijk snel aan spelen toegekomen. Denk dat hij bij Groningen niet zo snel was doorgebroken.
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_53972322
Boeiend dat die clubs hem hadden willen hebben. Ze hebben hem om allerlei redenen niet gehaald/kunnen halen. Hij speelt nu bij AZ, dat doet hij goed en in Oranje is het ook een held.
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 18:51:59 #12
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_53973600
Slotje dus, El_Bassie?
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_53975460
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 13:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De beste binnenlandse transfer van de laatste 10 jaar
Ik ben het voor de verandering eens met je eens Zeker als het om prijs-kwaliteit gaat.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_53975554
Daar gaat het altijd om bij transfers
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_53975588
Co Adriaanse tegenover de vader van Demy

´Het is maar net wat je overhebt voor je zoon ´

De Zeeuw Sr. zei toen

Bijna een net zo groot blunder als Don Leo die hé meisje zei tegen mevrouw Robben en dacht dat hij Arjan heette
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_54527440
Goede eerste helft tegen PSV zeg.
pi_56002183
Zorgt nu voor de dooddoener tijdens Ajax-AZ. Als ie gewoon zijn armen bij zich houdt, is er niks aan de hand. Speelde daarvoor wel erg sterk op de open rechtkant.
pi_56002823
Zonder hem ontbreekt de balans bij AZ...
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_56002957
Demy is al jaar en dag de beste man bij Ajax maar hoe hij weer zat te calimeroen bij intervieuws.
Laten we maar zeggen dat het de adrenaline is, Louis was stuk realistischer.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
  maandag 14 januari 2008 @ 11:34:01 #20
125053 stefmans
Ze winnen nooit van de Joden.
pi_56019676
quote:
Op zondag 13 januari 2008 17:27 schreef Pritt het volgende:
Demy is al jaar en dag de beste man bij Ajax maar hoe hij weer zat te calimeroen bij intervieuws.
Laten we maar zeggen dat het de adrenaline is, Louis was stuk realistischer.
Que?
''Feyenoord, het enige dat ik van Feyenoord weet is dat ze uit het land van Ajax komen'' (Fabio Capello)"
  maandag 14 januari 2008 @ 11:35:51 #21
67174 Dos37
Come on Twente
pi_56019702
Zijn reactie was dat ie kwaad was omdat de bal er al in zat, en kwaad de bal weg sloeg.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_56019720
Ik vind ook niet dat je hem veel kunt verwijten, Louis kan wel makkelijk praten.
That's all folks!
pi_56019960
Hij heeft wel gewoon 100% gelijk. Doe je niks met je armen, dan speel je gewoon 11 vs 11 met 2-1 achter. Ga je er naar toe met je arm en hand dan weet je 100% zeker dat er rood valt.
pi_56019998
Het was gewoon niet de meest snuggere actie
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
  maandag 14 januari 2008 @ 11:59:22 #25
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_56020256
Komende zomer naar Ajax!
I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with da best!
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')