abonnement Unibet Coolblue
pi_186835482
Courgettesoep
Pietverdriet

Ingrediënten
1 Kg kleine courgettes
6 blokjes zelfgemaakte kippefond, ( ik maak een zeer gecontreerde kippenboullion zonder zout, die kook ik in en vries hem in in ijsklontjes zakjes, gebruik die voor het op smaak maken van sauzen en in dit geval, soep)
Zout
Peper uit de molen
Sachet saffraan
Wat verse dille, gehakt, of uit de diepvries, twee eetlepel
Verse basilicum, blaadje of tien
Paar ringen gehakte chili
Pakje room (optioneel)

Bereiding
Snij de courgette aan blokjes en voeg samen met de fond en de kruiden in een pan en breng aan de kook op een laag vuur. Pas op dat het niet aanbrand, voeg eventueel een beetje water toe.
Laat 10-15 minuten zachtjes koken.
Staafmixeren of gebruik een blender als je dat liever doet.
Voeg de room toe en breng het terug aan de kook.
Afsmaken met peper en zout.
Serveren in bord of kom met wat dille en croutons als garnering.
pi_186837756
Klassieke bruine fond
Pietverdriet

Ingrediënten
Drie grote kippenpoten ( ongeveer een kilo)
Pond soepvlees
2 grote preien
Een ui
Halve bol knoflook
Circa een pond knolselder
Drie a vier winterpenen

Banda foeli, 3 a 4 blaadjes
Laurier, 3 a 4 blaadjes
Theelepel peperkorrels
Thijm, 1 theelepel
Rozemarijn, 1 theelepel
Bosje peterselie
4 tomaten

Bereiding
Was en snij de groente en snij ze klein,
Doe ze in een grote soeppan, mijne is 12 liter. Gaat dus ongeveer 8 tot 10 liter water bij.
Braad het soepvlees in een koekenpan tot het bruin is, doe het bij de groente
Braad de kippenpoten tot ze helemaal bruin zijn, doe ze bij de groente
Het vlees aanbraden doe je om het meer smaak te geven.
Normaal gesproken neem je nog wat kalfsbotten die je aan stukken laat zagen en die je bruint in de oven, maar de slager had geen botten.

Giet er water bij en tot alles onder staat en breng aan de kook en laat pruttelen. Mijne blijft ca 20 uur trekken.
Hierna giet ik het af, door een zeef en een kaasdoek. Ik hou ca een halve liter apart. Daarna kook ik het verder in tot ca een halve liter.
Je hebt dan een zeer geconcentreerde bouillion, een extract. Deze is veel te sterk om zo te eten of drinken, maar daar is hij niet voor.
Ik laat dit afkoelen en vul het af in ijsklontjes zakken, je kan dan een klontje bij een saus voegen om hem veel meer diepgang te geven.
Of bij stoofvlees, rijst, gekookte groente, etc, een zelfgemaakte smaakversterker.

Post script, heb er 4 ijsblokjeszakjes mee gevuld.
Het smaakt zeer goed en geconcentreerd, ook al zit er geen zout in. Smaaksensatie is die van boullionpoeder puur eten, maar dan veel beter.
pi_186852139
Mayo in een mok
sirdanilot

Gemaakt met een staafmixer, die EXACT in de mok past. Je kunt dus ook een jampotje gebruiken of zo. Dit is erg belangrijk voor dit recept, anders vliegt het alle kanten op.

Het is een klein beetje, genoeg voor één a twee keer gebruik, bijvoorbeeld in een aardappelsalade. Het is niet zo lang houdbaar, dus eigenlijk wel handig.

Ingrediënten
Men neme 1 amerikaanse cup olie (zonnebloem, of lichte olijfolie),
1 groot ei (dus minder olie bij een klein eitje)
3 a 4 el. wittewijnazijn,
1 el. mosterd,
een flinke snuf zeezout,
een snufje witte peper.

Bereiding
Staafmixer op de bodem zetten, 20 seconden lang blenden op de bodem. dan HEEL LANGZAAM omhoog trekken terwijl je blijft blenden. als je helemaal omhoog bent nog een paar keer op en neer. Klaar ! De smaak is als belgische mayonaise; een NL versie krijg je met wat minder azijn en wat suiker.
pi_186852385
Goddelijke Hollandaise
Pietverdriet

Ingredienten
Droge witte wijn,
150 cc met een blad laurier,
handje soepgroenten,
blaadje foelie
paar peperkorrels
snuf zout
5 eidooiers
Pakje boter gesmolten in een steelpan. ( en dat is boter, geen margarine!)

Bereiding
Alles tot en met de peperkorrels in 150 cc water, dit inkoken, dan door een zeef halen, snuf zout erbij. Ongeveer een theekopje aan vloeistof moet je overhouden.
RVS schaal bovenop een pannetje kokend water. Met de eidooiers en de vloeistof met een garde tot een soort zeer luchtige zabaione geslagen tot deze een dikke schuimige massa was. Zet het vuur uit. Druppelsgewijs de heldere boter er bij gieten terwijl je slaat. Als de eerste boter is opgenomen kan je het in een dun straaltje toevoegen, terwijl je blijft slaan.
Als alle heldere boter is opgenomen blijft wat eiwit achtige massa achter in je boterpannetje. Niet toevoegen
Je hebt nu een fris smakende en lichte, schuimige "hollandaise"
pi_186869419
Kibbesoep
Pietverdriet

Ingredienten
Vier kippenpoten
Twee preien aan stukjes
Vier penen aan stukjes
Drie tenen knoflook
Plukje saffraan
Bosje peterselie
Twee uien
Vier blaadjes (ja daar zijn ze weer) foelie
Zes peperkorrels
Half theelepeltje komijn
Theelepel venkelzaad
Twee liter water
Vier stengels bleekselder

Bereiding
Drie uur laten trekken
Zeven
Vlees van de botten halen, en in de bouillon doen
Liefhebbers kunnen er vermicelli ofzo in doen, ik hou het bij wat verse peterselie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')