abonnement Unibet Coolblue
pi_53406109
Nog maar eens ever over die hypotheek rente aftrek.

Ik hoor wel eens van bijvoorbeeld collega's : als de hypotheek rente aftrek afgeschaft wordt gaat het land failliet !! Ja waarschijnlijk komen veel mensen in grote financiele problemen als je het zomaar afschaft. Maar eigenlijk is het maar een raar systeem.
Wie betaald de hypotheek rente aftrek? De overheid.
Waar haalt de overheid dat geld vandaan? Via de belastingen.

De oplossing lijkt dus simpel: hypotheek rente aftrek kan afgeschaft worden, het geld wat hiermee vrij komt word gebruikt voor loonbelastingverlaging. Waarom word dit dan niet gedaan, ik zie het probleem niet zo, maar ben dan ook geen econoom.
Ik zie wel 1 bezwaar: persoon A heeft een koophuis en door deze verandering geen renteaftrek meer, wel belastingverlaging dus saldo blijft gelijk. Persoon B heeft een huurhuis en krijgt ook belastingverlaging oftewel gaat er netto op vooruit, als we aannemen dat deze persoon al geen huursubsidie had en de huur gelijk blijft. De huizenbezitters zullen gaan roepen dat huurders er beter af komen, maar hiervoor zal wel een oplossing bedacht kunnen worden.

Mijn vraag is dus: waarom word zo'n soort systeem niet ingevoerd? Misschien is het te naief om te denken dat de overheid het geld dat vrij zal komen als de renteaftrek afgeschaft word gebruikt zal worden voor lastenverlichting.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crazyivan op 23-09-2007 15:04:10 ]
When there is no more room in hell, the dead will walk the earth
pi_53406205
quote:
Op zondag 23 september 2007 14:56 schreef Crazyivan het volgende:

Mijn vraag is dus: waarom word zo'n soort systeem niet ingevoerd? Misschien is het te naief om te denken dat de overheid het geld dat vrij zal komen als de renteaftrek afgeschaft word gebruikt zal worden voor lastenverlichting.


Dat met name.

Laat ze eerst maar eens de eerste stap zetten door een plafond aan te brengen voor alles boven bedrag X...
pi_53406472
quote:
Op zondag 23 september 2007 15:00 schreef Godlike02 het volgende:

[..]



Dat met name.

Laat ze eerst maar eens de eerste stap zetten door een plafond aan te brengen voor alles boven bedrag X...
Met jouw idee, pak je de mensen die een hoge hypotheek hebben, oftewel de SP methode. Dat is niet mijn idee. De renteaftrek is een percentage van een bedrag, de loonbelasting ook (progressief stelsel dan). Dus het percentage loonbelasting omlaag voor elke schijf. Het gaat mij erom dat er nu gewoon geld heen en weer geschoven word, wat totaal onzinnig is. Belasting naar overheid terug naar burger door hypotheekrente aftrek.
When there is no more room in hell, the dead will walk the earth
  zondag 23 september 2007 @ 15:19:11 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_53406865
Bij het afschaffen van hypotheekrenteaftrek moet ook de huursubsidie op de schop. Lijkt me geweldig: goedkopere huizen!
censuur :O
  zondag 23 september 2007 @ 15:22:25 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_53406993
quote:
Op zondag 23 september 2007 15:09 schreef Crazyivan het volgende:

[..]
Het gaat mij erom dat er nu gewoon geld heen en weer geschoven word, wat totaal onzinnig is.
Geld heen en weer schuiven houdt tienduizenden ambtenaren aan het werk. En laat dat nou net de ambtenaren zijn die er ook over beslissen of het systeem in stand wordt gehouden...

Hetzelfde geldt voor de ziektekostenpremies: geld wordt tussen heel veel instanties geschoven, wat totaal onnodig is, en veel simpeler was dan ook alles via de belasting te innen, uitkeringen hiervoor wat te verlagen, en de overheid alles laten betalen. Scheelt meteen een lading verzekeringsmaatschappijen, kan dat personeel worden omgeschoold tot verplegers
censuur :O
pi_53416289
quote:
Op zondag 23 september 2007 15:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Geld heen en weer schuiven houdt tienduizenden ambtenaren aan het werk. En laat dat nou net de ambtenaren zijn die er ook over beslissen of het systeem in stand wordt gehouden...

Hetzelfde geldt voor de ziektekostenpremies: geld wordt tussen heel veel instanties geschoven, wat totaal onnodig is, en veel simpeler was dan ook alles via de belasting te innen, uitkeringen hiervoor wat te verlagen, en de overheid alles laten betalen. Scheelt meteen een lading verzekeringsmaatschappijen, kan dat personeel worden omgeschoold tot verplegers
Wat jij hier zegt over die ambtenaren slaat de spijker op zn kop, ben ik bang voor. Dat huurtoeslag stelsel is ook raar idd. Ik betaal meer voor hetzelfde huis als mijn buurman, omdat hij een uitkering heeft.
Over het zorgstelsel klopt ook, opeens hoor je steeds dat er geld te kort is dus moeten de premies maar omhoog. Heel apart dat toen het ziekenfonds nog bestond deze dingen nooit gehoord werden, maar ik betaalde toen ongeveer de helft aan premie dan tegenwoordig.
When there is no more room in hell, the dead will walk the earth
  zondag 23 september 2007 @ 23:14:17 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_53419765
quote:
Op zondag 23 september 2007 21:37 schreef Crazyivan het volgende:

[..]
Over het zorgstelsel klopt ook, opeens hoor je steeds dat er geld te kort is dus moeten de premies maar omhoog. Heel apart dat toen het ziekenfonds nog bestond deze dingen nooit gehoord werden, maar ik betaalde toen ongeveer de helft aan premie dan tegenwoordig.
Niet helemaal waar, in ziekenfondstijd zijn tot (uit m'n hoofd) 2002 de premies in 5 jaar 260 % hoger geworden....... Er gaan vermogens rond in "de strijkstok".
censuur :O
  Grootste baggeraar 2022 maandag 24 september 2007 @ 00:03:52 #8
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_53421045
Huurders gaan dan ook meeprofiteren van het bedrag dat bij de huizenbezitters wordt weggehaald.

Miljoenen huizen zijn mede te betalen door de hypotheekrenteaftrek, en nergens anders ter wereld dan in Nederland zijn de huizen zo duur. Bovendien zullen de prijzen van de woningen in rap tempo dalen, waardoor de hypotheken niet meer gedekt zullen zijn door de waarde van het huis.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_53424106
Door starters subsidies te vertrekken doet de overheid mee om de prijzen hoog te houden. Tja 6% overdrachtsbelasting over 3 ton is natuurlijk leuker dan over 1 ton.
When there is no more room in hell, the dead will walk the earth
pi_53424124
quote:
Op maandag 24 september 2007 00:03 schreef vogeltjesdans het volgende:
Miljoenen huizen zijn mede te betalen door de hypotheekrenteaftrek, en nergens anders ter wereld dan in Nederland zijn de huizen zo duur. Bovendien zullen de prijzen van de woningen in rap tempo dalen, waardoor de hypotheken niet meer gedekt zullen zijn door de waarde van het huis.
Dat de hypotheekaftrek verwijderd zal worden, lijkt mij logisch. Maar jij beschrijft nu exact de reden dat ik niet verwacht dat deze van de 1 op andere dag verdwijnt. Daar is de schok te groot voor die het teweeg brengt en dus ook teveel weerstand.

Voor de hand liggender zal het zijn dat het geleidelijk verdwijnt. Daarmee kan de inflatie gedeeltelijk het wegvallen opvangen.
pi_53424224
quote:
Op maandag 24 september 2007 08:16 schreef Crazyivan het volgende:
Door starters subsidies te vertrekken doet de overheid mee om de prijzen hoog te houden. Tja 6% overdrachtsbelasting over 3 ton is natuurlijk leuker dan over 1 ton.
Starters subsidie krijg je echt niet op een huis van 3 ton hoor
  maandag 24 september 2007 @ 10:15:56 #12
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_53425651
Moet je nagaan wat dat voor hypotheekverstrekkers inhoudt: in 1 klap zijn al je onderpanden gehalveerd in prijs als de HR wordt afgeschaft en de prijzen dalen
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_53425893


wat ik niet snap:
Situatie nu: ik kan me door hypotheek rente aftrek een huis veroorleven van 2 ton.
Dan wordt de hypotheekrente afgeschaft en dalen de huizen prijzen is het idee... allemaal leuk en aardig, maar ik kan me ook nog maar een huis aanschaffen van pak een beet 1.3 ton (schatting, geen idee van het werkelijke effect)... Dus het huis is goedkoper, ik kan me nog steeds geen ruimer huis, of huis met tuin veroorloven In mijn gedachtengang is druk het huis dus net zoveel op mijn maandelijkse kosten met hypotheekrente aftrek of zonder hypotheekrenteaftrek maar met lagere huizenprijzen. Waar maak ik de denk fout???
  maandag 24 september 2007 @ 10:33:07 #14
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_53425981
De HRA wordt helemaal niet betaald door de overheid. Naast de administratiekosten kost het de overheid geen cent.

Het is namelijk een belastingkorting. Geen toeslag.

Maar als we in Europa mee willen zullen we er toch van af moeten.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_53427020
quote:
Op maandag 24 september 2007 10:33 schreef _Flash_ het volgende:
De HRA wordt helemaal niet betaald door de overheid. Naast de administratiekosten kost het de overheid geen cent.

Het is namelijk een belastingkorting. Geen toeslag.

Maar als we in Europa mee willen zullen we er toch van af moeten.
Dat is natuurlijk onzin. Natuurlijk betaald de overheid. Of ze nu eerst het geld innen en dan teruggeven of je vooraf al die korting gunnen. De overheid staat dat geld gewoon weer af.
pi_53427294
- Opdrachtsbelasting afschaffen.
- Onderhoudskosten aan de eigenwoning (hebben huurders niet) aftrekbaar maken van de belasting.
- OZB belasting afschaffen.

En dan pas gaan praten over het afschaffen van de hypotheekrente aftrek.

Een Flat Tax invoeren beperkt de hypotheekrente aftrek al dus laten we daar eens mee beginnen.
  maandag 24 september 2007 @ 11:41:57 #17
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_53427850
quote:
Op maandag 24 september 2007 11:21 schreef HarryP het volgende:
- Opdrachtsbelasting afschaffen.
- Onderhoudskosten aan de eigenwoning (hebben huurders niet) aftrekbaar maken van de belasting.
- OZB belasting afschaffen.

En dan pas gaan praten over het afschaffen van de hypotheekrente aftrek.

Een Flat Tax invoeren beperkt de hypotheekrente aftrek al dus laten we daar eens mee beginnen.
Opdrachtsbelasting? overdrachtsbelasting bedoel je?
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
  maandag 24 september 2007 @ 11:59:48 #18
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53428405
Als je de HRA afschaft dan moet je ook de huursubsidie afschaffen....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_53428713
quote:
Op maandag 24 september 2007 10:28 schreef winterapfel het volgende:


wat ik niet snap:
Situatie nu: ik kan me door hypotheek rente aftrek een huis veroorleven van 2 ton.
Dan wordt de hypotheekrente afgeschaft en dalen de huizen prijzen is het idee... allemaal leuk en aardig, maar ik kan me ook nog maar een huis aanschaffen van pak een beet 1.3 ton (schatting, geen idee van het werkelijke effect)... Dus het huis is goedkoper, ik kan me nog steeds geen ruimer huis, of huis met tuin veroorloven In mijn gedachtengang is druk het huis dus net zoveel op mijn maandelijkse kosten met hypotheekrente aftrek of zonder hypotheekrenteaftrek maar met lagere huizenprijzen. Waar maak ik de denk fout???
Niet. Je zou alleen minder voor de gebakken lucht betalen dan je nu doet
Amsterdam O+
  maandag 24 september 2007 @ 12:16:46 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53428870
quote:
Op maandag 24 september 2007 10:28 schreef winterapfel het volgende:


wat ik niet snap:
Situatie nu: ik kan me door hypotheek rente aftrek een huis veroorleven van 2 ton.
Dan wordt de hypotheekrente afgeschaft en dalen de huizen prijzen is het idee... allemaal leuk en aardig, maar ik kan me ook nog maar een huis aanschaffen van pak een beet 1.3 ton (schatting, geen idee van het werkelijke effgedachtengang is druk het huis dus net zoveel op mijn maandelijkse kosten met hypotheekrente aftrek of zonder hypotheekrenteaftrek maar met lagere ect)... Dus het huis is goedkoper, ik kan me nog steeds geen ruimer huis, of huis met tuin veroorloven In mijn huizenprijzen. Waar maak ik de denk fout???
Door de HRA kun je je geen duurder huis veroorloven. De hypo.verstrekker maakt berekeningen op bruto bedragen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 24 september 2007 @ 12:41:03 #21
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_53429518
quote:
Op maandag 24 september 2007 11:13 schreef Brad het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin. Natuurlijk betaaldt de overheid. Of ze nu eerst het geld innen en dan teruggeven of je vooraf al die korting gunnen. De overheid staat dat geld gewoon weer af.
? Dat is toch juist iets heel anders?
Als ik ¤ 1.000 bij de bank stort op mijn spaarrekening en na een jaar haal ik het er weer af, dan wordt die ¤ 1.000 toch ook niet door de bank betaald? Dan zegt de bank toch ook niet: We hebben dit jaar ¤ 1.000 extra verlies gehad vanwege opgenomen spaargeld?

Mijn punt is; als de overheid geen recht heeft op dat geld, dan kan je toch ook niet zeggen dat het de overheid geld kost? En als je dat wel vindt, dan kan je dus ook stellen dat het de overheid zoveel geld kost dat de BTW niet naar 30% gaat. En dat de overheid zich blauw betaalt door de loonbelasting niet integraal naar 70% te stellen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_53429712
quote:
Op maandag 24 september 2007 12:16 schreef sanger het volgende:

[..]

Door de HRA kun je je geen duurder huis veroorloven. De hypo.verstrekker maakt berekeningen op bruto bedragen
En de hypotheekverstrekker bepaalt of jij je wel of niet een huis kunt veroorloven? Natuurlijk kunnen mensen zich wel een duurder huis veroorloven door HRA, netto betalen ze immers minder per maand. Overigens krijg je ook bij hypotheekverstrekkers overzichten van netto maandlasten.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_53429715
quote:
Op maandag 24 september 2007 12:41 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

? Dat is toch juist iets heel anders?
Als ik ¤ 1.000 bij de bank stort op mijn spaarrekening en na een jaar haal ik het er weer af, dan wordt die ¤ 1.000 toch ook niet door de bank betaald? Dan zegt de bank toch ook niet: We hebben dit jaar ¤ 1.000 extra verlies gehad vanwege opgenomen spaargeld?

Mijn punt is; als de overheid geen recht heeft op dat geld, dan kan je toch ook niet zeggen dat het de overheid geld kost? En als je dat wel vindt, dan kan je dus ook stellen dat het de overheid zoveel geld kost dat de BTW niet naar 30% gaat. En dat de overheid zich blauw betaalt door de loonbelasting niet integraal naar 70% te stellen.
Dat vergelijk met de bank gaat totaal niet op, omdat de bank immers jouw geld bewaard. De overheid bewaard mijn belastinggeld echt niet voor mij hoor.

De overheid heeft geen recht op het geld? De overheid int belasting en heeft ooit in het verleden het idee gehad het kopen van huizen te stimuleren. Dat kun je dan doen via subsidie, de overheid koos ervoor het anders op te lossen en het geld van de belasting te laten aftrekken. Mogelijk dat dit goedkoper werkt dan subsidies gaan regelen. Dat neemt niet weg dat het minder belastinginkomsten betekend, dat geld moet dus ergens anders vandaan komen.
  maandag 24 september 2007 @ 12:53:12 #24
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_53429861
De overheid bewaart zeer zeker je geld voor je. Pas bij de aangifte is duidelijk wat je te weinig of te veel betaald hebt. En als je teveel betaald hebt (bijvoorbeeld in het geval van HRA) krijg je je geld terug gestort.

ik vind de vergelijking met de bank juist goed opgaan omdat de overheid je ook nog eens rente over jouw geld betaalt.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 24 september 2007 @ 13:01:15 #25
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53430104
quote:
Op maandag 24 september 2007 12:48 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

En de hypotheekverstrekker bepaalt of jij je wel of niet een huis kunt veroorloven? Natuurlijk kunnen mensen zich wel een duurder huis veroorloven door HRA, netto betalen ze immers minder per maand. Overigens krijg je ook bij hypotheekverstrekkers overzichten van netto maandlasten.
Een hypotheekverstrekker bepaald niet of je een huis kunt kopen, maar wel of je genoeg mag lenen om het te kunnen kopen.....dus indirect wel ja. Er is ook een bepaald quotum tot hoever je mag lenen op basis van je bruto inkomsten.

En bij de berekening die de verstrekker maakt wordt nergens rekening gehouden met de HRA, al wordt het er wel bij vermeld. Dus door de HRA kun je geen hogere hypotheek nemen, dan wanneer dat er niet was.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')