abonnement Unibet Coolblue
pi_52384861
Mijn opa ligt sinds kort ziek in het ziekenhuis. Hij is inmiddels al 97 jaar, en gevreest word dat hij komt te overlijden.
Nu vroeg mijn vader zich af hoe het nou zat mar zijn erfenis. Volgens hem gaat er een groot deel naar de belasting/staat zodra hij is overleden.

Maar, waarom zou dan een groot gedeelte naar de belastingdienst/staat gaan, en hoe zit het met zijn huis en eigendommen? Ik neem aan dat die niet naar de staat gaan.
pi_52384917
quote:
waarom zou dan een groot gedeelte naar de belastingdienst/staat gaan
Omdat de overheid geld jat waar ze maar kunnen...
pi_52384937
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 11:52 schreef F04 het volgende:

Maar, waarom zou dan een groot gedeelte naar de belastingdienst/staat gaan, en hoe zit het met zijn huis en eigendommen? Ik neem aan dat die niet naar de staat gaan.
Een percentage van wat het waard is wel.
Raindrops on roses,
Happy Disney animals
- this makes my parts hurt.
pi_52384947
Ik denk dat je even moet googlen op erfenis, antwoorden op dit soort simpele vragen kun je overal vinden.
I spent a lot of my money on booze, birds and fast cars, the rest I just squandered.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 11:57:59 #5
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_52385013
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 11:54 schreef CasB het volgende:

[..]

Omdat de overheid geld jat waar ze maar kunnen...
dat dus!!
Neerkomen wel!
  woensdag 15 augustus 2007 @ 11:58:41 #6
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_52385030
Lijkepikkers
* I intend to live forever, so far so good! *
  woensdag 15 augustus 2007 @ 12:04:25 #7
139330 TNA
For the stars that shine
pi_52385201
Successierechten (ook wel "death tax" genoemd ) bestaan nou eenmaal, het is dan ook praktisch, zeker bij een groter vermogen, om alvast wat door te sluizen naar de familie zolang de betreffende persoon nog leeft. Voor zover ik weet mag dat tot een bepaald bedrag per jaar. Maar goed, gezien je OP lijk je daar niet meer zoveel aan te hebben... Een deel zal naar de staat gaan, niets aan te doen.
pi_52385349
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 12:04 schreef TNA het volgende:
Successierechten (ook wel "death tax" genoemd ) bestaan nou eenmaal, het is dan ook praktisch, zeker bij een groter vermogen, om alvast wat door te sluizen naar de familie zolang de betreffende persoon nog leeft. Voor zover ik weet mag dat tot een bepaald bedrag per jaar. Maar goed, gezien je OP lijk je daar niet meer zoveel aan te hebben... Een deel zal naar de staat gaan, niets aan te doen.
4000 euro per jaar belastingvrij.
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_52385561
Ik maak mij een beetje zorgen betreft een ander famielielid (halfbroer) die enorm aast op het geld. Ik heb een sterk vermoeden dat mijn vader in geld 50/50 wil verdelen. Na verzoek van die halfbroer heeft hij dat in zijn testament aangepast. Mijn vader doet hier ook zeer geheimzinnig over.

Nu ben ik hier natuurlijk niet blij mee, want ik ga toch ook niet naar de vader van die halfbroer om te vragen om geld
Is het mogelijk om bezwaar aan te maken?
pi_52385713
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 12:16 schreef F04 het volgende:
Ik maak mij een beetje zorgen betreft een ander famielielid (halfbroer) die enorm aast op het geld. Ik heb een sterk vermoeden dat mijn vader in geld 50/50 wil verdelen. Na verzoek van die halfbroer heeft hij dat in zijn testament aangepast. Mijn vader doet hier ook zeer geheimzinnig over.

Nu ben ik hier natuurlijk niet blij mee, want ik ga toch ook niet naar de vader van die halfbroer om te vragen om geld
Is het mogelijk om bezwaar aan te maken?
Je opa van 97 jaar ligt ziek in het ziekenhuis. Hij heeft waarschijnlijk niet lang meer te leven. En jij maakt je alvast zorgen over jouw erfdeel. Netjes...
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_52385876
Naah, dat komt door die halfbroer die zo op dat geld aast/
pi_52386616
Als er geen testament is, gaat de erfenis naar je oma en hun kinderen, dus oa je vader. Pas als die overlijdt ben jij aan de beurt. En ja, dat geldt ook voor je halfbroer.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 13:15:08 #15
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_52387157
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 12:09 schreef minkuukel het volgende:

[..]

4000 euro per jaar belastingvrij.
Maar niet binnen x-tijd voor overlijden, anders komt er alsnog een heffing.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 14:03:14 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52388709
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 13:15 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Maar niet binnen x-tijd voor overlijden, anders komt er alsnog een heffing.
Ik dacht zes maanden voor overlijden inderdaad.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 14:04:09 #17
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52388740
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 12:09 schreef minkuukel het volgende:

[..]

4000 euro per jaar belastingvrij.
En 30.000 ineens voor het 30ste levensjaar van de zoon in kwestie.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 15:04:51 #18
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_52390874
@ts: dat is nu eenmaal het systeem van successierechten. Je opa heeft geld en eigendommen en dit wordt door de familie geerfd (kinderen etc), echter wil de overheid overal een graantje (nuja, toch wel een heel groot graantje) meepikken ook al heeft je opa al heel z'n leven belastingen betaald op wat jullie krijgen. Je kan hier niets aan doen (je moet al ver op voorhand zulke dingen regelen wil je belastingsvrije overdracht van het kapitaal veilig stellen), dus je kan beter nu niet op die dingen focussen en genieten van de tijd die je nog rest met je opa. Tijd voor geldzorgen heb je nadien nog in overvloed, tijd met je opa is beperkt.

Sterkte alvast!

edit: oh, en huis enzo gaat niet naar de staat. Het geheel (geld onroerend goed etc) heeft een bepaalde geldwaarde, en op die geldwaarde betaal je een bepaalde procent belastingen.
pi_52392017
Het probleem is vooral mijn halfbroer. Ik zal het even verduidelijken. In principe zou hij geen geld krijgen, maar door de enorme grote druk op mijn ouders heeft mijn vader en moeder zijn testament gewijzigd, dat stel als mijn ouders dood zijn dat 50/50 naar hem toe gaat.

Ik vind dit een hele laffe streek want die vader van die halfbroer heeft zelf geen cent.

[ Bericht 1% gewijzigd door F04 op 15-08-2007 15:47:53 ]
pi_52392625
Dus de zoon van je moeder erft geld als je moeder doodgaat? het is een grof schandaal.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 16:07:10 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52393058
Dus je vind het laf dat hij dat krijgt omdat zijn eigen vader geen erfenis na kan laten?

Je ouders mochten zelf bepalen hoe zij de erfenis mochten verdelen. Als er geen testament is bepaald de wet daarover.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 16:10:04 #22
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_52393177
Volgens mij hebben kleinkinderen uberhaupt niet automatisch erfrecht op vermogen van grootouders.Kinderen erven,niet de kleinkinderen.

Dus voor je halfbroer hoef je je volgens mij geen zorgen te maken.

In het andere geval van je ouders,als een van de ouders overlijd dan heeft de andere automatisch het recht op alles.Als later de andere ouder overlijd dan hebben de kinderen pas recht op hun erfdeel,mits de 2e ouder in de tussentijd niet hertrouwd is o.i.d.

Dit is hoe het gaat zonder testament overigens.Je zegt dat je vader zijn testament heeft gewijzigd maar geheimzinnig doet.Als hij zijn stiefzoon heeft erkent in het testament als 'eigen' dan moet je dat respecteren.Zijn moeder heeft ook mee opgebouwd aan het vermogen..dus waarom zou hij dan geen recht hebben daarop?
  woensdag 15 augustus 2007 @ 16:16:23 #23
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52393449
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 15:55 schreef blix het volgende:
Dus de zoon van je moeder erft geld als je moeder doodgaat? het is een grof schandaal.
Het kan ook anders. Als moeder doodgaat en vader leeft nog, dan erven halfbroer en vader 50/50. Als nu de vader doodgaat dan erft de halfbroer niet meer, maar alleen TS. Als halfbroer nu ook zou erven zou hij 75% hebben geerfd.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_52395295
Neeh.. als ze getrouwd zijn, dan gaat alles naar degene die dan nog leeft. Als ma eerst doodgaat en dan pa, zou halfbroer niets krijgen, tenzij pa beide zonen gelijk stelt.
pi_52396299
http://www.belastingdienst.nl/reken/wwerven/index.html

Je zou hier eventjes het een en ander in kunnen vullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')