abonnement Unibet Coolblue
pi_52266815
Beetje verwarrende titel, maar ik zal proberen het te verduidelijken.

Van de week is er bij ons een nieuwe ketel opgehangen, te weten een Nefit HR.

Het aansluiten van de CV-leidingen, gas en nieuwe rookgas-afvoer is door de installateur verzorgt en de leidingen/bekabeling voor de nieuwe thermostaat + weersafhankelijke regeling heb ik geregeld.

Rest alleen nog het installeren van de afvoer (water), zodat ze over een aantal weken de boel in werking kunnen zetten. Hier komt het probleem.

Er moeten drie items op de afvoer aangesloten worden, te weten: Condens afvoer ketel, overloopventiel en een inlaatcombinatie. Dit zou betekenen dat er twee sifons onder de ketel moeten komen, waar eigenlijk geen ruimte voor is.

Mijn plan was dus om het als volgt aan te sluiten:


De vraag is, mag dit? Of levert dit problemen op met de installateur?

De afvoer, welke in de ruimte ernaast (kast, gescheiden met een wand van plaatmateriaal) uit het beton komt, gaat dan +/- 25 centimeter boven de grond het sifon in en de totale lengte van de leiding van sifon naar CV bedraagt niet meer dan 60 centimeter.

Via deze manier blijft de ruimte bespaard en is de lelijke sifon gelijk weggewerkt (ketel zelf hangt overigens in het zicht).

Hopelijk is er hier iemand op het forum welke wat meer op de hoogte is van wat wel en niet mag betreft afvoerleidingen.
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 20:26:41 #2
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_52267229
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 20:10 schreef naaa het volgende:
Beetje verwarrende titel, maar ik zal proberen het te verduidelijken.

Van de week is er bij ons een nieuwe ketel opgehangen, te weten een Nefit HR.

Het aansluiten van de CV-leidingen, gas en nieuwe rookgas-afvoer is door de installateur verzorgt en de leidingen/bekabeling voor de nieuwe thermostaat + weersafhankelijke regeling heb ik geregeld.

Rest alleen nog het installeren van de afvoer (water), zodat ze over een aantal weken de boel in werking kunnen zetten. Hier komt het probleem.

Er moeten drie items op de afvoer aangesloten worden, te weten: Condens afvoer ketel, overloopventiel en een inlaatcombinatie. Dit zou betekenen dat er twee sifons onder de ketel moeten komen, waar eigenlijk geen ruimte voor is.

Mijn plan was dus om het als volgt aan te sluiten:
[afbeelding]

De vraag is, mag dit? Of levert dit problemen op met de installateur?

De afvoer, welke in de ruimte ernaast (kast, gescheiden met een wand van plaatmateriaal) uit het beton komt, gaat dan +/- 25 centimeter boven de grond het sifon in en de totale lengte van de leiding van sifon naar CV bedraagt niet meer dan 60 centimeter.

Via deze manier blijft de ruimte bespaard en is de lelijke sifon gelijk weggewerkt (ketel zelf hangt overigens in het zicht).

Hopelijk is er hier iemand op het forum welke wat meer op de hoogte is van wat wel en niet mag betreft afvoerleidingen.
gewoon doen der zit toch geen scheithuis op de leiding or sow dus die 60 cm zal niet voor stank zorgen.
pi_52269615
bij ons op zolder zit er alleen een sifon onder de inlaat combinatie volgens mij

voor t condenswater zit er een sifon onder de ketel zelf maar die is meer om de druk in de ketel te bewaren denk ik
als ik de sifon er af trek komt er nl vochtige warme lucht die buis zetten,
de flexibele buis die in de afvoer gaat heeft geen sifon verder, en je kan nog zo hard aan dat gat snuffelen je ruikt niks!

itt ons doucheputje wat wel eens vacuum trekt als je de WC spoelt, dan ruik je binnen een paar min een vies luchtje,
pi_52270769
Niks op tegen lijkt me. Bij mijn cv ketel heeft de installateur ook een horizontaal stuk ingebouwd van ca. 50 cm.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_52271630
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 22:24 schreef quo_ het volgende:
Niks op tegen lijkt me. Bij mijn cv ketel heeft de installateur ook een horizontaal stuk ingebouwd van ca. 50 cm.
sifon is ook alleen de stank tegen te houden, dus t maakt in weze 3x niks uit
pi_52272506
Hou er wel rekening mee dat de installateur de sifon moet schoonmaken bij het onderhoud en er dus goed bij moet kunnen.
pi_52272788
De HR-ketel en de sifon`s.
Bij het toestel word een sifon geleverd welke gelijk onder of in het toestel gemonteerd word.
De tweede sifon moet door de klant of installateur zelf aangelegd cq aangebracht worden.

De sifon welke bij het toestel behoort heeft tot taak om te voorkomen dat de rookgassen de woning ingeperst worden i.p.v. naar buiten en tevens de condensatie welke in HR-ketels ontstaat af te voeren.

De sifon welke door de klant of installateur zelf aangebracht moet worden heeft tot doel om te voorkomen dat de rioolgassen de woning kunnen binnendringen (denk aan stankoverlast)

Het toestel moet via een open verbinding aangesloten worden op de rioolafvoer.
Wat houd dit nu precies in...
Het condensaat van het toestel word afgevoerd via het toestelgebonden sifon, vaak zit hier een afvoerslang aan vast, deze afvoerslang moet je dus in een afvoerbuis stoppen, let op dit mag niet gelijnmd worden er moet namelijk lucht langs kunnen stromen ( open verbinding)
Deze buis is dus aangesloten op de sifon welke door de klant cq installateur is aangelegd, dit hoeft niet direct bij de ketel te zijn, maar in de buurt ervan is wel prettig.

Waarom een open verbinding:
Een open verbinding is nodig om te voorkomen dat eventuele rioolgassen het toestel kunnen binnendringen, rioolgassen kunnen namelijk brandbaar zijn en als het toestel dan gaat ontsteken kan er een zeer gevaarlijke situatie ontstaan.

Dus een sifon maakt wel degelijk iets uit.
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 23:35:47 #8
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_52272928
Ik zou het absoluut NIET aan die installateur vragen. Gewoon op een random forum is goed genoeg. Die weten het toch beter.
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
pi_52273173
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 23:35 schreef __________ het volgende:
Ik zou het absoluut NIET aan die installateur vragen. Gewoon op een random forum is goed genoeg. Die weten het toch beter.
Gelukkig zit ik nog niet zolang in het vak.

PS voor de TS hier een simpel aansluitschema, foto is klikbaar voor een groter formaat.

pi_52275171
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 23:30 schreef klipper het volgende:
<CUT>
mjah de sifon die op de ketel gemonteerd zit maakt wel uit idd, maar dat merkte ik al op :-)

dr komt warmte (rookgas) lucht uit en condens water, de sifon die er op zit blokeert dit direct!

de afvoer van die sifon hoeft op zich niet nog een keer door een sifon

gezien de eerste het rookgas al tegen houd, en dus omgekeert eventueel rioolgas uit de ketel houd

en zover ik weet is een HR ketel een zo goed als gesloten systeem?
pi_52278689
[/quote]
quote:
[quote]Op zaterdag 11 augustus 2007 01:11 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

mjah de sifon die op de ketel gemonteerd zit maakt wel uit idd, maar dat merkte ik al op :-)

dr komt warmte (rookgas) lucht uit en condens water, de sifon die er op zit blokeert dit direct!

de afvoer van die sifon hoeft op zich niet nog een keer door een sifon

gezien de eerste het rookgas al tegen houd, en dus omgekeert eventueel rioolgas uit de ketel houd
Kijk naar het plaatje wat ik eerder gepost heb.

Er worden juist twee sifon`s in combinatie met een open verbinding toegepast om dit soort situaties te voorkomen.

De tweede sifon waarvan je opmerkt dat het het onzinnig is om het condenswater twee keer door een sifon te laten lopen, heeft wel degelijk zeer veel nut en zin.
Immers als je alleen de eerste sifon zou gebruiken welke op de ketel gemonteerd is, kan er vanuit de ketel gezien geen gevaarlijke situatie ontstaan, immers de rookgassen kunnen niet de stookruimte binnendringen door het waterslot in de sifon maar worden keurig afgevoerd naar buiten.
Andersom kunnen er dus ook geen rioolgassen de ketel instromen, dus wat dat betreft is de ketel veilig aangesloten wat zijn eigen afvoer betreft.

Wat de afvoer van de woning betreft, ofwel de tweede sifon, deze houd de stankoverlast en eventuele gevaarlijke rioolgassen vanuit het riool tegen, en een frisse geur in huis is toch ook wel wat waard.

De open verbinding voorkomt dat de de gassen van het een over kunnen gaan in het ander, ofwel vanuit de ketel het riool in, of vanuit het riool de ketel in.

Stel dat je maar 1 sifon gebruikt, en deze door middel van een vaste verbinding aansluit.
Door eventuele onderdruk in het riool kan de sifon leeg getrokken worden en kunnen de rioolgassen ongestoord de ketel in stromen.
Ook kan de ketel ventilator voor voldoende overdruk zorgen welke de sifon kan leegpersen in deze situatie.
In beide gevallen kunnen de rioolgassen de ketel instromen.

Aangezien rioolgassen brandbaar tot explosief kunnen zijn is dit een gevaarlijke situatie welke ten alle tijden moet worden voorkomen, vandaar dat de situatie met maar 1 sifon en een gesloten verbinding niet mag.

Misschien denk je dat het meevalt met de explosiegrenzen van het rioolgas, maar je weet nooit welke rotzooi er allemaal door het riool gespoeld worden, ontlastinggassen zijn brandbaar, maar ook vele gassen van schoonmaakmiddelen welke door het riool weggespoeld worden om over de verboden stoffen maar niet te praten welke niet in het riool thuis horen maar er toch regelmatig in gevonden worden ( onder andere petroleum producten zoals benzine, terpetine, enz)

Dus zoals je leest is de functie van een sifon dubbel zo belangrijk ( 1 x op de ketel en 1 x op de afvoer met een open verbinding hier tussen)
quote:
en zover ik weet is een HR ketel een zo goed als gesloten systeem?
Gelukkig heb ik er meer verstand van.
De meeste HR-ketels zijn gesloten, maar er zijn dus ook atmosferische HR-ketels, dit betreffen vaak oudere toestellen en vaak ook grotere toestellen.
pi_52278787
Maar dan het je het allen over de condenswaterafvoer van de HR ketel. TS heeft ook nog een overstortventiel en een inlaatcombinaite is daar dan een 2de sifon buiten de ketel voor ndogi of gaat dan gewoon met een Y stukje op dezelfde sion (met open verbinding?
pi_52278886
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 10:34 schreef tnimble het volgende:
Maar dan het je het allen over de condenswaterafvoer van de HR ketel. TS heeft ook nog een overstortventiel en een inlaatcombinaite is daar dan een 2de sifon buiten de ketel voor ndogi of gaat dan gewoon met een Y stukje op dezelfde sion (met open verbinding?
Ook een inlaatcombinatie en overstort of veiligheidsventiel moeten met een open verbinding aangesloten worden.
Dit kan gewoon met een y t-stuk.
De sifon van de ketel is puur voor de ketel, op de tweede sifon, kun je alle overige appendages uit laten komen.

Een inlaatcombinatie heeft meestal al van zichzelf een open verbinding.
Een overstort moet met een open verbinding omdat deze bij een acuut noodgeval zijn overdruk moet kwijtraken en aangezien het niet te garanderen is dat dit goed gaat bij een gesloten verbinding moet dit dus via een open verbinding.
pi_52279184
Hier enkele voorbeelden met tevens een leidingloop zoals deze toegestaan is.
Alle afbeeldingen zijn klikbaar voor een groter formaat.


Een voorbeeld van een overstort of veiligheidsventiel.


Deze trechter kan in de uitstroomopening van de overstort geschroefd worden, hiermee creeer je dus gelijk je open verbinding.


Voorbeeld van een inlaatcombinatie, de doorzichtige trechter is voorzien van een open verbinding.


Voorbeeld van hoe je afvoer aangelegd kan zijn, deze is in paint uitgevoerd en aangezien ik geen schilder ben hoef je ook geen meesterwerk te verwachten.
pi_52289798
Bedankt voor alle berichten/info.

Ik had het aan de installateur kunnen vragen, wanneer deze niet op vakantie zou zijn op dit moment...

Klipper, uit jouw laatste tekening kan ik opmaken dat ik het zou kunnen aansluiten zoals eerder aangegeven (uitgaande dat de ketel een ingebouwde sifon voor condenswater heeft, komt flex-buis uit)?
pi_52290525
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 19:46 schreef naaa het volgende:
Bedankt voor alle berichten/info.

Ik had het aan de installateur kunnen vragen, wanneer deze niet op vakantie zou zijn op dit moment...

Klipper, uit jouw laatste tekening kan ik opmaken dat ik het zou kunnen aansluiten zoals eerder aangegeven (uitgaande dat de ketel een ingebouwde sifon voor condenswater heeft, komt flex-buis uit)?
Welk type ketel heb je precies van nefit?

Bij de smartline, ecomline en de economy zit de sifon in ieder geval achter de mantel ingebouwd.

Hieronder trouwens een installatievoorbeeld van een nefit hr ketel,
letop de open verbinding waar ik het al eerder over had, en de tweede sifon welke door de klant of installateur aangelegd moet worden.
afbeelding is klikbaar.
pi_52290678
Hier tevens een stukje uit de installatiehandleiding van een nefit ketel, lees de tekst maar door.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')