De Gotthard-pas nemen, das veel mooierquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:01 schreef Bunker het volgende:
Pak in ieder geval de autotrein en niet de gotthardtunnel. je rijd daarna zo Italie in
contact geld voor de tolwegen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:59 schreef gateway het volgende:
contact geld? moet je mensen betalen om er mee mogen te praten?
Weet nie tmet wat voor auto je gaat, maar anders een ANWB lidmaatschap voor europa?
Hmmm even kijken waar die ligt.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:05 schreef sexbierum het volgende:
De Gotthard-pas nemen, das veel mooier
Dank je.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:09 schreef mAst3rb33r het volgende:
Ik ben net anderhalve week terug uit Italie. Ook met de auto geweest. Eerst een week in de buurt van Rome op een camping gestaan bij het meer van Bracciano. Reuze handig, want met de trein ben je via daar binnen een uur in Rome. Retourtje kost 6 euro en geldt ook voor het openbaar vervoer in Rome. Daarna nog een aantal dagen in Toscane geweest.
Het is wel een onwijs lange autorit. Ik heb het (heen en terug) in een keer gereden, maar dat doe ik de volgende keer niet meer. Dan ga ik overnachten. Naar Rome is het ongeveer 1750 km.
In Italie zijn de snelwegen (Autostrada) inderdaad tolwegen. Er zijn trouwens ook nog (oude) snelwegen waar je geen tol hoeft te betalen, maar daar is de maximum snelheid 90 km/u, dus dat schiet minder snel op. Hoe er wel rekening mee dat Italianen het niet zo nauw nemen met het op hun eigen baanhelft blijven rijden. Ze snijden de bocht graag af en wisselen van rijstrook zonder aantoonbare reden. Ook zijn de op- en afritten op de snelwegen korter en smaller en is er ook vaak geen of een korte vluchtstrook. Dit zijn in ieder geval zaken die mij opvielen.
Wat tolkosten betreft moet je naar rome ongeveer denken aan zo'n 35 tot 40 euro. Maar wij zijn dan ook via de Brennerpas gereden. Geen idee of het wat scheelt als je via Zwitserland (Gotthard) rijdt. In Oostenrijk en Zwitserland heb je daarnaast ook nog tolvignetten nodig, maar die kun je al in Nederland bij de ANWB halen. Als je via de Brennerpas rijdt dan betaal je ook nog extra tol (8 euro).
Wil je nog meer weten?
Ah k, maar ik ga pas over een maand, dan is het seizoen wel afgelopen en hopelijk ook de drukte.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:12 schreef mAst3rb33r het volgende:
Rond deze tijd van het jaar is de route naar Italie via Zwitserland het drukst. Het is wel de kortste route, maar via de Brennerpas (wat ik dus heb gedaan) scheelt qua reistijd maar een half uur langer. En het reed wel lekker door...
Italianen verwachten niet van je dat je Italiaans spreekt. Ze waarderen het wel als je in ieder geval wel probeert een paar woordjes te spreken. Al is het alleen maar 'Buon giorno' (Goede morgen) of 'Grazie' (Dank u) en 'Prego' (Alstublieft). maar je kunt bijna overal met Engels wel terecht, zeker in de toeristische gebieden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:12 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Dank je.
Hoe maak je je trouwens een beetje verstaanbaar in het Italië? Spreken ze daar engels of kun je beter zo'n zinnenvertaal boekje meenemen.
OK ik heb hem gevonden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:05 schreef sexbierum het volgende:
De Gotthard-pas nemen, das veel mooier
je kan ook de bergweg nemen. Als je de tijd hebt zou ik dat zeker doen. Het is wel een mooie route.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:23 schreef dyna18 het volgende:
[..]
OK ik heb hem gevonden.
Maar betekend dat dat je ipv de tunnel dus gewoon deze bergweg kan nemen?
Ik heb dit eigenlijk helemaal niet gemerkt toen ik in Rome was. Wel alle snelwegen in Italie, wat een drama. Volgens mij kunnen ze daar gewoon hun rijbewijs ophalen als ze kunnen laten zien welk pedaal voor gas is en welke voor remmen, want fatsoenlijk rijden kunnen ze niet!quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 21:21 schreef Keios het volgende:
Rome? Met de auto, ocharme bereidt u voor!
Ik heb nog nooit erger verkeer gezien dan daar! Heb enorm gelachen maar ik was ook doodcontent dat ik niet aan het stuur zat maar dat een rasechte romein reed...
Als je in Rome 3 rijstroken hebt, staan ze met 5 auto's en nog wat vespa's naast elkaar. En voor of na de stopstreep staan aan de rode lichten (soms zelfs midden het kruispunt) maakt hen echt niet uit. Voorrang van rechts hoeft ook niet zolang je maar toetert om uw voorrang (van links) aan te geven.
Maar... Rome is één van de mooiste steden die ik ooit gezien heb. Ik zou er zo graag willen wonen... alleen niet auto rijden.
Regel een credit card voor de tol, veel makkelijker, hebben wij dit jaar ook gedaan.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:39 schreef dyna18 het volgende:
Ik ga komende maand voor het eerst naar Italië op vakantie.
Met de auto is het plan om naar rome te rijden.
Nou ben ik echter nog nooit in Italië geweest, en zeker niet met de auto die kant op.
Wel lijkt het me hartstikke mooi om daar met de auto een beetje het land te verkennen, Rome te zien, etc.
Zijn er echter nog zaken waar ik rekening mee moet houden als ik naar Italië ga?
Ik heb begrepen dat je in ieder geval wat water in je auto bij de hand moet hebben en contact geld voor tol.
Niet in de dorpjes overigens, daar spreken ze enkel Italiaansquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:19 schreef mAst3rb33r het volgende:
[..]
Italianen verwachten niet van je dat je Italiaans spreekt. Ze waarderen het wel als je in ieder geval wel probeert een paar woordjes te spreken. Al is het alleen maar 'Buon giorno' (Goede morgen) of 'Grazie' (Dank u) en 'Prego' (Alstublieft). maar je kunt bijna overal met Engels wel terecht, zeker in de toeristische gebieden.
Hou er wel rekening mee dat je in Italie bijna overal je Pincode moet gebruiken icm je creditcard (hoeft overigens niet bij de tol). Zorg er dus voor dat je hem op tijd aanvraagt mocht je deze niet weten...quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 21:33 schreef FrituurVetPet het volgende:
[..]
Regel een credit card voor de tol, veel makkelijker, hebben wij dit jaar ook gedaan.
Klopt, en bovendien moet je er op veel plekken geld uit de muur trekken met je credit card omdat het zoeken naar een pin apparaat wel enige tijd kost.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 22:52 schreef mAst3rb33r het volgende:
[..]
Hou er wel rekening mee dat je in Italie bijna overal je Pincode moet gebruiken icm je creditcard (hoeft overigens niet bij de tol). Zorg er dus voor dat je hem op tijd aanvraagt mocht je deze niet weten...
Is mij nergens overkomen. En ik ben toch aardig wezen shoppen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 22:52 schreef mAst3rb33r het volgende:
Hou er wel rekening mee dat je in Italie bijna overal je Pincode moet gebruiken icm je creditcard (hoeft overigens niet bij de tol). Zorg er dus voor dat je hem op tijd aanvraagt mocht je deze niet weten...
Ligt eraan. Er werd mij overal om een pincode gevraagd, behalve bij het afrekenen van de tolweg. Ik vroeg bij een waarom ik een pincode voor mijn creditcard moest intoetsen, en onze Canadese familieleden niet bij het afrekenen van de camping. Toen werd mij verteld dat het ligt aan het feit dat nieuwe creditcards een chip hebben, en dat ze daarbij verplicht zijn om een pincode te vragen. De Canadezen hadden geen chip, dus die konden gewoon nog met alleen hun handtekening betalen.quote:Op maandag 13 augustus 2007 14:37 schreef Copycat het volgende:
[..]
Is mij nergens overkomen. En ik ben toch aardig wezen shoppen.
ik heb alle2 meerdere keren gereden, en via Oostenrijk rijdt wat rustiger, en soepeler dan via Zwitserland. Het uitzicht in Zwitserland is wel weer wat mooier.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:12 schreef mAst3rb33r het volgende:
Rond deze tijd van het jaar is de route naar Italie via Zwitserland het drukst. Het is wel de kortste route, maar via de Brennerpas (wat ik dus heb gedaan) scheelt qua reistijd maar een half uur langer. En het reed wel lekker door...
Ik heb een splinternieuwe, met chip dus. Maar moet wel zeggen dat mijn CC-maatschappij me er voor waarschuwde. Alleen niet voorgekomen.quote:Op maandag 13 augustus 2007 14:42 schreef mAst3rb33r het volgende:
Let er dus op of je een oude (zonder chip) of een nieuwe (met chip) credticard hebt.
Mazzelaar...quote:Op woensdag 15 augustus 2007 13:52 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik heb een splinternieuwe, met chip dus. Maar moet wel zeggen dat mijn CC-maatschappij me er voor waarschuwde. Alleen niet voorgekomen.
De tolwegen in Italie zijn inderdaad prima, maar zodra je van de snelwegen af bent en je komt op de doorgaande wegen in dorpen is het niet zo heel best (het zijn nog geen oostblok-taferelen, maar ivm NL of Duitsland is het slecht).quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:03 schreef marky het volgende:
Wij zijn in juni naar Venetië en Toscane (Santomato) geweest.
Ik vond de wegen in Italië 100% meevallen. Op de heenweg kwamen we door Duitseland. De wegen daar zijn over het algmeen slechter dan de tolwegen in Italië. Er wordt wel heel veel gewerkt aan de weg in Italië. Opvallend is dat als ze nog niet helemaal klaar zijn doordat bijvoorbeeld de strepen er niet op staan dat de weg al wel gewoon opengaat en je dus hele stukken zonder belijning rijdt. Ook zijn ze er gek op rotondes.
Wij hebben zelf geen gebruik gemaakt van het openbaar vervoer daar (op Venetië na dan). We zijn naar Lucca, Pisa, Florence en alles met de auto tot in het centrum (behalve Lucca want daar mag je niet rijden) en overal prima kunnen komen. In de gebieden waar wij geweest zijn heb ik totaal geen last gehad van raar rijdende Italianen.
Ik heb nu door Spamje, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, Italië, Luxemburg en België gereden en ik kan niet anders zeggen dan dat de wegen in Nederland echt wel bij de top horen. Ok er wordt hier veel aangewerkt en we hebben veel files maar qua kwaliteit doen weinig landen ons dat na. Niet voor niets zijn nederlandse occasions populair in het buitenland (onderstel heeft weinig te lijden gehad).quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:09 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
De tolwegen in Italie zijn inderdaad prima, maar zodra je van de snelwegen af bent en je komt op de doorgaande wegen in dorpen is het niet zo heel best (het zijn nog geen oostblok-taferelen, maar ivm NL of Duitsland is het slecht).
Ik had me op het ergste voorbereid maar ik moet zeggen dat op de stukken waar wij hebben gereden (noord Italië en Toscane) dat het me juist opviel dat men zich netjes aan de opgegeven snelheid hield (uitzondering daargelaten). Niet te veel heen en weer aan het crosse was over de banen. Misschien had ik me wel te erg voorgesteld en viel het me daarom mee.quote:Dat je geen raar rijdende italianen hebt gezien is wel opvallend. Ik werd helemaal schijt-ziek van die gasten...of ze zijn niet vooruit te branden, of ze zitten vlak achter je meteen toeteren, groot licht en handgebaren
Niet alleen dat maar soms ook volledig onbegrijpbaar. Je hebt ze ook niet alleen in rond maar ook in ovaal en driehoek en bijna vierkant met een enorme bende afslagen en opritte erop.quote:En inderdaad veel (en grote) rotondes waarbij je maar je voorrang moet nemen anders kom je nooit ergens
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |