abonnement Unibet Coolblue
pi_51810050
Hebben ze in Spanje ook desserts en wat zijn dan typische Spaanse nagerechten of zoete hapjes?
Ik heb eigenlijk geen idee en ik wilde iets verzinnen voor na een tapas maaltijd. Ik heb 3 Spaanse kookboekjes en in niet één daarvan staat iets wat je als nagerecht kan serveren.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 25 juli 2007 @ 10:35:37 #2
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_51810098
Spaans?? Hmmm, aan Braziliaanse nagerechten had ik je nog wel kunnen helpen....
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_51810279
Crema catalana!
  woensdag 25 juli 2007 @ 10:42:33 #4
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_51810293
Isa open eens geen toetjestopic op de vroege ochtend

Maargoed heb vanavond eters en heb nog geen idee wat te maken dus was al even op recepten-sites aan het neuzen dus ook even gezocht op Spaanse desserts:

Spaanse perzikbeignets:

2 eieren
1 mespunt zout
60 gram poedersuiker
2 deciliter melk
1 eetlepel olijfolie
175 gram bloem
1 deciliter Spaanse brandy geraspte schil van 1/2 onbehandelde citroen
1 kilogram rijpe perziken
frituurolie

Voorbereiding
Breek de eieren in een kom, voeg een mespunt zout en 1 eetlepel suiker toe. Klop de eieren los met de melk en de olijfolie. Zeef de bloem in de kom en roer deze met een garde door de eieren, melk en olijfolie. Klop de ingredienten tot een vrij dik glad beslag. Schenk er de brandy bij, en meng deze er goed door. Vervang de Spaanse brandy eventueel door cognac. Roer er dan de geraspte citroenschil door. Dek het beslag af met plastic folie en laat het 1 of 2 uur rusten. De dikte van het beslag Is erg belangrijk voor de kwaliteit van de beignets. Een te dik beslag geeft een zware beignet met weinig vruchtvlees. Een te dun beslag zal de vruchten niet goed bedekken. Als zeer luchtige beignets gewenst zijn, voeg dan aan het beslag 5 gram bakpoeder toe.

Bereiding
Breng 11/2 liter water aan de kook in een pan. Dompel de perziken 1 minuut in het kokende water, spoel ze onder koud water en pel ze. Snijd de vruchten overlangs door en verwijder de pitten. Snijd erg grote exemplaren nog eens door. Verwarm de frituurolie tot 170°C. Klop het beslag door en schenk er een weinig water bij als het te dik is. Dompel er de stukken perzik in en zorg dat ze helemaal met een laagje beslag bedekt zijn. Bak de perziken 2 minuten in de hete frituurolie. Draai ze om met een schuimspaan en laat ze nog eens 2 minuten bakken. Bak de perziken met kleine hoeveelheden tegelijk, zodat de temperatuur van de frituurolie niet te snel daalt. Neem de gebakken perziken uit de olie en laat ze even uitlekken op keukenpapier.
Presentatie
Leg de perzikbeignets op de serveerschotel en bestrooi ze met de poedersuiker. Dien ze onmiddellijk, dus nog warm, op.

Lijkt me erg simpel om voor te bereiden en te maken.
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_51810323
Ik ben altijd al tevreden met een cafe solo na het eten. Als ik plek heb voor een toetje na een etentje in Spanje heb ik ergens iets fout gedaan
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_51810362
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:42 schreef SeaOfLove het volgende:
Isa open eens geen toetjestopic op de vroege ochtend
Sorry! Maar ik kreeg het idee gisteravond in bed en wilde het vanmorgen opzoeken in mijn kookboekjes, maar niets, nada! En dan heb je altijd fok nog

Maar die perzikbeignets klinken wel heel lekker Is alleen vast niet iets traditioneels wat Spanjaarden vaak eten na een maaltijd.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_51810380
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:42 schreef Zpottr het volgende:
Crema catalana!
En wat is dat? Of moet ik nu googlen?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_51810522
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En wat is dat? Of moet ik nu googlen?
Jaaa, googlen!

Is een soort van romige custard met gebrande suiker er op. Erg lekker. En een veel gegeten dessert.
  woensdag 25 juli 2007 @ 10:52:05 #9
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_51810601
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Sorry! Maar ik kreeg het idee gisteravond in bed en wilde het vanmorgen opzoeken in mijn kookboekjes, maar niets, nada! En dan heb je altijd fok nog

Maar die perzikbeignets klinken wel heel lekker Is alleen vast niet iets traditioneels wat Spanjaarden vaak eten na een maaltijd.

Mijn moeder heeft vorige week FOK! gebruikt voor een recept

Of het traditioneel is weet ik niet, anders die creme catalana?

Ik geloof dat ik die perzikbeignets vanaaf ga maken, als ik tenminste zin heb om richting stad te gaan om die spaanse brandy te halen. Is hier geen slijter in de buurt nl
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_51810701

Creme catalana, doet me denken aan creme brulée

Spaanse crema catalana


Dit recept is geschikt voor: 4 personen
Geschatte tijd die nodig is voor het klaarmaken: 20 min
Maak de crème een dag van tevoren!


Ingrediënten:


1 citroen

350 ml slagroom

1 kaneelstokje

4 eieren

60 gram suiker

ca. 4 eetlepels donkere basterdsuiker

Extra nodig: 4 vuurvaste schaaltjes


Bereidingswijze:


Was de citroen en schil deze dik.

Verwarm de slagroom met de citroenschil en het kaneelstokje en laat de room afkoelen.

Verwijder de citroenschil en het kaneelstokje.

Splits de eieren (de eiwitten worden niet gebruikt) en klop de eidooiers met de suiker tot een wit mengsel.

Roer het eimengsel door de slagroom.

Verwarm al roerend het slagroommengsel tot het iets dikker wordt (mag niet gaan koken!). De crème is op de juiste dikte als het op de achterkant van een houten lepel als een laagje blijft hangen.

Verdeel de crème over de bakjes/schaaltjes en laat het in de koelkast minimaal 3 uur opstijven.

Verwarm de oven voor op de grillstand.

Bestrooi de crème met een dun laagje basterdsuiker en laat dit onder de grill ca. 2 minuten karameliseren.

En ik vond direct deze link http://home.planet.nl/~fheuvel/nagerechten.htm
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 25 juli 2007 @ 10:58:09 #11
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_51810770
Bij een Spaans dessert speelt inheems fruit de hoofdrol. Dat komt uit het oosten, uit de streek van Murcia, Valencia en heel Andalusië in het algemeen.
Maar het dessert waarop de Madrilenen werkelijk verlekkerd zijn, blijft toch ongetwijfeld de tocino de cielo, een vorstelijke flan met caramel.
Niet echt typisch voor Madrid, maar niet te versmaden voor zoetekauwen zijn turrones op basis van amandelen, torrijas (wentelteefjes), buñuelos (beignets), rosquillas de anis (gebakjes met anijs) en bartotillos con crema (roomtaartjes).



Dus toch wel echt iets Spaans
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:00:20 #12
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_51810841
Lecche merengada :
15 cl vloeibare room

geraspte schil van 1 onbehandelde citroen

1 kaneelstokje

1 soeplepel Spaanse brandy

3 eiwitten

gemalen kaneel

zout

40 cl volle melk

150 g fijne kristalsuiker


Giet de melk, de room, 100 g suiker, de citroenschilletjes en de kaneel in een pan. Roer en breng tot aan het kookpunt. Haal de pan van het vuur en laat de inhoud 40 minuten rusten. Giet de bereiding door een zeef boven een kom en voeg er de brandy aan toe. Klop de eiwitten tot stevige sneeuw met een snuifje zout en vervolgens de rest van de suiker. Voeg ze voorzichtig onder de geparfumeerde melk en verwerk het mengsel in de ijsmachine. Schep enkele mooie bollen ijs in ijscoupes en bestrooi met een wolkje kaneel.

Serveertip
Maak van dit typische dessert een blanco y negro door over de lecche merengada geglaceerde koffie te gieten.


Dit is voor het eerst dat ik een recept zie waar de maat wordt aangeduid met een soeplepel
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:00:35 #13
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_51810845
, dat creme brulee geval ziet er wel lekker uit! Gelukkig doe ik niet aan toetjes 14.gif .
Niet meer actief op Fok!
pi_51810862
Een soeplepel drank Jeetje, ik krijg zin in toetjes van dit topic
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:02:45 #15
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_51810905
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:01 schreef Isabeau het volgende:
Een soeplepel drank Jeetje, ik krijg zin in toetjes van dit topic
Jah en zout wordt aangeduid met een snuifje... dat wordt leuk natafelen
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:08:03 #16
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_51811033
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:02 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Jah en zout wordt aangeduid met een snuifje... dat wordt leuk natafelen
.
Niet meer actief op Fok!
pi_51811063
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:55 schreef Isabeau het volgende:
Verwarm de oven voor op de grillstand.

Bestrooi de crème met een dun laagje basterdsuiker en laat dit onder de grill ca. 2 minuten karameliseren.
Dit lukt alleen als je echt een enorm goeie grill hebt; als je pech hebt gaat de pudding alsnog koken, weg laagje suiker. Een koksbrandertje werkt beter imho.
pi_51811221
Creme catalana, en je hebt ook nog zoiets als flan waar ze zelf erg trots op zijn. Ik ben al niet zo'n toetjesmens, en ik ben hier ook nog niet echt boeiende dingen tegengekomen moet ik eerlijk zeggen. Het leukste wat ik hier zie is een merengue met veel fruit erop, een soort pavlova, maar geen idee of dat typisch Spaans is. Als ik mijn kookboeken weer eens terug heb uit de opslag kan ik wat bladeren, maar dan is het waarschijnlijk al te laat he?
mooi he, alles
pi_51812304
churros!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_51812329
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:51 schreef MissyMirjaM het volgende:
churros!
[afbeelding]
Die zijn pas lekker .
pi_51814068
Zijn dat een soort koekjes, die churros?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_51814141
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 12:50 schreef Isabeau het volgende:
Zijn dat een soort koekjes, die churros?
Oliebolachtig, dacht ik. Om te dippen in chocolademelk toch?
pi_51814617
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 12:50 schreef Isabeau het volgende:
Zijn dat een soort koekjes, die churros?
het is zoetig, het is een beslag dat je frituurt, en dan serveert met poedersuiker
heeft wel iets oliebolligs ja
lekker
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 25 juli 2007 @ 13:10:53 #24
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_51814669
Oh, ik ben weer te laat zie ik. Maar die dingen hebben ze in Brazilië ook. Het wordt inderdaad gefrituurd. In brazilië worden ze op straat verkocht. Ook een holle versie, zodat je er kan chocola in kan laten spuiten
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_51814736
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 13:10 schreef Automatic_Rock het volgende:
. Ook een holle versie, zodat je er kan chocola in kan laten spuiten
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')