Dus post hier je screenshots!!! (Ik heb er hier ff geen maar als ik straks thuis ben ga ik eens op zoek!)
quote:Ik ga alle disks op CD zetten. Wanneer ik ff een game wil spelen kopieer ik het wel ff naar een diskette. Mocht je DD drive problemen hebben met HD drives moet je gewoon je HD disk ff formatteren naar DD (720KB)
Op dinsdag 12 februari 2002 15:14 schreef inkie1010 het volgende:
C64 en amiga staan er al, maar ik mis de MSX! Mijn fijnste computer die ik ooit had (nog steeds wel heb, maar alle diskettes gaan stuk)
Dus post hier je screenshots!!! (Ik heb er hier ff geen maar als ik straks thuis ben ga ik eens op zoek!)
Maar die van mij doen ut gewoon in mijn ouwe MSXjus...
quote:Ja dikke lul dus.
Op dinsdag 12 februari 2002 15:51 schreef donald_dick het volgende:
het enige goede systeem wat sega ooit gemaakt heeft is de Megadrive, de rest was zwaar ruk ......
Sega maakt altijd superieure systemen maar market ze altijd slecht.
Mastersystem: beter dan NES maar NES wint
MegaDrive: enige succes van sega
Saturn: beter dan PSX maar PSX wint
Dreamcast: tijd ver vooruit (veel eerder gereleased dan PS2) en praktisch even goed als PS2 maar inmiddels ook weg.
Verder maakt SEGA unieke en BRILJANTE games waar echt niemand aan kan tippen.
Sega rules dus, zowel de systemen als de games.
quote:
Op dinsdag 12 februari 2002 15:56 schreef TheMarco het volgende:[..]
Ja dikke lul dus.
Sega maakt altijd superieure systemen maar market ze altijd slecht.
Mastersystem: beter dan NES maar NES wint
MegaDrive: enige succes van sega
Saturn: beter dan PSX maar PSX wint
Dreamcast: tijd ver vooruit (veel eerder gereleased dan PS2) en praktisch even goed als PS2 maar inmiddels ook weg.Verder maakt SEGA unieke en BRILJANTE games waar echt niemand aan kan tippen.
Sega rules dus, zowel de systemen als de games.
Welk deel van MSX snap je niet?
* Draaitafeltje gaat even zijn emulator opzoeken en een spelletje spelen
[edit] screenshots gevonden... [/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door Draaitafeltje op 12-02-2002 16:16]
MicroSoft eXtended ofzowiets. Was een project van Philips en MS als tegenhanger van de IBM PC. Ze waren goed op weg, alleen dat ding is dood gekopieert. Graphisch liep het ver voor op de PC
quote:Dus de MSX was een project van Microsoft? Als alternatief voor IBM? Wat vaag, want het suc6 van MS werd veroorzaakt doordat IBM standaard MS-DOS leverde op hun systemen...
Op dinsdag 12 februari 2002 16:01 schreef Ricochet het volgende:
Dat ziet eruit als een MSX1 (gewoon MSX dus)MicroSoft eXtended ofzowiets. Was een project van Philips en MS als tegenhanger van de IBM PC. Ze waren goed op weg, alleen dat ding is dood gekopieert. Graphisch liep het ver voor op de PC
quote:MS-DOS werd gewoon verkocht voor de PC. Je had natuurlijk ook MSX-DOS.
Op dinsdag 12 februari 2002 16:03 schreef Tijn het volgende:[..]
Dus de MSX was een project van Microsoft? Als alternatief voor IBM? Wat vaag, want het suc6 van MS werd veroorzaakt doordat IBM standaard MS-DOS leverde op hun systemen...
MS-DOS heeft gewoon gewonnen. Juist vanwege het doodkopieeren. Helaas...
quote:Maar was de MSX nou een spelcomputer of niet? DOS voor een spelcomputer lijkt me nou niet echt handig...
Op dinsdag 12 februari 2002 16:06 schreef Ricochet het volgende:[..]
MS-DOS werd gewoon verkocht voor de PC. Je had natuurlijk ook MSX-DOS.
MS-DOS heeft gewoon gewonnen. Juist vanwege het doodkopieeren. Helaas...
Geloof het of niet, maar de MIR is jaren lang bestuurd door SONY MSX2 computers. In 1998 dacht ik, heeft NASA nieuwe computers aangeboden aan de Russen. Gewoon PC's. Sinds deze de MSX2 computers hadden vervangen, had de MIR regelmatig problemen met de juiste koers aanhouden
MSX was voor alles te gebruiken. Aansturen, kantoorgefriemel en GAMES, veel games!!!
quote:Juist!
Op dinsdag 12 februari 2002 15:57 schreef Ricochet het volgende:
Eejj bedankt he, met het verneuken van een MSX topic...
Deze vond ik erg leuk:
Circus Charlie
Eggerland Mystery (kon je ook zelf levels maken!)
Hyper Sports
The Goonies (die muziek alleen al!!)
The Treasure of Usas, heel mooi spel was dat.
En zo zijn er nog veel meer
[Dit bericht is gewijzigd door inkie1010 op 12-02-2002 16:25]
quote:Vampire Killer ja!! Wat een ontzettend mooi spel was (is!) dat!!
Op dinsdag 12 februari 2002 16:00 schreef Draaitafeltje het volgende:
Van deze 2 spellen heb ik zoooooveeel uren plezier gehad* Draaitafeltje gaat even zijn emulator opzoeken en een spelletje spelen
[edit] screenshots gevonden... [/edit]
quote:Knightmare
Op dinsdag 12 februari 2002 16:04 schreef TheMarco het volgende:
[afbeelding]
quote:Tja er waren zooooveel leuke spellen op de MSX.... Nemesis I en II waren idd geweldig, 3 was wat minder vond ik.
Op dinsdag 12 februari 2002 16:28 schreef Webby het volgende:
Vergeet nou niet nemesis!
MSX is an old Z80-based family of home computers which appeared in autumn 1983 as an attempt to establish a single standard in home computing similar to VHS in video. They were popular in Asian (Korea, Japan) and South American (Brazil, Chile) countries as well as in Europe (Netherlands, France, Spain) and former Soviet Union, but they are virtually unknown in USA. Although MSX standard quietly died to year 1988, the world got to see MSX2, MSX2+ and TurboR extensions of it.
The MSX standard has been designed by a company called ASCII in Cooperation with Microsoft which provided a firmware version of its BASIC for the machine. Because this BASIC version was an extended version of MicroSoft Basic, it was called "MicroSoft eXtended BASIC". This explains the name "MSX". The system thanks his name to the built-in BASIC.
Note that according to Kazuhiko Nishi, the `inventor' of the whole MSX idea, MSX can mean a lot more than just MicroSoft eXtended. He says (published in an article in a Japanese business magazine in 1997) that he used the abbreviation MSX to contract a lot of companies saying that it means Matsushita Sony X-machine in which the X could stand for the company Nishi was talking with at that moment. He also said that he initially wanted to name it NSX, Nishi Sony X (or MNX, Matsushita Nishi X) but the name NSX was already taken by Honda. So, in the case of Microsoft he just said the MS stands for MicroSoft. Anyhow, at least it is clear that Matsushita and Sony are the most important companies that produced MSX machines and hardware, according to Nishi.
Other possibilities were Matsushita Sony Shake-hands (X). But actually, MSX doesn't really have a meaning, it's just a nice-sounding 3-letter combination. On the MSX fair in Tilburg (21st April) 2001, Nishi gave a general meaning: Machines (hardware) with Software eXchangeability. A funny remark was that when MSX seemed to be succesful, Microsoft said MS in MSX means MicroSoft, but after 1986, when MSX seemed not as succesful as Microsoft had hoped, they denied that...
The MSX machines were produced by such giants as Sony, Yamaha, Panasonic, Toshiba, Daewoo, and Philips. The only MSX model ever sold in USA appears to be an early SpectraVideo machine.
In spite of its sad history, MSX is a very nice computer, especially useful for educational purposes which is clearly indicated by example of the Soviet Union. Russian Ministry of Education bought hundreds of MSXes (and later MSX2s) grouped into "computerized classroom systems" of 10-16 machines connected into a simple network. Entire generation of programmers has grown up using these computers.
Hardware-wise, MSX represents a hybride of a videogame console and a generic CP/M-80 machine. Its heart is a Z80 CPU working at 3.58MHz in the base model. The clock frequency has been doubled in the TurboR. The video subsystem is built around a TMS9918 or TMS9928 VDP chip also used in Texas Instruments' TI-99/4 computers, ColecoVision, and Coleco Adam. In the later MSX models this chip has been upgraded to V9938 (MSX2) and V9958 (MSX2+ and TurboR). The latest version of it is V9990. The audio system is handled by AY-3-8910 chip by General Instruments, same as the one used in Sinclair ZXSpectrum128 audio. AY-3-8910 provides 3 channels of synthesized sound, noise generation, and two general purpose parallel IO ports which are used for joysticks and some other things in the MSX design. Due to their hardware structure, MSX machines were perfectly suitable for games and there is a lot of good games either written or ported to them.
Nowadays, there exist a lot of expansions on the MSX system, such as the Moonsound card, based on OPL4, the GFX9000 card, SCSI interfaces, etc.
Bron: http://www.faq.msxnet.org/msxgeneral.html#whatmsx
MSX komt van "MicroSoft eXtended BASIC" de ingebouwde programmeertaal dus. In dat blauwe scherm kon je typen (met regelnummers) en dan F5 (run, een oranje knopje!) en kreeg je Syntax Errors...
De SONY MSX HiT BiT 201P.
Wij hadden hem in het zwart.
quote:Knightmare!!!!
Op dinsdag 12 februari 2002 16:04 schreef TheMarco het volgende:
[afbeelding]
Yeah baby... m'n favo game op de MSX, ik heb hem nu op m'n pc als standalone executable.. geen emu voor nodig, echt fantastisch!! en ik krijg hem nog steeds niet uitgespeeld.. *huil*
Ik weet niet of 1 van jullie het spelletje van rambo nog kon op de msx 2 maar dat was altijd wel gaaf.
en king valley 1 en 2
en natuurlijk river raid
ik zoek nog msx spelletjes die al omgezet zijn naar .exe bestanden
kan iemand mij daar aan helpen ?
dus waar je geen emulator voor nodig hebt,
quote:wij ook, nog steeds heb, met datarecorder natuurlijk, met al die piepjes en de o zo bekende volume regelaar
Op dinsdag 12 februari 2002 17:09 schreef Bigsmile het volgende:
[afbeelding]De SONY MSX HiT BiT 201P.
Wij hadden hem in het zwart.
(ff zoeken)
quote:Owh ja joh
Op maandag 17 februari 2003 17:21 schreef NFA-DK het volgende:
Kheb laatst nog een MSX weg gegeven![]()
quote:Doe ik.. want daarmee leg ik uit dat ik geen screenshots meer kan maken
Op maandag 17 februari 2003 17:23 schreef MissMSX het volgende:[..]
Owh ja joh
Wel ontopic blijven he
ik heb hem toen verkocht voor een paar megadrive spellen
niets mis met de megadrive hoor, heb ik ook gigantisch veel plezier mee gehad maar toch jammer dat ik adt ding weg heb gedaan...
nu heb ik op zolder nog een liggen de ik een paar jaar geleden voor een geeltje gekocht heb. ik weet het merk niet zo, maar het is een grijze met blauwe pijltjes toetsen. ik heb er alleen haast geen cassettebandjes met spelletjes bij
ps:
poke-1,170
Ok
bload"cas:",r
zucht...
ik bedoel dus van de msx bestandjes die ik op mn pc heb dus een audio cd maken en die weer op cassette
geluid natuurlijk wel uitdoen van de stereo, anders word je helemaal gestoord...
Uiteindelijk toen we in '89 onze eerste PC kregen hebben we die MSX verkocht. Een MSX met bandjes zou ik niet meer willen, maar een met diskdrive lijkt me wel leuk (alleen heb ik al zoveel computerrommel ).
Er is trouwens ook een MSX geweest waarmee je voor die tijd perfect video kon editten. Kennis van ons heeft dat ding nog lang gebruikt voordat er op de PC een fatsoenlijk alternatief was.
[Dit bericht is gewijzigd door Toewan op 17-02-2003 19:25]
Nog voor mijn C64 (mijn grote liefde) had ik een Goldstar MSX1. Dat apparaat heb ik werkelijk kapotgecomputerd. En maar klooien om het volume van de taperecorder goed te krijgen.
Ook nog veel gedaan met basicode-3. Wie hebben daar nog meer mee gedaan? Een kwartier lang die vage geluiden opnemen van de radio, afspelen in je computer en: tadaa je had nieuwe software. Ik heb mijn ouders nooit goed kunnen uitleggen wat ik nou allemaal aan het doen was....
quote:Klopt als een bus. Die apparaten zijn bij heel veel lokale tv-stations en bij tv-piraten (jaja, die waren er ook, voordat er op de kabelnetten one-way filters werden geïnstalleerd
Op maandag 17 februari 2003 19:14 schreef Toewan het volgende:
Er is trouwens ook een MSX geweest waarmee je voor die tijd perfect video kon editten.
quote:Is ietrs wat ik me eigenlijk ook wel afvraag ja, weet echt niemand dat?
Op maandag 17 februari 2003 16:42 schreef 2meterpeter het volgende:
woow metal gear 1 en 2
veel gespeelden king valley 1 en 2
en natuurlijk river raid
ik zoek nog msx spelletjes die al omgezet zijn naar .exe bestanden
kan iemand mij daar aan helpen ?
dus waar je geen emulator voor nodig hebt,
Verschillende machines gehad, MSX1, MSX2, MSX2+ Sony, Philips, Toshiba, Canon, Goldstar
Heerlijk systeem, en 1 woord : Konami
quote:philips vg 8020? hebbik ook gehad.. ow wacht, ligt nog ergens op zolder
Op donderdag 20 februari 2003 10:10 schreef Kratje_Bier het volgende:
ik zoeits gehad:
[afbeelding]
iig met die platte grote pijltjestoetsen en zo'n gleuf voor van die gamecartridgen
Deze twee heb ik nog staan
Spellen:
Illusion City
Aleste2
Hinotori (Firebird)
Solid Snake (Metal Gear 2)
Mon Mon Monster
Space Manbow
Vampire Killer
da's een Philips NMS 8250 ingebouwd in een oude desktopkast. Met harddisk, cdrom, etc..
Favo spellen:
Aleste Gaiden (ook bekend als Aleste Special)
Antarctic Adventure
Dragon Slayer 4
[geen screenshot voor hande]
quote:Dan zal ik m'n volledige MSX Collectie maar niet neerzetten
Op donderdag 20 februari 2003 11:11 schreef endoor het volgende:
lucky bastard,had ik mijn sanyo'tje nog maar
quote:emulator? is een echte MSX weer niet goed genoeg?
Op donderdag 20 februari 2003 22:07 schreef Swets het volgende:
als je een emulator hebt
quote:Mag ook, als je maar een FM-pac hebt
Op donderdag 20 februari 2003 22:30 schreef Hyriand het volgende:[..]
emulator? is een echte MSX weer niet goed genoeg?
quote:Ik heb er 2!
Op donderdag 20 februari 2003 22:31 schreef Swets het volgende:
Mag ook, als je maar een FM-pac hebt
quote:En een moonblaster?
Op donderdag 20 februari 2003 22:38 schreef MSXUser het volgende:[..]
Ik heb er 2!
Ik heb die koreaanse FM-Pac (die goedkopere die later uitkwam) en die Philips kaart...kom hoe heet dat ding ook alweer
[Dit bericht is gewijzigd door Swets op 20-02-2003 22:40]
quote:stuur d'r eens 1 op.. ik heb de mijne verknalt
Op donderdag 20 februari 2003 22:38 schreef MSXUser het volgende:[..]
Ik heb er 2!
quote:Yup, een Moonsound, muziekmodule, MIDI Saurus en een zooi SCC chips (waaronder ook de originele SD Snatcher cart.)
Op donderdag 20 februari 2003 22:38 schreef Swets het volgende:
En een moonblaster?
quote:Sorry, heb ze beide in gebruik en die in m'n Turbo-R GT zit op het moederbord
Op donderdag 20 februari 2003 22:39 schreef Hyriand het volgende:
stuur d'r eens 1 op.. ik heb de mijne verknalt
quote:Mijn broer heeft wat meer spul.
Op donderdag 20 februari 2003 22:41 schreef MSXUser het volgende:[..]
Yup, een Moonsound, muziekmodule, MIDI Saurus en een zooi SCC chips (waaronder ook de originele SD Snatcher cart.)
[..]Sorry, heb ze beide in gebruik en die in m'n Turbo-R GT zit op het moederbord
quote:De GFX9000 (met V9990 VDP). Ja, dat vond ik een beetje teveel van het goede. Achteraf ook goed geweest dat ik dat ding niet heb gekocht. Er is eigenlijk niets voor uitgekomen. WIOS was nog wel grappig om mee te spelen.
Op donderdag 20 februari 2003 22:45 schreef Swets het volgende:
mijn broer heeft wat meer spul.
Die heeft ook die grafische uitbreiding gekocht... VG9900 ofzo
quote:Duurde ook verschrikkelijk voordat dat ding ook daadwerkelijk leverbaar was
Op donderdag 20 februari 2003 22:49 schreef MSXUser het volgende:[..]
De GFX9000 (met V9990 VDP). Ja, dat vond ik een beetje teveel van het goede. Achteraf ook goed geweest dat ik dat ding niet heb gekocht. Er is eigenlijk niets voor uitgekomen. WIOS was nog wel grappig om mee te spelen.
Ik zie Patriek Lesparre nog wel helemaal in de stress rondrennen... z'n GFX9000 was 'gejat' (bleek dat z'n groupmates z'n tas hadden verstopt).
quote:Klopt, Sunrise was nu niet bepaald snel met die dingen. Eveneens met de Moonsound. De mijne heeft ook nog een tijdje bij Henrik Gilvad gelegen (ik wilde dolgraag 640KB op m'n Moonsound... bleek Hans Oranje een verkeerd type geheugen te hebben opgegeven (pseudo SRAM in plaats van SRAM). Dat waren dus 125 weggegooide guldens. Trouwens, moet je MoonBlaster eens op NLMSX draaien... kun je lachen (werkt voor geen meter!).
Op donderdag 20 februari 2003 22:51 schreef Swets het volgende:
Duurde ook verschrikkelijk voordat dat ding ook daadwerkelijk leverbaar was
Een groep die ook een handje had van uitgestelde releases was Oasis met hun Engelse vertalingen van Japanse spelen. Heel erg leuk, maar waarom Alex Wulms (Xelasoft) nu de beveiliging moest maken voor die disks (dat was echt verschrikkelijk moeilijk om te kraken)...
[Dit bericht is gewijzigd door MSXUser op 20-02-2003 23:02]
(Ja, ik weet dat er tegenwoordig een win32 versie van is, maar toch.. it's not the same!)
quote:Kings Valley is cool! Vooral KV2 met z'n SCC geluid!
Op donderdag 20 februari 2003 23:01 schreef gday het volgende:
Ik krijg zin om mn MSX1 tevoorschijn te halen en Kings Valley te gaan spelen.
(Ja, ik weet dat er tegenwoordig een win32 versie van is, maar toch.. it's not the same!)
quote:Heb jij die win32 versie geprobeerd?
Op donderdag 20 februari 2003 23:03 schreef MSXUser het volgende:[..]
Kings Valley is cool! Vooral KV2 met z'n SCC geluid!
quote:Ja, en die is vooral niet leuk. De remake van Maze of Galious is wel heel erg goed.
Op donderdag 20 februari 2003 23:10 schreef gday het volgende:
Heb jij die win32 versie geprobeerd?
quote:OMG! Ga je schamen!
Op donderdag 20 februari 2003 23:28 schreef Fatality het volgende:
Ik verbaas me echt over de graphics. Ik had veel slechter verwacht. Ik zat te denken aan atari 2600 (die toch) niveau. Maar dit ziet er best aardig uit.
quote:Jammer dat de emulatoren nog steeds niet 100% werken. Heel veel spellen en demo's hebben werkelijk prachtige graphics als je rekent dat de resolutie van veel schermen slechts 256*212 pixels is. Maximum wat een MSX2 kon weergeven was 512*424 interlaced in 16 kleuren. Je moest dan wel wat truukjes uithalen
Op donderdag 20 februari 2003 23:28 schreef Fatality het volgende:
Ik verbaas me echt over de graphics. Ik had veel slechter verwacht. Ik zat te denken aan atari 2600 (die toch) niveau. Maar dit ziet er best aardig uit.
En dan te bedenken dat de z80 al op glas is gedrukt (door sharp) en in elke zichzelf respecterende console zat incl. grafische reken machines.
En BASIC programmeren he.., veel tikken.., aanpassen, nog meer tikken, je de pleuris zoeken naar die tikfout (Syntax Error), haaaaaaa
Nostalgie
quote:er is al zo'n project btw (meerdere volgens mij zelf). De CIEL3++ - Super MSX. MSX 1, 2 en 2+ compatible. Met een 20 MHz 80382 CPU...
Op vrijdag 21 februari 2003 02:02 schreef Skinkie het volgende:
bij ons op school willen een aantal mensen een msx herdenkings computer gaan bouwen, ik ben ook gevraagd. ze zitten te denken aan een msx met isa kaarten, extra geheugen etc. (en het schijnt ook nog eens te kunnen via de uitbreidings busses van de Z80)En dan te bedenken dat de z80 al op glas is gedrukt (door sharp) en in elke zichzelf respecterende console zat incl. grafische reken machines.
quote:En dan nog de ESE artists (Japan) die bezig zijn om een MSX door middel van DSP's en dergelijke in elkaar te zetten
Op vrijdag 21 februari 2003 11:01 schreef Hyriand het volgende:
er is al zo'n project btw (meerdere volgens mij zelf). De CIEL3++ - Super MSX. MSX 1, 2 en 2+ compatible. Met een 20 MHz 80382 CPU...
quote:Dat was nog een betaversie. Heel veel programma's werkten er nog niet mee. Is er trouwens een emu die Unknown Reality goed weergeeft? NLMSX is ieder geval niet.
Op vrijdag 21 februari 2003 11:57 schreef Hyriand het volgende:
MSX Play was toch al af dacht ik? Of was dat nog een beta?
quote:'k zou het niet weten... Ik gebruik zelf OpenMSX en fMSX... zal het eens een keertje proberen
Op vrijdag 21 februari 2003 11:59 schreef MSXUser het volgende:[..]
Dat was nog een betaversie. Heel veel programma's werkten er nog niet mee. Is er trouwens een emu die Unknown Reality goed weergeeft? NLMSX is ieder geval niet.
quote:Mooi zo... vanavond maar eens kijken
Op vrijdag 21 februari 2003 12:03 schreef Hyriand het volgende:
OpenMSX kan het geloof ik... Is gedemonstreerd op Tilburg 2002...
http://www.worldcity.nl/~andete/MSX/tilburg/
Allemaal een emulator en niemand die ff de demo bekijkt
quote:ARGH!!! Natuurlijk!!!!! De Swets & Swets demo!!!!!!
Op vrijdag 21 februari 2003 21:34 schreef Swets het volgende:
Iemand nou mijn volledig in assembley gecode demo al bekeken.Allemaal een emulator en niemand die ff de demo bekijkt
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 21:44 schreef MSXUser het volgende:[..]
ARGH!!! Natuurlijk!!!!! De Swets & Swets demo!!!!!!
[Dit bericht is gewijzigd door Swets op 21-02-2003 21:52]
quote:Die demo heeft zo'n beetje op elk BBS ter download gestaan
Op vrijdag 21 februari 2003 21:47 schreef Swets het volgende:
quote:Hmz, waar zijn mijn MSX diskettes gebleven.
Op vrijdag 21 februari 2003 21:55 schreef MSXUser het volgende:[..]
Die demo heeft zo'n beetje op elk BBS ter download gestaan
Ik zoek eigenlijk nog steeds m'n oude Daytona BBS demo. Geschreven in KUN basic, maar het gaat me meer om het nummer 'destiny' wat ik voor die demo heb geschreven (was een track van ruim 8 minuten). Misschien staat het ding nog ergens op een diskette, maar ik betwijfel het...
Ik ga wel eens spitten :-)
quote:Ik ken het... het is 1 van de bijna 1000 disks...
Op vrijdag 21 februari 2003 21:57 schreef Swets het volgende:
Hmz, waar zijn mijn MSX diskettes gebleven.
Ik denk ergens op zolder naast de rest.Ik ga wel eens spitten :-)
We zijn er nooit achter gekomen hoe je DAT uit de VDP moest persen
quote:Dit is wel een topic naar jouw he zie ik
Op vrijdag 21 februari 2003 22:00 schreef MSXUser het volgende:[..]
Ik ken het... het is 1 van de bijna 1000 disks...
Voor de volledigheid nog even vermelden dat ik hier een Philips VG-8235 heb staan. Niets bijzonders, maar ik ben er wel blij mee
quote:Sinus was op zich niet zo erg moeilijk. Met VDP register 10 kun/kon je door de status van bit 5 te wijzigen het scherm iets laten verspringen. Als je een goede timing had, golfde je hele scherm (of je moest een scrollsplit gebruiken
Op vrijdag 21 februari 2003 22:03 schreef Swets het volgende:
Overigens wel balen.
Wij krijgen met moeite 24 pixels scrolletje eruit geperst.
En dan zag je demo's van ventjes van 12 jaar welke beeldvullende horizontalescrolles MET sinus wave bouwdeWe zijn er nooit achter gekomen hoe je DAT uit de VDP moest persen
quote:Ik bedoelde dus ANMA.
Op vrijdag 21 februari 2003 22:11 schreef MSXUser het volgende:[..]
Sinus was op zich niet zo erg moeilijk. Met VDP register 10 kun/kon je door de status van bit 5 te wijzigen het scherm iets laten verspringen. Als je een goede timing had, golfde je hele scherm (of je moest een scrollsplit gebruiken
). Sommigen deden het ook met register 12 (of was het nu 19??)... SET ADJUST. De timing was eigenlijk het grootste probleem. Groepen als ANMA pasten echter heel andere truuks toe, want die konden de beeldlijnen afzonderlijk laten bewegen. Hoe ze dat deden is me ook nooit duidelijk geworden.
quote:Yup
Op vrijdag 21 februari 2003 22:09 schreef MissMSX het volgende:[..]
Dit is wel een topic naar jouw he zie ik
![]()
Voor de volledigheid nog even vermelden dat ik hier een Philips VG-8235 heb staan. Niets bijzonders, maar ik ben er wel blij mee
Een typisch MSX muziekje met stem sample: "Zijn jullie wel eens in Kochum geweest"
quote:Wat te denken van NOP met hun Unknown Reality... een roterende scroll (alsof de tekst op een rol staat), een sinus scope en 'Let the beat control your body' in de remix
Op vrijdag 21 februari 2003 22:13 schreef Swets het volgende:
Ik bedoelde dus ANMA.
Het is heel simpel, de VDP kon niet meer dan 24 pixels per keer verplaatsen. horzizontale scrolls waren dus in theorie tot maximaal 24 pixels hoog mogelijk. Hoe ANMA het deed...
quote:Jaaa! die weet ik nog.
Op vrijdag 21 februari 2003 22:17 schreef MSXUser het volgende:[..]
Wat te denken van NOP met hun Unknown Reality... een roterende scroll (alsof de tekst op een rol staat), een sinus scope en 'Let the beat control your body' in de remix
Achteraf hoorde ik dat ze eigenlijk ook nog een bewegende achtergrond erin hadden willen zetten, maar dat de MSX daar niet snel genoeg voor was (op een Turbo-R kon het, maar het moest op MSX2 draaien
).
quote:Die zoomrotor van hun was heel ingenieus bedacht. Ze gebruikten doodgewoon SCREEN0 (in 80 kolommen). Zo bestond elk beeld uit slechts 2KB data, maar het leek wel SCREEN5 (32KB)
Op vrijdag 21 februari 2003 22:19 schreef Swets het volgende:
Jaaa! die weet ik nog.
Was ook tegen het einde! Ja echt bizar. Wij konde in die tijd best leuk coden in assembly... maar DAT soort trucken heb ik echt geen idee van hoe ze het deden.
quote:Werkt niet op een emulator broer.....althans gaat fout bij de moonblaster muziek
Op vrijdag 21 februari 2003 21:34 schreef Swets het volgende:
Iemand nou mijn volledig in assembley gecode demo al bekeken.Allemaal een emulator en niemand die ff de demo bekijkt
quote:Dem, wat een kutdemo hebben we geschreven
Op vrijdag 21 februari 2003 23:31 schreef Grote_Swets het volgende:[..]
Werkt niet op een emulator broer.....althans gaat fout bij de moonblaster muziek
quote:Op NLMSX draait het redelijk, alleen heb ik links in beeld wat rare pixels in beeld. Die VDP blijft zo te zien een rotding om te emuleren
Op vrijdag 21 februari 2003 23:31 schreef Grote_Swets het volgende:
Werkt niet op een emulator broer.....althans gaat fout bij de moonblaster muziek
quote:Zelf deze emulator maar eens gedownload.
Op vrijdag 21 februari 2003 23:37 schreef MSXUser het volgende:[..]
Op NLMSX draait het redelijk, alleen heb ik links in beeld wat rare pixels in beeld. Die VDP blijft zo te zien een rotding om te emuleren
quote:Yup, da's het rottige aan NLMSX en een stel andere emulatoren. Good-old BRMSX kon tenminste direct vanuit een directory lezen.
Op zaterdag 22 februari 2003 00:03 schreef Swets het volgende:
Zelf deze emulator maar eens gedownload.
En mijn (onze...sorry broer) demo, maar als ik het goed begrijp moet ik die nu eerst omzetten naar een diskimage voordat ik hem kan draaien in NLMSX?
quote:Kee, opzoek naar een diskimageomzetterding dus
Op zaterdag 22 februari 2003 00:13 schreef MSXUser het volgende:[..]
Yup, da's het rottige aan NLMSX en een stel andere emulatoren. Good-old BRMSX kon tenminste direct vanuit een directory lezen.
Voornamelijk om mijn tekst
quote:Een imaging tool is zo gevonden. DITU, WinImage, enz...
Op zaterdag 22 februari 2003 00:14 schreef Swets het volgende:
Kee, opzoek naar een diskimageomzetterding dus
Kwil 'm wel weer eens zien draaien.Voornamelijk om mijn tekst
quote:Ik heb ooit 1 week een emulator draaiend gehad.
Op zaterdag 22 februari 2003 00:17 schreef MSXUser het volgende:[..]
Een imaging tool is zo gevonden. DITU, WinImage, enz...
Mooie van NLMSX is dat hij zowel MSX-Music als MSX-Audio vrij accuraat weergeeft. Bij MSX-Audio zijn de ADPCM samples niet helemaal 100%. Het FM deel is net als bij MSX-Music wel goed.
Dus zo eenvoudig is het allemaal niet, moet er weer helemaal inkomen.
Moet zelfs nadenken over de load opdrachten
quote:Bepaalde zaken verleer je inderdaad. Japans lezen ging me 10 jaar geleden ook een stuk beter af dan nu
Op zaterdag 22 februari 2003 00:18 schreef Swets het volgende:
Ik heb ooit 1 week een emulator draaiend gehad.
Grote_Swets was de echte freakDus zo eenvoudig is het allemaal niet, moet er weer helemaal inkomen.
Moet zelfs nadenken over de load opdrachten
RUN"SWETS.LDR"
of
LOAD"SWETS.LDR",R
quote:heb je wrtdsk en rddisk al?
Op zaterdag 22 februari 2003 00:18 schreef Swets het volgende:[..]
Ik heb ooit 1 week een emulator draaiend gehad.
Grote_Swets was de echte freakDus zo eenvoudig is het allemaal niet, moet er weer helemaal inkomen.
Moet zelfs nadenken over de load opdrachten
quote:Spam!
Op zaterdag 22 februari 2003 00:58 schreef Grote_Swets het volgende:[..]
heb je wrtdsk en rddisk al?
he ga ook eens ff kijken op www.arjan-swets.com moet je even op me nieuwe 3d pagina kijken..... wel lachen....
slotje
quote:Stop maar met zoeken, ik heb de betreeefende disk inmiddels gevonden (en zelfs de backup
Op vrijdag 21 februari 2003 21:57 schreef Swets het volgende:
Hmz, waar zijn mijn MSX diskettes gebleven.
Ik denk ergens op zolder naast de rest.Ik ga wel eens spitten :-)
ook de fm pac en dat sound module? van philips weggegooid
maar jah , je kan het wel bewaren, maar als je geen msx computer meer hebt .
quote:Argh!!!! Dat meen je niet!!!!!! Er zijn nog steeds mensen hard op zoek naar dergelijke dingen!
Op zondag 23 februari 2003 18:02 schreef 2meterpeter het volgende:
sprak me zwager
had de zolder opgeruimd
zeker 350 diskettes weggepleurd met allerlei spelletjes voor de msx
vroeger heb ik die schijfjes veel in handen gehad
de computer heeft ie ook weggepleurd deed niet meerook de fm pac en dat sound module? van philips weggegooid
maar jah , je kan het wel bewaren, maar als je geen msx computer meer hebt .
quote:kan ik hem ergens downloaden.....ben wel benieuwd naar me eigen msx demo?
Op zondag 23 februari 2003 17:06 schreef MSXUser het volgende:[..]
Stop maar met zoeken, ik heb de betreeefende disk inmiddels gevonden (en zelfs de backup
). Image maken en draaien die hap... werkt ook nog, alleen de timing is wat beroerd (muziek en scroll lopen niet synchroon zoals op een echte MSX).
quote:tuurlijk wel...... wel de engelse versie.... in het japans kwam ik er niet uit.... en metal gear en solid snake..... super spellen....
Op dinsdag 15 april 2003 00:02 schreef Ernst het volgende:
Gewoon niemand die hét MSX-spel der spellen heeft gespeeld?.
SD-Snatcher anyone?
quote:Ik heb 'm zelfs origineel en uitgespeeld (in het Japans). Later de Engelse versie nog eens een keer gespeeld (en wat heb ik me geërgerd aan sommige vertalingen
Op dinsdag 15 april 2003 00:02 schreef Ernst het volgende:
Gewoon niemand die hét MSX-spel der spellen heeft gespeeld?.
SD-Snatcher anyone?
quote:Je bedoelt een emulator, of wil je je eigen promo's weer zien, of wil je persé dat gedrocht wat ik heb gemaakt bekijken?
Op maandag 14 april 2003 23:47 schreef Grote_Swets het volgende:
kan ik hem ergens downloaden.....ben wel benieuwd naar me eigen msx demo?
quote:Uiteraard in het Japans. Nog verrekte moeilijk als je 7 of 8 bent. Ik heb heel lang vastgezeten bij het punt waar je met die gokautomaat moest spelen om die geheime deur te openen...
Op dinsdag 15 april 2003 00:14 schreef MSXUser het volgende:
Ik heb 'm zelfs origineel en uitgespeeld (in het Japans).
En het spiegelhuis natuurlijk, dat heeft me door veel regenachtige dagen heen geholpen.
quote:ja de Swets & Swets demo...... ik ben hem zelf kwijt.....
Op dinsdag 15 april 2003 00:16 schreef MSXUser het volgende:[..]
Je bedoelt een emulator, of wil je je eigen promo's weer zien, of wil je persé dat gedrocht wat ik heb gemaakt bekijken?
quote:Met dank aan Omega (Tristan Zondag)
Op dinsdag 15 april 2003 00:21 schreef Grote_Swets het volgende:
ja de Swets & Swets demo...... ik ben hem zelf kwijt.....
quote:ga je schamen..... die super demo.....
Op dinsdag 15 april 2003 00:30 schreef MSXUser het volgende:[..]
Met dank aan Omega (Tristan Zondag)
quote:dos betekend niets meer of minder dan disk operating system.... en een msx had ook schijven.... dos heeft niets temaken met spelletjes....
Op dinsdag 12 februari 2002 16:12 schreef Tijn het volgende:[..]
Maar was de MSX nou een spelcomputer of niet? DOS voor een spelcomputer lijkt me nou niet echt handig...
msx was geen spelletjes computer..... het was gewoon een computer... waar je spelletjes op kon doen...
quote:dat was een vet vet vet spel
Op donderdag 15 mei 2003 11:28 schreef Pilldriver het volgende:
[afbeelding]
Yie ar kung fu 2, vond ik veruit het beste spel, soort voorloper van mortal kombat zeg maar (alleen dan zonder fatalities)
quote:Ik heb em op Cartridge...
Op donderdag 15 mei 2003 11:28 schreef Pilldriver het volgende:
[afbeelding]
Yie ar kung fu 2, vond ik veruit het beste spel, soort voorloper van mortal kombat zeg maar (alleen dan zonder fatalities)
quote:Zeker vet... * DemonRage heeft ooit in een deuk gelegen van die Po-Chin figuur met z'n scheten
Op donderdag 15 mei 2003 11:28 schreef Pilldriver het volgende:
[afbeelding]
Yie ar kung fu 2, vond ik veruit het beste spel, soort voorloper van mortal kombat zeg maar (alleen dan zonder fatalities)
quote:Ghehehe
Op dinsdag 12 februari 2002 15:14 schreef inkie1010 het volgende:
C64 en amiga staan er al, maar ik mis de MSX! Mijn fijnste computer die ik ooit had (nog steeds wel heb, maar alle diskettes gaan stuk)
Dus post hier je screenshots!!! (Ik heb er hier ff geen maar als ik straks thuis ben ga ik eens op zoek!)
quote:F-MSX is ook geweldig !!! en XP proof
Op zaterdag 22 februari 2003 00:13 schreef MSXUser het volgende:[..]
Yup, da's het rottige aan NLMSX en een stel andere emulatoren. Good-old BRMSX kon tenminste direct vanuit een directory lezen.
quote:ik weet nu wat die rare pixels zijn.... was een sterrenhemel....maar die liep normaal van links naar rechts??? ik heb het gevraagd bij NLMSX
Op vrijdag 21 februari 2003 23:37 schreef MSXUser het volgende:[..]
Op NLMSX draait het redelijk, alleen heb ik links in beeld wat rare pixels in beeld. Die VDP blijft zo te zien een rotding om te emuleren
nu vragen ze de source van de sterrenhemel...... ik ga toch voor de gein eens zoeken.... zou leuk zijn als de demo weer draait zoals het hoorde....
Ik heb een mega muziek collectie
Iemand die Msx muziek zoekt moet maar ff z'n mailadres hier achterlaten want ik weet hoe moeilijk de muziek te vinden is
[Dit bericht is gewijzigd door Storm3 op 16-08-2003 22:20]
quote:OW ja!
Op vrijdag 15 augustus 2003 00:54 schreef Grote_Swets het volgende:[..]
ik weet nu wat die rare pixels zijn.... was een sterrenhemel....maar die liep normaal van links naar rechts??? ik heb het gevraagd bij NLMSX
nu vragen ze de source van de sterrenhemel...... ik ga toch voor de gein eens zoeken.... zou leuk zijn als de demo weer draait zoals het hoorde....
ik deed altijd poke &HFFFF,&HAA maar tis het zelfde....quote:Op maandag 17 februari 2003 17:28 schreef Triumph_The_Insult_Comic het volgende:
al gevonden?quote:Op zondag 5 oktober 2003 10:52 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
OW ja!
De sterrenhemmel!
Dat was een geripte source volgens mij
Ik heb toen alle sources uitgeprint in een map gedaan, ik ga wel eens zoeken.
[afbeelding]
Dat werkte alleen op Philips MSX2 computers. Voor Sony moest je weer &hFFFF,&hFF doen en op de Turbo-R &hFFFF,0quote:Op zaterdag 1 mei 2004 23:29 schreef Grote_Swets het volgende:
ik deed altijd poke &HFFFF,&HAA maar tis het zelfde....
oke... maar poke -1,170 is hetzelfde als poke &HFFFF,&HAAquote:Op zaterdag 1 mei 2004 23:42 schreef MSXUser het volgende:
[..]
Dat werkte alleen op Philips MSX2 computers. Voor Sony moest je weer &hFFFF,&hFF doen en op de Turbo-R &hFFFF,0
Er is trouwens een universele versie: POKE -1,(15-PEEK(-1)\16)*17
Maar volgens mij wordt die bijna niet gebruikt
wat voor filters?quote:Op donderdag 11 december 2003 02:03 schreef Vampier het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
openMSX de enige MSX emu met hq2x filters
ja! mail me even!quote:Op zaterdag 16 augustus 2003 21:22 schreef Storm3 het volgende:
Verzamelen jullie ook nog de muziek van de Msx spellen?
Ik heb een mega muziek collectie
Iemand die Msx muziek zoekt moet maar ff z'n mailadres hier achterlaten want ik weet hoe moeilijk de muziek te vinden is
ja inderdaadquote:Op maandag 13 september 2004 00:34 schreef MSXUser het volgende:
Je bedoelt Aackosoft/Eurosoft (bedrijf heeft meerdere namen gehad)
Bij Sony is het geloof ik poke -1,255quote:Op zondag 2 mei 2004 20:54 schreef Grote_Swets het volgende:
[..]
oke... maar poke -1,170 is hetzelfde als poke &HFFFF,&HAA
die onderste wist ik niet...maar ik heb ook altijd philips msx'en gehad...
MSXuser, gij zijt Roberto van het vroegere MTC BBS?quote:Op maandag 13 september 2004 00:34 schreef MSXUser het volgende:
Je bedoelt Aackosoft/Eurosoft (bedrijf heeft meerdere namen gehad)
Er is maar 1 persoon met wie ik in m'n BBS tijd eens een hele nacht nutteloos heb zitten chatten en dat was met Pascal (Flying Bytes, Dimension Plus,...)quote:Op maandag 20 september 2004 02:46 schreef Compile het volgende:
MSXuser wil er geloof ik niets meer van weten
Was wel leuk, heb wel s een hele nacht gechat met m. Da's alweer n tijdje geleden, 1995 ofzo
Puyo of Carbuncle is ook goedquote:Op maandag 20 september 2004 04:33 schreef Vampier het volgende:
heej je moet wel randar in je user-icoon hebben
Oh, dan ben ik vast in de war met iemand anders. Ik dacht dat je Roberto was, had je ook n keer op een beurs gesproken maar dat ben jij dus niet.quote:Op maandag 20 september 2004 08:15 schreef MSXUser het volgende:
[..]
Er is maar 1 persoon met wie ik in m'n BBS tijd eens een hele nacht nutteloos heb zitten chatten en dat was met Pascal (Flying Bytes, Dimension Plus,...)
Volgens mij was dat zelfs nog eerder (1993/1994)
Denk je?quote:Op maandag 20 september 2004 20:51 schreef Compile het volgende:
Oh, dan ben ik vast in de war met iemand anders.
Hmm, als je n mailadres hebt kan ik je t verder wel uitleggen en misschien gaat er dan n lichtje brandenquote:Op maandag 20 september 2004 22:43 schreef MSXUser het volgende:
[..]
Denk je?
je hebt het wel bij het goede eind, maar wie jij dan bent...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |