Ik ken iemand die voor een ontwikkelingsproject in de federatie in Bosnië heeft gewerkt, en die getuigt van de grimmige sfeer die er hangt. Kroaten, Serviërs en Bosniaks begrijpen elkaar er eigenlijk wel, maar sinds het uiteenvallen van Joegoslavië drijven ze opzettelijk de talen uit elkaar om zich van elkaar te onderscheiden.quote:Op vrijdag 14 december 2007 22:40 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Ja. Voor de komst van de Islam was Bosnië gewoon een gebied in de Balkan waar Serviërs woonden, net zoals Vojvodina, centraal Servie etc. De enige band die Bosniakken met elkaar hebben, is de religie. Hun cultuur is overgenomen van de Ottomanen en hun taal is het Servisch. De Bosniakken hebben zichzelf zo genoemd, omdat Bosnië de plek was waar de meeste Serviërs zijn bekeerd tot de islam en naderhand bekeerde Serviers van andere gebieden hebben aangetrokken. Als dit in Vojvodina etc. was gebeurd, hadden ze nu Vojvodiniaers geheten.
Ik snap niet wat je met die plaatjes wilt illustreren?quote:Op vrijdag 14 december 2007 23:06 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik ken iemand die voor een ontwikkelingsproject in de federatie in Bosnië heeft gewerkt, en die getuigt van de grimmige sfeer die er hangt. Kroaten, Serviërs en Bosniaks begrijpen elkaar er eigenlijk wel, maar sinds het uiteenvallen van Joegoslavië drijven ze opzettelijk de talen uit elkaar om zich van elkaar te onderscheiden.
Als die theorie al klopt, dan zijn Bosniaks dan toch niet exclusief bekeerde Serviërs maar ook Kroaten....
Mij lijkt het dat de Kroaten en Serviërs in het begin van de oorlogen dan ook eerst de Bosniaks straal wilden negeren:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Volgens mij zijn dat de hersenspinselen van een groot-Kroatie ( plaatje 1) en een groot-Servie ( plaatje 2 ) :-)....Waarbij de moslim gebieden in de Sandzak voor het gemak maar bij Kroatie zijn gevoegd.quote:Op vrijdag 14 december 2007 23:10 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je met die plaatjes wilt illustreren?
Inderdaad, dat Groot-Kroatië lijkt me trouwens moeilijk te handhaven, de Kroaten zouden waarschijnlijk maar net de helft van de bevolking zijn.quote:Op zaterdag 15 december 2007 00:42 schreef partizan het volgende:
[..]
Volgens mij zijn dat de hersenspinselen van een groot-Kroatie ( plaatje 1) en een groot-Servie ( plaatje 2 ) :-)....Waarbij de moslim gebieden in de Sandzak voor het gemak maar bij Kroatie zijn gevoegd.
Wist je dat Servie na WOI de gebieden die nu het groot Servie zouden vormen aangeboden heeft gekregen maar dat de Koning voor de vorming van Joegoslavie heeft gekozen................................dus inclusief Bosnie en Dalmatiequote:Op zaterdag 15 december 2007 01:45 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Inderdaad, dat Groot-Kroatië lijkt me trouwens moeilijk te handhaven, de Kroaten zouden waarschijnlijk maar net de helft van de bevolking zijn.
Het oude, sterke en onafhankelijke Joegoslavie is netjes verdeeld in kleine hapklare brokjes. Alle landen die voortgekomen zijn uit Joegoslavie denken dat ze onafhankelijk zijn maar ondertussen zitten aan de ketting bij de EU en de VS. Kosovo is het laatste hoofdstuk, of zou Vojvodina ook nog volgen?quote:Op zaterdag 15 december 2007 15:20 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik durf trouwens de titel van dit topic in vraag stellen "Washington wil vrij kosovo doordrukken"
Voor "Washington wil kleiner Servië doordrukken" durf ik mijn hand nog in het vuur steken...
Echt vrij bestaat niet op deze planeet. Als Kosovo "onafhankelijk" wordt, zal het een arm land zijn, dat van de andere landen in de regio (zoals Servië, Griekenland en waarschijnlijk ook Macedonië en Montenegro) niet veel zal moeten verwachten. Dan blijven de landen over die dit mee zullen mogelijk gemaakt hebben, zoals uiteraard de VSA.
There's no such thing as a free lunch. De VSA moeien zich heus niet omwille van hun grote historische en emotionele band met die Albanezen, van wie de gemiddelde Amerikaan niks weet.
Maar om toch opnieuw even over Bosnië te praten...eigenlijk zijn er best wel veel Serviërs en Kroaten in Bosnië-Herzegovina (alle delen samen). Sommigen bronnen zullen wel andere dingen zeggen, maar ik hoor dat 48% Bosniak is en 37% Servisch.... Geen enkele groep heeft dus een absolute meerderheid in dat land, de Bosniaks zijn enkel de grootste groep. Zijn de Bosniaks niet ergens blij met de huidige situatie, nu hebben ze een comfortabele absolute meerderheid in hun deel van het land, wat ze helemaal niet zouden hebben indien het land één unitaire staat was.quote:Op zaterdag 15 december 2007 15:35 schreef partizan het volgende:
De regio zal er niet stabieler op worden. In Bosnie leeft meer dan de helft van de bevoking in een staat waar het helemaal niet bij wil horen, Servie zal het verlies van Kosovo voelen als een nationale vernedering......en de geschiedenis heeft geleerd dat een nieuwe oorlog dan niet meer lang op zich laat wachten.
Ja. Daarnaast hebben de moslim gebieden in Bosnië een zuigkracht op moslims uit centraal Servië en de Sandzak, omdat ze daar hun eigen beleid kunnen voeren en minder blootstaan aan discriminatie. In de oorlog zijn veel gevluchte Serviërs ondergebracht in centraal Servië, terwijl de Bosniakken vaak slechts naar andere delen van Bosnië vluchten.quote:Op zaterdag 15 december 2007 15:44 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Maar om toch opnieuw even over Bosnië te praten...eigenlijk zijn er best wel veel Serviërs en Kroaten in Bosnië-Herzegovina (alle delen samen). Sommigen bronnen zullen wel andere dingen zeggen, maar ik hoor dat 48% Bosniak is en 37% Servisch.... Geen enkele groep heeft dus een absolute meerderheid in dat land, de Bosniaks zijn enkel de grootste groep. Zijn de Bosniaks niet ergens blij met de huidige situatie, nu hebben ze een comfortabele absolute meerderheid in hun deel van het land, wat ze helemaal niet zouden hebben indien het land één unitaire staat was.
Of bestond en bestaat de vrees bij de Serviërs ook dat de verhoudingen in de toekomst nog in hun nadeel zullen veranderen? Ik lees dat in 1910 43% nog Servisch was, en slechts 32% Bosniak.... komt dit soms omdat de Bosniaks omwille van hun godsdienst meer kinderen maken of zo?
Kosovo zal moeten overleven door centen van de VS, zo zal dit staatje een marionettenstaat van de VSA worden. De Albanezen hebben eigenlijk alleen maar vijanden in het gebied. Hun enige historische bondgenoten zijn de Turken, maar hun rol is gemarginaliseerd in de regio. Kosovo heeft een belabberde infrastructuur, weinig grondstoffen en heeft een slecht imago en is gedoemd een plaatsje in de periferie van de wereld te krijgen. Zelfs als Kosovo onafhankelijk wordt, zal de ruzie door gaan. Noord Kosovo en enkele enclaves zullen aansluiting bij Servië eisen en het gebied rond Presovo zal aansluiting bij Kosovo willen. Tevens zal de Albanese minderheid van Macedonië aansluiting bij Kosovo of Albanië willen, zodat Albanië plots een stuk groter wordt en ineens een factor om rekening mee te houden op de Balkan. Wellicht de Ulcinj provincie in Montenegro ook nog, en we hebben die 3e balkanoorlog.quote:Op zaterdag 15 december 2007 15:20 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik durf trouwens de titel van dit topic in vraag stellen "Washington wil vrij kosovo doordrukken"
Voor "Washington wil kleiner Servië doordrukken" durf ik mijn hand nog in het vuur steken...
Echt vrij bestaat niet op deze planeet. Als Kosovo "onafhankelijk" wordt, zal het een arm land zijn, dat van de andere landen in de regio (zoals Servië, Griekenland en waarschijnlijk ook Macedonië en Montenegro) niet veel zal moeten verwachten. Dan blijven de landen over die dit mee zullen mogelijk gemaakt hebben, zoals uiteraard de VSA.
There's no such thing as a free lunch. De VSA moeien zich heus niet omwille van hun grote historische en emotionele band met die Albanezen, van wie de gemiddelde Amerikaan niks weet.
Ik vrees dat je niet iets hebt zoals "Servische" of "Kroatische" gebieden... Overal leven ze eigenlijk door elkaar, hier weer een gemeente met een sterke meerderheid van de ene, even verder is de verdeling daan weer anders.quote:Op zaterdag 15 december 2007 17:30 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Ja. Daarnaast hebben de moslim gebieden in Bosnië een zuigkracht op moslims uit centraal Servië en de Sandzak, omdat ze daar hun eigen beleid kunnen voeren en minder blootstaan aan discriminatie. In de oorlog zijn veel gevluchte Serviërs ondergebracht in centraal Servië, terwijl de Bosniakken vaak slechts naar andere delen van Bosnië vluchten.
[quote]
Bosnië is een kunstmatige staat vol onderlinge haat, wantrouwen en armoede en dient zo snel mogelijk ophouden te bestaan, waarbij de Republika Srpska aansluiting bij Servië moet zoeken, Kroatische gebieden naar Kroatië en de moslimgebieden het nieuwe Bosnië zullen worden. Door de oorlogsvoering in de jaren 90 is de Balkan lang niet meer zo'n lappendeken als vroeger, zodat dit plan makkelijk gerealiseerd kan worden.
Geindoctrineerd met enkel wat highlights uit het 8 uur journaal?quote:Op zaterdag 15 december 2007 18:50 schreef Commensaal het volgende:
Albanezen en Serviërs samen in een land gaat sowieso niet meer werken, dus alleen al uit praktisch oogpunt lijkt me dit een goede opstelling van de VS. Daarnaast verdienen de Serviërs het niet om Kosovo te houden na wat ze in de jaren '90 hebben aangericht. En iedereen zit wel te zeiken over de bemoeizucht van Amerika maar het is vooral Rusland dat tegen de wil van de meerderheid in de VN ingaat.
Zoals je ziet is Republika Srpska scherp afgebakend van de rest van Bosnië.. geen probleem dus.quote:Op zaterdag 15 december 2007 18:24 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik vrees dat je niet iets hebt zoals "Servische" of "Kroatische" gebieden... Overal leven ze eigenlijk door elkaar, hier weer een gemeente met een sterke meerderheid van de ene, even verder is de verdeling daan weer anders.
En als je zegt dat het nu beter zal gaan omdat het nu niet zo een lappendeken meer is, dan zeg je dat je eigenlijk etnische zuivering wil belonen, wat een extreem gevaarlijk precedent is.
Dan komt onmiddellijk de kwestie van gemeenten zonder absolute meerderheid van een groep.
Een voorbeeldje : in de federatie op dit moment: Novi Travnik, 39.6% kroatisch, 38% bosniak... moet dat dan naar Kroatië?
[ afbeelding ]
Studeer(de) je toevallig internationaal recht?quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:06 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Geindoctrineerd met enkel wat highlights uit het 8 uur journaal?
De kwestie Kosovo gaat veel verder dan wat etniciteit. Het is zo ondertussen een principekwestie geworden met verregaande gevolgen voor de rest van Europa. Als Kosovo onafhankelijkheid kan krijgen, betekent dit dat het territorialiteitsbeginsel niet meer geldt en dat grenzen opgezegd kunnen worden naarmate een gebied gekoloniseerd wordt door een ander volk dan dat van de natiestaat.
Vlaanderen, Corsica, Catalonië en nog veel meer gebieden hebben in 1 klap recht op onafhankelijkheid, aangezien het stare decisis principe niet meer geldt in de rechtspraktijk, alleen daarom dient Kosovo nooit onafhankelijkheid te krijgen
Daarnaast zijn en andere principiële argumenten. Haat, oorlog en pesterijen zouden beloond worden. Zoals je weet was Servië ooit Servisch, maar door vernederingen en biologische oorlogsvoering is langzaam de klok gedraaid tot de Servische minderheid van niet meer dan 6% wat het nu is. Volgens dit principe zou je als een regio maar lang genoeg volpompt met je eigen mensen af kunnen scheiden. De Vlaamse Rand krijgt aansluiting bij Brussel. Gebieden in Belgie onder Limurg aansluiting bij Nederland. Lekkere rechtszekerheid creëer je daarmee. Grondwetten en internationale verdragen worden in 1 klap waardeloos.
De Serviërs hoeven Kosovo 'niet eens ''te verdienen''. Zij hebben juridisch gezien recht op Kosovo en de KFOR macht die er nu zit is onrechtmatig en dient zo snel mogelijk op te hoepelen, zelfs nadat 12.000 Albanezen dood zijn. Om omeletten te maken moet je immers eieren breken.
Ik weet niet waar jij de laatste zeshonderd jaar geweest bent, maar mijn mening was dat dat allemaal onder Ottomaans bestuur is gebeurd.quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:39 schreef Commensaal het volgende:
[..]
Studeer(de) je toevallig internationaal recht?
Het kan me niet schelen wie er 'juridisch gezien' recht op heeft. Internationaal recht is altijd afhankelijk van of degenen met de meeste militaire macht zich er braaf aan houden, en is dus altijd nogal flexibel. Ik hecht er daarom niet al te veel waarde aan. Vooral uit pragmatische overwegingen vind ik dat Kosovo onafhankelijk moet worden, hoewel ik in principe wel een aanhanger ben van Wilsons idee dat elk volk zijn eigen land moet kunnen krijgen als het dat wil (denk dat de wereld daar uiteindelijk vrediger van wordt).
[quote] Wat betreft het territorialiteitsbeginsel:Als Servië niet het risico had willen lopen dat Kosovo zich zou afscheiden had het maar niet toe moeten staan dat zich daar zoveel Albanezen vestigden/voortplantten.
In Corsica is toch ook al aardig wat bloed gevloeid...quote:Verder overdrijf je nogal met je vergelijking met Vlaanderen, Corsica en Catalonië, de culturele verschillen zijn daar natuurlijk een stuk kleiner, ze zijn al veel langer onderdeel van een het land waar ze bij horen en hebben een minder geweldadige geschiedenis van onafhankelijkheidsstrijd.
Wie bepaalt de samenstelling van dat Hof?quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:07 schreef Elkarden het volgende:
Zoals je ziet is Republika Srpska scherp afgebakend van de rest van Bosnië.. geen probleem dus.
Voor de rest is het de zaak van het Internationaal Gerechtshof om uit te maken hoe de grenzen eruit gaan zien.
Inleidinkje gevolgd..;)quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:39 schreef Commensaal het volgende:
[..]
[quote]
Studeer(de) je toevallig internationaal recht?
Pragmatische overwegingen? Terwijl dat juist een kettingreactie op gang brengt waardoor zelfs het Ogaden Liberation Front dat woestijnstukje onder Somalisch grondgebied kan zetten. verder is het juist uit principieel oogpunt een blamage mocht KOSOVA onafhankelijk en dus aansluiting bij Albanië krijgen.quote:Het kan me niet schelen wie er 'juridisch gezien' recht op heeft. Internationaal recht is altijd afhankelijk van of degenen met de meeste militaire macht zich er braaf aan houden, en is dus altijd nogal flexibel. Ik hecht er daarom niet al te veel waarde aan. Vooral uit pragmatische overwegingen vind ik dat Kosovo onafhankelijk moet worden, hoewel ik in principe wel een aanhanger ben van Wilsons idee dat elk volk zijn eigen land moet kunnen krijgen als het dat wil (denk dat de wereld daar uiteindelijk vrediger van wordt). Wat betreft het territorialiteitsbeginsel:Als Servië niet het risico had willen lopen dat Kosovo zich zou afscheiden had het maar niet toe moeten staan dat zich daar zoveel Albanezen vestigden/voortplantten.
Nee hoor voor een groot deel onder een onafhankelijk Servië/Joegoslavië. Heeft Servië trouwens eigenlijk wel recht op onafhankelijkheid van Turkije?quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:56 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij de laatste zeshonderd jaar geweest bent, maar mijn mening was dat dat allemaal onder Ottomaans bestuur is gebeurd.
Ik snap de logica niet meer, enerzijds moeten de Serviërs Kosovo laten vallen omdat ze etnisch gezuiverd hebben, maar langs de andere kant is het allemaal hun eigen fout omdat ze maar nog veel meer hadden moeten zuiveren?quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:26 schreef Commensaal het volgende:
[..]
Nee hoor voor een groot deel onder een onafhankelijk Servië/Joegoslavië. Heeft Servië trouwens eigenlijk wel recht op onafhankelijkheid van Turkije?
Zo'n vaart zal het echt niet lopen, maar in sommige gevallen kan zo'n onafhankelijkheidsclaim toch best terecht zijn? Zeker in Afrika met z'n door Europeanen bedachte grenzen.quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:21 schreef Elkarden het volgende:
Pragmatische overwegingen? Terwijl dat juist een kettingreactie op gang brengt waardoor zelfs het Ogaden Liberation Front dat woestijnstukje onder Somalisch grondgebied kan zetten..
Als de overgrote meerderheid van de bevolking in Kleef Nederlander is, is dat toch niet zo'n gekke eis? Als ik Duitsland was zou ik zo'n situatie überhaupt niet laten onstaan, maar dat terzijde...quote:Ja, ieder volk moet zelfbeschikkingsrecht hebben voor zover de geschiedenis dit toelaat. Kosovo blijft in zo'n geval dus onder Servisch bestuur. Of gaan wij Nederlanders nu allemaal in Kleef wonen en eisen aansluiting bij NL?
Volgens mij waren ze best content met Tito. Het is jammer voor ze, maar de problemen zullen alleen maar blijven voortsudderen als je Kosovo weer onder Servisch bestuur brengt. Daar hebben ze in Servië dan ook weinig aan.quote:Laatste stukje is natuurlijk bullshit. Servië heeft met ledeogen aangezien hoe hun bakermat Albaniseerde. Wat kun je er aan doen als je in een gedrocht van een federatie zit waar niemand de baas behalve een gekke dictator? Genocide?
Ze hadden überhaupt geen Albanezen Kosovo in moet laten komen, maar toen ze er eenmaal waren hadden ze ze normaal moeten behandelen. Verder hadden ze nog Serviërs naar Kosovo kunnen laten migreren en geboortes onder hen stimuleren. Hoe dan ook, het is nu ondoenlijk geworden om Servië en Kosovo nog onder een bestuur te laten.quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:29 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik snap de logica niet meer, enerzijds moeten de Serviërs Kosovo laten vallen omdat ze etnisch gezuiverd hebben, maar langs de andere kant is het allemaal hun eigen fout omdat ze maar nog veel meer hadden moeten zuiveren?
Dat bedoel ik met de geschiedenis van de regio. In een geval als Kosovo waar de oorspronkelijke bevolking vermoord, verjaagd of weggepest is verdient het nieuwe meederheids volk geen onafhankelijkheid. Je moet iedere casus afzonderlijk bekijkenquote:Op zaterdag 15 december 2007 20:36 schreef Commensaal het volgende:
[..]
Zo'n vaart zal het echt niet lopen, maar in sommige gevallen kan zo'n onafhankelijkheidsclaim toch best terecht zijn? Zeker in Afrika met z'n door Europeanen bedachte grenzen.
[..]
Jawel, je kunt geen territorium eisen omdat je een gebied koloniseert. In mijn ogen kun je enkel gebied claimen wanneer er een eeuwenoude claim op dat gebied ligt, voor inwijkelingen zou dit een wereldschok voor de wereld betekenen.quote:Als de overgrote meerderheid van de bevolking in Kleef Nederlander is, is dat toch niet zo'n gekke eis? Als ik Duitsland was zou ik zo'n situatie überhaupt niet laten onstaan, maar dat terzijde...
Daarom moet er met harde hand opgetreden worden om de nu nog duizenden slapende UCK cellen weg te werken.quote:Volgens mij waren ze best content met Tito. Het is jammer voor ze, maar de problemen zullen alleen maar blijven voortsudderen als je Kosovo weer onder Servisch bestuur brengt. Daar hebben ze in Servië dan ook weinig aan.
Kom nou, volgens mij zijn er meer Albanezen door Serviërs vermoord dan andersom.quote:Op zaterdag 15 december 2007 20:44 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Dat bedoel ik met de geschiedenis van de regio. In een geval als Kosovo waar de oorspronkelijke bevolking vermoord, verjaagd of weggepest is verdient het nieuwe meederheids volk geen onafhankelijkheid. Je moet iedere casus afzonderlijk bekijken
Waarom is een eeuwenoude claim, die ook nog eens gedaan is toen het hele systeem van internationaal recht nog niet bestond, belangrijker dan het welzijn van miljoenen mensen nu? Door al die oude claims is er ook zo vaak oorlog op de Balkan.quote:[..]
Jawel, je kunt geen territorium eisen omdat je een gebied koloniseert. In mijn ogen kun je enkel gebied claimen wanneer er een eeuwenoude claim op dat gebied ligt, voor inwijkelingen zou dit een wereldschok voor de wereld betekenen.
Dat zal een vreedzame samenleving vast dichterbij brengenquote:Daarom moet er met harde hand opgetreden worden om de nu nog duizenden slapende UCK cellen weg te werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |