abonnement Unibet Coolblue
pi_50906548
Haris Medunjanin. Oorlogskind uit Bosnië, geboren op 8 maart 1985 in Sarajevo voordat de kogels van de Joegoslavische burgeroorlog daar door de lucht vlogen. Pavarotti & Bono zongen hun lied nog niet, de sevdah klonk door de straten. Gevlucht voor de oorlog en in Nederland beland.

Haris bleek een kunstenaar op noppen. Als groot fan van Dragan Stojkovic ontwikkelde hij zich tot een ouderwetse nummer 10, een pure spelmaker. Begaafd, maar wat lui ogend en traag. Haris verdedigt liever niet. Haris wil de bal en doet dan mooie dingen. Vraag het Stpan, Spartaan in hart en nieren. Medunjanin legde twee keer een uittrap van de vijandelijke keeper in één keer dood. Pure balbeheersing, controle.



Bij AZ mocht de Bosnische Nederlander al voorzichtig aan het echte werk ruiken. Na twee seizoenen Alkmaar mocht hij verder rijpen in Rotterdam, bij traditieclub Sparta. Haris Medunjanin speelde naar zijn reputatie. Hij liet mooie dingen zien, maakte fraaie goals, maar was ook vaak minder op dreef. Als talent nadert hij nu een kruispunt. 22 jaar is hij, ben je dan nog talent? En wat is AZ met hem van plan komend seizoen?

Haris Medunjanin is een voetballer voor romantische zielen. In het troosteloze Bosnië zullen stiekem enkele bloemen een poging hebben ondernomen te bloeien, als Haris op een nabij gelegen terreintje zijn eerste dribbels maakte. In de asgrauwe asielzoekerscentra waar hij met zijn familie verbleef, hebben ongetwijfeld violen geklonken als hij de bal beroerde. Haris is dol op de bal. Argeloos, aan de voet gekleefd. Sleep, sleep, dag arme verdediger.



De labiele kunstenaar is nog zo'n speler waar je als liefhebber van smult. Iemand die mensen naar stadions kan lokken, alleen al door de verwachting die rond hem zweeft. Voetballer die altijd de trots en passie van Bosnië in zich mee zal dragen. Uitgestorven type. Maar laat hem niet sterven.

De Bosnische zangeres Amira bracht ooit een prachtige ode aan haar land:

Da sam ptica i da imam krila
Ja bih cijelu Bosnu preletila
Letila bih nikad ne bih stala
Dok se Bosne ne bih nagledala

Nad Bosnom se planine izvile
Zelenilom svu je prigrlile
Cvjetaj Bosno u mirisu rudi
Iz njeg' i ja da napajam grudi

Uvijek si mi kao sto si bila
Sva zelena vesela i mila
Tvoja pjesma nek' te uvijek krasi
Zdravo, Bosno, uvijek zdravo da si


"Als ik een vogel was,
zou ik zweven boven heel Bosnië.
Ik zou zweven, nimmer dalen,
tot ik heel Bosnië had gezien.

De hoge heuvels die groeien als golven,
Omarmen heel Bosnië in zijn groene pracht.
Bloei, Bosnië, bloei in vreugde
en laat mij je gebalsemde luchten ademen.

Opdat je bent zoals ik je altijd heb gezien
Helemaal groen, vol liefde en vreugde
Opdat je lied je altijd mag verwarmen
Vaarwel Bosnië, vaarwel voor altijd."

Precies deze weemoed zit in het spel van de argeloze ballerina Haris Medunjanin opgesloten. De gedachte aan ver vervlogen tijden met nummers tien. Volg hier deze publieksspeler in zijn stappen in ons voetballand!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 27 juni 2007 @ 17:57:40 #2
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_50906569
Hij mag wel eens leren meeverdedigen .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_50906662
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 17:57 schreef Posdnous het volgende:
Hij mag wel eens leren meeverdedigen .
Cultuurbarbaar.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_50906994
Ik vind het helemaal niet zo'n geweldige speler eigenlijk
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
pi_50907081
Wat wil AZ eigenlijk met hem?
  woensdag 27 juni 2007 @ 18:33:53 #6
17420 DeX090
bastard on parade
pi_50907709
Zeer mooi geschreven stukje, ben het er ook 100% mee eens. Ik had hem bij AZ niet gezien, maar ik ben hem toch wel wat gaan volgen bij Sparta. Zoals al gezegd een zeer sierlijke, technisch goed onderlegde speler. Hij is niet zo snel maar daar is Haris ook niet voor ingehuurd. Haris moet de bal krijgen op 25 meter van het doel, en dan een actie maken, of een fluwelen pass geven. Andere mensen kunnen het verdedigen wel oplossen. Laat Haris lekker doen waar hij goed in is, en het wordt een grote voor de toekomst.
Beter één joint in de hand, dan tien Joint Strike Fighters in de lucht.
pi_50908026
Een mindere uitvoering van Riquelme is het tot nu toe. Hopelijk komt het bij Haris met de jaren.
That's all folks!
pi_50908555
Wat is de reden dat Harris opeens een eigen topic verdient?
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
  woensdag 27 juni 2007 @ 19:05:35 #9
73006 PaRaR
Geboren en getogen
pi_50908761
1 van de meest onderschatte spelers in Nederland :
pi_50912375
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 18:57 schreef Pritt het volgende:
Wat is de reden dat Harris opeens een eigen topic verdient?
Zijn spel..
AFC Ajax - SS Lazio
29 Aug. Mystery Land 2009
  woensdag 27 juni 2007 @ 22:56:48 #11
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_50919441
Ik ben wel een fan van Haris. Alleen al vanwege die naam, doet me altijd denken aan Harris Huizingh. Alleen van naam natuurlijk, qua stijl doet hij me sterk denken aan Hugo Alves Velame.

Geweldig mooi stijl van voetballen heeft Medunjanin. Mooi om te zien hoe traag het er elke keer weer uitziet terwijl hij op dat moment juist een zee van tijd voor zichzelf aan het creëren is. Jammer dat er zo weinig trainers zijn die het aandurven zo'n speler een vrije rol te geven.
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_50921607
Prachtige speler. Zo geniaal als hij frusterend kan zijn. Dit soort jongens moet je gewoon lekker laten voetballen. Alleen al voor het publiek. Zet er maar een stofzuiger naast.
Woo-loo-loo!
pi_50921796
Gaat de top niet halen vrees ik, voetbal is veranderd.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  donderdag 28 juni 2007 @ 02:58:12 #14
131526 ericajax
LACHEN HOOR.
pi_50926092
Haris

zijn aanname

zou uitstekend bij Ajax passen
10. Jari Litmanen
Ajacied ben je niet voor even, Ajacied ben je voor het leven
Biblis le Grosse Pedal Slakmoncul!!!
  donderdag 28 juni 2007 @ 09:01:55 #15
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_50927672
Een nog veel te ruwe diamand om een definitief oordeel te vellen of hij het gaat redden.

Zijn plus:
Techniek, de aanname is echte bizar goed. Ik heb hem uittrappen van de keeper dood zien leggen onder zijn voet (voor de stuit).
Schot, kan hard en/of geplaatst schieten en scoren.
Vrije trap, legt die bal neer waar hij wil.

Zijn mins:
Tactisch inzicht, ik verwacht van een nummer 10 meer goede steekpasses etc. dan hij tot nu toe liet zien. Is nog jong, maar bijv. een Mendes vond ik op jongere leeftijd veel rustiger aan de bal en beter in de eindpass.
En dit is de grote crux, hij is het type speler die het spel moet maken. Goed schot en techniek zijn leuk, maar als je veel balverlies lijdt of bepaalde openingen niet ziet gaan de plussen verloren.
Snelheid. Nou die heeft hij gewoon niet.
Laksheid. Je wil hem vaak z'n nek omdraaien, veel onnodig balverlies bij een pass over 10 meter.

Ik ben benieuwd, het is wel echt mijn type speler, ik hoop dat hij het als smaakmaker gaat redden, maar ik heb serieuze twijfels.
pi_50940099
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 19:05 schreef PaRaR het volgende:
1 van de meest onderschatte spelers in Nederland :
Overschatte voetballer, als je kijkt hoeveel zwakke punten hij nog heeft op zijn leeftijd.
pi_50940162
Het enige jammere aan Haris is, dat je het team volledig aan hem zal moeten aanpassen anders speel je met 10 man.
Heerlijke voetballer voor de rest.
pi_50940911
Ben benieuwd waar die uiteindelijk terecht komt
pi_50940991
Typische momentvoetballer. Soms met een geniaal moment, meestal met makkelijk balverlies. Hij heeft zijn waarde voor Sparta gehad maar ik ben er niet rouwig om dat hij weg is.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
  donderdag 28 juni 2007 @ 16:14:51 #20
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_50941395
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 16:01 schreef Os__ het volgende:
Typische momentvoetballer. Soms met een geniaal moment, meestal met makkelijk balverlies. Hij heeft zijn waarde voor Sparta gehad maar ik ben er niet rouwig om dat hij weg is.
Goeie voetballer maar lui en dat heb ik ook gehoord van een oud teamgenoot van hem bij Sparta, hele rustige jongen verder blabla. Hij moet gewoon leren meeverdedigen en alles dan is ie van een grotere waarde.
Love will tear us apart (Joy Division)
pi_50942665
Overdrijven is ook een vak .
Money won is twice as sweet as money earned.
pi_50980636
Jij kijkt niet graag naar zulke spelers neilpad?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 30 juni 2007 @ 18:21:00 #23
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_51006462
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 16:54 schreef neilpad het volgende:
Overdrijven is ook een vak .
Romantiseren lijkt me een betere benaming...
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_51006655
Wie wordt zijn grote concurrent bij AZ?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_51006680
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 18:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wie wordt zijn grote concurrent bij AZ?
Martens/Cziommer?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')