abonnement Unibet Coolblue
pi_50685576
De tijd dringt en ik moet toch onderhand echt op zoek naar een hogeschool Aangezien ik heel dicht op de grens woon is studeren in Antwerpen ook een optie.

Is er hier iemand die dat al eens geprobeerd heeft ? Het zou om een technische opleiding gaan (3 jaar ba, 1 jaar ma).

De kosten zijn minder dan in NL daar ben ik achter, maar hoe zit het met het niveau ?

Alle ervaringen zijn welkom
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_50686513
Een master op een hogeschool . Uni neem ik aan? Of zijn de Belgen zo anders ?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_50686701
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 12:04 schreef PietjePuk007 het volgende:
Een master op een hogeschool . Uni neem ik aan? Of zijn de Belgen zo anders ?
Eehm eerste 3 jaar zijn op een hogeschool denk dat laatste jaar dan op een uni is ofzo.

http://www.ha.be/studiege(...)n-en-technologie.htm

Voorbeeld van een hogeschool in antwerpen.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_50686949
Ze pretenderen wetenschappelijk te zijn, maar je krijgt geen MSc. Wazig .
quote:
Na 3 succesvolle studiejaren in het academisch onderwijs, ontvang je het diploma
bachelor - industriele wetenschappen & technologie - bouwkunde.

Met dit diploma ben je reeds klaar voor een professionele carriere.

Je kan hierna ook kiezen voor het masterjaar, dat je, na een jaar, het diploma
master - industriele wetenschappen & technologie - bouwkunde
oplevert. Je hebt dan meteen ook het recht op de titel industrieel ingenieur
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_50691850
Vreemd inderdaad, terwijl er bij chemie weer dit staat:

Doctoraat

Na het behalen van het diploma Master in de Industriële Wetenschappen kan je nog doctoreren.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  donderdag 21 juni 2007 @ 14:53:51 #6
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_50692496
TVP

ben zelf aan het kijken naar een MSc in Antwerpen
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_50693741
De opleiding industrieel ingenieur is een hogeschool opleiding van het lange type zoals dat vroeger heette.
Dit is een hogeschool richting gelijkgesteld met universiteit ( behalve ind. ing. heb je zo ook architect en vertaler-tolk) en dus een master. Vanaf 2012 moeten alle academische opleidingen echter op een universiteit gegeven worden.
De hogescholen die deze opleidingen aanbieden worden tegen 2012 een faculteit van de universiteit waarmee ze op dit moment een associatie vormen.
Voor Antwerpen zijn dit de Hogeschool Antwerpen en de KDG die dan een faculteit van de UA gaan vormen. De hogeschool waarop ik nu zit (De Nayer) wordt een faculteit van de KU Leuven.

Ikzelf heb mijn kandidaturen op de Hogeschool Antwerpen (campus paardenmarkt) gedaan
en ben zeer tevreden over de school. Heeft een goede ligging in de universiteitsbuurt en in Antwerpen is er altijd wel iets te doen. Doordat de afstudeerrichting die ik wou doen ( Landmeter- expert OG) niet op deze school gegeven word ben ik voor de licenties overgeschakeld naar het “De Nayer instituut” ( Hogeschool voor wetenschap en kunst).

Hierdoor kan ik dus ook iets zeggen over het niveau van de scholen.
Vergelijken met Nederland kan ik natuurlijk niet. Over het algemeen valt het wel mee als je een goede student bent.
Vooropleiding met wetenschappen en minimaal 6 uur wiskunde is aan te raden.
Op de hogeschool Antwerpen wordt in vgl. met De Nayer veel minder de nadruk op theorie gelegd. Waar op hogeschool Antwerpen een examen gesloten boek is met 2 theorievragen en 5 niet geziene oefeningen is dat op De Nayer een met 5 theorievragen gesloten boek en 1 oefening open boek ( die je eigenlijk al in de oefeningensessies opgelost hebt).
Dit laatste is voor mij veel moeilijker omdat ik niet zo van de theorie ben.

Als je nog vragen hebt mag je ze altijd stellen !
pi_50694563
Ligging is wel oke ja, ben al eens op de paardenmarkt wezen kijken. Ja over het niveau, daar kom je vanzelf wel achter en dat zal ook aan je eigen instelling liggen. Maar de wiskunde die jij zegt, op welke niveau zit een normale belgische scholier als hij met een hogeschool begint.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_50696338
Je weet dat je VWO moet hebben om toegelaten te worden?

Wat ik weet van vrienden die hoge school doen in België is dat ze de meeste dagen toch heel wat dagen per week van 9 tot 18 op school zitten. Verder geen idee van het niveau eigenlijk.
pi_50697243
Ik hoor van iedereen dat onderwijs in Belgie veel moeilijker is in Nederland. Ze zijn er ook strenger, letten erg op absentie, meer klassikaler, ouderwets onderwijs.
Sue me.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 14:53:31 #11
148823 znarch
ondertitel
pi_50729777
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 17:07 schreef Staafje het volgende:
Ik hoor van iedereen dat onderwijs in Belgie veel moeilijker is in Nederland. Ze zijn er ook strenger, letten erg op absentie, meer klassikaler, ouderwets onderwijs.
Dat vind ik allemaal geen probleem. Buiten het feit dat ik me wel afvraag hoeveel moeilijker het nu echt is.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  vrijdag 22 juni 2007 @ 14:54:32 #12
148823 znarch
ondertitel
pi_50729815
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 16:39 schreef gewooneenuser het volgende:
Je weet dat je VWO moet hebben om toegelaten te worden?

Wat ik weet van vrienden die hoge school doen in België is dat ze de meeste dagen toch heel wat dagen per week van 9 tot 18 op school zitten. Verder geen idee van het niveau eigenlijk.
Dat klopt voor zover ik weet niet, dit is wat ik per mail kreeg:


Nederlandse diploma's die gelijkwaardig zijn aan een Belgisch diploma en dus
toelating geven tot hoger onderwijs in België zijn:

- diploma voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (VWO)
- propadeutisch getuigschrift van een HBO instelling
- propadeutische verklaring van een HBO instelling
- doctoraal diploma
- diploma middelbaar beroepsonderwijs (MBO) van ten minste 4 jaar
- diploma middelbaar beroepsonderwijs (MBO) van kwalificatieniveau 4
- getuigschrift van met goed gevolgd afgelegd propadeutisch examen

Dus mbo en HBO propedeuse kan ook
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_50732685
Ja weet dat dat ook kan. Maar uit je vraagstelling leek het alsof je rechtstreeks van school kwam

Wat betreft universiteit kan ik je iig vertellen dat het zeker wel moeilijker of meer is, ik moet heel wat meer tijd steken in m'n studie om het te halen dan vrienden op Nederlandse universiteiten (terwijl dat op de middelbare school vaak andersom was, dus dat ligt niet aan mij )
pi_50767047
Je kan perfect op een hogeschool in België een masterdiploma halen. Ik ben studie- en trajectbegeleider in zo'n hogeschool (wij bieden professionele en academische bachelor aan en twee masters).
pi_50767077
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 19:40 schreef leonieke het volgende:
Je kan perfect op een hogeschool in België een masterdiploma halen. Ik ben studie- en trajectbegeleider in zo'n hogeschool (wij bieden professionele en academische bachelor aan en twee masters).
Waarom krijg je dan geen MSc?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_50767136
De afkorting MSc zegt me niets hoor
Master of science dus...

Voor zover ik er iets over terugvind, is dat voor de universiteiten en gaat dat in België bijna altijd om 2jarige masters. Klopt dat met jullie MSc?
pi_50767201
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 19:43 schreef leonieke het volgende:
De afkorting MSc zegt met niets hoor
De titel Master of Science na afronding van je master. In Nederland wil dit zeggen dat het wetenschappelijk is. Sommige MBA's zijn ook mastertitels maar geen "of science" en dat wil zeggen dat het geen academische graad is.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_50767293
Ik denk dat dat in België voorbehouden is voor universiteiten (maar pin me er niet op vast). Hogescholen zitten nu volop in het academiseringsproces waardoor dat niet voltooid is. Maar ik ga niet beweren dat dat opeens wel zo zal zijn eens de academisering rond is.

Het niveau van een master aan unief of master aan hogeschool is alleszins hetzelfde (A-niveau dus).
  zaterdag 23 juni 2007 @ 21:03:29 #19
148823 znarch
ondertitel
pi_50769171
Hmm het niveau kan hetzelfde zijn, maar als je niet je MSc titel krijgt zou dat toch vervelend zijn.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  zaterdag 23 juni 2007 @ 21:54:00 #21
148823 znarch
ondertitel
pi_50770754
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 21:04 schreef leonieke het volgende:
En waarom?
Nouja, lijkt me toch dat je in nederland beter af bent met de titel MSc dan zonder. Je kunt natuurlijk uitleggen dat ze het in belgie gelijkwaardig beschouwen maar of dat in nederland ook zo is ??
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_50771368
dan moet je meer gaan betalen
pi_50780361
Doe dan iets aan de universiteit als je zo graag een MSc wilt?
  zondag 24 juni 2007 @ 12:22:24 #24
148823 znarch
ondertitel
pi_50782738
Nee daar ging het totaal niet om Lijkt me alleen dat het dan verstandiger zou kunnen zijn om na je bachelor de master op een uni te volgen.

Maar dit is voorlopig niet aan de orde, eerst maar eens kijken waar en wat voor bachelor ik ga doen
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')