abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 16 juni 2007 @ 11:14:08 #1
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_50514459
Terugblik: Tour de France 1996

Over drie weken start de Tour de France van 2007. In aanloop naar één van de belangrijkste wielerevenementen ter wereld blikken we de komende drie weken terug op een aantal edities. Vandaag volgt een terugblik op de Ronde van Frankrijk die in 1996 werd verreden.

In deze editie mocht Bjarne Riis zich de grote winnaar noemen. Miguel Induráin wist de Tour de France vijf keer op zijn naam te schrijven, maar wist in deze jaargang geen potten te breken. De Spanjaard moest zelfs zijn meerdere erkennen in renners als Jevgeni Berzin, Bjarne Riis, en Richard Virenque.

Ook was er drie keer Nederlands succes in deze Ronde van Frankrijk. De eerste succesvolle landgenoot was Jeroen Blijlevens. Hij wist de vijfde etappe op zijn naam te schrijven. Een dag later wist Michael Boogerd ook een dagzege binnen te halen. Ook in de achttiende rit won een Nederlander, namelijk Bart Voskamp.

Toch kreeg deze Ronde van Frankrijk een paar weken geleden een vervelend staartje. Riis, de winnaar van Ronde van Frankrijk, bekende namelijk dat hij de zege met de hulp van doping heeft behaald. Lange tijd bestond er onduidelijkheid over het vermeende gebruik. Tijdens een persconferentie in Lynby (Denemarken) bekende de voormalig wielrenner schuld. Hij was overigens de eerste wielrenner die de bekentenis na het winnen van deze ronde deed.

In de week die hieraan vooraf ging bekenden nog een aantal oud-wielrenners het gebruik van doping, namelijk Christian Henn, Udo Bölts, Erik Zabel en Rolf Aldag. Dit gezelschap was in die tijd actief voor Team Telekom. Op 7 juni maakte de organisatie van de Tour de France bekend dat Riis niet meer als als winnaar werd erkend.

Ook de winnaar van het bergklassement van 1996, Richard Virenque, gaf na lang aarzelen toe gebruik te hebben gemaakt van verboden middelen.

Voor en door users:

Door Kozzmic:
quote:
De zege van Boogerd was een hele mooie. Het was zijn eerste TdF, en in de stromende regen was hij samen met een andere renner kort voor de finish ontsnapt. De andere renner (Mauri) verremde zich in een bocht en Boogerd won de etappe met een minimale voorsprong op het peleton.
Door Maurisico:
quote:
De overweldigende start in Den bosch
- De aanvallende Rabobankploeg
- bolletjestruien voor Nelissen en Van Bon
- De legendarische etappe naar Les Arcs waar Bruyneel in het ravijn donderde, Leblanc de etappewon en waar Stephane Heulot helemaal de vernieling in werd gereden als gele truidrager.
Door Leatherface
quote:
- De enorme regen tijdens de proloog in DB.
- De overlast van eikenprocessierupsen op het Brabantse platteland.
- Indurain die na vijf jaar de Tour te hebben gedomineerd, in Les Arcs zijn Waterloo vond.
- Boogerd zijn ritzege in Aix-Les-Bains
- Danny Nelissen, helaas geen ritzege maar wel veelvuldig in de aanval.
- Bruyneel in het ravijn.
- Bjarne Riis. Tsja... Nummer twee tot en met vier ook tsja.....
- Frederic Moncassin, Jeroen Blijlevens, Bart Voskamp hun etappezeges.
Door Art_Core:
quote:
Van '96 staat me vooral de etappe naaar Hautacam bij: zoals Riis daar naar boven reed. Vond het toen al verdacht.
Kijk voor alle statistieken op FOK!sport
-------------

Ik kan ook niet alles weten, daarom staat er nog een kopje Voor en door users.

Wat is de bedoeling hiervan?
In het topic kan je momenten posten die in de Tour de France van 1996 zijn gebeurt. Deze worden dan allemaal onder elkaar geplaatst, zodat we een zo compleet mogelijke terugblik van de Tour de France kunnen creëren.

Hoe kan ik insturen?
Dat is vrij eenvoudig. Dit kun je doen door te posten in dit topic, even een PM naar Sj0rSz te sturen of te mailen naar Sj0rSz@fok.nl. Ik zal er dan voor zorgen dat de lijst steeds een update krijgt.

[ Bericht 10% gewijzigd door Leatherface op 18-06-2007 15:20:45 ]
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_50514655
aangepast

[ Bericht 100% gewijzigd door Provinciaaltje op 16-06-2007 12:53:55 ]
Aahh no Sir, I am the first Ploppy to rise to be jailer. My father Daddy Ploppy was known as Ploppy The Slopper, it was from him that I inherited my fascinating skin diseases.
  zaterdag 16 juni 2007 @ 11:33:42 #3
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_50514811
quote:
Op zaterdag 16 juni 2007 11:25 schreef Provinciaaltje het volgende:
Sinds wanneer is Miguel Induráin een italiaan ?
Verkeerde stuk gekopieerd
Nu klopt het wel! Excuses!
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_50515372
De zege van Boogerd was een hele mooie. Het was zijn eerste TdF, en in de stromende regen was hij samen met een andere renner kort voor de finish ontsnapt. De andere renner (Mauri) verremde zich in een bocht en Boogerd won de etappe met een minimale voorsprong op het peleton.

De ritzeges van Voskamp en Blijlevens staan me niet meer zo bij. Riis wel. Een bergetappe in de Alpen werd vanwege ernstige sneeuwval op de Galibier (?) sterk ingekort. Er bleef een kilometer of 50 van over. Riis ging meteen vanaf de start vol in de aanval en reed alle favorieten eraf. Met de nodige hulpmiddelen zoals we nu weten, maar goed, de andere toprenners van die tijd waren daar ook niet vies van.
  zaterdag 16 juni 2007 @ 12:50:06 #5
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_50516719
quote:
Op zaterdag 16 juni 2007 11:59 schreef Kozzmic het volgende:
De zege van Boogerd was een hele mooie. Het was zijn eerste TdF, en in de stromende regen was hij samen met een andere renner kort voor de finish ontsnapt. De andere renner (Mauri) verremde zich in een bocht en Boogerd won de etappe met een minimale voorsprong op het peleton.

De ritzeges van Voskamp en Blijlevens staan me niet meer zo bij. Riis wel. Een bergetappe in de Alpen werd vanwege ernstige sneeuwval op de Galibier (?) sterk ingekort. Er bleef een kilometer of 50 van over. Riis ging meteen vanaf de start vol in de aanval en reed alle favorieten eraf. Met de nodige hulpmiddelen zoals we nu weten, maar goed, de andere toprenners van die tijd waren daar ook niet vies van.
Volgens mij was dat de L'Iseran die eruit werdt gehaald.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  zaterdag 16 juni 2007 @ 13:24:56 #6
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_50517613
quote:
Op zaterdag 16 juni 2007 12:50 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]

Volgens mij was dat de L'Iseran die eruit werdt gehaald.
nope... dat was ook de Galibier, net als de Iseran
Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
  zaterdag 16 juni 2007 @ 13:29:28 #7
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_50517745
Tour 1996:
- De overweldigende start in Den bosch
- De aanvallende Rabobankploeg
- bolletjestruien voor Nelissen en Van Bon
- De legendarische etappe naar Les Arcs waar Bruyneel in het ravijn donderde, Leblanc de etappewon en waar Stephane Heulot helemaal de vernieling in werd gereden als gele truidrager.

[ Bericht 38% gewijzigd door Maurisico op 16-06-2007 13:42:23 ]
Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
pi_50518537
De eerste Tour die ik persoonlijk overwegend op TV kon volgen. Tevens ook mijn eerste real life Tour - ervaring.

Dingen die me bijstaan:

- De enorme regen tijdens de proloog in DB.
- De overlast van eikenprocessierupsen op het Brabantse platteland.
- Indurain die na vijf jaar de Tour te hebben gedomineerd, in Les Arcs zijn Waterloo vond.
- Boogerd zijn ritzege in Aix-Les-Bains
- Danny Nelissen, helaas geen ritzege maar wel veelvuldig in de aanval.
- Bruyneel in het ravijn.
- Bjarne Riis. Tsja... Nummer twee tot en met vier ook tsja.....
- Frederic Moncassin, Jeroen Blijlevens, Bart Voskamp hun etappezeges.
  zaterdag 16 juni 2007 @ 20:30:32 #9
167723 sanni
Acima de seu
pi_50528243
quote:
Op zaterdag 16 juni 2007 12:50 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]

Volgens mij was dat de L'Iseran die eruit werdt gehaald.
  zondag 17 juni 2007 @ 01:03:35 #10
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_50535548
quote:
Op zaterdag 16 juni 2007 20:30 schreef sanni het volgende:

[..]

én de Galibier!! niet alleen de Iseran potverdrie...
Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
pi_50569162
Van '96 staat me vooral de etappe naaar Hautacam bij: zoals Riis daar naar boven reed. Vond het toen al verdacht.
"That rug really tied the room together".
  maandag 18 juni 2007 @ 15:24:26 #12
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_50579332
OP is geüpdate
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  maandag 18 juni 2007 @ 15:43:01 #13
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_50580022
Was dat niet de Tour waar Abdoe een bergrit won?
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  maandag 18 juni 2007 @ 19:10:01 #14
183348 knoets
cy-clis-me
pi_50586935
1996..het 1e jaar dat ik de Tour actief ging volgen als 9-jarig jongetje, de etappe van Riis naar Lourdes en de ritwinst van Dufaux..Boogerd als jonkie in Aix-les-Bains..een prachtig begin!
  zaterdag 30 juni 2007 @ 11:36:48 #15
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_50995528
Volgens mij begon ik hem pas te volgen in '97 of '98 .
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
pi_51022380
Eerste keer dat ik de Tour live heb gezien (en ook de enige keer eigenlijk tot nu toe ).

10 jaar oud en in de stromende regen (dat slecht weer kan ik mij nog zo goed herinneren) langs de kant staan in Den Bosch en je verbazen over hoe snel ze voorbij schoten in de proloog. Heb het gele petje met 'Le Tour de France '96' nog steeds, en misschien zelfs ook wel de deelnemerslijst.
Jack does it in real time...
  zondag 1 juli 2007 @ 12:27:20 #17
56724 Wombcat
rent wiel
pi_51023863
quote:
Op maandag 18 juni 2007 10:16 schreef Art_Core het volgende:
Van '96 staat me vooral de etappe naaar Hautacam bij: zoals Riis daar naar boven reed. Vond het toen al verdacht.
Het was wel een mooi moment, Riis die zich even liet uitzakken. Daarmee verwijfeling zaaiend bij de commentatoren "Riis heeft het moeilijk", om vervolgens te demarreren.
in a crowd you lose humanity
  zondag 1 juli 2007 @ 12:29:55 #18
56724 Wombcat
rent wiel
pi_51023920
quote:
Op zondag 1 juli 2007 11:18 schreef DeeBee het volgende:
Eerste keer dat ik de Tour live heb gezien (en ook de enige keer eigenlijk tot nu toe ).

10 jaar oud en in de stromende regen (dat slecht weer kan ik mij nog zo goed herinneren) langs de kant staan in Den Bosch en je verbazen over hoe snel ze voorbij schoten in de proloog. Heb het gele petje met 'Le Tour de France '96' nog steeds, en misschien zelfs ook wel de deelnemerslijst.
Voor mij ook de eerste en enige keer (al was ik dan al 26).

Dat petje heb ik ook nog ergens

Stond op ongeveer een kilometer voor de finish. Tijdens het inrijden besloot Prudencio Indurain dat 'ie precies bij mij van het parkoers af (tussen de hekken door) wilde.
in a crowd you lose humanity
  woensdag 4 juli 2007 @ 12:34:23 #19
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_51125944
Ik kan me er niks van herinneren, ik volgde de Tour toen nog niet.

Maar als ik nu foto's zie uit die tijd met Riis, Virenque, Dufaux etc dan hebben die beelden op een of andere manier haast iets obsceens.... vreemd, want Lance zat natuurlijk ook tot de nok toe volgetankt en daar was en ben ik nog wel fan van...
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_51129276
Volgens mij is dit de eerste keer dat ik de Tour volgde.
Dat Indurian afstapte dacht ik toch? Boardman won geloof ik de proloog.
  woensdag 4 juli 2007 @ 14:01:04 #21
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_51129552
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 13:55 schreef Fides het volgende:
Dat Indurian afstapte dacht ik toch?
Nee, maar hij verloor wel.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_51130913
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 12:34 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik kan me er niks van herinneren, ik volgde de Tour toen nog niet.

Maar als ik nu foto's zie uit die tijd met Riis, Virenque, Dufaux etc dan hebben die beelden op een of andere manier haast iets obsceens.... vreemd, want Lance zat natuurlijk ook tot de nok toe volgetankt en daar was en ben ik nog wel fan van...
Is wel een compleet andere manier van voltanken....
Die tijd hadden ze nog andere grenzen: (Mr 64% etc) Dat is 28% meer dan het maximum toegestane in de tijd van armstrong. Om maar te zwijgen van alle andere dopinggrenzen tegenover nu. Geeft dus ook compleet andere beeld en andere uitstraling van die renners zelf.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')