Fotos kan ik morgen pas maken.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 22:41 schreef z80 het volgende:
Misschien kun je iets meer info posten, of een foto.
dit is het zelfde als je auto naar de garage brengen met de mededeling hij is stuk.
wat we willen weten is merk, type, uitvoering en indien beschikbaar schema.
ook zijn foto's wel handig.
Ik heb hem al uit elkaar gehaaldquote:Op zaterdag 19 mei 2007 22:57 schreef z80 het volgende:
het belangrijkste is dat het eerst wekt zoals het hoord.
daarna kun je gaan slopen/demonteren.
maar let wel op dat je de noodstop werkend houd op de juiste manier.
je zult niet de eerste zijn die tussen een per komt en er niet meer tussenuit kan komen omdat wel de pomp uit geschakeld wordt maar de druk op de werk cilinder niet.
Als de cilinder het weer doet terug in de ombouw doen.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 23:05 schreef KonnieKipke het volgende:
wat wil je hiermee gaan doen?
Toen ik de machine gekocht heb lag er in de ’’houder‘‘ hydrauliek olie , aan het reservoir te zien , is hij bijna helemaal leeggelekt.quote:Op zondag 20 mei 2007 00:45 schreef lj_lightning het volgende:
Wat doet ie precies niet? cilinder bewegen? Weet je of de pomp wel de olie rondpompt? Een hydraulisch systeem is erg kwetsbaar voor lekken, zodra er een lek is, is je druk helemaal weg en is er geen beweging in te krijgen. Het lijkt me niet echt noodzakelijk om een geheel nieuwe regelkast te maken omdat het apparaat al ontworpen is de functie te vervullen die jij verwacht, controleer wel even of het nog veilig is om mee te werken. Om de hele set weer werkend te krijgen moet je voor een paar dingen zorgen; druk, kleppen, en geen lucht in je systeem.
[afbeelding]
zo zou je systeem er uit moeten zien, de kleppen zijn dan automatisch geregeld door je regel-kast en een filter is optioneel (wel aan te raden als je een open reservoir hebt omdat er dan sneller vuil in de olie kan komen en dit voor verstoppingen kan zorgen.
Ik vermoed dat het een tandwiel pomp is, als er (veel) lucht in het systeem is werken ze idd. slecht en kunnen ze zelfs kapot gaan.quote:Op zondag 20 mei 2007 00:45 schreef lj_lightning het volgende:
De pomp is een 'huppelepup' pomp (kan even niet op de naam komen) maar het is een pomp die alleen vloeistof kan verwerken, zodra er lucht inzit werkt de pomp niet tot nouwelijks dus het is van groot belang dat je systeem lucht vrij is.
De machine heeft lang stilgestaan , kan het daardoor komen dat er lucht in is gaan zitten?quote:Op zondag 20 mei 2007 00:54 schreef ClintOosthout het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het een tandwiel pomp is, als er (veel) lucht in het systeem is werken ze idd. slecht en kunnen ze zelfs kapot gaan.
Ja die pomp moet vloeistof hebben om te kunnen pompen het heet een centrifugaal pomp (zie mn edit ) zodra er luchtbellen inzitten (dan gaan ze ratelen) of als er geen vloeistof inzit, dan kan het schoepenwiel niet ronddraaien en zal dus niks doen alleen zoemen (Spoel die zoemt omdat de motor 'vast' zit)quote:Op zondag 20 mei 2007 00:51 schreef hallo_mensen het volgende:
[..]
Toen ik de machine gekocht heb lag er in de ’’houder‘‘ hydrauliek olie , aan het reservoir te zien , is hij bijna helemaal leeggelekt.
De motor maakt een brommend geluid , maar de koelvin achter op de motor draait niet.
Is dat vereist om de olie te kunnen rondpompen?
Dus in principe zou hij het moeten doen als ik er morgen hydroliek olie bij schud?quote:Op zondag 20 mei 2007 00:58 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
Ja die pomp moet vloeistof hebben om te kunnen pompen het heet een centrifugaal pomp (zie mn edit ) zodra er luchtbellen inzitten (dan gaan ze ratelen) of als er geen vloeistof inzit, dan kan het schoepenwiel niet ronddraaien en zal dus niks doen alleen zoemen (Spoel die zoemt omdat de motor 'vast' zit)
het is wel een gewone 230V motor ( Tenminste er zat zo een stekker op)quote:Op zondag 20 mei 2007 00:58 schreef MMach het volgende:
Die moter ziet er gewoon uit als een 3fasige kooiankermoter, met daarop waarschijnlijk een pompdeel. Als ooit een industriele toepassing heeft gehad, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk dus wel op 3 fasen moeten aangesloten zijn. De stuurkring van die dingen wordt geregeld met contactoren die op een bepaalde wijze moeten aangesloten zijn. Als ik morgen es tijd heb zal ik er es een algemeen schematje van tekenen.
Het liefst wil ik hem zelf ’’In elkaar bouwen’’ en vóórdat ik hem start laat ik hem na kijken door een bedrijf.quote:Op zondag 20 mei 2007 00:50 schreef ClintOosthout het volgende:
De beste tip die ik je kan geven is: Als je het wilt aanpassen en je hebt er geen verstand van, LAAT het doen door een PROFFESIONAL. Deze dingen zijn potentieel dodelijk. Je wilt niet dat ze over een paar maanden op de frontpage allemaal roepen om een Darwin Award........
Hij had hem al aan gehad zei die dus hij zal wel 230v zijn (er vanuit gaande dat TS geen 380 aansluiting meteen in zn huis heeft...)quote:Op zondag 20 mei 2007 00:58 schreef MMach het volgende:
Die moter ziet er gewoon uit als een 3fasige kooiankermoter, met daarop waarschijnlijk een pompdeel. Als ooit een industriele toepassing heeft gehad, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk dus wel op 3 fasen moeten aangesloten zijn. De stuurkring van die dingen wordt geregeld met contactoren die op een bepaalde wijze moeten aangesloten zijn. Als ik morgen es tijd heb zal ik er es een algemeen schematje van tekenen.
Meestal zit er wel een plaatje op de motor die aangeeft hoe die motor aangesloten kan worden.quote:Op zondag 20 mei 2007 01:03 schreef hallo_mensen het volgende:
[..]
het is wel een gewone 230V motor ( Tenminste er zat zo een stekker op)
In de ’’industrie‘‘ is dat toch vaak 380?
Op het typeplaatje op de motor stond 220V-400V.quote:Op zondag 20 mei 2007 01:08 schreef MMach het volgende:
[..]
Meestal zit er wel een plaatje op de motor die aangeeft hoe die motor aangesloten kan worden.
meestal iets in de zin van 230/400V en dan een ster/driehoek symbooltje dat aangeeft wat bij wat hoort. In de industrie is idd 380-400V gebruikelijk, en zo'n kooiankermotor is het meest toegepast omwille van prijs ed.
Maar aangezien er al een stekker aanhangt die past in een gewoon stopcontact, en het zo ooit gwerkt heeft zal het wel een ander soort motor zijn.
In principe kan een centrifugaalpomp (voor zover ik het mij herinner) ook werken zonder vloeistof. Ze zou dan toch moeten draaien. Er zal welliswaar niets aangezogen of verpompt worden. Misschien is het een en ander vastgekoekt of zo?
Dat moet, luchtkoeling voor de motorquote:Op zondag 20 mei 2007 01:12 schreef hallo_mensen het volgende:
[..]
Op het typeplaatje op de motor stond 220V-400V.
De stekker hing eerst vóór het besturingskastje , nadat hij het niet deed heb ik de stekker erafgeknipt en rechtstreeks op de motor aangesloten.
Kan zijn dat een en ander vast is gaan zitten , als ik de motor uit het reservoir haal en aan de tandwielen draai ,dan gaan aan de achterkant de vinnen ook draaien ?
Ja dan ga ik hem morgen eens uit het reservoir halen en schoonmakenquote:
Momenteel weet ik niet of hij vastgelopen aangezien de vinnen niét draaien.quote:Op zondag 20 mei 2007 01:15 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
Dat moet, luchtkoeling
Dan weet je iig dat de motor niet vast is gelopen is (anders zouden die vinnen ook niet draaien (zitten opdezelfde as) Naar mijn weten kunnen zulke centrifugaalpompen alleen functioneren als er vloeistof in zit... anders niet.
Wel, hier kan een probleem veroorzaakt zijn.quote:Op zondag 20 mei 2007 01:12 schreef hallo_mensen het volgende:
[..]
Op het typeplaatje op de motor stond 220V-400V.
De stekker hing eerst vóór het besturingskastje , nadat hij het niet deed heb ik de stekker erafgeknipt en rechtstreeks op de motor aangesloten.
Kan zijn dat een en ander vast is gaan zitten , als ik de motor uit het reservoir haal en aan de tandwielen draai ,dan gaan aan de achterkant de vinnen ook draaien ?
M Dan moet ik toch morgenvroeg even kijken naar die Y met n driehoek of een ster.quote:Op zondag 20 mei 2007 01:20 schreef MMach het volgende:
[..]
Wel, hier kan een probleem veroorzaakt zijn.
Volgens mij is dat dus wel degelijk een 3 fasige moter, je moet eens kijken naar het typeplaatje of je er een Y symbool ziet staan met een driehoek naast. Die duiden an hoe je die kan aansluiten op een 3fasig net (L1,L2,L3,N+PE). (ster of driehoek aansluiting). Is dat het geval, dan kan je zo'n moter niet laten werken op een 2 fasig net wat meestal in huis ligt (L1,N+PE). De stuurkring daarentegen (het kastje) werkt wel op een 2 fasig net, dat zou dan verklaren waarom de stekker aan het kastje hing.
Volgens mij (ik kan dus fout zijn) moest er nog een 3fasige voedingskabel zijn naar de moter (met een contactor die wordt aangestuurd door het stuurkastje).
Aangezien lucht lichter is dan olie zal de lucht naar boven 'kruipen' dus ontluchten in het hoogste punt van het systeem, right?quote:Op zondag 20 mei 2007 01:27 schreef ClintOosthout het volgende:
Damm het is al weer een tijdje geleden dat ik met 230V gewerkt heb, probeer eens of de motor werkt als je hem afgekoppelt hebt. Verder alles goed schoonmaken zorgen dat je het met de hand kunt draaien en verse olie in het systeem gieten ( in de oude kan water zitten, wat weer niet fijn is voor het systeem).
Ontluchten kan je doen door een slang iets los te draaien zodat hij lekt, de lucht komt eerst (draai de slang er NIET helemaal af ivm rondzwaaiende slangen met harde metalen uiteinden, een kwartslag losdraaien is waarschijnlijk genoeg), draai hem als de lucht er uit is en de motor nog draait weer vast.
En idd. het is waarschijnlijk een centrifugaalpomp, een tandwielpomp is een beetje ouderwets Trouwens als daar lucht in blijft zitten kan die ook heel goed kapot gaan dmv. cavitatie.
Goed dat je hem na laat kijken door een erkend monteur.
Wat is cavitatie?quote:Op zondag 20 mei 2007 01:27 schreef ClintOosthout het volgende:
Damm het is al weer een tijdje geleden dat ik met 230V gewerkt heb, probeer eens of de motor werkt als je hem afgekoppelt hebt. Verder alles goed schoonmaken zorgen dat je het met de hand kunt draaien en verse olie in het systeem gieten ( in de oude kan water zitten, wat weer niet fijn is voor het systeem).
Ontluchten kan je doen door een slang iets los te draaien zodat hij lekt, de lucht komt eerst (draai de slang er NIET helemaal af ivm rondzwaaiende slangen met harde metalen uiteinden, een kwartslag losdraaien is waarschijnlijk genoeg), draai hem als de lucht er uit is en de motor nog draait weer vast.
En idd. het is waarschijnlijk een centrifugaalpomp, een tandwielpomp is een beetje ouderwets Trouwens als daar lucht in blijft zitten kan die ook heel goed kapot gaan dmv. cavitatie.
Goed dat je hem na laat kijken door een erkend monteur.
Luchtbellen in je systeem die schade kan aanrichten aan je schoepen en dergelijke (door implosie enzo) niet koel iigquote:
Niet helemaal waar, de beste oplossing is gewoon het systeem onder druk zetten dan verzamelt de lucht zich aan het 'eind'. Net zoiets als de remmen van een auto ontluchten. Er zit misschien zels wel een ontluchtingsnippel op het systeem?quote:Op zondag 20 mei 2007 01:29 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
Aangezien lucht lichter is dan olie zal de lucht naar boven 'kruipen' dus ontluchten in het hoogste punt van het systeem, right?
Ik denk dat je motor lekker verbrand is.quote:Op zondag 20 mei 2007 14:34 schreef hallo_mensen het volgende:
Ik heb de motor van de pomp afgehaald en uit elkaar gehaald.
In het begin wou hij met de hand helemaal niet draaien , zat namelijk vastgeroest.
Toen heb ik hem met een tang voorzichtig losgedraaid en toen met de hand verde , het ging nog niet helemaal soepel.
toen heb ik de kap van de koelvin en de achterkant van de motor losgedraaid en toen ging het heel soepel , vervolgens heb ik stroom opgezet en maakte hij een geluid alsof hij wou starten (2sec lang)
Maar nu klapt hier binnen in de meterkast de stroom er steeds uit
Heb ik dit zojuist zelf gedaan dan , of kan het zijn dat het al zo was?quote:Op zondag 20 mei 2007 14:35 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Ik denk dat je motor lekker verbrand is.
Je kunt de motor ook wel zelf maken, helemaal uit elkaar halen en opnieuw wikkelenquote:Op zondag 20 mei 2007 14:39 schreef hallo_mensen het volgende:
[..]
Heb ik dit zojuist zelf gedaan dan , of kan het zijn dat het al zo was?
En hoeveel kost een nieuwe motor ongeveer? heeft iemand daar een idee van ?
De koper spoel zelf opnieuw wikkelen?quote:Op zondag 20 mei 2007 14:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je kunt de motor ook wel zelf maken, helemaal uit elkaar halen en opnieuw wikkelen
Lolquote:Op zondag 20 mei 2007 14:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je kunt de motor ook wel zelf maken, helemaal uit elkaar halen en opnieuw wikkelen
Ik denk dat ik komende week met pomp cilinder en motor eens naar een bedrijf hier in de buurt gaquote:Op zondag 20 mei 2007 15:05 schreef ClintOosthout het volgende:
[..]
Lol
Een nieuwe moter kost tussen de 100 en 200 euro
Een rol draad ongeveer 60 euro en een wikkelmachine 7000 oid
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |