abonnement Unibet Coolblue
pi_3036943
quote:
Op zondag 03 februari 2002 18:31 schreef Elegy het volgende:
Welnee, gewoon een kwestie van "ken uw klassiekers".
Juist. Gewoon een gezonde interesse in de wacko's die allemaal op deze aardkloot hebben rondgelopen
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_3036982
quote:
Op zondag 03 februari 2002 19:41 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Juist. Gewoon een gezonde interesse in de wacko's die allemaal op deze aardkloot hebben rondgelopen


Er zit een verschil tussen interesse hebben in iemand en je favoriete seriemoordenaar, wat tenslotte de titel van dit topic is.
pi_3037744
Papa Zorreguieta: waar Willem op vossen jaagt, jaagt Zorreguieta liever op boeren
  zondag 3 februari 2002 @ 22:15:39 #54
20588 Sadie
along to turn on everyone
pi_3039112
Iemand benoemen tot je 'favoriete seriemoordenaar' klinkt misschien wel wat luguber - posters en dekbedovertrekken gaan mij ook wat te ver - maar ik vind sommigen hier toch wat overdreven op reageren.

Ja, ook ik heb een bovengemiddelde interesse in waargebeurde misdaad in het algemeen en seriemoordenaars in het bijzonder. De seriemoordenaar die mij het meest fascineert (om het woord 'favoriet' maar niet te gebruiken ) is Ted Bundy. En waarom? Onder andere omdat men zo lang achter hem aan heeft gezeten en hij, nadat ze hem dan eindelijk te pakken hadden, nog 2 keer heeft weten te ontsnappen (de 2e keer met desastreuze gevolgen). De ironie wil ook nog dat bij beide ontsnappingen hij in feite weer gepakt is door zijn beroerde rijstijl. Anders had hij misschien nog wel veel meer levens kunnen nemen. Bundy viel namelijk totaal niet op tussen de studenten op de campussen waar hij zijn slachtoffers vaak zocht. Zoals veel seriemoordenaars beantwoorde hij totaal niet aan het beeld dat de meeste mensen van deze figuren hebben. Vriendelijke, beminnelijke jongeman die ook nog een tijdje bij een telefonische hulpdienst (een soort Korrelatie) werkte.

Maar degene die me het meeste fascineert van allemaal is Charles Manson, al is dat in feite geen seriemoordenaar. Sterker nog, van de 7 moorden waarvoor hij (in eerste instantie) ter dood is veroordeeld, heeft hij zelf niemand vermoord. Hij was er zelfs niet eens bij. In het boek 'Helter Skelter' geschreven door Vincent Bugliosi (de openbare aanklager) is perfect te lezen hoeveel moeite het heeft gekost om te bewijzen dat Manson 'opdracht' had gegeven tot de moorden en daarmee dus schuldig was. Hij heeft namelijk ook nooit in zoveel woorden gezegd dat zijn Family die mensen moest vermoorden. Moeilijk te bewijzen dus, maar m.i. wel terecht veroordeeld. Een hele enge man die bovendien nog steeds aanhangers heeft!

Als ik aan mensen vertel dat ik geïnteresseerd ben in dit soort zaken/moordenaars merk ik vaak dat men dat een beetje vreemd of zelfs eng vindt. Maar interesse hebben in deze zaken wil niet zeggen dat je 'fan' van de moordenaars bent of iets dergelijks. De psychologie erachter - wat maakt iemand tot een (serie)moordenaar en hoe kunnen sommigen er zo lang mee door gaan - is wat mij het meeste boeit. Op dit moment ben ik een interessant boek aan het lezen, geschreven door één van de mensen die aan die wieg van de daderprofilering van de FBI heeft gestaan.

Inmiddels heb ik hier een aardig mini-bibliotheekje met True Crime-boeken verzameld. Een aanrader voor degenen die hier in geïnteresseerd zijn, zijn toch wel echt de boeken van David Yallop, een Britse auteur die altijd schrijft over zaken die (op dat moment) nog niet opgelost zijn en in sommige gevallen zelfs rechtstreeks invloed op de uitkomst heeft gehad.

Aanraders:
- Deliver Us From Evil - David Yallop
Over de jacht op Peter Sutcliffe, The Yorkshire Ripper, voor het eerst verschenen voordat Sutcliffe gepakt werd. Op de naam na beschrijft Yallop precies de persoon die achter de moorden moest zitten.

- In God's Name - David Yallop
Niet over een seriemoordenaar, maar over de vermeende moord op paus Johannes Paulus (de 1e dus) die in 1978 33 dagen paus was. Beschrijft vooral ook de maffiapraktijken in het Vaticaan.

- Beyond Reasonable Doubt - David Yallop
Over een zaak waar bijna niemand ooit van gehoord zou hebben, ware het niet dat dit boek verscheen. Een moord op een echtpaar op het Nieuw-Zeelandse platteland waarvoor hun buurman tot 2x toe veroordeeld werd. Yallop hoorde ervan, raakte gefascineerd door de schuldvraag en schreef er een boek over met als resultaat dat hij 8 jaar na de moord een 'royal pardon' kreeg, 2 jaar later gevolgd door 1 miljoen dollar schadevergoeding.

- The Executioner's Song - Norman Mailer
Over Gary Gilmore, die niet zozeer bekend werd door zijn misdaden, als wel zijn weigering om zijn veroordeling tot de doodstraf aan te vechten. Boek is geschreven alsof het fictie is (Mailer noemt het zelf een True Life Novel), maar is het niet.

- Helter Skelter - Vincent Bugliosi
Over de moord op o.a. Sharon Tate door Charles Manson en zijn Family (zie hierboven)

- Bundy, The Deliberate Stranger - Richard W. Larsen
Over Ted Bundy. Ooit verfilmd als TV-film met Mark Harmon in de rol van Bundy

En verder heb ik hier o.a. nog staan:
Ted Bundy, Conversations with a killer - Michaud & Aynesworth
The Stranger Beside Me - Ann Rule ook over Bundy
The Riverman - Robert D. Keppel over de Green River killer en hoe men Ted Bundy inschakelde om hem te pakken
The Family - Ed Sanders over Manson & the Family
Taming The Beast - George & Matera over Manson's gevangenisleven
In Contempt - Christopher Darden over de O.J. Simpson-zaak
Mind Hunter - John Douglas & Mark Olschaker het boek dat ik nu aan het lezen ben over daderprofilering bij de FBI

Ben nog op zoek naar een goed boek over The Son of Sam. Tips?

Niemand weet, niemand weet...
dat ik Repelsteeltje heet.

Toch?
pi_3039374
quote:
Op vrijdag 01 februari 2002 13:48 schreef Kaczynski het volgende:
Hallo allemaal,

wie is jullie favoriete seriemoordenaar? Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van the Zodiac, omdat hij natuurlijk nooit is opgepakt. Denken jullie trouwens dat Gary Leon Ridgway achter de Green River Killings zit?
Van de gepakte seriemoordenaars zie ik Jeffrey Dahmer toch wel als een echte topper, zo'n vreemd figuur geweest z'n hele leven.


Fuck op man met zulke Topix!..
Dit vind ik nauw niet door de beugel kunnen..!!

Weet je wel wat die lui op hun geweten hebben??
Dat prijs jij nu een beetje de lucht in!


Maar als ik uit een film kies..
dan is Scarface mijn favoriet..

[url=http://www.q3arena.net]Quake roelt![/url] || [url=http://www.unrealworld.com]Ut is voor Lamers[/url] || [url=http://gathering.tweakers.net]Ons Forum[/url] || [url=http://www.tweakers.net]Tweakers[/url]
  maandag 4 februari 2002 @ 00:52:31 #56
14482 nixan
Vlekkenkampioen
pi_3041176
quote:
Op zondag 03 februari 2002 22:15 schreef Sadie het volgende:

Aanraders:
- Deliver Us From Evil - David Yallop
Over de jacht op Peter Sutcliffe, The Yorkshire Ripper, voor het eerst verschenen voordat Sutcliffe gepakt werd. Op de naam na beschrijft Yallop precies de persoon die achter de moorden moest zitten.

- In God's Name - David Yallop
Niet over een seriemoordenaar, maar over de vermeende moord op paus Johannes Paulus (de 1e dus) die in 1978 33 dagen paus was. Beschrijft vooral ook de maffiapraktijken in het Vaticaan.

- Beyond Reasonable Doubt - David Yallop
Over een zaak waar bijna niemand ooit van gehoord zou hebben, ware het niet dat dit boek verscheen. Een moord op een echtpaar op het Nieuw-Zeelandse platteland waarvoor hun buurman tot 2x toe veroordeeld werd. Yallop hoorde ervan, raakte gefascineerd door de schuldvraag en schreef er een boek over met als resultaat dat hij 8 jaar na de moord een 'royal pardon' kreeg, 2 jaar later gevolgd door 1 miljoen dollar schadevergoeding.

- The Executioner's Song - Norman Mailer
Over Gary Gilmore, die niet zozeer bekend werd door zijn misdaden, als wel zijn weigering om zijn veroordeling tot de doodstraf aan te vechten. Boek is geschreven alsof het fictie is (Mailer noemt het zelf een True Life Novel), maar is het niet.

- Helter Skelter - Vincent Bugliosi
Over de moord op o.a. Sharon Tate door Charles Manson en zijn Family (zie hierboven)

- Bundy, The Deliberate Stranger - Richard W. Larsen
Over Ted Bundy. Ooit verfilmd als TV-film met Mark Harmon in de rol van Bundy

En verder heb ik hier o.a. nog staan:
Ted Bundy, Conversations with a killer - Michaud & Aynesworth
The Stranger Beside Me - Ann Rule ook over Bundy
The Riverman - Robert D. Keppel over de Green River killer en hoe men Ted Bundy inschakelde om hem te pakken
The Family - Ed Sanders over Manson & the Family
Taming The Beast - George & Matera over Manson's gevangenisleven
In Contempt - Christopher Darden over de O.J. Simpson-zaak
Mind Hunter - John Douglas & Mark Olschaker het boek dat ik nu aan het lezen ben over daderprofilering bij de FBI

Ben nog op zoek naar een goed boek over The Son of Sam. Tips?


Lees ook eens 'In cold blood' van Truman Capote; Geen seriemoordenaars, maar wel een goede weergave van het verhaal van twee moordenaars (Truman Capote heeft ze uitgehoord toen ze al op deathrow zaten) die een heel boerengezin uitmoorden voor een klein geldbedrag.
and then?
pi_3041201
komen hier alle zieke geesten bij1?


Ikke wil ook!

  maandag 4 februari 2002 @ 00:58:42 #58
14482 nixan
Vlekkenkampioen
pi_3041241
quote:
Op maandag 04 februari 2002 00:54 schreef Viperdesign het volgende:
komen hier alle zieke geesten bij1?


Ikke wil ook!


Nu je het zegt...
Ik ben inderdaad gefascineerd door hoe een geest zo ziek kan zijn als die van een seriemoordenaar. Juist omdat het voor mij persoonlijk zo onmogelijk lijkt om iemand te doden en zo gemakkelijk met iemands leven om te gaan.
and then?
  maandag 4 februari 2002 @ 01:09:41 #59
20588 Sadie
along to turn on everyone
pi_3041358
quote:
Op maandag 04 februari 2002 00:52 schreef nixan het volgende:

[..]

Lees ook eens 'In cold blood' van Truman Capote; Geen seriemoordenaars, maar wel een goede weergave van het verhaal van twee moordenaars (Truman Capote heeft ze uitgehoord toen ze al op deathrow zaten) die een heel boerengezin uitmoorden voor een klein geldbedrag.


Geloof het of niet, maar die ligt op mijn nog-te-lezen-stapeltje. Heb hem een tijdje geleden gekocht, maar ben er nog niet aan toe gekomen.
Nu je er over begint ben ik geneigd hem gelijk te pakken en er nu nog in te beginnen, maar ik houd me in. Ik ben al vaak genoeg in 3 boeken tegelijk bezig, zie je.

[Dit bericht is gewijzigd door Sadie op 04-02-2002 01:14]

Niemand weet, niemand weet...
dat ik Repelsteeltje heet.

Toch?
  maandag 4 februari 2002 @ 01:13:08 #60
18834 Bridell
and then what..
pi_3041391
quote:
Op vrijdag 01 februari 2002 14:01 schreef RaininGirl het volgende:
God.
Helemaal mee eens!

De bodycount van deze dude is de absulute highscore!

Volledige mensheid verzuipen, complete steden omdraaien, mannen vrouwen en kinderen uitroeien met de meest verschrikkelijke ziekten en plagen!

Vergeleken bij hem moeten die serialkillers de nobelprijs voor vrede krijgen!

God rulez big time!

En als we Openbaringen mogen geloven is the best yet to come.. Dan gaat ie de hele aarde namelijk vernietigen! Yiiihaa! Let it ride Jaweh!

What are you but a blossoming, withering flower?
  maandag 4 februari 2002 @ 01:31:45 #61
20588 Sadie
along to turn on everyone
pi_3041627
quote:
Op zaterdag 02 februari 2002 09:54 schreef Sniper het volgende:

[..]

Dit was de complete tekst die hij op de autoruit had geplakt:

"In deze vrachtwagen zit een man die, als zijn latente genie eemaal de vrije hand krijgt, de natie op haar grondvesten zal doen schudden, een man wiens dynamische energie de mensen om hem heen zal overweldigen. Misschien toch maar laten slapen?"

Schuldig bevonden aan 13 moorden, levenslang.


Inmiddels is Peter Sutcliffe (The Yorkshire Ripper) wel blind. Werd een paar jaar geleden in de gevangenis aangevallen waarbij zijn beide ogen uitgestoken werden. Medelijden iemand?
Niemand weet, niemand weet...
dat ik Repelsteeltje heet.

Toch?
  Redactie Frontpage maandag 4 februari 2002 @ 01:40:03 #62
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3041725
quote:
Op maandag 04 februari 2002 01:31 schreef Sadie het volgende:

Medelijden iemand?


Ja. Hoe moet hij nu ooit naar Get the Picture kijken
pi_3041779
quote:
Op zondag 03 februari 2002 22:29 schreef Quakemaster het volgende:

[..]

Fuck op man met zulke Topix!..
Dit vind ik nauw niet door de beugel kunnen..!!

Weet je wel wat die lui op hun geweten hebben??
Dat prijs jij nu een beetje de lucht in!


STFU
quote:
Maar als ik uit een film kies..
dan is Scarface mijn favoriet..
Om scarface nou een seriemoordenaar te noemen...
En als het in een film is keur je het wel goed om een favoriete bad guy te hebben
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 februari 2002 @ 08:48:27 #64
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_3042323
quote:
Op vrijdag 01 februari 2002 14:01 schreef BobRooney het volgende:

[..]

http://www.crimelibrary.com/jack/13.htm


als je dat stukje leest over dat "dagboek" van Jack the Ripper, lees je dus ook gelijk al dat dat ding nep was.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  † In Memoriam † maandag 4 februari 2002 @ 08:52:46 #65
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_3042336
quote:
Op maandag 04 februari 2002 08:48 schreef Tokus het volgende:

[..]

als je dat stukje leest over dat "dagboek" van Jack the Ripper, lees je dus ook gelijk al dat dat ding nep was.


Dagboek is idd niet echt.

Vanavond op Discovery een goede docu over wie Jack the Ripper nu echt was!

Jack is wel een van mijn favorieten trouwens

pi_3042461
Seriemoordenaars zijn stouterds!
Net als ik!
For being Rude is the only way
  dinsdag 5 februari 2002 @ 15:32:22 #67
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_3056748
Ik heb op school een keer een spreekbeurt gehouden over seriemoordenaars. De hoofdpersoon hierin was dhr. John Gacy.

Een van de mindere bekende maar daarom niet minder intrigerende seriemoordenaars, mijns inziens. Hij had patent aan moeten vragen op dat "begraven in de kelder" concept, dan had Dutroux zich nu scheel moeten betalen

In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  dinsdag 5 februari 2002 @ 16:52:57 #68
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_3057681
quote:
Op dinsdag 05 februari 2002 15:32 schreef k_i_m het volgende:
Ik heb op school een keer een spreekbeurt gehouden over seriemoordenaars. De hoofdpersoon hierin was dhr. John Gacy.

Een van de mindere bekende maar daarom niet minder intrigerende seriemoordenaars, mijns inziens. Hij had patent aan moeten vragen op dat "begraven in de kelder" concept, dan had Dutroux zich nu scheel moeten betalen


[wijsneus-modus aan]Correctie. De man heette John Wayne Gacy.
Ook wel bekend als Pogo the Clown...
[wijsneus-modus uit]
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
  dinsdag 5 februari 2002 @ 17:02:24 #69
22275 cockatrice
Small magical beast
pi_3057789
Jeffrey Dahmer is wel een van de ziekste die er heeft rondgelopen! Ik weet dat ze in America vroeger zo'n kaartverzameling hadden met al die zieke gasten erop. Je weet wel, net zoals baseball cards. Bestaat dat nog
The Cockatrice is an eerie, repulsive hybrid of lizard, cockrel and bat. It is infamous for its ability to turn flesh to stone
  dinsdag 5 februari 2002 @ 17:07:34 #70
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_3057862
quote:
Op dinsdag 05 februari 2002 16:52 schreef Smots het volgende:

[..]

[wijsneus-modus aan]Correctie. De man heette John Wayne Gacy.
Ook wel bekend als Pogo the Clown...
[wijsneus-modus uit]


John voor intimi
sucker!!!!
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_3058201
quote:
Op dinsdag 05 februari 2002 17:02 schreef cockatrice het volgende:
Jeffrey Dahmer is wel een van de ziekste die er heeft rondgelopen! Ik weet dat ze in America vroeger zo'n kaartverzameling hadden met al die zieke gasten erop. Je weet wel, net zoals baseball cards. Bestaat dat nog
Ik wil van jou Mike Mendez voor 2 Albert De Salvo's.
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  dinsdag 5 februari 2002 @ 17:35:11 #72
22275 cockatrice
Small magical beast
pi_3058230
quote:
Op dinsdag 05 februari 2002 17:32 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ik wil van jou Mike Mendez voor 2 Albert De Salvo's.


Kijkt verzameling door.

Ja die heb ik dubbel in mint condition!

The Cockatrice is an eerie, repulsive hybrid of lizard, cockrel and bat. It is infamous for its ability to turn flesh to stone
  dinsdag 5 februari 2002 @ 17:36:36 #73
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_3058249
quote:
Op dinsdag 05 februari 2002 17:07 schreef k_i_m het volgende:

[..]

John voor intimi
sucker!!!!


Ja, en 'Ome Pogo' voor hele speciale vriendjes
Licker!!!
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_3058326
quote:
Op dinsdag 05 februari 2002 17:35 schreef cockatrice het volgende:

[..]

Kijkt verzameling door.

Ja die heb ik dubbel in mint condition!


joepieee!!
holland komt er natuurlijk weer bekaaid af met alleen hans van z...
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  dinsdag 5 februari 2002 @ 17:53:14 #75
22275 cockatrice
Small magical beast
pi_3058407
quote:
Op dinsdag 05 februari 2002 17:43 schreef kamagurka het volgende:

[..]

joepieee!!
holland komt er natuurlijk weer bekaaid af met alleen hans van z...


Je weet het he! In America moet alles groter, sneller en meer zijn.
The Cockatrice is an eerie, repulsive hybrid of lizard, cockrel and bat. It is infamous for its ability to turn flesh to stone
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')