abonnement Unibet Coolblue
pi_47975562
Hallo wat is eigenlijk het verschil tussen een grote en kleine beurt? Ik heb het hier natuurlijk over auto-reparatie he. Iedereen noemt altijd van alles op: olie, ruitenwisservloeistof, luchtfilters - maar ik weet het verschil nog steeds niet. Wie kan mij dit vertellen ??!?
  dinsdag 3 april 2007 @ 19:35:21 #2
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_47975618
En ik dacht serieus dat je het over sex had......
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_47975950
Ik had alleszins met de TT niet door dat het over auto's ging

Heeft het niets te maken met aantal km's? Bij mij hebben ze bv gezegd dat ik om de 15k km's altijd een groot onderhoud moet hebben en (ik denk) rond de 7500km een klein onderhoud ofzo? (ik ga altijd voor een groot onderhoud)
pi_47976141
Bij een kleine beurt wordt de olie en de oliefilter verwisselt.Ook worden alle vloeistoffen gecontroleerd en aangevuld.Ook kijken ze naar de banden, remmen en ruitenwissers.Bij een grote beurt word volgens mij alles verwisselt wat niet meer goed is.
pi_47976492
grote beurt, distributieriem, v-snaar , interieurfilter blabla
pi_47976719
Kleine beurt; olie / oliefilter / luchtfilter / ruitensproeiervloeistof bijvullen. Banden+remmen controleren en dat soort kleine dingen

Bij een grote beurt worden ook bougies/v-snaar/interieurfilter vervangen. Distributiriem alleen als dit noodzakelijk is (hangt af van kmstand en soort auto) Zo nog een aantal dingen, maar die weet ik ff niet effe snel uit me hoofd.

Kosten bij een 'standaard 4-cilinder' zonder poespas (bij een reguliere garage);
kleine beurt; +- 100 a 150 euro
grote beurt; +- 300 a 350 euro

Kosten hangen er vanaf of je ook airco etc hebt, want dat vereist ook onderhoud
Hoop dat het zo iets duidelijker is, zo niet dan wil ik er wel eens een factuur bij zoeken van een grote beurt (ik heb voorbeelden liggen van een Ford Fiesta en van een Corsa B. Beide auto's zonder airco en andere technische snufjes)
  dinsdag 3 april 2007 @ 20:09:05 #7
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_47977006
Er zijn wel wat standaarden maar eigenlijk kun je alleen maar iets afleiden uit de service manual van de betreffende auto.
Service intervallen verschillen nl enorm per auto, er zijn autos die iedere 5000 een beurt nodig hebben en er zijn er die 15000 kunnen rijden tot een beurt.
En ook wat er bij een beurt gedaan moet worden verschilt nogal, bougies alleen al kunnen een vervangingsinterval hebben varierend tussen de 5.000 en 100.000 KM
Ook zijn er aanvullende zaken die in de service manual kunnen staan die bv specifiek bij een bepaalde stand moeten worden uitgevoerd, denk dan aan bv een brandstoffilter bij 40.000 of een distributieketting bij 125.000 km.
pi_47985168
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb een Nissan Primera 1.6, ik kocht hem 3 jaar geleden en heb sindsdien 60.000 km gereden. Volgens mij is de distributieriem nog nooit vervangen. Wat is het verschil tussen vsnaar en distributieriem, is toch hetzelfde? Heb ook airco, dat werkt toch met een speciaal gas ofzo? En wat is een interieur filter, is dat het luchtfilter?
Ik denk dat ik maar ga voor een grote beurt ... lijkt me verstandig!
pi_47985797
Als dat in die 60.000 km nog nooit is gedaan lijkt me dat zeker geen overbodige luxe, dat dat ding nog rijdt man...
Als je distributieriem breekt kan hij je hele motor slopen, dan word je niet blij iig.
Bij een grote beurt halen ze ook je wielen helemaal los om je remmen enzo te bekijken, voor een grote beurt zijn ze echt best wel lang met je auto bezig, vandaar ook de hoge prijs. De gegeven prijs hierboven is overigens nog zonder de materialen, moeten de remschijven of schokbrekers of zo worden vervangen dan komen er nog een heleboel kosten bij natuurlijk.
Maar zeker wel aan te bevelen zo af en toe...
  dinsdag 3 april 2007 @ 23:29:34 #10
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_47987312
---> PTA
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  woensdag 4 april 2007 @ 08:27:57 #11
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_47993247
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 22:51 schreef mcanic het volgende:
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb een Nissan Primera 1.6, ik kocht hem 3 jaar geleden en heb sindsdien 60.000 km gereden. Volgens mij is de distributieriem nog nooit vervangen. Wat is het verschil tussen vsnaar en distributieriem, is toch hetzelfde? Heb ook airco, dat werkt toch met een speciaal gas ofzo? En wat is een interieur filter, is dat het luchtfilter?
Ik denk dat ik maar ga voor een grote beurt ... lijkt me verstandig!
Vsnaar drijft je waterpomp en dynamo aan, ditributieriem gaan van de as van de motor naar je kleppen, vandaar dat als je distributieriem knapt je blok meestal in de soep loopt)

Distributieriem is normaal vervangen tussen de 90.000 en 120.000 km (bij vw)
Vsnaar moet je vervangen als ie slecht wordt (je wilt niet zonder koelwaterpomp rondrijden......)

Verder is kleine beurt idd vaak oliewissel, vloeistoffen controle en sjit (alhoewel de olie van tegenwoordig best wel 15.000 km meekan

* gateway doet niet aan kleine beurten
  woensdag 4 april 2007 @ 10:06:14 #12
172848 chrisr
nom nom nom
pi_47995336
Als je een onderhoudsboekje bij je auto hebt gekregen moet je even kijken wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Wat gateway zegt, tussen de 90K en 120K (lang leve Alfa's met 60K dacht ik) moet je hem vervangen OF na 5 jaar. Ga maar vast sparen
  woensdag 4 april 2007 @ 11:05:13 #13
134963 danny91184
Waaaaaaaaaah
pi_47997218
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 22:51 schreef mcanic het volgende:
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb een Nissan Primera 1.6, ik kocht hem 3 jaar geleden en heb sindsdien 60.000 km gereden. Volgens mij is de distributieriem nog nooit vervangen. Wat is het verschil tussen vsnaar en distributieriem, is toch hetzelfde? Heb ook airco, dat werkt toch met een speciaal gas ofzo? En wat is een interieur filter, is dat het luchtfilter?
Ik denk dat ik maar ga voor een grote beurt ... lijkt me verstandig!
Distributieriem hebben ze bij mij laatst vervangen (bij een km stand van 97.000 km) was iets van +- 100 euro, dus dat valt mee.. Maar toch alles bij elkaar een berg kosten.

Maar als je al 60.000 zonder enige onderhoud hebt gereden, zou ik toch maar is een grote beurt laten doen.

- Interieurfilter is voor de lucht die jou auto binnenkomt (die waaiers)
- Luchtfilter is voor de lucht die in je motor gaan van de auto

Zet jij je airco wel regelmatig aan? (zo +- 1 keer per 2 weken ofzo?) Anders drogen leidingen uit, en gaan ze lekken etc.. Wordt dan een duur geintje. De airco moet om de zoveel tijd ook is bijgevuld en gereinigd worden (+ een nieuwe pollenfilter) Overigens moet de airco worden door een gecertificeerd bedrijf (indien de garage het niet kan zorgen hun er meestal voor dat het toch ergens gebeurd)

Misschien slim voordat je auto naar de garage gaat om een motorreiniger bij je olie te gooien en dan nog +- 1000km te rijden. Want de olie wordt toch vervangen bij een kleine en grote beurt. Dan wordt de rotzooi ook meteen afgevoerd Zo'n flesje zal +- 10 euro kosten bij de automaterialenzaak (en hun weten wel wat je hiervoor nodig hebt)
pi_48002239
K dan jullie reacties komen goed van pas. Ik ga nu echt voor een grote beurt.

Motorreiniger? Ik zal het eens ff vragen, is dat echt wel goed voor de motor? Wat doet dat spul?
En airco zal ik eens even aanzetten. Ik heb hem de hele winter niet aangehad...! Maar volgens mij is ie nog wel in orde. Ik ga denk ik naar een gewone normale garage voor de grote beurt, en voor de airco ga ik ff langs de Nissan dealer. Trouwens ik heb geen onderhoudsboekie...
  woensdag 4 april 2007 @ 14:34:18 #15
134963 danny91184
Waaaaaaaaaah
pi_48004411
quote:
Op woensdag 4 april 2007 13:33 schreef mcanic het volgende:
K dan jullie reacties komen goed van pas. Ik ga nu echt voor een grote beurt.

Motorreiniger? Ik zal het eens ff vragen, is dat echt wel goed voor de motor? Wat doet dat spul?
En airco zal ik eens even aanzetten. Ik heb hem de hele winter niet aangehad...! Maar volgens mij is ie nog wel in orde. Ik ga denk ik naar een gewone normale garage voor de grote beurt, en voor de airco ga ik ff langs de Nissan dealer. Trouwens ik heb geen onderhoudsboekie...
Alle troep en rotzooi die nu aangekoekt zit in de motor en bij de zuigers etc (overal waar je olie langs gaat) komt hiermee los, en zakt dan naar beneden. Zodra je olie ververst gaat die rotzooi er ook uit En ja, het is goed voor je motor. Mij heeft het in ieder geval goed geholpen toen de motor niet helemaal goed meer liep.. Dit kun je beter voorkomen dan genezen, en zo'n bus kan nooit geen kwaad in ieder geval

Ik heb ook geen onderhoudsboekie van mijn auto, maar alles is nu gedaan en vanaf nu weet ik zelf wel wat er aan gedaan is, dat kun je dan zelf bijhouden

Advies is mij toen gegeven om 1 keer per 2 weken de airco even aan te zetten. Dit om uitdroging van leidingen te voorkomen, en zodoende ook dat het niet zou gaan stinken (heeft met bacterien enzo te maken).. Daardoor kun je ook ziek worden. Dus daarom ook op tijd laten reinigen/bijvullen.
  woensdag 4 april 2007 @ 14:59:11 #16
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_48005333
Bij een kleine beurt wordt je auto minder verneukt als bij "De Grote Beurt"


Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 4 april 2007 @ 15:27:11 #17
134963 danny91184
Waaaaaaaaaah
pi_48006346
quote:
Op woensdag 4 april 2007 14:59 schreef fathank het volgende:
Bij een kleine beurt wordt je auto minder verneukt als bij "De Grote Beurt"


Dan komt Jorinde er niet aan bedoel je?
  woensdag 4 april 2007 @ 16:23:28 #18
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_48008516
Er is 1 ding waar ze aan mag zitten...(mits een zak over dr hoofd..)
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 4 april 2007 @ 18:21:24 #19
167723 sanni
Acima de seu
pi_48013108
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 19:35 schreef Tinkepink het volgende:
En ik dacht serieus dat je het over sex had......
Oh ja.. in een AUTO topic.
  donderdag 5 april 2007 @ 17:58:46 #20
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_48050379
quote:
Op woensdag 4 april 2007 18:21 schreef sanni het volgende:

[..]

Oh ja..[afbeelding] in een AUTO topic.
Auto's en seks gaan goed samen
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_48059930
K dan. Over auto's en sex gesproken, misschien heb ik ook wel nieuwe schokbrekers nodig hahahaha.

Hey maar volgens mij heeft mij auto geen distributieriem maar een distributie KETTING. Nissan Primera 1.6. Kan dat en zo ja wat is dat en moet die ook worden vervangen?
  donderdag 5 april 2007 @ 22:23:30 #22
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_48060183
quote:
Op woensdag 4 april 2007 18:21 schreef sanni het volgende:

[..]

Oh ja..[afbeelding] in een AUTO topic.
Topic stond toen nog niet in dit forum maar in GC geloof ik.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_48062085
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 22:51 schreef mcanic het volgende:
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb een Nissan Primera 1.6, ik kocht hem 3 jaar geleden en heb sindsdien 60.000 km gereden. Volgens mij is de distributieriem nog nooit vervangen. Wat is het verschil tussen vsnaar en distributieriem, is toch hetzelfde? Heb ook airco, dat werkt toch met een speciaal gas ofzo? En wat is een interieur filter, is dat het luchtfilter?
Ik denk dat ik maar ga voor een grote beurt ... lijkt me verstandig!
jij hebt geen distributieriem maar een ketting,deze hoeft in princiepe nooit vervangen te worden,alleen als hij lawaai gaat maken of iets dergelijks...ik geloof dat al die nissans een ketting hebben?
verder elk jaar de airco laten reinigen tegen schimmel en lijkengeur en kijken of er nog genoeg koudemiddel inzit
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')