abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47691088
Schepen en de elementen

14 april 1912

ten tijde van haar eerste reis, was de RMS Titanic, het grootste passagiersschip ter wereld. Er was geen orkaan of storm voor nodig om het schip te doen zinken



In de nacht van 14 april 1912 voer de Titanic langs de zandbanken van Newfoundland en namen de twee matrozen in het kraaiennest 30 seconden voor de ramp een grote ijsberg waar, die zich recht voor de boeg bevond. Eerste stuurman William Murdoch beval het schip een scherpe bocht naar links te maken, en liet de stoommachines stoppen en vervolgens in de tegengestelde richting werken. De ijsberg schraapte langs de rechterzijde (stuurboord), hierbij werd niet zoals aanvankelijk werd gedacht en wat veel filmmakers suggereren de romp opengereten, - iets wat zelfs het hardste ijs niet zou kunnen aanrichten met deze snelheid - maar werd wel de romp over een lengte van ca. 75 meter beschadigd in de vorm van een serie kleine scheurtjes waardoor vijf van de waterdichte compartimenten langzaam vol begonnen te lopen. Het gewicht van het water in die vijf compartimenten zorgde ervoor dat de Titanic begon te hellen, waardoor het water over de waterdichte schotten in de andere compartimenten kon stromen. Kapitein Smith beval het schip te stoppen. Na een inspectie van de schade was het duidelijk dat het schip zou zinken, en kort na middernacht werden de eerste reddingsboten gereed gemaakt.

De Titanic raakte de ijsberg op 14 april 1912 om 23.40. De volgende dag om 02.20 uur zonk het naar de bodem van de zee.

In totaal overleefden 706 van de 2223 opvarenden de ramp. De meeste slachtoffers stierven aan onderkoeling. Twee van de te water gelaten reddingsboten (4 en 14) gingen terug om overlevenden te zoeken en redden zes mensen. In de andere boten besloot men niet terug te keren, bang om alsnog te zinken door het enorme aantal mensen dat zou proberen aan te klampen of door de zuiging van de zinkende Titanic naar beneden gezogen te worden (proefondervindelijk onderzoek heeft echter recent aangetoond dat er helemaal geen zuiging was).

bronnen en meer info:

wikipedia
De ramp met de Titanic

In 1997 kwam er een film over de Titanic uit



De film kreeg veertien Academy Awardnominaties en won er elf van:



28 september 1994, Oostzee

De M/S Estonia vertrok op 27 september 1994 met vertraging rond 19.15 uur vanuit de haven van Tallinn en zette koers naar Stockholm. De aankomst in Stockholm was voor de volgende ochtend rond 9.30 uur gepland. Wat er die nacht gebeurde kan door verklaringen van overlevenden enigszins gereconstrueerd worden.

De veerboot Estonia aan de kade in Stockholm, Zweden. Twee jaar na de aankoop door Estline verging de veerboot in de Oostzee waarbij ten minste 850 mensen om het leven kwamen.



Bij zware zeegang drong ergens na middernacht water binnen op het autodek van de Estonia. Hoe dit precies kwam is tot op heden niet met 100% zekerheid te zeggen, maar zeer waarschijnlijk is de boegklep afgebroken, door de enorme krachten die er op kwamen te staan door de metershoge golven. Het schip maakte hierdoor slagzij en zonk aansluitend binnen een half uur. Korte tijd na de eerste noodoproep om 1.22 uur, die door enkele in de buurt varende Finse veerboten werd opgevangen en beantwoord, werd het radiocontact verbroken en om 1.55 uur verdween de Estonia van de radarschermen op de andere schepen.

Omdat de ramp gebeurde in een relatief druk bevaren stuk van de Oostzee, was al na ongeveer een uur de Mariella, een veerboot van Viking Line, ter plekke. Ook werden (relatief laat) helikopters ingezet bij de reddingswerkzaamheden. Hoge golven en sterke wind maakten deze reddingswerkzaamheden extra moeilijk waardoor in totaal slechts 137 mensen het ongeluk overleefden. De meeste slachtoffers vielen door onderkoeling op open zee of in de reddingsvlotten of door verdrinking in het schip; omdat het schip zo snel ten onder ging hadden zij geen tijd uit het schip te vluchten.


bronnen en meer info:

Wikipedia
De ramp met de 'Estonia'

Lijst van de grootste scheepsrampen



Bermuda Driehoek



De Bermuda Driehoek, ook wel 'Duivelsdriehoek' genoemd, is een denkbeeldig gebied aan de zuidoost kust van de Verenigde Staten. De Bermuda Driehoek staat bekend om het feit dat in dit gebied vele kleine boten, vliegtuigen en schepen op een onverklaarbare manier zijn vergaan. De punten van de Bermuda Driehoek liggen tussen de Bermuda Eilanden, Miami (VS) en San Juan (Puerto Rico).

Als oorzaak voor de verdwijningen werden opgevoerd grote zeemonsters zoals reuzeninktvissen (kraken), een geheimzinnige dimensie waardoor schepen en vliegtuigen in een andere wereld of tijd terecht kwamen, ontvoeringen door buitenaardse wezens en UFO's maar ook een wetenschappelijk aanvaard natuurverschijnsel als methaangasexplosies op de zeebodem.
In de afgelopen 100 jaar zijn in de Bermudadriehoek zo'n 1000 mensen om het leven gekomen. Dat zijn maar 10 slachtoffers per jaar voor dit zeegebied. Eerlijk gezegd niet erg veel in vergelijking met onze eigen Noordzee. Het gaat ook niet om het aantal maar om de manier waarop deze mensen aan hun einde zijn gekomen.

De Bermuda Driehoek is een van de twee plaatsen op aarde waar het magnetische kompas wijst naar het echte noorden. Normaal gesproken wijst de naald van een kompas naar het magnetische noorden. Het verschil tussen deze twee verschijnselen wordt ook wel kompasvariatie genoemd en kan oplopen tot een afwijking van 20 graden. Als deze kompasafwijking niet gecompenseerd wordt, kan een voertuig ver uit koers raken.

Bermuda driehoek



Hier nog enkele plaatjes

MSC Napoli maakt Slagzij na een zware Januari storm



Tricolor: aanvaring in dichte mist



De bedoeling van dit topic is, om het zo compleet mogelijk te maken. Dus alle (wat betreft schepen en elementen) info is welkom.
pi_47691353
Hip
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_47691775
quote:
Op maandag 26 maart 2007 22:20 schreef Paaskonijn het volgende:
Hip
Keihip man
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_47692510
Een bijdehand paaskonijn
pi_47723382
De Flying Enterprise



Kerstmis 1951. In een zware storm, volgens het Polygoonjournaal de hevigste in 25 jaar, raakt een Amerikaans vrachtschip op de Atlantische Oceaan in grote problemen. De 'Flying Enterprise' is vanuit Hamburg op weg naar New York, als er op Tweede Kerstdag een harde knal aan dek klinkt. Er blijkt een enorme scheur in de romp van het schip te zijn geslagen. De Deense kapitein Kurt Carlsen probeert het gat te dichten, maar zonder succes. Door het aanhoudende geweld van de golven wordt de scheur steeds groter en het duurt niet lang voor de Flying Enterprise water begint te maken. Het schip helt over naar een kant, waardoor de lading gevaarlijk begint te schuiven. Op 28 december kan Carlsen niet anders dan een SOS uitzenden.
  woensdag 28 maart 2007 @ 17:02:04 #6
167723 sanni
Acima de seu
pi_47755497
keigaaf dit
pi_54834087
Op ongeveer 880 kilometer ten zuiden van Vuurland is het cruiseschip Explorer afgelopen vrijdag waarschijnlijk op een ijsberg gelopen en inmiddels gezonken. Deze foto is gepubliceerd in de NRC van zaterdag en is afkomstig van het persbureau AP. Saillant detail: met een oppervlakte van 16,7 miljoen km2 bereikte de ijsbedekking van het Antarctische zee-ijs in september de grootste omvang sedert het begin van de satellietwaarnemingen in 1979.



Jan Visser

Alle opvarenden cruiseschip in Chili


SANTIAGO - Twee dagen na de ondergang van het cruiseschip MS Explorer bij Antarctica zijn zondag alle 154 opvarenden, onder wie zeventien Nederlanders, overgevlogen naar het Chileense vasteland. Ze zaten na de ramp met het schip vast op de Chileense basis Eduardo Frei op Antarctica.

Harde wind en slecht zicht verhinderde eerder de evacuatie.

Een Hercules-transportvliegtuig van de Chileense luchtmacht heeft de opvarenden in twee vluchten naar Punta Arenas in het uiterste zuiden van Chili gevlogen. De eerste 77 evacués, onder wie de Nederlanders, kwamen daar zaterdagavond al aan.

De tweede groep arriveerde in de loop van zondagochtend.

Ijsschotsen

De 38-jaar oude Explorer, eigendom van de Canadese reisorganisatie G.A.P. Adventures, zonk vrijdag nadat het schip een dag eerder ijsschotsen had geraakt en water maakte. Het schip was toen een week onderweg op een 19-daagse reis, waarin de route werd gevolgd die ontdekkingsreiziger Ernest Henry Shackleton van 1914 tot 1916 aflegde.

Ook Shackleton kwam destijds vast te zitten in het ijs, waarop zijn schip zonk. De ontdekkingsreiziger en zijn 28-koppige bemanning kwamen ook veilig thuis.

NU.nl

[ Bericht 52% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2007 20:56:10 ]
pi_54916389
quote:
Op zondag 25 november 2007 20:51 schreef aloa het volgende:
Het schip was toen een week onderweg op een 19-daagse reis, waarin de route werd gevolgd die ontdekkingsreiziger Ernest Henry Shackleton van 1914 tot 1916 aflegde.

Ook Shackleton kwam destijds vast te zitten in het ijs, waarop zijn schip zonk. De ontdekkingsreiziger en zijn 28-koppige bemanning kwamen ook veilig thuis.
Hm, je kunt zeggen wat je wilt, maar zo'n reconstructie van Shackleton's reis is misschien net iets te authentiek.
pi_56474920
Schepen in de problemen voor Britse kust

(Novum/Ap) - Helikopters van de Britse luchtmacht en kustwacht hebben 37 opvarenden gered van twee schepen die in stormachtig weer waren vastgelopen voor de noordwestkust van Groot-Brittannië. Een derde schip raakte vrijdagavond in moeilijkheden bij de Scilly-eilanden, voor de zuidwestkust van Engeland. Het vrachtschip verloor een deel van zijn lading en de Royal Air Force werd gevraagd een gewond bemanningslid van boord te halen.


Eerder vrijdag haalden helikopters veertien Spaanse opvarenden van een trawler die bij St. Kilda op de rotsen was gelopen. Twee bemanningsleden moesten met onderkoelingsverschijnselen worden opgenomen in een ziekenhuis. Donderdagavond en vrijdagochtend waren al vier passagiers en negentien bemanningsleden van een veerboot gehaald die in de Ierse Zee aan de grond was gelopen. Het schip raakte in moeilijkheden toen auto's op het dek door de hoge golfslag begonnen te schuiven.

bron: DAG
pi_56494650
Kolossaal schip gestrand bij Maasvlakte

(Novum) - Een schip van bijna 250 meter lang is zaterdagochtend gestrand bij de Maasvlakte in Rotterdam. Kort na middernacht raakte het op drift om ruim twee uur later te stranden. Door nog onbekende oorzaak waren de ankers losgeraakt. De gezagvoerder heeft laten weten dat de situatie stabiel is en dat de bemanning aan boord blijft, meldt de kustwacht.

Reddingsboten uit Hoek van Holland en Stellendam rukten uit na de melding van het losgeslagen schip, dat onder de vlag van Saint Vincent en de Grenadines vaart. Ook het Kustwachtvaartuig 'Waker' en een helikopter van de marine werden ingezet, maar volgens de kustwacht konden zij niets uitrichten. Wel is een berginspecteur aan boord afgezet.

'Zhen Hua 10' is geladen met containerkranen. Bij daglicht -het is inmiddels laag water- zal worden onderzocht hoe het zogenoemde zwareladingschip geborgen kan worden.

Dag



Gestrand megaschip wordt zondag geborgen

(Novum) - Het kolossale schip dat is vastgelopen voor de Maasvlakte bij Rotterdam, wordt zondag geborgen. Door de stand van het water kunnen sleepboten niet dicht genoeg in de buurt komen, zegt een woordvoerder van Kustwachtcentrum Den Helder.

De woordvoerder vermoedt dat het 244 meter lange schip vrijdagnacht door de sterke wind is losgeslagen. "Het schip is een enorme windvanger en waarschijnlijk zijn de ankers losgeraakt. De bemanning is het daarna niet gelukt de motoren te starten." Het schip heeft twee uur rondgedobberd en is toen vastgelopen in het zand voor de Maasvlakte.

De 'Zhen Hua 10' vervoert containerkranen. De bevelvoerder van het schip, dat onder de vlag van de Caribische eilandengroep Saint Vincent en de Grenadines vaart, houdt de bemanning aan boord. Ook is een bergingsdeskundige afgezet door een helikopter. Deze denkt dat de boot zondag in veilige haven gebracht kan worden. Ander scheepsverkeer ondervindt geen hinder van het schip; het ligt buiten vaste vaarroutes.

Dag
pi_56496547
Een enorme windvanger, dat ken je wel zeggen ja!
Life is Music
pi_56502506
quote:
Op zondag 3 februari 2008 07:33 schreef aloa het volgende:
Kolossaal schip gestrand bij Maasvlakte
Nog een foto (Alleen de kranen hebben hier een andere kleur...):


Fotograaf: B. van der Velden
pi_56504532
1e poging vlottrekken is mislukt, vannacht word er een nieuwe poging gedaan als het vloed is.
Het schip zit met zijn schroef vast in het zand, kabel van een van de sleepboten is gebroken.
Op het strand bij de slufter was het zaterdag en zondagmiddag erg druk. Honderden belangstellenden trotseerden de koude wind om de Zhen Hua 10 te zien.
Life is Music
pi_56527187
Vanncht is het wederom mislukt, opnieuw schoten de kettingen los.
Rijnmond:
quote:
Bergingsbedrijf Smit krijgt maandagmiddag bij het vlottrekken van het gestrande vrachtschip Zhen Hua 10 op de Maasvlakte hulp van een Duitse zeesleper.
quote:
Eerste file dit jaar naar het strand
ROTTERDAM - Gezien de vele dagjes mensen die kwamen kijken hoe het schip bij de Maasvlakte zou worden vlotgetrokken, was het voor het eerst dit jaar file rijden naar het strand.
Life is Music
pi_56532788
Gestrand schip komt voorzichtig in beweging

(Novum) - De sleepboten die het voor Rotterdam vastgelopen vrachtschip proberen vlot te trekken, boeken vooruitgang. Het kolossale schip bij de Maasvlakte is veertig graden gedraaid, meldt Kustwachtcentrum Den Helder.

Drie havensleepboten hebben zondag geprobeerd het 244 meter lange vrachtschip los te krijgen. Dat lukte niet doordat de sleepkabels het begaven. Maandag bood een Duitse zeesleper met tweehonderd ton trekkracht extra hulp, maar ook met die extra trekkracht raakte het schip niet los. Maandagavond 22.00 uur gaan de sleepboten opnieuw op volle kracht proberen het schip los te trekken. Dan is de stand van het water gunstig, zegt de woordvoerder van bergingsbedrijf Smit-Tak.

Het mega-schip is vrijdagnacht vermoedelijk door zware storm losgeslagen. De ankers raakten los en de Chinese bemanning kreeg de motoren niet aan de praat. Nadat het twee uur heeft rondgedobberd raakte het vast in het zand voor de Maasvlakte. De 'Zhen Sua 10' is geladen met containerkranen

Bron: Dag
pi_57291954
Storm zorgt voor overlast in Frankrijk en Engeland

Storm heeft in Groot-Brittannië en in het westen van Frankrijk voor overlast gezorgd. Vliegverkeer, maar ook trein- en wegverkeer kampten met flinke vertragingen.

Op zee zijn schepen in de problemen geraakt. Een Zweedse schip raakte stuurloos bij het eiland Wight. Een Nederlands vrachtschip liep vast bij Sables-d'Olonne, voor de Franse kust. De haven van Dover werd kort afgesloten.



De storm die het Verenigd Koninkrijk teistert, is de zwaarste van deze winter. De regering hield met het oog op de storm zondagavond al crisisberaad.

Ook in België is het vliegverkeer maandag flink verstoord. Enkele vluchten werden geannuleerd of omgeleid. Zelfs de website van de luchthaven is uitgevallen wegens overbelasting.

pi_57292153
Nederlands schip strandt op Franse kust (DAG)



foto telegraaf
Een Nederlands vrachtschip is maandagochtend in een zware storm aan de grond gelopen bij de Franse badplaats Sables-d'Olonne, bij La Rochelle. De 88 meter lange Artemis vervoerde geen lading en werd bij het naderen van de haven uit koers geblazen. De zeskoppige bemanning is ongedeerd en blijft aan boord tot er maandagavond bij hoog water een poging kan worden ondernomen om het schip los te trekken.

De Franse brandweer moest maandag honderden keren uitrukken om ondergelopen huizen leeg te pompen en afgerukte takken op te ruimen. De meteorologische dienst bestempelde de storm, die het gehele noordwesten van het land teistert, als een van het op één na hoogste niveau.

De storm zorgde ook in Engeland en Wales voor grote overlast. Bomen en elektriciteitspalen waaiden er om als gevolg van windstoten met snelheden tot 130 kilometer per uur. Ruim elfduizend mensen kwamen zonder stroom te zitten. De bevolking werd geadviseerd om zich niet te dicht bij de kust te begeven. Een vloedniveau dat anderhalve meter hoger ligt dan gemiddeld zorgt in combinatie met hoge golven die tegen de kust beuken voor een zeer gevaarlijke situatie, waarschuwde de Environment Agency. Deze omstandigheden houden volgens het overheidsorgaan nog tot woensdag aan.

Een Zweedse tanker met een lading olie en gas raakte in het Kanaal voor de kust van het eiland Wight door zwaar weer in problemen. Sleepboten zijn naar de plek gestuurd om het schip naar zijn bestemming aan de Engelse zuidkust te slepen.
pi_57334492
Nu of nooit voor vastgelopen schip

Het Nederlandse schip dat maandag in stormweer vastgelopen is voor de kust van Frankrijk wordt, als alles goedloopt, vanavond bevrijd uit haar benarde positie. Mocht dit niet lukken dan ziet de toekomst er treurig uit voor het schip.

Het lege schip, Artemis, probeerde maandag de haven van Les Sable d'Olonne in Bretagne binnen te varen, maar raakte door een zware storm uit koers en liep vast op het strand.

Vanavond
Het vlottrekken is nog niet gelukt, maar er is vooruitgang te melden, aldus rederij Amasus Shipping uit Delfzijl, de beheerder van de 90 meter lange kustvaarder.

De vooruitgang is te vinden in het feit dat er inmiddels een sterke kabelverbinding van de Artemis naar een sleepboot tot stand gekomen is. Vanochtend heeft de sleepboot met behulp van deze verbinding tijdens de vloed het vastgelopen schip 40 graden weten te draaien, waardoor het achtersteven nu richting zee wijst.

Het is nu wachten op de vloed. Vanavond tussen 18.00 en 19.00 uur wordt de hoogste waterstand bereikt en wordt het schip hopelijk vlot weer het water in getrokken.

Burgemeester
Mocht het vlottrekken onverhoopt niet lukken, dan ziet de toekomst van de Artemis er somber uit. De volgende poging om het schip te bevrijden zou pas over een maand, tijdens de eerstevolgende springvloed, plaats kunnen gaan vinden. De burgemeester van Les Sable d'Olonne heeft echter geen trek in een schip dat langdurig op zijn strand bivakkeert. Hij zit midden in een campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Eén van de speerpunten uit zijn campagne is een schoon strand. Om geloofwaardig te blijven richting zijn potentiële kiezers heeft hij beloofd het schip in stukken te snijden en in delen af te voeren, mocht de actie van vandaag mislukken.

Bron:Nu.nl/WeerOnline
  Moderator woensdag 12 maart 2008 @ 20:31:57 #19
8781 crew  Frutsel
pi_57334806
Andrea Doria dat deze er nog nie bij stond



Italiaans cruiseschip dat door de mist vlak voor de amerikaanse kust in botsing komt met de 'stockholm'

http://home.scarlet.be/jo(...)amp_andrea_doria.htm



Officiële website http://portal.pomorska-so(...)drea%20doria%203.jpg
pi_57335872
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 20:31 schreef Frutsel het volgende:
Andrea Doria dat deze er nog nie bij stond

[ afbeelding ]

Italiaans cruiseschip dat door de mist vlak voor de amerikaanse kust in botsing komt met de 'stockholm'

http://home.scarlet.be/jo(...)amp_andrea_doria.htm

[ afbeelding ]

Officiële website http://portal.pomorska-so(...)drea%20doria%203.jpg
Nu staat ie er tussen.
quote:
Vlottrekken Nederlands schip mislukt


LES SABLE D'OLONNE - De derde poging om het Nederlandse schip Artemis dat in Frankrijk op het strand ligt vlot te trekken, is mislukt. Dat zeiwoensdag rederij Amasus Shipping, beheerder van het schip.

Het lege schip probeerde maandagochtend de haven van Les Sables-d'Olonne in Bretagne binnen te varen, maar raakte uit koers en liep vast op het strand.

Eerdere pogingen

Twee eerdere pogingen om de kustvaarder vlot te trekken mislukten ook. Woensdagavond ondernam een sleepboot een derde poging, maar de sleepkabel tussen het schip en de sleepboot knapte. De Artemis kwam dan ook geen centimeter van haar plaats. Mede ook omdat de vloed veel minder hoog kwam dan maandag, toen het schip vast kwam te zitten.

Beraden

Hoe het nu verder gaat, is nog niet bekend. Een nieuwe sleepactie is in ieder geval nog niet gepland. "We gaan ons eerst beraden", aldus een zegsman van de rederij.
nu.nl
Het lijkt me een sterk verhaal dat die burgemeester het schip laat slopen. Dat is ook niet zo snel gebeurd. Mooie toeristische attractie.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2008 21:20:15 ]
  woensdag 12 maart 2008 @ 21:25:21 #21
3185 Adelante
To let it go now
pi_57336125
momenteel wel, maar denk dattie van de zomer er liever betalende badgasten kwijt wil
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_57507636
Het is toch nog gelukt
quote:
Nederlands schip op Franse kust vlotgetrokken


LES SABLE D'OLONNE - Het Nederlandse schip Artemis dat op de Franse kust bij de Bretonse plaats Les Sables d'Olonne was vastgelopen, is donderdag vlotgetrokken. Dat heeft een woordvoerder van rederij Amasus Shipping, beheerder van het schip, gezegd.

Drie keer eerder werd geprobeerd het lege schip vlot te trekken, maar dat mislukte steeds. Het schip liep op 10 maart vast op het strand toen het de haven van Les Sables d'Olonne probeerde binnen te varen, maar uit koers raakte.

Volgens de zegsman hebben twee sleepboten rond 16.00 uur het schip losgetrokken. Artemis is nu onderweg naar de haven van La Palice, ruim 90 kilometer verderop.

Slopen

Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat liet weten dat plannen om het schip te slopen nu van de baan zijn. De burgemeester van Les Sables d'Olonne had eerder aangegeven dit te overwegen, als het niet snel vlot zou komen.

nu.nl


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2008 20:30:35 ]
pi_58961498
quote:
The irony leaves us cold
LEE TRELOAR

Special to The Globe and Mail

May 24, 2008

Iam on the bridge of the massive Russian icebreaker Kapitan Khlebnikov, and the tension is palpable. We have hit ice - thick ice.

We are travelling from the northeastern corner of Russia, across the Bering Sea and the top of Canada to Resolute Bay in Nunavut. At least that's the plan. We haven't even reached Canadian waters and we are already in trouble.

The ice master studies the mountains of white packed around the ship while the 24,000-horsepower diesel engines work at full throttle to open a path. The ship rises slowly onto the barrier of ice, crushes it and tosses aside blocks the size of small cars as if they were ice cubes in a glass. It creeps ahead a few metres, then comes to a halt, its bow firmly wedged in the ice. After doing this for two days, the ship can go no farther.

The ice master confers with the captain, who makes a call to the engine room. The engines are shut down. He turns to those of us watching the drama unfold, and we are shocked by his words: "Now, only nature can help this ship." We are doomed to drift.

What irony. I am a passenger on one of the most powerful icebreakers in the world, travelling through the Northwest Passage - which is supposed to become almost ice-free in a time of global warming, the next shipping route across the top of the world - and here we are, stuck in the ice, engines shut down, bridge deserted. Only time and tide can free us.

The first day or two are a novelty. We take photos and enjoy the adventure. After all, isn't this what many polar explorers went through?

In the distance, a polar bear, puzzled by this huge intruder in its territory, provides a welcome diversion for an hour.

By the third day, the novelty wears off and conversation at the dinner table is strained. On the fourth day, when the crew tells us we may not be able to complete the entire Northwest Passage journey to Resolute in time, most passengers are deeply disappointed. The Khlebnikov sails to both polar regions but not necessarily via the same routes each season.

By days five and six, the tension is rising. The situation is getting serious. Many of us have deadlines and other commitments. The ship's bar does a brisk business.

Then, on the seventh day, just as quickly as the ice had come in at 3 a.m. a week earlier, our captor sets us free. The engines are turned on and soon we are racing to make up time.

The ice master was right: This waterway may look like an easily navigable shortcut across the top of the globe, but we are not in charge of the itinerary. This is still an unpredictable passage.
bron
pi_59653050
38 mensen overleven bootramp
Een onbekend aantal lichamen is aangespoeld.





Door: DAG


Slechts 38 van de ruim achthonderd opvarenden van een veerboot die zaterdag tijdens een tyfoon voor de kust van de Filipijnen kapseisde zijn tot nu toe gered. Een onbekend aantal lichamen is aangespoeld. Achtentwintig overlevenden hadden langer dan een etmaal op zee gedreven voor ze werden gevonden. Reddingswerkers overwogen maandag een gat in het schip te maken, in de hoop overlevenden te vinden. Het dodental van de tyfoon, die aan land tot overstromingen leidde, stond maandag op 163.



Princess of the Stars
De vrijdagavond uitgevaren veerboot, de Princess of the Stars, liep zaterdag aan het eind van de morgen voor de kust van het eiland Sibuyan aan de grond en sloeg niet veel later om. Het duurde ruim een dag voor een reddingsboot erin slaagde de hoge golven te trotseren en bij het schip aankwam. Reddingswerkers zoeken de zee af naar overlevenden, maar zijn nog niet in de veerboot geweest.

Familieleden van passagiers zijn kwaad omdat het schip uit mocht varen terwijl er een tyfoon in aantocht was. De Princess of Stars zou van de hoofdstad Manilla naar Cebu varen, een reis van twintig uur. Hoeveel mensen er precies aan boord waren is niet duidelijk. Aanvankelijk werd melding gemaakt van 747 passagiers en bemanningsleden, maar later werd gezegd dat er ongeveer honderd mensen meer aan boord waren.

pi_68737714
Oh, dit moet toch het meest ironische bericht van het jaar zijn... Met een zeilboot een CO2-neutrale reis naar Groenland maken, om bewustwording over het klimaat bij o.a. scholen te promoten, en dan gered moeten worden door een olietanker
quote:
Eco-sailors rescued by oil tanker
An expedition team which set sail from Plymouth on a 5,000-mile carbon emission-free trip to Greenland have been rescued by an oil tanker.

Raoul Surcouf, Richard Spink and skipper Ben Stoddart sent a mayday because they feared for their safety amid winds of 68mph (109km/h).
...
The team, which left Mount Batten Marina in Plymouth on 19 April in a boat named the Fleur, aimed to rely on sail, solar and man power on a 580-mile (933km/h) journey to and from the highest point of the Greenland ice cap.

The expedition was followed by up to 40 schools across the UK to promote climate change awareness.

But atrocious weather dogged their journey after 27 April, culminating with the rescue on 1 May after the boat was temporarily capsized three times by the wind.
bron: BBC
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')