abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_47684009
Na 20 jaar stotteren heb ik bijna besloten er echt wat aan te gaan doen, ik ben er allang achter dat alle logopedisten maar wat doen en dat het niet helpt, dus ga ik me inschrijven voor de Del Ferro methode....
Maar ik ken eigenlijk niemand die dat heeft gedaan en hoe het precies in zijn werk gaat, natuurlijk staat er genoeg op de site maar ik ben wel benieuwd of iemand hier het ook al eens heeft gedaan en natuurlijk wat het resultaat is
pi_47742851
Mijn broertje heeft de del Ferro methode gevolgd.
Ik kan me er niet zoveel van herinneren, lang geleden.
Ik weet wel dat het allemaal draaide om ademhaling en concentratie.

Hij stotterde echt heel erg, na een jaar therapie en thuis oefenen was het helemaal weg en nu een jaar of 8 later hoor ik hem ook nooit meer stotteren.
We waren allemaal heel tevreden erover, een persoon kan gewoon echt veranderen door stotteren, dus ik zou het zeker proberen!
  woensdag 28 maart 2007 @ 13:13:36 #3
53167 Ri-Klain
klein zwart schaapje
pi_47746178
Vorig jaar was hier ook een topic over geloof ik.

ah hier

Misschien staat er wat handige info voor je in. Het blijkt wel heftig te zijn.
Ik stotter zelf ook, maar gelukkig niet zo erg, met een beetje op mn ademhaling letten kom ik al een heel eind. Al is t sommige periodes wel erger dan andere, geen idee hoe dat komt.
Of niet soms?
pi_49609158
Was het topic een beetje uit het oog verloren , bedankt voor de antwoorden . Ik stotter dus ook echt in periodes(soms heel veel soms echt bijna niets) en ben afgelopen zaterdag naar z'n informatie bijeenkomst geweest van Del Ferro ook daar bleek dat ik lang niet zo zwaar stotter als anderen.

Toch heb ik me ingeschreven voor de 10 daagse cursus, en wat ze idd zeggen disipline is alles als je dat niet hebt kom je er ook niet van af. Ze garanderen dat je vanaf dag 1 zonder stotteren kan praten en je je dat in de rest van de dagen 'eigen' moet maken.

Ik heb me opgegeven voor augustus ben erg benieuwd
pi_52281264
Ben weer terug...
En ja.... Het is idd erg zwaar en vergt een enorme motivatie. De afgelopen 10 dagen in Amsterdam heb ik me compleet aan de Del Ferro methode gehouden en gepraat op die (zeer omslachtige) manier. En nu wist ik dat er nog een afbouwfase bij zat. Maar ik wist niet (en dat is me ook niet bij de informatiebijeenkomst vertelt) dat die inhoud dat je nog 2 maand op die manier moet spreken... Het is een manier van spreken waarbij je minimaal 15 seconden over elke zin doet.... En in mijn geval(ondermeer werk bij MacDonalds) is dat gewoon onmogelijk. Bovendien weet ik nu al dat ik het niet vol houd.

Zoals hierboven al vermeld heb ik het niet zo erg, ik kan zo een dag helemaal niet stotteren, dus mijn motivatie is ook niet 100%. Als die wel 100% was, had ik het waarschijnlijk wel 2 maanden thuis doorgezet want eerlijk is eerlijk je kunt niet stotteren als je volgens de Del Ferro methode spreekt.

Uiteindelijk heb ik een best leerzame leuke 10 dagen gehad, maar achteraf was het gewoon niets voor mij omdat ik niet 'erg genoeg' stotter en daardoor de motivatie niet kan opbrengen hier nog 2 maand meer door te gaan
pi_52405815
Del Fello, ze zeggen dat als het niet lukt om zonder de haperingen en stotters te praten, het je eigen schuld is en je het niet goed genoeg wilt. Dit is dus totale bullshit. Ze fixeren zich puur op de ademhaling, want dat is volgens hen het ei van columbus.

Daarnaast is het effectief binnen de cursus vaak goed, omdat je zo enorm intensief bezig bent met de "nieuwe" manier van ademen. Je concentreert je niet alleen op de ademhaling maar onbewust op zoveel meer aspecten, waardoor je in de meeste gevallen ook meer ontspannen bent en je de spraak de tijd geeft om te komen. Eenmaal buiten de cursus valt het resultaat vaak vies tegen, omdat je met meer factoren te maken hebt en je niet meer dagenlang gefixeerd bent op je ademing.

Dat is wat ik weet van Del Ferro. Er zijn mensen die er baat bij hebben gehad, maar er zijn ook mensen die er zwaar door onderuit zijn gegaan omdat het zo enorm zwaar is en de schuld legt bij de cursisten zelf als het niet lukt. Maar ik heb geen persoonlijke ervaring en ik heb zelf ook geen stotters. Dus ik vraag me af in hoeverre het klopt wat ik hier boven geschreven heb. Zetten ze inderdaad zo veel druk op de cursisten, zoals jij ?

[ Bericht 15% gewijzigd door caradoc op 15-08-2007 22:31:16 ]
En hij zei: "Ik ben de trotse bezitter van een lege ondertitel."
pi_52409588
Dat ze zich compleet op de ademhaling richten is niet helemaal waar, dat doen de logopedisten. Ze richten zich compleet op de middenrif. En ik heb idd mensen die totaal niet uit hun woorden kwamen, vloeiend horen spreken. Maar dat ging op zo'n langzaam spreektempo dat het naar mijn idee misschien ook niet door de methode kon komen.

Wat wel zo is, is dat ik me de hele 10 dagen heb afgevraagd of mijn vloeiend spreken niet door de 'veilige' omgeving kwam(je zit toch met 12 andere stotteraars), of door de methode. Ik heb namelijk ook dagen in het normale leven dat ik totaal niet stotter(zonder duidelijke reden). Dus dat is ook een beetje mijn kritiek geweest.

En ja je word wel hard aangepakt, maar je moet er ook wel een beetje door heen prikken de docent voert gewoon een toneelstukje op en als het niet lukt legt hij idd wel compleet de schuld bij jou neer(maar is volgensmij hun logisch omdat je dan niet met 'de techniek' spreekt). Ook behandeld hij 13 jarigen hetzelfde als 20 jarigen. Dat is misschien wel nodig maar ik vond het niet helemaal gepast.

Wat mij het meest tegenviel is het feit dat er eigenlijk werd gezegd dat met stotteren niet te leven valt. Terwijl ik dat toch heel anders ervaar. Ik ben me na die 10 dagen veel meer gaan realiseren dat ik echt een 'handicap' heb, terwijl ik dat hiervoor helemaal niet had ik had en heb gewoon een leuk leven
pi_52410721
Logopedisten richten zich niet alleen maar op de ademhaling er zijn verschillende oorzaken voor stotteren, dat weet een logopedist ook wel.
pi_52411639
Aah ja, middenrif dat was hem, sorry remzz. Het is alweer een tijdje geleden voor me .
Ik vind het persoonlijk maar niks dat Del Fello. Stotteren lijkt wel een doodszonde zoals ik het hoor en zoals het omschreven wordt. Wat DanseMacabre zegt klopt trouwens, er zijn verschillende soorten stotters en ook verschillende manier en behandelmethoden.

Wat vrij nieuw is trouwens is een klein appraatje (zoals een hoorapparaat) die vertraagt opneemt wat je zegt en dit op een andere toonhoogte weer laat terughoren in je oor. Het is een andere toonhoogte zodat je jezelf eerder concentreert op je spraak als je een "appart" geluidje hoort. Het was ook wel eerder in het andere topic genoemt, maar dit is een nieuwere en kleinere versie. Dus geen hoofdtelefoon meer op je hoofd.

Maar goed, het schijnt heel goed te werken en ik heb er demonstraties van gezien. Ik heb het zelf ook uitgeprobeerd en zodra het aanstaat ga je inderdaad anders praten, of tenminste je merkt een verschil. Je bent meer gefixeerd op je spraak eigenlijk, zonder er moeite voor te hoeven doen. Bij mij had het in het begin juist een tegenovergesteld effect, want als vloeiend spreker ging Ik juist ineens praten met stotters. Dit kwam omdat ik als snelle prater, een te langzame snelheid had ingesteld. Na wat meer instellen ging dat ook weer weg, dus wees niet bang haha. Wel kan het zijn dat het na een tijd gaat "wennen" en het effect wat minder wordt. Je kan het dus ook gewoon selectief gebruiken om dit te voorkomen.
Op http://www.medsy.nl/ is meer info te vinden hierover
En hij zei: "Ik ben de trotse bezitter van een lege ondertitel."
pi_52414349
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 00:35 schreef DanseMacabre het volgende:
Logopedisten richten zich niet alleen maar op de ademhaling er zijn verschillende oorzaken voor stotteren, dat weet een logopedist ook wel.
Die waar ik ben geweest lag de nadruk toch vooral op praten op de uitademing(praten op de inademing is trouwens sowiezo onmogelijk), en het accepteren van het stotteren.

Een andere stelde zich meer op als psycholoog en vroeg zich af wat er in mijn leven beter kon zodat ik tot rust kon komen om zo van het stotteren af te komen. Iets wat ook totaal niet heeft geholpen.


Dat apparaat heb ik idd ook een keer op televisie gezien, lijkt me erg bijzonder werken. Ben wel erg benieuwd en het lijkt me wel wat het eens te proberen of het echt werkt.... Maar ik denk niet dat ik hem de hele dag in zou hebben, op school en op het werk heb ik nauwelijks last van stotteren. Hij zou voor mij echt handig zijn voor presentaties enzo
pi_56179713
Lang geleden dat ik hier wat heb gepost maar toch wil ik er nog even op terug komen. Dit vooral doordat ik weer wat interviews las met Ingrid Del Ferro(vrouw van en docent van Del Ferro). In elk interview over Del Ferro word alleen haar verhaal gehoord en opgeschreven er word niets aan wederhoor gedaan. Mede daardoor word de methode als fantastisch en wereldvernieuwend beschreven.

Ze zegtze dat het slagingspercentage per groep 80/90 procent is. Nu weet ik niet alle cijfers maar dat ligt wel zo veel lager, als ik wat zou gokken zou ik 10/20 procent zeggen.

Nu vind ik dat niet het ergste maar ik heb na de 10 daagse cursus nog minimaal 3 maanden met allemaal dingen uit de cursus in mijn hoofd gelopen. En dat was dan vooral dingen die werden gezegd zoals "Als stotteraar word je minderwaardig behandeld" "Je hebt minder kans op een baan" "Als je de methode niet volgt word het stotteren alleen maar erger"(dit vond ik de ergste van allemaal) en veel meer van dit soort zinnetjes.

Nu was het bij mij al niet zo erg dat ik er niet normaal door kon leven/functioneren maar ik werd natuurlijk wel bang dat het erger werd(wat overigens niet is gebeurt).

Ik schrijf dit nu meer om anderen die toevallig langs dit topic komen te waarschuwen niet alles te geloven wat in de media staat over de Del Ferro methode.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')