abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16029836
Now Availeble in Full Color.....
Part 2 of the [CENTRAAL} MARS - de missies [DEEL 3]

MARS - de missies DEEL 1
[CENTRAAL} MARS - de missies DEEL 2

GEEN gelul over Marspiramides enzo...
Daarvoor ga je maar naar [The Truth is in Here...]

[HIER] vind je een Perskit in PDF
[HIER] vind je een handige Marstijd Aplicatie
[HIER] voor Info over de Spirit
[HIER] voor Foto's
[HIER] voor Live Stream..... en klik dan op NASA TV.
[HIER] voor de die hards onder ons een fijn proggie....(thnx arnout109 voor de link)
[HIER] nog een site (met dank aan MrLunk]

In Memoriam
To the crew of the Space Shuttle Columbia

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 07-01-2004 20:48]

<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_16030332
FP bericht: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=36827

Het gaat om dit plaatje:

Misschien en domme vraag, maar hebben ze het nou over die grote zwarte "steen" (of wat er op lijkt) in het midden, of die bruine vlek rechts op de foto?

woensdag 7 januari 2004 @ 09:49:31 #3
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_16030366
Vanmiddag is het do or die voor beagle 2...

*duimen draait

Misschien iets té grote openingspost? Links naar de plaatjes hadden ook goed geweest. Ik heb niet zoveel bandbreedte hier op m'n werk.

"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_16030437
handig zo'n plaatje van 4 mb bovenin de topic
Not that we needed all that for the trip, but once you get into a serious drug collection, the tendency is to push it as far as you can.
pi_16030450
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 09:49 schreef star_gazer het volgende:
Misschien iets té grote openingspost? Links naar de plaatjes hadden ook goed geweest. Ik heb niet zoveel bandbreedte hier op m'n werk.
Ja, of thumbnails? Is misschien iets vriendelijker voor de bandbreedte-technisch wat minder bedeelden onder ons.
pi_16030580
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 09:53 schreef Mighty_Mike het volgende:
Ah, zo een mooie plaatr moet je toch gewoon in je cache hebben?
en zullen we een pooltje starten over de Beagle vanmiddag? ik denk dat het lukt
pi_16030710
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:02 schreef BazP het volgende:
Ah, zo een mooie plaatr moet je toch gewoon in je cache hebben?
en zullen we een pooltje starten over de Beagle vanmiddag? ik denk dat het lukt
Ik zet er sixpack Grolsch op dat het niet lukt (helaas...).

Dat ding is óf ongelukkig terechtgekomen (in een gat of zo) en werkt verder perfect maar kan gewoon niet zenden en ontvangen, óf de landing is grandioos mislukt (parachute ontwoude zich niet, airbags werkte niet, retroraketten werkten niet, etc.) en de Beagle-2 ligt als een bouwdoos op het oppervlak van Mars.

[Dit bericht is gewijzigd door JeroenH op 07-01-2004 10:14]

pi_16030864
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:09 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Ik zet er sixpack Grolsch op dat het niet lukt (helaas...).

Dat ding is óf ongelukkig terechtgekomen (in een gat of zo) en werkt verder perfect maar kan gewoon niet zenden en ontvangen, óf de landing is grandioos mislukt (parachute ontwoude zich niet, airbags werkte niet, retroraketten werkten niet, etc.) en de Beagle-2 ligt als een bouwdoos op het oppervlak van Mars.

Hoe gedetaileerd kunnen ze eigenlijk foto's nemen van het oppervlakte ??
pi_16031327
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 09:49 schreef star_gazer het volgende:
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 09:53 schreef Mighty_Mike het volgende:
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 09:54 schreef JeroenH het volgende:
Ja, of thumbnails? Is misschien iets vriendelijker voor de bandbreedte-technisch wat minder bedeelden onder ons.
Heb er wat aan gedaan....

En over de Beagle2 zie ik
zwart.....
Denk dat we die kunnen
afschrijven...... helaas.

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 07-01-2004 10:48]

<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_16031445
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:16 schreef BazP het volgende:
Hoe definieer jij 'gedetailleerd'? De Amerikaanse rovers hebben een microscoop aan boord, endie kan zeer kleine details onderscheiden. Met de 'gewone' camera's kun je waarschijnlijk objecten tot een paar millimeter onderscheiden.
  woensdag 7 januari 2004 @ 10:49:11 #11
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_16031535
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:16 schreef BazP het volgende:
Men hoopt dat de camera's van Mars Express de Beagle kunnen zien 'liggen', als dat het geval mocht zijn. De ME is er speciaal voor in een nieuwe baan voor gebracht.
'Nuff said
pi_16031655
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:49 schreef Doffy het volgende:

[..]

Men hoopt dat de camera's van Mars Express de Beagle kunnen zien 'liggen', als dat het geval mocht zijn. De ME is er speciaal voor in een nieuwe baan voor gebracht.

De ME zou objecten kunnen zien tot op 2 meter.
pi_16031752
Ik hoop dat ze contact kunnen maken met de Beagle2.

Maar moet je voorstellen als er over een x aantal jaren bemande vluchten naar Mars gaan. Dan vinden ze (hopelijk) de Beagle2 terug. Weten ze eindelijk wat er is misgegaan.

pi_16032259
Nog maar eens proberen dan
quote:
FP bericht: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=36827

Het gaat om dit plaatje:

Misschien en domme vraag, maar hebben ze het nou over die grote zwarte "steen" (of wat er op lijkt) in het midden, of die bruine vlek rechts op de foto?

pi_16032333
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 11:19 schreef MaxMark het volgende:
Nog maar eens proberen dan
[..]
Over het zand rechts onder
  woensdag 7 januari 2004 @ 11:33:42 #16
8372 Bastard
Persona non grata
pi_16032656
En wat nou als ze water vinden.. of wat er van over is? Wat is dan de bedoeling.. dat we Mars colloniseren?
The truth was in here.
pi_16032866
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 11:33 schreef Bastard het volgende:
En wat nou als ze water vinden.. of wat er van over is? Wat is dan de bedoeling.. dat we Mars colloniseren?
Het is sowieso de bedoeling dat er ooit mensen naar Mars gaan ja. De aanwezigheid van water zou dat een stuk makkelijker maken. Water kun je uiteraard drinken, en met behulp van electriciteit omzetten in raketbrandstof (waterstof+zuurstof).

En ten tweede is volgens de NASA de aanwezigheid van water een teken dat er zich leven op Mars zou kunnen hebben ontwikkeld.

pi_16033064
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 11:33 schreef Bastard het volgende:
Dan moeten de (wetenschaps)boeken worden herschreven.

En ze zullen dan wel plannen gaan maken om ooit eens
een bemande missie naar Mars te sturen.....

pi_16033568
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 11:46 schreef -CRASH- het volgende:
Dan moeten de (wetenschaps)boeken worden herschreven.
Hoezo? Het wordt nu langzaam steeds aannemelijker dat er water op Mars is. Men wist al dit dit in vaste vorm aanwezig was in de poolkappen, maar als het goed is moet vooral de Mars Express met zijn deep-penetrating radar wat meer licht gaan schijnen op de aanwezigheid van ondergronds water op de rest van Mars.
quote:
En ze zullen dan wel plannen gaan maken om ooit eens
een bemande missie naar Mars te sturen.....
Dat doen ze nu al, de aanwezigheid van water zou het alleen makkelijker minder moeilijk maken.
  woensdag 7 januari 2004 @ 12:22:14 #20
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_16033911
ik vind nu pas uit dat de russen gewoon op Venus (!) zijn geland..dat vind ik dus nog veel stoerder dan Mars eigenlijk

The lander survived for
127 minutes (the planned design life was 32 minutes) in an environment with a temperature of 457 degrees C and a pressure of 84 Earth atmospheres.

waarom gaan de yanks daar niet heen?

[Dit bericht is gewijzigd door err op 07-01-2004 12:29]

woensdag 7 januari 2004 @ 12:27:53 #21
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16034015
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 12:22 schreef err het volgende:

Omdat daar niets ander te beleven is dan een extreme hitte en een giftige dampkring. Erg interessant, maar minder interessant dan water
pi_16034515
Wat zal de volgende planeet zijn na Mars?

Venus niet want dat is te warm en Jupiter niet want dat is te koud en landen zal erg moeilijk zijn vanwege de zwaartekracht.

woensdag 7 januari 2004 @ 12:49:31 #23
44699 err
pi_16034546
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 12:48 schreef _Flea_ het volgende:
Wat zal de volgende planeet zijn na Mars?

Venus niet want dat is te warm en Jupiter niet want dat is te koud en landen zal erg moeilijk zijn vanwege de zwaartekracht.

jupiter is een gasbal...daar kun je niet eens landen...toch?

Zal eerder op 1 van die manen van Jupiter zijn..daar wordt leven zelfs heel goed mogelijk geacht

pi_16034833
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 12:49 schreef err het volgende:

[..]

jupiter is een gasbal...daar kun je niet eens landen...toch?

Zal eerder op 1 van die manen van Jupiter zijn..daar wordt leven zelfs heel goed mogelijk geacht

Ik meen dat dat die ijs-maan is waarvan ze denken dat er onder het ijs een oceaan van lauwwater bestaat
  FOK!fotograaf woensdag 7 januari 2004 @ 12:59:03 #25
18921 freud
Who's John Galt?
pi_16034853
Ik wil jullie deze toch niet onthouden:

Jammer van de Beagle, maar ik ben blij verrast dat er een 12MP camera in dat ding van de VS zit! Mooie pics!

Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_16035271
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 12:27 schreef pfaf het volgende:
Omdat daar niets ander te beleven is dan een extreme hitte en een giftige dampkring. Erg interessant, maar minder interessant dan water
Dat is een veel voorkomende misvatting. De omstandigheden op Venus zijn misschien niet goed voor aards leven, maar waarom zou buitenaards leven op aards leven moeten lijken? Op aarde alleen al zijn extreme levensvormen die zich onder grote hitte en druk staande weten te houden.

Ik kan me best voorstellen dat zich op Venus een op zwavel gebaseerde levensvorm heeft ontwikkeld.

Ook het feit dat NASA het zoeken naar water en het zoeken naar leven zo koppelt is behoorlijk kortzichtig. Aards leven heeft water nodig, dus als je daarnaar opz oek zou zijn dan is zoekennaar water een goede strategie. Maar, wederom, waarom zou buitenaards leven aardse patronen volgen? Eventueel leven op Mars zou zich best op basis van ijzeroxide o.i.d hebben kunnen ontwikkelen, en misschien helemaal geen water nodig hebben. We zouden dergelijk leven misschien niet eens herkennen als we het zagen.

[Dit bericht is gewijzigd door JeroenH op 07-01-2004 13:16]

pi_16035451
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 12:48 schreef _Flea_ het volgende:
Venus niet want dat is te warmen Jupiter niet want dat is te koud
Te warm/koud voor wat? Jupiter is trouwens niet koud, door zijn immense zwaartekracht wordt het materiaal in het centrum zo sterk samengeperst dat daar warmte door onstaat.
quote:
en landen zal erg moeilijk zijn vanwege de zwaartekracht.
Landen op Jupiter is niet zozeer een probleem door de zwaartekracht, er is geen vaste kern waar je op kunt landen. Je zou natuurlijk een ballon of een vliegtuig kunnen loslaten in de atmosfeer van Jupiter, waarom niet. Een ander probleem is echter het ontzettend hoge stralingsniveau waarmee je te maken hebt.
pi_16036197
Ah zo leer je nog eens wat. Vind het een erg intressant onderwerp.

Sorry als m'n uitspraken nergens op slaan.

pi_16036892
Die Mars Express is toch op dit moment over de landingsplaats van de beagle aant vliegen,....waneer zouden we wat horen
Not that we needed all that for the trip, but once you get into a serious drug collection, the tendency is to push it as far as you can.
  woensdag 7 januari 2004 @ 13:56:18 #30
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16036945
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 13:11 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat landen op mars interessanter is, omdat het bewezen is dat leven mogelijk is in de buurt van water. Ik betwijfel ten zeerste dat dit ook mogelijk is op venus ( waar het weer naast de zwavel en hitte ook al niet meehelpt )
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 12:49 schreef err het volgende:
Europa waarschijnlijk zit onder het ijs water en misschien zit daarin wel leven
pi_16036958
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 13:37 schreef _Flea_ het volgende:
Ah zo leer je nog eens wat. Vind het een erg intressant onderwerp.

Sorry als m'n uitspraken nergens op slaan.

Geeft toch niks, ik weet er ook niet overdreven veel van hoor. Alles wat ik weet komt van een jaartje of 15 boeken en internetpagina's lezen En ik vind het ook altijd erg interessant.
pi_16037156
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 13:54 schreef Mighty_Mike het volgende:
Die Mars Express is toch op dit moment over de landingsplaats van de beagle aant vliegen,....waneer zouden we wat horen
gevonden

06 Jan 2004

ESA PR 01-2004

As of Wednesday 7 January 2004, and for the following three days, ESA's Mars Express orbiter will be as little as 315 kilometres above the landing area of the still-silent Beagle 2.

Since Christmas attempts to communicate with the tiny lander through NASA's Mars Odyssey orbiter and radio telescopes on Earth have been unsuccessful. However, Mars Express and Beagle 2 are the only systems tested end-to-end, giving ESA more confidence of establishing contact with the lander in the coming days.

The Ultra High Frequency (UHF) receivers on Mars Express are ready to communicate with Beagle 2. On 7 January, at precisely 13:15 CET, ESA's Mars Express orbiter will be in both an ideal flight path and an ideal communication configuration, right over the Beagle 2 landing area, at about 86 degrees, allowing ground controllers at ESA's European Space Operations Centre (ESOC) in Darmstadt, Germany, to catch the slightest beep from the Martian surface.

The results of this first search attempt will be announced at a press briefing at ESA/ESOC by David Southwood, Director of Science, Rudolf Schmidt, Mars Express Project Manager, and Michael McKay, Deputy Flight Director, starting at 16:00 CET.

[Dit bericht is gewijzigd door Mighty_Mike op 07-01-2004 14:12]

pi_16037159
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 13:56 schreef pfaf het volgende:
Neemt niet weg dat landen op mars interessanter is, omdat het bewezen is dat leven mogelijk is in de buurt van water. Ik betwijfel ten zeerste dat dit ook mogelijk is op venus ( waar het weer naast de zwavel en hitte ook al niet meehelpt )
Dit bedoelde ik dus.... Voor buitenaards leven wat op zwavel is gebaseerd is Venus ongetwijfeld een paradijs. Wie zegt dat buitenaards leven dezelfde omstandigeheden nodig heeft als aards leven?
quote:
Europa waarschijnlijk zit onder het ijs water en misschien zit daarin wel leven
Idem. Voor buitenaards leven wat niet is gebouwd zoals wij is water ongetwijfeld een zwaar vergif.
  woensdag 7 januari 2004 @ 14:23:15 #34
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16037696
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:04 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Dit bedoelde ik dus.... Voor buitenaards leven wat op zwavel is gebaseerd is Venus ongetwijfeld een paradijs. Wie zegt dat buitenaards leven dezelfde omstandigeheden nodig heeft als aards leven?

Dat beweer ik ook niet Ik antwoordde op vraag waarom de NASA naar mars ging en niet naar venus. En het is al beezen dat leven met water mogelijk is, wat een reis naar mars interessanter maakt.
  woensdag 7 januari 2004 @ 14:23:37 #35
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16037709
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:04 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Idem. Voor buitenaards leven wat niet is gebouwd zoals wij is water ongetwijfeld een zwaar vergif.

Water niet zozeer...maar zuurstof is een van de meest chemische simpele bouwstoffen die er zijn in 't universum - en toch zijn wij volledig afhankelijk van dit goedje. Een beetje zinnige alien zou allang zijn spectrumanalyse van de aarde in de prullenbak hebben gegooid met de woorden "zucht weer zo'n gifbol vol zuurstof...daar kunnen we niet eens landen zo chemisch is de atmosfeer, laat staan dat er leven is" .

Het kijken naar levensvormen gelijkende op die op aarde is dan inderdaad een tikkeltje naief of kortzichtig.

Aan de andere kant moeten we ook wel weer realistisch blijven - en dat houd in dat we moeten vergelijken met "known goods" - we *weten* dat het op Aarde mogelijk is, dus dan weten we dat het ergens anders OOK mogelijk is, give or take een paar miljard jaar met vergelijkbare omstandigheden.

Op de aarde zelf zie je dat "evolutie" vaak vergelijkbare resultaten creert ongeacht het type dier. Ik denk bijv. aan de Dodo - een afstammeling van notabene de duif - en een bep. type andere vogel op een ander eiland wat daar zeer veel op leek en ook wel de "witte dodo" wordt genoemd werd - echter met compleet andere voorouders (Geen duiven, weet helaas echter zo 123 niet meer wat wel) . De omgeving creert de "looks" van dieren, is hieruit de moraal....zo zijn er nog tienduizenden voorbeelden van dieren die compleet niet uit dezelfde richting afstammen maar wel erg op elkaar zijn gaan lijken door de omgevingsfactoren omdat dat nou eenmaal de meest efficiente vorm is om te overleven.

Nog een simpel voorbeeld : Dolfijn --- Echte vissen ....een zoogdier en een vis die toch behoorlijk op elkaar lijken, zoveel dat men tot een paar honderd jaar terug het verschil niet wist.

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  woensdag 7 januari 2004 @ 14:28:22 #36
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16037849
Over de Beagle 2 :

" Full story

In view of this, the press briefing in London and corresponding webcast will start at 14.30 (not at 11.30 as previously advertised). "

Nog een uurtje dus (is nu 13:30 in de UK)

spannend:)

[Dit bericht is gewijzigd door majic op 07-01-2004 14:37]

pi_16038613
Ik kan er hopeloos naast zitten, maar het lijkt wel alsof ze contact hebben met iets op Mars.

Ik heb even 30 beelden van de webcam achter elkaar gezet, en daar een filmpje van gemaakt en let dan goed op het scherm met dat groene signaal. Aan het begin hebben ze ruis en daarna lijkt het signaal stabiel te worden. Op het linkerscherm, met daarop Mars, zie je volgens mij ook de Mars Express bewegen.

Filmpje.

edit:

Oh, jammer. Ik zie nu net dat mijn webspace teveel is gebruikt. Nouja, kijk hier voor de webcam en zie het grote scherm. Ze hebben nu een duidelijk stabiel signaal, terwijl dat een tijdje terug heel anders was. Je zag toen allemaal ruis op het scherm. Zelf weet ik natuurlijk niet of dat scherm enige relatie heeft met de Beagle 2, maar het zou kunnen.

[Dit bericht is gewijzigd door Qi op 07-01-2004 14:59]

woensdag 7 januari 2004 @ 14:52:16 #38
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16038623
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:51 schreef Qi het volgende:
Ik kan er hopeloos naast zitten, maar het lijkt wel alsof ze contact hebben met iets op Mars.

Ik heb even 30 beelden van de webcam achter elkaar gezet, en daar een filmpje van gemaakt en let dan goed op het scherm met dat groene signaal. Aan het begin hebben ze ruis en daarna lijkt het signaal stabiel te worden. Op het linkerscherm, met daarop Mars, zie je volgens mij ook de Mars Express bewegen.

Filmpje.

acces denied
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  woensdag 7 januari 2004 @ 14:53:51 #39
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16038660
Overigens, in geloof ik april, zal de sonde huygens afdalen op de maan titan van saturnus. Dat wordt pas interresant .
Deze maan heeft een atmosfeer die veel doet denken aan die van de oeraarde, wat wil je nog meer. Bovendien is de sonde voor een groot deel nederlands als ik het goed heb.
  woensdag 7 januari 2004 @ 14:54:27 #40
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16038676
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:52 schreef kingmob het volgende:

[..]

acces denied

idem
pi_16038692
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:51 schreef Qi het volgende:

Filmpje.

Helaas,
This homepage has exceeded the maximum amount of traffic for one day.

zet hem ff ergens anders op

[Dit bericht is gewijzigd door BazP op 07-01-2004 15:00]

woensdag 7 januari 2004 @ 14:55:30 #42
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16038700
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:53 schreef kingmob het volgende:
Overigens, in geloof ik april, zal de sonde huygens afdalen op de maan titan van saturnus. Dat wordt pas interresant .
Deze maan heeft een atmosfeer die veel doet denken aan die van de oeraarde, wat wil je nog meer. Bovendien is de sonde voor een groot deel nederlands als ik het goed heb.
Met zo'n naam kan hetniet misgaan Gaat deze sonde ook weer met het airbagsysteem "landen" ?
pi_16038718
Ja, mijn webspace is teveel gebruikt en ik vergat de webcam te geven. Zie hier.
  woensdag 7 januari 2004 @ 14:57:14 #44
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16038749
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:55 schreef pfaf het volgende:

[..]

Met zo'n naam kan hetniet misgaan Gaat deze sonde ook weer met het airbagsysteem "landen" ?

Ik praat hier volledig uit geheugen (en dat ding is al lang onderweg ), maar ik geloof dat deze op de ouderwetse manier zal landen. Titan is daarnaast wel groot, maar ik denk niet zo groot dat met stuurraketten landen een probleem zal opleveren. Bovendien zou zo'n bal flink opstuiteren dan .
pi_16038757
Het zou toch echt super zijn als de Beagle 2 alsnog signaal geeft allemaal duimen jongens, en hopen dat het eerder genoemde signaal op de webcam inderdaad van de Beagle is!
pi_16038807
Het signaal op het scherm zou natuurlijk ook van iets anders kunnen zijn, misschien wel van de Mars Express zelf of van een of ander instrument bij de ESA, maar het zou ook van de Beagle 2 kunnen zijn. Ik hoop dat laatste, zou mooi zijn als ze na al die tijd toch nog contact kunnen maken.
pi_16038816
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:56 schreef Qi het volgende:
Ja, mijn webspace is teveel gebruikt en ik vergat de webcam te geven. Zie hier.
Hebben de mensen die je ziet staan al bewogen? het lijkt me als ze iets vinden dat ze wel gaan juigen/springen
  woensdag 7 januari 2004 @ 14:59:31 #48
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16038817
Ik heb weer hoop! .
pi_16038867
Hier het plaatje van de website:

Trouwens, ik ga zo logeren bij mensen tot vrijdag, hopen dat ik daar ook afentoe een kijkje hier kan nemen

pi_16038870
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:59 schreef BazP het volgende:

[..]

Hebben de mensen die je ziet staan al bewogen? het lijkt me als ze iets vinden dat ze wel gaan juigen/springen

Ja, de webcam wordt iedere minuut ververst. En dat signaal wat je ziet zag er 14:02 heel anders uit. Je zag toen allemaal ruis, en ineens zag je langzaam een stabiel signaal tevoorschijn komen. Het signaal wat je nu op het scherm ziet hebben ze al zeker 50 a 55 minuten.
  woensdag 7 januari 2004 @ 15:01:44 #51
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16038874
Zouden die gasten bij dat ESA webcam station niet IETS enthousiaster zijn als er daadwerkelijk een contact was gemaakt? Ze staan er nogal bedropen bij...
  woensdag 7 januari 2004 @ 15:02:20 #52
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16038887
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:59 schreef BazP het volgende:

[..]

die ene beweging die ze per minuut maken, lijkt niet echt op juichen. Ik vrees dat hier op Fok sprake is van een gevalletje "valse hoop"
pi_16039040
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 15:01 schreef majic het volgende:
Zouden die gasten bij dat ESA webcam station niet IETS enthousiaster zijn als er daadwerkelijk een contact was gemaakt? Ze staan er nogal bedropen bij...
Wat wij zien is natuurlijk maar heel beperkt, 1 beeld per minuut is erg weinig. Maar je hebt gelijk, in alle beelden die tot mij zijn gekomen heb ik ze niet zien juichen of iets dergelijks. Maargoed, dat wil natuurlijk niet per se zeggen dat ze geen succes hebben geboekt.
pi_16039075
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 15:02 schreef pfaf het volgende:

[..]

Hebben de mensen die je ziet staan al bewogen? het lijkt me als ze iets vinden dat ze wel gaan juigen/springen die ene beweging die ze per minuut maken, lijkt niet echt op juichen. Ik vrees dat hier op Fok sprake is van een gevalletje "valse hoop"

quote:
Op woensdag 7 januari 2004 15:01 schreef majic het volgende:
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 15:01 schreef Qi het volgende:

[..]

Hebben de mensen die je ziet staan al bewogen? het lijkt me als ze iets vinden dat ze wel gaan juigen/springen Ja, de webcam wordt iedere minuut ververst. En dat signaal wat je ziet zag er 14:02 heel anders uit. Je zag toen allemaal ruis, en ineens zag je langzaam een stabiel signaal tevoorschijn komen. Het signaal wat je nu op het scherm ziet hebben ze al zeker 50 a 55 minuten.

Mischien dat ze dus eerder hebben [zie usericon]
  woensdag 7 januari 2004 @ 15:09:14 #55
27698 Doffy
pi_16039087
Zelfs al zou men een signaal van de Beagle ontvangen, dan zou men hooguit kortstondig juichen; aangezien het window dat Mars Express heeft nog geen 90 minuten is, zou men die tijd hard nodig hebben om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Niettemin vermoed ik dat dat signaal een zend-signaal is van Mars Express naar Beagle, en niet andersom. Maar wie weet.... maar ik denk het niet

'Nuff said
pi_16039171
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 15:09 schreef Doffy het volgende:
Zelfs al zou men een signaal van de Beagle ontvangen, dan zou men hooguit kortstondig juichen; aangezien het window dat Mars Express heeft nog geen 90 minuten is, zou men die tijd hard nodig hebben om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Niettemin vermoed ik dat dat signaal een zend-signaal is van Mars Express naar Beagle, en niet andersom. Maar wie weet.... maar ik denk het niet

Zoiets lijkt mij ook waarschijnlijker, maargoed, je kunt altijd hopen. De Mars Express is immers speciaal ontworpen om contact te maken met de Beagle 2 en de Mars Odyssey en de telescopen hier op aarde niet. Dat zou dus een goede verklaring zijn waarom er nog niet eerder contact is geweest.
pi_16039220
Ik hoop toch zo dat ze contact krijgen en dat ie het alsnog gaat doen. Duimen duimen duimen.
  woensdag 7 januari 2004 @ 15:15:22 #58
27698 Doffy
pi_16039279
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 15:13 schreef _Flea_ het volgende:
Ik hoop toch zo dat ze contact krijgen en dat ie het alsnog gaat doen. Duimen duimen duimen.
*meeduim*
'Nuff said
  woensdag 7 januari 2004 @ 15:26:22 #59
77130 star_gazer
pi_16039565
*nagelbijt*
*duimdraai*
-
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_16039794
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:28 schreef majic het volgende:
Over de Beagle 2 :

" Full story

In view of this, the press briefing in London and corresponding webcast will start at 14.30 (not at 11.30 as previously advertised). "

Nog een uurtje dus (is nu 13:30 in de UK)

spannend:)

Dit is dus nu aan de gang, is hier iets over te volgen??
pi_16039882
quote:
Robert-Bosch-Str. 5 - Darmstadt (D)
Wednesday 7 January 2004 15:30-17:30 CET

15:30 Opening of doors
16:00 Press briefing with David Southwood, Rudolf Schmidt, Michael McKay

17:00 Questions and answers

17:30 End of event

Possibility for individual interviews as of 17:30 CET at ESOC. Opening times at other establishments are indicated below. Please specify the establishment of your choice on the form below.

pi_16039916
klein dinggetje trouwens!
  woensdag 7 januari 2004 @ 15:53:54 #63
46511 Linz
held der helden
pi_16040265
kom op, beagle 2!
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_16040465
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 15:41 schreef BazP het volgende:
klein dinggetje trouwens!
[afbeelding]
NU de Beagel 2 met gratis alien !
pi_16040528
Geen contact met Beagle 2, jammer.

Ik beschouw het nu wel als mislukt...

woensdag 7 januari 2004 @ 16:06:23 #66
77130 star_gazer
pi_16040529
*duimt* *bijt nagels*

Die persconferentie is nu aan de gang... Iemand een live webcast???

-
pi_16040540
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 16:06 schreef star_gazer het volgende:
*duimt* *bijt nagels*

Die persconferentie is nu aan de gang... Iemand een live webcast???

Ergens op www.beagle2.com kun je die vinden. Geen contact gehad vandaag wordt er net verteld.
  woensdag 7 januari 2004 @ 16:11:00 #68
77130 star_gazer
pi_16040581
-
pi_16040703
Heel erg jammer dit.

Zijn er ook geen foto's van de landingsplaats waarop de Beagle zichtbaar is?

woensdag 7 januari 2004 @ 16:23:44 #70
77130 star_gazer
pi_16040823
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 16:18 schreef _Flea_ het volgende:
Heel erg jammer dit.

Zijn er ook geen foto's van de landingsplaats waarop de Beagle zichtbaar is?

De resolutie van Mars Express is 2 meter... Dus als hij een flink gat heeft geslagen of helemaal uitgevouwen is, moet beagle wel te zien zijn....
-
pi_16040977
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 16:23 schreef star_gazer het volgende:

[..]

De resolutie van Mars Express is 2 meter... Dus als hij een flink gat heeft geslagen of helemaal uitgevouwen is, moet beagle wel te zien zijn....

Een resolutie van 2 meter houdt in 2 meter per pixel, ik denk dus niet dat Beagle zomaar te zien is. Ze hadden het er in de persconferentie wel over dat de parachute misschien te detecteren is, omdat die aardig groot is.
pi_16041057
---

[Dit bericht is gewijzigd door Me_Wesley op 07-01-2004 16:39]

'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  woensdag 7 januari 2004 @ 16:37:52 #73
27698 Doffy
pi_16041202
'Nuff said
  Donald Duck held woensdag 7 januari 2004 @ 16:39:42 #74
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_16041274
Zeer jammer van de Beagle 2.
Maar ja, 't is pas Europa's eerste poging. Er zullen er ongetwijfeld nog meer volgen lijkt me.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 7 januari 2004 @ 16:43:15 #75
46511 Linz
held der helden
pi_16041400

erg jammer, het zal zeker nog lang duren voordat ESA een nieuwe poging gaat wagen?

"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_16044692
En ze blijven komen.....
Haal je 3D bril er maar bij.

en kleuren foto's

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 07-01-2004 19:40]

woensdag 7 januari 2004 @ 19:14:15 #77
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16045794
Zeg collega mars enthousiastelingen - waar vind ik een 3d brilletje om van deze platen te mogen genieten ? Dan ga ik er morgen nl meteen 1 halen
  † In Memoriam † woensdag 7 januari 2004 @ 19:21:48 #78
21290 NorthernStar
Insurgent
  woensdag 7 januari 2004 @ 19:37:51 #79
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16046513
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 19:14 schreef majic het volgende:
Zeg collega mars enthousiastelingen - waar vind ik een 3d brilletje om van deze platen te mogen genieten ? Dan ga ik er morgen nl meteen 1 halen
een jaar of 10 terug zat er één bij de Donald Duck
  woensdag 7 januari 2004 @ 19:52:37 #80
46511 Linz
held der helden
pi_16046970
Zwijgende Beagle stemt ESA-medewerkers bedroefd

Gepubliceerd op woensdag 07 januari 2004

NOORDWIJK (ANP) - Grote teleurstelling en bedroefdheid, maar toch ook nog wel een sprankje hoop dat de Beagle 2 alsnog boven water komt. Hoewel de meeste ESA-medewerkers al hun twijfels hadden, kwam het slechte nieuws over de mislukte contactpoging toch nog hard aan.

,,Het zou een sensatie zijn als het lukt'', zei planeetdeskundige G. Schwehm voorafgaand aan de persconferentie nog hoopvol. Op het moment dat wetenschapsdirecteur van de ESA D. Southwood vanuit Darmstadt meedeelde dat er nog geen signaal van de sonde is, bleef het ook in het conferentiecentrum, waar een rechtstreekse verbinding met de bijeenkomst in Duitsland was, angstvallig stil.

,,Ik probeer het droevige nieuws te verwerken'', zei Gaele Winters, de Nederlandse directeur van het operationele centrum van de ESA, na afloop. ,,We hadden gehoopt op deze dag omdat de omstandigheden ideaal waren om contact te maken.'' Het is volgens hem te vroeg om te zeggen dat het project is mislukt, maar het gevoel van pessimisme begint te komen. ,,We worden er niet vrolijk van. Er zijn de komende weken echter nog diverse nieuwe mogelijkheden.''

Officieel kan de ESA nog tot eind januari een signaal van de Beagle opvangen. Niet iedereen is echter even hoopvol gestemd. ,,Het is nu bijna realiteit dat het niet gaat lukken'', meent Schwehm. ,,Dat is erg teleurstellend, want we hadden als wetenschappers gehoopt iets nieuws te leren. De Beagle 2 was een uniek instrument. Het is ook erg jammer voor de collega's die er zoveel tijd in hebben geïnvesteerd.''

planet.nl

pi_16048658
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 19:21 schreef NorthernStar het volgende:
Deel 2?

1. MARS - de missies
2. [CENTRAAL} MARS - de missies
3. [CENTRAAL} MARS - de missies [DEEL 2]

*tevens tvp

Als ITEEJER ff de 2 in een 3 kan veranderen
dan is het geregeld......

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 07-01-2004 20:53]

woensdag 7 januari 2004 @ 21:57:39 #82
74450 medman
O tempora, O mores!
pi_16050808
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 19:37 schreef pfaf het volgende:
een jaar of 10 terug zat er één bij de Donald Duck
hehe die heb ik ook nog, sterker nog, hij ligt hier in m'n computerkamer.
Ik heb vorig jaar een gratis 3d-bril besteld op de website www.ddd.com Misschien kan dat nog steeds. Alleen wel lange levertijd

Jammer van de Beagle2 trouwens.

Overigens, voor degenen die Maestro gebruiken (het programma dat NASA gebruikt om de MERs aan te sturen), de eerste Mars-data update is nu beschikbaar op http://mars.telascience.org/

[Dit bericht is gewijzigd door medman op 07-01-2004 22:05]

(medman original posting)
pi_16052851
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 18:32 schreef -CRASH- het volgende:
En ze blijven komen.....
Haal je 3D bril er maar bij.

[afbeelding]

[afbeelding]

en kleuren foto's
[afbeelding]

[afbeelding]

Zonder dit topic nou meteen naar truth te willen schoppen , vallen me wel een paar dingen op.

Zeker op foto 3 en 4, Allereerst de donkere plekken: voor mij geen twijfel, water, wat denken jullie?

Ten tweede: toch wel een aantal rotsen met twee zwarte gaten erin, wat zou dat kunnen wezen?

Ten derde: het lijkt wel of er een afvoerleiding loopt, stukje boven de grond, dan stukje onder de grond en daarna er weer boven, vanaf de camera zeg maar.

Kan allemaal toeval zijn, maar willen jullie ook eens goed kijken en er je mening over geven?

pi_16053142
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 21:57 schreef medman het volgende:
Overigens, voor degenen die Maestro gebruiken (het programma dat NASA gebruikt om de MERs aan te sturen), de eerste Mars-data update is nu beschikbaar op http://mars.telascience.org/
  † In Memoriam † woensdag 7 januari 2004 @ 23:42:08 #85
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16054609
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 22:52 schreef Kanjer het volgende:

Zonder dit topic nou meteen naar truth te willen schoppen , vallen me wel een paar dingen op.

Zeker op foto 3 en 4, Allereerst de donkere plekken: voor mij geen twijfel, water, wat denken jullie?

Het ziet er vreemd uit maar voorlopig zou het best licht poederachtig zand op een hardere donkere ondergrond kunnen zijn. Dat is dus ook gelijk het voordeel van een rover zodat we het straks ook vanuit een andere positie kunnen bekijken. Het ziet er voor mij uit alsof de bovenlaag aan elkaar zat geplakt, als een soort 'vel' wat kapot is getrokken door de airbags, maar voorlopig denk ik dat dit gezichtsbedrog is en het gewoon zand is.
quote:
Ten tweede: toch wel een aantal rotsen met twee zwarte gaten erin, wat zou dat kunnen wezen?
Deze stenen, rotsen, zijn waarschijnlijk net als hier op aarde allemaal gevormd in vulkanen en tijdens vulkaan uitbartsingen, iig in dit soort processen. Door de menging van verschillende soorten zandsoorten, mineralen en kristellen krijg je allemaal grillige vormen en ook gaten.
Misschien ligt er ook materiaal dat gevormd is uit sedimenten die je normaal alleen vindt op de bodem van een zee of groot meer. Dat is eigenlijk ook het doel van deze missie, dat te zoeken.
quote:
Ten derde: het lijkt wel of er een afvoerleiding loopt, stukje boven de grond, dan stukje onder de grond en daarna er weer boven, vanaf de camera zeg maar.
Denk dat het losse stenen zijn die toevallig min of meer een lijn vormen. Onze hersenen zoeken altijd naar patronen. In de meeste stenen zul je ook zonder al te veel moeite een gezicht herkennen.

[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 08-01-2004 00:19]

† In Memoriam † donderdag 8 januari 2004 @ 10:07:28 #86
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16060668
quote:
"We'll lift up the left petal of the lander, retract the airbag, then let the petal back down," said Art Thompson, rover tactical uplink lead at NASA's Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, Calif. This and other added activities have pushed the earliest scenario for roll-off to Jan. 14, and it could be later
Op zijn vroegst dus pas over een week gaat Spirit rijden.

Op de site staat dat wellicht enkele heuvels op 2 kilometer afstand het doel gaat worden waar Spirit naar toe zal gaan. Dat lijkt me erg optimistisch. Drie maanden over 2 kilometer is 22 meter per dag, maar niet iedere dag zal gereden worden. Kan zelfs best zijn dat hij een aantal dagen stil blijft staan als er iets ergs interessants te zien is.

pi_16061408
Crashen in een krater, en dat brengen ze dan ook nog naar buiten!
Arnold
www.sterrenkids.nl
carpe diem
pi_16061535
Blijven ze nou nog steeds zoeken naar de Beagle of is de hoop helemaal opgegeven?
  donderdag 8 januari 2004 @ 10:54:28 #89
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16061612
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 12:22 schreef err het volgende:
ik vind nu pas uit dat de russen gewoon op Venus (!) zijn geland..dat vind ik dus nog veel stoerder dan Mars eigenlijk

Een argument dat in die discussie nog niet is aangevoerd: (of ik moet er overheen hebben gelezen) Venus is niet bepaald een potentieel kolonisatie-doelwit. Als we nog eens mensen op Mars willen landen, lijkt het mij verstandig om zoveel mogelijk ervaring op te doen met deze mini-landertjes.
Ik ga naar huis.
  † In Memoriam † donderdag 8 januari 2004 @ 12:00:33 #90
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16063332
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 10:50 schreef _Flea_ het volgende:
Blijven ze nou nog steeds zoeken naar de Beagle of is de hoop helemaal opgegeven?

pi_16063552
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 10:50 schreef _Flea_ het volgende:
De Mars Express gaat nog 6 overvluchten proberen conact te leggen

verwacht er niet teveel van

EDIT: 5 overvluchten

[Dit bericht is gewijzigd door Me_Wesley op 08-01-2004 12:15]

'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:13:52 #92
44699 err
pi_16067361
er worden ook nog foto's van het oppervlak waar ie zou zijn geland genomen
pi_16075602
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:13 schreef err het volgende:
er worden ook nog foto's van het oppervlak waar ie zou zijn geland genomen
Reken er niet op dat dat meer licht op zaak zal schijnen.... de beagle-2 is een zeer klein object, ik denk dat de huidige orbiters blij zijn als ze dingen van 2 à 3 meter kunnen onderscheiden. Misschien dat de parachute zichtbaar is, dan weet je de locatie maar niet wat er gebeurd is. Ook ligt de parachute niet naast de beagle-2 omdat die een paar meter boven het oppervlak wordt afgeworpen waarna de Beagle nog een eind doorstuitert (eigenlijk precies hetzelfde als de rover in die filmpjes van de NASA).
pi_16076412
Ze worden beter en beter....

Sampel is 7720 x 2915 lijnen.

Zonnewijzer

Dit is de DVD waar 4 miljoen namen op staan, waar je je naam op kon
geven in het "Send Your Name to Mars" project.
En op de andere MER de Opportunity zit ook nog een DVD

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 08-01-2004 19:51]

donderdag 8 januari 2004 @ 19:30:20 #95
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16078495
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 17:50 schreef fotoharry het volgende:
ik denk dat de huidige orbiters blij zijn als ze dingen van 2 à 3 meter kunnen onderscheiden.
Ik kwam gister op de NASA site nog langs die oude foto's van de Sojouner, met dat ene shot dat vanuit de orbiter was gemaakt. (Tenminste, dat denk ik. ) Daar was 'ie toch behoorlijk duidelijk op te zien.

Ik kan ze helaas zo even niet terugvinden, aangezien de NASA site behoorlijk overbelast is en de search niet echt lekker werkt.

-CRASH-, nou knikker je weer een foto van 2 mb in het topic.

Ik ga naar huis.
pi_16078894
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 19:30 schreef nietzman het volgende:

[..]

Ik kwam gister op de NASA site nog langs die oude foto's van de Sojouner, met dat ene shot dat vanuit de orbiter was gemaakt. (Tenminste, dat denk ik. ) Daar was 'ie toch behoorlijk duidelijk op te zien.

-CRASH-, nou knikker je weer een foto van 2 mb in het topic.

A. wat kon je op de oude foto's zien
B.Is al verandert.. (op het moment dat de nieuwe foto's binnenkomen zijn er nog geen kleinere)

Ik kan je ook een foto van 64 MB erop pleuren...

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 08-01-2004 19:57]

donderdag 8 januari 2004 @ 19:53:14 #97
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16079221
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 19:42 schreef -CRASH- het volgende:
A. wat kon je op de oude foto's zien
Dat oude Sojouner landertje uit 97, en het platform waarmee hij geland was.

Een aangezien dat al zo'n klein karretje is, lijkt het me dat die camera's geen probleem zouden moeten hebben met het duidelijk fotograferen van de Beagle, of zijn crashplek. Wat lastiger is, is het vinden van die plek op de foto's. Als je niet weet waar het dingetje ligt, is het moeilijk om er foto's van te maken.

Ik ga naar huis.
pi_16079997
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 19:53 schreef nietzman het volgende:

[..]

Dat oude Sojouner landertje uit 97, en het platform waarmee hij geland was.

Een aangezien dat al zo'n klein karretje is, lijkt het me dat die camera's geen probleem zouden moeten hebben met het duidelijk fotograferen van de Beagle, of zijn crashplek. Wat lastiger is, is het vinden van die plek op de foto's. Als je niet weet waar het dingetje ligt, is het moeilijk om er foto's van te maken.

Sorjourner kan/kon foto's maken tot op 1 meter.
Dus die zou de Beagle2 wel kunnen vinden.
  donderdag 8 januari 2004 @ 20:25:21 #99
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16080267
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 20:16 schreef -CRASH- het volgende:
Sorjourner kan/kon foto's maken tot op 1 meter.
Dus die zou de Beagle2 wel kunnen vinden.
Het waren dus foto's van de Sojourner, gemaakt door de orbiter. Tenzij ik me weer eens dik vergist natuurlijk.

Ik kan de foto nog steeds niet terugvinden, maar ik blijf zoeken!

Ik ga naar huis.
pi_16081633
Current status

08-Jan-2004
17:30 GMT

Today's pass of Mars Express
is attempting to search
for a signal from Beagle 2
in a super-sensitive mode.
Data processing time will be
lengthy and results will
not be available until 9th January.

pi_16085058
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 20:25 schreef nietzman het volgende:
Het waren dus foto's van de Sojourner, gemaakt door de orbiter. Tenzij ik me weer eens dik vergist natuurlijk.
Ik ben bang dat dat het geval is, want de Pathfinder missie (waarvan de Sojourner rover het belangrijkste onderdeel was) had helemaal geen orbiter, net als de rovers van nu.

http://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/mesur.html

pi_16087654
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 18:20 schreef -CRASH- het volgende:
[afbeelding]
wat grappig
een lego mannetje

goed topic, mooie foto's!

echt apart om ze te bekijken, nog nooit eerder in de geschiedenis dat er foto's vanaf het oppervlak gemaakt konden worden

Ik hoop niet dat ik nu een truth stukje post, het viel me alleen op. Het zal wel niets zijn, lage kwaliteit etc

De meeste stenen op de foto zijn ofwel rond of driehoekig. Maar een steen hieronder niet:

Het lijkt wel alsof de steen cilindervormig is, met een rechthoekig/vierkant gat. Misschien gewoon de schaduwval, maar toen ik de schaduwen vergeleek viel me op dat de schaduw niet helemaal rond is maar ook met een stuk eruit (rechter pijl). Je zou verwachten dat alle stenen gewoon 'vol' zijn, of gevormd door het klimaat en niet hol zoals deze lijkt te zijn. Hij ziet er ook wat donkerder uit dan degene ernaast.

Trouwens wel leuk om de foto te bekijken van dichtbij en dan voor stellen dat aliens +/- 5 mm groot zijn en in stenen huizen wonen
niet dat ik in leven op mars geloof btw

vrijdag 9 januari 2004 @ 00:56:44 #103
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16088773
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 00:17 schreef The_Shining het volgende:

[..]

Goed gespot The Shining! Even wat van mn l33te fotoskills er op los laten en we hebben dit :

vrijdag 9 januari 2004 @ 01:33:03 #104
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16089602
De laatste marspano volledig bewerkt :

- Kleurverschillen gecorrigeerd
- Helderheidsverschillen tussen de fotos onderling in de stich gecorrigeerd
- Kleurstoringen in heldere delen op de marslander gecorrigeerd - komt door de software die alles helderder dan #254 in een kleurkanaal maar random in iets gaat omzetten (oranje, blauw, geel etc)
- Aantal stukken van de lander zelf in correct perspectief gezet (ivm slechte stitching)
- Algehele lichte contrastverhoging
- Verwijdering van meeste stichlines (waar de fotos aan elkaar zijn geplakt)

medium-resolution versie :
http://majic.gamepoint.net/mars/marspano_090104.jpg

[Dit bericht is gewijzigd door majic op 09-01-2004 01:59]

pi_16090559
vaaaaggge dingen hoor op de fotos... Vooral de laatste. 3 van dezelfde objecten bij elkaar. * AIRmichael hoopt stiekem dat het fossielen zijn van wat er vroeger op mars leefde.

http://members.chello.nl/j.lesnussa/1.jpg
http://members.chello.nl/j.lesnussa/2.jpg
http://members.chello.nl/j.lesnussa/3.jpg

vrijdag 9 januari 2004 @ 02:54:11 #106
46511 Linz
held der helden
pi_16090607
mooie foto's zeg! ik hoop dat we er nog meer van te zien krijgen..
pi_16090617
En dit lijkt bekant een weg...

http://members.chello.nl/j.lesnussa/4.jpg

vrijdag 9 januari 2004 @ 03:11:12 #108
77130 star_gazer
pi_16090730
*zit er aan te denken om iets heel lulligs op zo'n foto te soepen*

Zouden ze ook battle bots op Mars houden? Met straks die opportunity erbij kan er een mooi gevecht ontstaan!

OT: Ik val bijna van m;n stoel... Zo gaaf om te realiseren dat dat Mars is... Een plaats waar totaal geen menselijke invloeden merkbaar... Waar de zon zwakker schijnt, de seizoenen twee keer zo lang duren... Waar je tot in het oneindige kan lopen zonder een mens tegen te komen...

geweldig

-
pi_16090991
http://members.chello.nl/j.lesnussa/5.jpg

http://members.chello.nl/j.lesnussa/6.jpg <---- buitenaardse slak , rechts = voorkant. Ik noem de slak AIRmichael

[Dit bericht is gewijzigd door AIRmichael op 09-01-2004 04:40]

pi_16091737
Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar het lijkt net alsof er overal modder ligt op mars, met in de kraters zelfs een klein laagje water of wat het ook is.

Het contrast en variatie in kleuren is wat verhoogd om het verschil duidelijker te laten zien:

http://members.chello.nl/j.lesnussa/7.jpg

† In Memoriam † vrijdag 9 januari 2004 @ 05:48:16 #111
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16091839
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 01:33 schreef majic het volgende:
De laatste marspano volledig bewerkt :

- Kleurverschillen gecorrigeerd

Het ziet er al beter uit hoewel de lucht nog steeds ietwat roze is.

De lucht op Mars is lichtblauw.

Ik vraag me af waarom de meeste foto's de kleuren altijd zo slecht weergeven.

Deze staat op de site van JPL

Ik bedoel dit dus niet als conspiracy, maar vraag me dit af omdat het ook zo was bij de Vikingfoto's en ook bij die van de Pathfindermissies. De camera's op de Spirit zijn neem ik aan ongeveer het beste wat er momenteel voorhanden is, maar zelfs mijn 200 euro cameraatje van de MediaMarkt heeft betere kleuren.

pi_16092088
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 05:48 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

[afbeelding]

Ik bedoel dit dus niet als conspiracy, maar vraag me dit af omdat het ook zo was bij de Vikingfoto's en ook bij die van de Pathfindermissies. De camera's op de Spirit zijn neem ik aan ongeveer het beste wat er momenteel voorhanden is, maar zelfs mijn 200 euro cameraatje van de MediaMarkt heeft betere kleuren.

Over 7720 x 2915 lijnen doet ie niet even "klik" en klaar.
En het zal ook wel aan de verzending liggen tussen Mars
en Aarde.
Allerhande electro magnetische storingen van de Zon bijvoorbeeld
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]ESTOFEX[/b]&lt;/a&gt;
  † In Memoriam † vrijdag 9 januari 2004 @ 07:54:41 #113
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16092143
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 07:41 schreef -CRASH- het volgende:

Over 7720 x 2915 lijnen doet ie niet even "klik" en klaar.

Ik heb het niet over de tijd die het kost, maar de kleuren.
quote:
En het zal ook wel aan de verzending liggen tussen Mars
en Aarde.
Allerhande electro magnetische storingen van de Zon bijvoorbeeld
En dat zou volgens jou de kwaliteit van de foto's op kleurgebied aantasten? Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. De data komt kraakhelder binnen, bovendien is het digitaal.

Op de Pathfinder/Sojourner zat een kleurenschijf, een plaatje met de primaire kleuren, die gebruikt werd om de camera's mee af te stellen. Men maakte een foto van die schijf en zo kon men zien of de kleuren goed werden weergegeven. Een soortgelijk systeem zal hier ook wel op zitten.

Desalniettemin werden de Pathfinder foto's ook te rood doorgegeven. Dat kon je bijv. duidelijk zien aan het Amerikaanse vlaggetje op de lander die paars en roze was ipv blauw en wit. Dat werd later wel gecorrigeerd en toen kon je pas zien dat de lucht blauw was.

Dat je de camera nog even wilt fine-tunen als ie eenmaal op een andere planeet staat kan ik me voorstellen, maar ik neem aan dat het ding op zich al vrij nauwkeurig is en dan zou een blauwe lucht niet als roze moeten worden weergegeven.

pi_16092862
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 07:54 schreef NorthernStar het volgende:

Desalniettemin werden de Pathfinder foto's ook te rood doorgegeven. Dat kon je bijv. duidelijk zien aan het Amerikaanse vlaggetje op de lander die paars en roze was ipv blauw en wit. Dat werd later wel gecorrigeerd en toen kon je pas zien dat de lucht blauw was.

Komt dat niet doordat er op Mars veel ijzer-oxide-stof rondwaait? Of, zoals thabit het kernachtig heeft samengevat : Stof dwarrelt.
pi_16092927
Wow, dit zijn echt gave foto's.
Echt heel erg boeiend dit. Nu is het extra jammer dat de Beagle het niet gehaald heeft. Die had ook nog mooie plaatjes kunnen leveren.

Zou NASA echt alles van de onderzoeken naar buiten brengen?

pi_16092931
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 00:17 schreef The_Shining het volgende:
echt apart om ze te bekijken, nog nooit eerder in de geschiedenis dat er foto's vanaf het oppervlak gemaakt konden worden
De Viking missies uit de jaran '70 en de pathfinder-missie van 4 jaar geleden hebben al vele foto's gemaakt vanaf het oppervlak van Mars.
pi_16093852
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:07 schreef fotoharry het volgende:
De Viking missies uit de jaran '70 en de pathfinder-missie van 4 jaar geleden hebben al vele foto's gemaakt vanaf het oppervlak van Mars.
Dat weet ik, ik doelde op een schaal van 2000 v. Chr. en de huidige tijdsperiode, de afgelopen 50 jaar van technische innovaties.
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:11:53 #118
27698 Doffy
pi_16094181
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 18:20 schreef -CRASH- het volgende:
Zonnewijzer
[afbeelding]
[afbeelding]

Dit is de DVD waar 4 miljoen namen op staan, waar je je naam op kon
geven in het "Send Your Name to Mars" project.

* Doffy 's naam staat er ook bij

Overigens, de lucht op Mars is niet lichtblauw, maar rood-bruin. Niet voor niets heet Mars 'de rode planeet'. Een lichtblauwe lucht ontstaat omdat er zich veel waterdamp in zou bevinden, zoals op Aarde het geval is. Op Mars bevindt water zich op z'n best onder het oppervlak. Daarentegen waait er veel ijzer-houdende stof door de atmosfeer, hetgeen de atmosfeer een rood-bruine kleur geeft.

'Nuff said
pi_16095674
Bush wil man naar Mars sturen

Uitgegeven: 9 januari 2004 10:11
WASHINGTON - De Amerikaanse president George Bush zal volgende week plannen bekendmaken om Amerikanen naar Mars te sturen. Hij zou ook plannen onthullen voor een permanent bemande post op de maan. Dat hebben hoge Amerikaanse ambtenaren donderdagavond gezegd. De missie naar Mars vindt waarschijnlijk niet eerder dan in 2014 plaats.

De president zou met de plannen nieuw leven in het Amerikaanse ruimtevaartprogramma willen blazen. Er zijn geen bemande Amerikaanse vluchten geweest sinds het ruimteveer Columbia vorig jaar verongelukte, waardoor de zeven bemanningsleden om het leven kwamen. Cynici oordelen dat de plannen de Republikein ook moeten steunen in zijn campagne om te worden herkozen tot president.

De laatste keer dat er Amerikanen op de maan stonden, is meer dan dertig jaar geleden. Er is een groot verschil tussen de reis naar de maan of een expeditie naar Mars: de eerste duurt drie dagen, terwijl een enkele reis naar Mars zeker zes maanden duurt.

pi_16095733
Laten we het hopen dat er snel een bemande vlucht gaat . Eerst de maan koloniseren
  vrijdag 9 januari 2004 @ 12:29:31 #121
77130 star_gazer
pi_16097613
http://www.esa.int/SPECIALS/Mars_Express/index.html

9 January 2004 Analysis of the data from the pass over the Beagle 2 landing site by the Mars Express orbiter on 8 January did not show a signal. Today's pass is at about 14:27 CET. More information will follow when available.

Weer geen signaal

-
pi_16097678
Met wat voor een snelheid nadert zo'n sonde of capsule Mars eigenlijk?
En zou dat eventueel niet sneller kunnen zodat de reis korter duurt?
  vrijdag 9 januari 2004 @ 12:58:06 #123
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16098432
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 05:48 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

[afbeelding]

Ik zou zeggen kijk eens naar mijn high res versie die hierboven gepost is .....die komt van de TIFF's af (die er al veel beter uit zien dan de JPG)

Een of andere fotoshopnoob heeft die JPG bewerkt tot hij er zo uit ziet als ie doet. De kleuren op mars verschillen even veel als op aarde - en dat kan dus betekenen van een knalrode tot een blauwe hemel ...en kijkend naar de stand van de zon op de betreffende pano is het aardig laat savonds of erg vroeg sochtends - en dan krijg je dus roze luchtjes.

vrijdag 9 januari 2004 @ 12:59:32 #124
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16098494
Met dank aan een persoon die zo helder was om de foto van de vreemd gevormde mars-steen-met-gat met dit te linken :

Op aarde hebben we ze dus ook...en dit is een versteende BOOMSTAM!

vrijdag 9 januari 2004 @ 13:04:53 #125
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16098715
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:11 schreef Doffy het volgende:

[..]

* kingmob 's naam staat er ook bij

Overigens, de lucht op Mars is niet lichtblauw, maar rood-bruin. Niet voor niets heet Mars 'de rode planeet'. Een lichtblauwe lucht ontstaat omdat er zich veel waterdamp in zou bevinden, zoals op Aarde het geval is. Op Mars bevindt water zich op z'n best onder het oppervlak. Daarentegen waait er veel ijzer-houdende stof door de atmosfeer, hetgeen de atmosfeer een rood-bruine kleur geeft.

De lichtblauwe lucht ontstaat door rayleigh verstrooing van voornamelijk O2 molekulen. Deze verstrooing hangt ook af van de hoek waaronder de zonnestralen invallen. De verstrooing is golflengteafhankelijk, kortere golflengtes worden meer verstrooid, zodoende is het licht wat door gaat roder en het licht wat verstrooid wordt blauwer.
Nu neem ik aan dat door de andere samenstelling van de marsatmosfeer, deze 'sneller' roder wordt. Zeker met zonsondergang kleurt de marshemel flink paars.

Overigens heet mars de rode planeet vanwege zijn rode oppervlak natuurlijk. Van z'n rodige hemel zien wij niet zoveel

ps. Majic, prachtige foto's, mooi werk .

vrijdag 9 januari 2004 @ 14:40:21 #126
46511 Linz
held der helden
pi_16101693
uitgebreider

Bush wil naar Mars en de maan

Gepubliceerd op vrijdag 09 januari 2004

De Amerikaanse president Bush presenteert volgende week een ambitieus ruimtevaartprogramma, met bemande vluchten naar Mars en een permanent ruimtestation op het maanoppervlak. Dat melden hoge ambtenaren in Washington.
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA speelt al langer met het idee van een terugkeer naar de maan en een bemande missie naar Mars. Maar het ongeluk met het ruimteveer Columbia op 1 februari 2003 gooide roet in het eten: de ruimteveerprogramma's werden tot en met september van dit jaar stilgelegd.

De ramp met het ruimteveer, waarbij zeven mensen onkwamen, heeft een grondige herziening van het ruimtevaartprogramma in gang gezet.

Mars
Analisten gingen er al van uit dat Bush in de aanloop naar de verkiezingen met het ruimtevaartprogramma zou komen. De bemande missie naar Mars zal nog zeker tien jaar op zich laten wachten. Bush wil het plan over een aantal jaren spreiden zodat ook de kosten van het project gespreid zijn.

Oud-president Bush senior had al tijdens zijn presidentschap plannen voor een Marsreis, maar door de grote kosten, 321 miljoen euro, werden deze in de ijskast gezet. Volgens analisten zal Bush tijdens de aankondiging geen details geven over mogelijke kosten.

Maan
Het is inmiddels al meer dan 31 jaar geleden dat de VS een man op de maan zetten. De Apollo 17 landde in 1972 op de maan.

Omdat een reis naar de maan slechts drie dagen duurt, terwijl de tocht naar Mars een half jaar duurt, zal de maan het testgebied worden voor eventuele bemande ruimtereizen naar Mars. Volgens CNN is NASA al bezig metj de plannen. NASA en het ministerie van Defensie zullen meer samenwerken en technologie uitwisselen om de reis mogelijk te maken.

Amerika mist op dit moment de technologische en wetenschappelijke kennis om een mens naar Mars te sturen. Het kost de wetenschappers nu al veel moeite de missie met de marsverkenner Spirit tot een goed einde te brengen.

Twijfels
Toch twijfelen analisten in de Washington Post aan de haalbaarheid van de plannen. Het begrotingstekort van Amerika is erg hoog en een nieuw ruimtevaartprogramma brengt enorme kosten met zich mee.

Verder staat de ramp met de ruimteveer Columbia nog in ieders geheugen gegrift. De ruimteveren staan op dit moment stof te verzamelen aan de grond en zeker tot en met september van dit jaar aan de grond. Dit laatste heeft ook weer gevolgen voor het internationale ruimtestation ISS. Bevoorrading van de twee personen in de ISS wordt gedaan door met Russische ruimtecapsules in plaats van Amerikaans Space Shuttles. En normaal gesproken zitten er drie mensen op het station, maar omdat de VS de shuttles aan de grond houdt, blijven dat er voorlopig twee.

planet.nl

pi_16102259
Hmm ja naar Mars is lastig maar ze kunnen al vast wel een basis maken op de maan om dingen te testen etc
pi_16102414
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 14:40 schreef Linz het volgende:
uitgebreider

Bush wil naar Mars en de maan

Bush wil zieltjes winnen voor de verkiezingen.
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]ESTOFEX[/b]&lt;/a&gt;
  vrijdag 9 januari 2004 @ 16:03:50 #129
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16104252
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:02 schreef -CRASH- het volgende:

Bush wil zieltjes winnen voor de verkiezingen.
We zullen zien. Als Bush daadwerkelijk hier een groot budget voor vrijmaakt, lijkt hij mij redelijk serieus. Elke cent die niet naar het leger gaat is een goede, en een nieuwe ruimtewedloop, deze keer tussen de Chinezen en de Amerikanen, juig ik van harte toe.

Ik was al bang dat ik mensen op Mars in mijn life-time niet meer mee zou maken. Hierdoor heb ik weer een klein sprankje hoop.

Ik ga naar huis.
  vrijdag 9 januari 2004 @ 16:45:30 #130
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16105541
Voor wie interesse heeft :

Uber-high-res versie van de eerder door mij geposte nabewerking :
http://scarab.gamepoint.net/majic/marspano_hr_090104.jpg

Graag alleen downloaden als de medium resolution versie niet gedetailleerd genoeg voor je was ;-) Dit ivm bandbreedte van de website waar ie op staat.

† In Memoriam † vrijdag 9 januari 2004 @ 18:19:41 #131
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16108255
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:11 schreef Doffy het volgende:

Overigens, de lucht op Mars is niet lichtblauw, maar rood-bruin.

En nu denk ik dus dat de meeste mensen dit denken. Als je op straat zou vragen dat de meeste mensen dat als antwoord zouden geven. Met dank aan de foto's die verkeerd zijn gekleurd.

Uiteraard krijg je andere tinten als de zon laag staat, bij zonsopkomst en zonsondergang, maar dat is geen verklaring voor simpelweg veel teveel rood in de foto's.
En dat zand en stofdeeltjes van de oppervlakte de lucht rood zouden kleuren is excuse-moi klinkklare bullshit. Voordat dat zo zou zijn moet er zoveel zand in de lucht zitten, bijv. tijdens een zandstorm, dat je sowieso niks meer ziet.

Niemand die het weet dus?

En waarom altijd rood? Als de kleuren dan zo slecht zijn, waarom dan geen groene of blauwe foto's?

vrijdag 9 januari 2004 @ 18:27:00 #132
46511 Linz
held der helden
pi_16108382
interview over bemande vluchten naar de maan en mars

Terug naar de maan

Gepubliceerd op vrijdag 09 januari 2004

In het kader van zijn herverkiezingscampagne zal de Amerikaanse president Bush volgende week een nieuw ruimtevaartprogramma presenteren, waaronder het opzetten van een bemand ruimtestation op de maan.
Het Amerikaanse ruimtevaartprogramma is mede vanwege een aantal incidenten (o.a. ongeluk met ruimteveer Columbia), aan herziening toe en de herverkiezingscampagne van Bush lijkt een uitgelezen moment om nieuwe plannen te lanceren.

De belangrijkste voorstellen omvatten een bemande missie naar Mars en het opzetten van een permanent bezet ruimtestation op de maan.

De voorbereidingen voor een bemande missie naar Mars zullen minimaal tien jaar in beslag nemen, maar het opzetten van een permanent bemand ruimtestation op de maan lijkt veel dichterbij. Vanaf de aarde is het hemellichaam binnen drie dagen bereikbaar.

In hoeverre zijn de plannen van Bush echter realiseerbaar? Wetenschapsjournalist Carl Koppeschaar, mede-oprichter van het internationale maangenootschap Lunar Explorers Society en auteur van de Dominicus-reisgids 'De Maan', beantwoordt een aantal vragen over de ambiteuze maanplannen van Bush.

Is het opzetten van een permanent bemand station op de maan wel uitvoerbaar?
"Technisch gezien is het zeker mogelijk. Op de maan vind je alle delfstoffen die je nodig hebt om er te bouwen. Uit maangrond maak je cement dat vijf keer sterker is aards cement.

De maanbodem bevat ook ijzer, titanium, silicium en zuurstof. Omdat er sterke aanwijzingen zijn dat zich in eeuwig donkere kraters aan de maanpolen waterijs bevindt, heb je op de maan ook water en hoef je dat dus niet te importeren. "

Waar haal je de benodigde energie vandaan?
"Ik noemde al het voorkomen van silicium in de maanbodem. Daar kun je zonnecellen van maken om zonne-energie te winnen. De maan is onbewolkt, want er is geen atmosfeer. Zonne-energie win je dus de hele tijd dat de zon boven de horizon staat. Plaats je ook zonnepanelen op de achterzijde van de maan, dan heb je non-stop zonne-energie.

Daarnaast bevat de maanbodem helium-3, een element dat op aarde nauwelijks voorkomt. Hier hebben we er maar 200 kg van. De maanbodem bevat minstens een miljoen ton helium-3. Helium-3 vormt de perfecte brandstof voor toekomstige kernfusiereactors. Kernfusie is niet radioactief, en heeft dus niets te maken met de huidige, nogal gevaarlijke kernenergiecentrales."

Zou je op de maan gewonnen zonne-energie ook naar de aarde kunnen transporteren?
Jazeker. Zonne-energie win je als elektrische energie. Maar de maan is geen stopcontact waar je een stekker met een 384.000 km lange kabel in kunt steken.

Elektrische energie kun je echter net als in een magnetron omzetten in microgolfstraling. Die bundel je naar een ontvangststation om de aarde, en van daaraf naar grondstations op aarde. De opgevangen straling zet je via warmtewisselaars weer om in elektriciteit en daar is je zeer goedkope energie. Uiteraard verstuur je de microgolfstraling uit fase. Dat wil zeggen dat het geen kwaad kan als je er doorheen vliegt. Pas bij dat specifieke grondstation laat je de straling in fase aankomen, zodat zich daar hitte ontwikkelt."

Is helium op de maan makkelijk te winnen?
De winning is niet moeilijk. Paul van Susante en andere aankomende ingenieurs van de TU Delft hebben zelfs al een basis voor de maan ontworpen waar dagbouw, dus afgraving van de maangrond kan worden uitgeoefend. Je hoeft niet bang te zijn dat afgravingen het aangezicht van de maan schaden. De afgegraven grond kwan weer worden teruggestort en geëffend. Voordat de afgegraven grond wordt teruggestort, worden er trouwens eerst andere bruikbare producten uitgehaald, zoals water, methaan, zuurstof, stikstof. Dat zijn waardevolle stoffen voor toekomstige maankolonies.

Je zou helium ook als goedkope brandstof naar de aarde kunnen transporteren. Met honderd ton helium-3 heb je een jaar lang energie voor de hele wereld. Daarvoor hoef je maar vijf vrachtvaartuigen ter grootte van de space shuttle naar de maan te sturen. Met de huidige rakettechniek kost dat transport vijf miljard dollar. Maar je haalt er voor 300 miljard dollar energie mee op."

In hoeverre kan de maan als testgebied fungeren voor verdere ruimtemissies?
"De maan is de beste 'springplank' voor reizen naar andere planeten. Bij een Marsmissie, waarbij je meer dan een jaar heen en terug door de ruimte moet vliegen, moet de bemanning heel goed beschermd zijn. Zo doen zich van tijd tot tijd zonsuitbarstingen voor die gevaarlijk kunnen zijn.

Voor bemande Marsvluchten wordt daarom gedacht aan ruimevaartuigen waar de watertanks aan de buitenzijde zijn aangebracht ter bescherming tegen de straling. Ook is er extra bescherming op aangebracht tegen inslagen van (micro)meteorieten. Dat maakt zo'n ruimtevaartuig zwaar en dus zeer duur om vanaf de aarde te lanceren."

Vertrekken vanaf de maan is dus goedkoper?
"Iedere kilogram nuttige landing (dus ook iedere liter water) die je aan de aardse zwaartekracht wilt laten ontsnappen, vergt inclusief raketbrandstof en raket zelf 4,5 kg aan lanceermassa. Dat kost je dan zo'n 100.000 euro. Zou je op de maan water weten vrij te maken en daar ook de andere materialen voor het Marsvaartuig winnen, dan kun je zo'n Marsvaartuig daar assembleren en hoef je slechts aan de veel geringere zwaartekracht van de maan te ontkomen. Dan worden Marsreizen ineens heel betaalbaar!"

Biedt de maan nog meer voordelen?
Op de maan kun je ook heel goed testen hoe een bemande Marsmissie het een maand op de rode planeet zou kunnen overleven. Iedereen stelt zich Mars voor alseen mooie planeet met een dampkring, waar het beter toeven zou zijn dan op de luchtledige maan.

Vergis je echter niet! De druk op Mars is minder dan een honderste van de druk bij ons op zeeniveau. Een dergelijke druk vind je bij onsop 35 km hoogte en daar kan een mens het absoluut niet overleven. Net als op de maan zul je er dus ruimtepakken moeten dragen, tenzij je je in een kunstmatige habitat ophoudt die van lucht is voorzien.

Bij de kortdurende maanvluchten in de jaren zeventig van de vorige eeuw werkten de astronauten vanuit hun kleine maanlander. Grotere habitats zijn nog nooit op de maan of een andere planeet getest. Ik zou er dus voor pleiten alles eerst op de gemakkelijk te bereizen maan te testen en dan pas een bemande Marsvlucht uit te voeren."

Denkt u dat de maan in de toekomst ook een toeristische trekpleister kan worden?
"Nou en of! Daar is trouwens mijn reisgids voor bedoeld. Je leest ook in de kranten dat er steeds meer interesse is voor ruimtetoerisme. Ruimtetoerisme is een prima drijfveer om de bemande ruimtevaart nieuw leven in te blazen. We besteden ook duizenden gulden aan verre vakanties. De ruimte, en met name de maan, zijn schitterende vakantiebestemmingen!"

planet.nl

vrijdag 9 januari 2004 @ 18:36:10 #133
46511 Linz
held der helden
pi_16108593
ik denk dat we dit nog wel zullen gaan meemaken
  vrijdag 9 januari 2004 @ 22:47:26 #134
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16115775
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 18:19 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

En nu denk ik dus dat de meeste mensen dit denken. Als je op straat zou vragen dat de meeste mensen dat als antwoord zouden geven. Met dank aan de foto's die verkeerd zijn gekleurd.

Uiteraard krijg je andere tinten als de zon laag staat, bij zonsopkomst en zonsondergang, maar dat is geen verklaring voor simpelweg veel teveel rood in de foto's.
En dat zand en stofdeeltjes van de oppervlakte de lucht rood zouden kleuren is excuse-moi klinkklare bullshit. Voordat dat zo zou zijn moet er zoveel zand in de lucht zitten, bijv. tijdens een zandstorm, dat je sowieso niks meer ziet.

Niemand die het weet dus?

En waarom altijd rood? Als de kleuren dan zo slecht zijn, waarom dan geen groene of blauwe foto's?

Was m'n verklaring niet genoeg?
  † In Memoriam † zaterdag 10 januari 2004 @ 02:13:20 #135
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16120869
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 22:47 schreef kingmob het volgende:

[..]

Was m'n verklaring niet genoeg?

Nee niet waarom de foto's te rood worden gepubliceerd.

De lucht op Mars kan verschillen van licht blauw tot donkerrood afhankelijk van de weersomstandigheden en stand van de zon etc. Het kan zelfs groenige tinten hebben. En het rayleigh mechanisme verklaart idd waarom de lucht een bepaalde kleur heeft.

Maar als je nu eens naar die foto van JPL kijkt (staat in mijn post op de vorige pagina) dan is de hele foto gewoon knalrood gemaakt.
Nu weet ik niet met wat voor software ze daar werken, maar als ik een foto verklein veranderen de kleuren in de regel niet. (want de grotere versie ziet er beter uit, zoals majic al opmerkte).

Ik wil graag een indruk krijgen van hoe het er echt uitziet.

Dit zijn bijvoorbeeld foto's van de Viking missies. Links hoe die eerst gepubliceerd werd en rechts hoe je hem pas 20 jaar later tegenkwam.

-

[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 10-01-2004 02:21]

† In Memoriam † zaterdag 10 januari 2004 @ 07:36:07 #136
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16122208
Spirit is voor het eerst op eigen wieltjes gaan staan

Hij heeft de voorste twee wieletjes uitgeklapt en staat nu rechtop. Klaar om te vertrekken, al wachten ze daar nog even mee. Dat duurt zeker nog tot de zestiende.
Ondertussen zijn nog wat metingen gedaan en er is carbonaat aangetroffen.
Dat duidt op de aanwezigheid van waterdeeltjes. Hoe en wat dit betekent moet nog verder uitgezocht worden, maar het is een goed begin.

Voor de laatste foto's: JPL Images

pi_16126903
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 07:36 schreef NorthernStar het volgende:
Spirit is voor het eerst op eigen wieltjes gaan staan

[afbeelding]

Hij heeft de voorste twee wieletjes uitgeklapt en staat nu rechtop. Klaar om te vertrekken, al wachten ze daar nog even mee. Dat duurt zeker nog tot de zestiende.
Ondertussen zijn nog wat metingen gedaan en er is carbonaat aangetroffen.
Dat duidt op de aanwezigheid van waterdeeltjes. Hoe en wat dit betekent moet nog verder uitgezocht worden, maar het is een goed begin.

Voor de laatste foto's: JPL Images

zaterdag 10 januari 2004 @ 16:15:26 #138
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16129879
Voor iedereen die zich druk maakt om de kleuren - Ik doe mn platen over t algemeen op "gevoel" (Als je al een 10+ jaar met grafische applicaties en fotos werkt dan zit dat er wel aardig in), en corrigeer de kleur achteraf tot het "juist" voelt. Tuurlijk is dit op mars veel lastiger dan gewoon hier, op aarde, maar mn kleurinstinct heeft me over t algemeen niet in de steek gelaten als fotograaf.

Ik heb 't net nog even gedoublecheckt, en als ik met graybalancing op grijze delen van de lander klik (die ook echt grijs zijn - dit weet je bijv. door die disc, of door ijzeren delen aan te klikken waarvan we gezien hebben dat die op aarde ook grijs waren) dan veranderd de kleur van de foto bijna niet...

Ik durf dan ook te stellen dat de high res TIFF die ik als source heb gebruikt gecolorcalibrate is. de JPG's van nasa zijn allemaal crap qua kleur (met name die laatste panorama) .

Maargoed, als t van mij af komt dan is t redelijk zuiver - en vanaf nu doe ik dan ook een calibration op de colordisk als die in beeld komt, of een "known gray object". Just to make sure;-)

pi_16130176
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 16:15 schreef majic het volgende:
Voor iedereen die zich druk maakt om de kleuren - Ik doe mn platen over t algemeen op "gevoel" (Als je al een 10+ jaar met grafische applicaties en fotos werkt dan zit dat er wel aardig in), en corrigeer de kleur achteraf tot het "juist" voelt. Tuurlijk is dit op mars veel lastiger dan gewoon hier, op aarde, maar mn kleurinstinct heeft me over t algemeen niet in de steek gelaten als fotograaf.

Ik heb 't net nog even gedoublecheckt, en als ik met graybalancing op grijze delen van de lander klik (die ook echt grijs zijn - dit weet je bijv. door die disc, of door ijzeren delen aan te klikken waarvan we gezien hebben dat die op aarde ook grijs waren) dan veranderd de kleur van de foto bijna niet...

Ik durf dan ook te stellen dat de high res TIFF die ik als source heb gebruikt gecolorcalibrate is. de JPG's van nasa zijn allemaal crap qua kleur (met name die laatste panorama) .

Maargoed, als t van mij af komt dan is t redelijk zuiver - en vanaf nu doe ik dan ook een calibration op de colordisk als die in beeld komt, of een "known gray object". Just to make sure;-)

[HIER] staan alle Ruwe (ZwartWit) foto's zoals ze die binnen krijgen...
pi_16136976
De pics van vandaag.....

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 10-01-2004 21:06]

zaterdag 10 januari 2004 @ 21:26:01 #141
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16137623
Zo...mn handen beginnen al weer te jeuken ....

Denk dat ik die panorama, zodra ie als high res TIFF tevoorschijn komt, maar eens zoetjes ga bewerken weer

Niet echt iets mars-relateds (of toch weer wel als je naar de rode planeet kijkt;-) maar heb me vandaag eens bezig gehouden met universe creation .. :

Geheel vanaf scratch in photoshop gemaakt, alleen textuurtje van dat maantje geleent om wat mooie krater-textuur op mn planeet te plakken

Klik op plaatje voor 1280 * xxx versie ! :

zaterdag 10 januari 2004 @ 22:56:10 #142
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_16140229
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 21:26 schreef majic het volgende:

Denk dat ik die panorama, zodra ie als high res TIFF tevoorschijn komt, maar eens zoetjes ga bewerken weer

Niet echt iets mars-relateds (of toch weer wel als je naar de rode planeet kijkt;-) maar heb me vandaag eens bezig gehouden met universe creation .. :

Geheel vanaf scratch in photoshop gemaakt, alleen textuurtje van dat maantje geleent om wat mooie krater-textuur op mn planeet te plakken

[afbeelding]

Mooie planeten, alleen moet die 'Mars' wel licht teruggekaatst krijgen van die grotere planeet..
The Internets, I needs it..
pi_16140230
foutje

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 10-01-2004 23:24]

zondag 11 januari 2004 @ 02:18:27 #144
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16145392
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 21:26 schreef majic het volgende:

[afbeelding]

Dit is me iets te klef . Wel goed gemaakt hoor daar niet van, maar ik krijg er zo'n paintbrush gevoel bij.
  † In Memoriam † zondag 11 januari 2004 @ 09:13:20 #145
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16147201
Foto op de Nasa - PhotoJournal site

Dezelfde foto op de JPL site

Een beetje tweaken met de kleuren en je kunt het er uit laten zien zoals je wilt. Hier heb ik alleen de hue en saturation een paar procent aangepast.

Nu hebben ze wel een calibiratie schijf om de camera's te tunen, maar ja, als ze daarna de foto's naar eigen inzicht gaan bewerken.

Maar ik zal verder niet meer zeuren hierover

pi_16147211
quote:
Op zondag 11 januari 2004 09:13 schreef NorthernStar het volgende:
[...]
Nu hebben ze wel een calibiratie schijf om de camera's te tunen, maar ja, als ze daarna de foto's naar eigen inzicht gaan bewerken.
waar zijn eigenlijk gewoon de onbewerkte foto's te downloaden??
  † In Memoriam † zondag 11 januari 2004 @ 11:22:23 #147
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16147954
quote:
Op zondag 11 januari 2004 09:20 schreef BazP het volgende:

[..]

waar zijn eigenlijk gewoon de onbewerkte foto's te downloaden??

Die zijn niet voor publiek beschikbaar. Men is afhankelijk wat Nasa vrijgeeft en in welke vorm.

Je kunt er sowieso van uitgaan dat ze nooit de hoogste resolutie of de beste kwaliteit foto's zomaar beschikbaar stellen. Bij lange na niet zelfs. Daarvoor is de data veel te kostbaar.

De foto's worden op de JPL site gepost -> Rover Images

zondag 11 januari 2004 @ 15:53:59 #148
74450 medman
O tempora, O mores!
pi_16154320
De discussie rond de kleurenfoto's van Mars speelt zich kennelijk niet alleen hier af:

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=36985

Erg jammer dat Beagle2 er niet meer is

pi_16155102
waarom zou nasa de kleuren willen faken?
pi_16156009
Hier zie je ook foto's met de originele kleuren:
http://www.iparadigm.org/

Ik denk dat Mars verschillende kleuren lucht zal hebben.
Wanneer er zandstormen zijn zal de lucht uiteraard rood gekleurd zijn, maar wanneer het windstil is uiteraard blauw. Meestal is het iets roder dan hier op aarde, omdat het blauw blijft overheersen.

pi_16158644
quote:
Op zondag 11 januari 2004 15:53 schreef medman het volgende:
De discussie rond de kleurenfoto's van Mars speelt zich kennelijk niet alleen hier af:

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=36985

Erg jammer dat Beagle2 er niet meer is

Deze comment is wel zeer interessant:
quote:
mike_another - zondag 11 januari 2004 @ 17:30 (+2 - Relevant)
Ik snap trouwens uberhaupt deze "theorie" niet, NASA erkent al JAREN dat de lucht blauw kan zijn in sommige gevallen:
If the Martian atmosphere were to be completely cleansed of dust, the daytime sky would appear blue, just as our own sky because of Rayleigh scattering by the molecules (primarily carbon dioxide molecules) which make up the atmosphere.
http://humbabe.arc.nasa.gov/mgcm/faq/sky.html

"If dust diffuses to the landing site, the sky could turn out
to be pink like that seen by Viking," says Philip James of the
University of Toledo. "Otherwise, Pathfinder will likely show
blue sky with bright clouds."

ftp://ftp.hq.nasa.gov/pub/pao/pressrel/1997/97-148.txt

WAAROM zouden ze het wegwerken in foto's als ze zelf toegeven dat het blauw kan zijn? Dat er een atmosfeer is wordt toch ook gewoon door de nasa bevestigd? Anders was de lucht namelijk ZWART en niet rood.

Maar dergelijke info is blijkbaar niet interessant genoeg om in het artikel op te nemen.

pi_16161136
Om het gezellig te houden:

zondag 11 januari 2004 @ 20:26:41 #153
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16164470
quote:
Op zondag 11 januari 2004 11:22 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Die zijn niet voor publiek beschikbaar. Men is afhankelijk wat Nasa vrijgeeft en in welke vorm.

Je kunt er sowieso van uitgaan dat ze nooit de hoogste resolutie of de beste kwaliteit foto's zomaar beschikbaar stellen. Bij lange na niet zelfs. Daarvoor is de data veel te kostbaar.

De foto's worden op de JPL site gepost -> Rover Images

Deze data wordt geloof ik na een jaar vrij beschikbaar. Het vasthouden van dergelijk wetenschappelijk materiaal mag iniedergeval niet meer (hoogstens tijdelijk dus, zodat je natuurlijk eerst zelf onderzoek kan uitvoeren).
Ik heb hier bijvoorbeeld een site met alle originele hubble data, welke we gebruiken op m'n studie.

edit: site erbij gedaan

[Dit bericht is gewijzigd door kingmob op 11-01-2004 20:46]

pi_16165067
quote:
Op zondag 11 januari 2004 19:06 schreef BazP het volgende:

[afbeelding]

GEEN gelul over Marspiramides enzo...
Daarvoor ga je maar naar The Truth is in Here...
pi_16165275
quote:
Op zondag 11 januari 2004 20:26 schreef kingmob het volgende:

[..]

Deze data wordt geloof ik na een jaar vrij beschikbaar. Het vasthouden van dergelijk wetenschappelijk materiaal mag iniedergeval niet meer (hoogstens tijdelijk dus, zodat je natuurlijk eerst zelf onderzoek kan uitvoeren).
Ik heb hier bijvoorbeeld een site met alle originele hubble data, welke we gebruiken op m'n studie.

Ze zijn zich aan het vovorbereiden voor morgen.....
Spirit zit nog met 1 kabeltje vast aan de basis.

En dan gaat ie in een slakkegang op onderzoek uit.

† In Memoriam † zondag 11 januari 2004 @ 22:01:45 #156
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16167769
quote:
Op zondag 11 januari 2004 19:06 schreef BazP het volgende:

[afbeelding]

Oeh die steen mag de Rover wel even van dichtbij bekijken van mij!

Dat FP bericht over de kleuren van Mars linkt naar een pagina waar hetzelfde werd opgemerkt. [ Marsmysterie ]

Moet je naar deze door Nasa "kleurgecorrigeerde" foto kijken.

Als je naar de kleur-calbiratie schijf kijkt zie je metteen dat al het blauw uit de foto's is weggehaald.

Conclusie: mocht er iets blauws of groens op Mars te zien zijn, dan zul je het nooit zien op deze Nasa foto's.

zondag 11 januari 2004 @ 22:03:11 #157
35448 David_Aames
Abre los ojos...
pi_16167824
Wel leuk al die foto's van mars, alleen word ik echt scheitziek van mensen die in iedere steen iets anders zien
"Forget everything you know about life, and just open your eyes..."
  zondag 11 januari 2004 @ 22:07:50 #158
35448 David_Aames
Abre los ojos...
pi_16168012
quote:
Op zondag 11 januari 2004 22:01 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Oeh die steen mag de Rover wel even van dichtbij bekijken van mij!

Dat FP bericht over de kleuren van Mars linkt naar een pagina waar hetzelfde werd opgemerkt. [ Marsmysterie ]

Moet je naar deze door Nasa "kleurgecorrigeerde" foto kijken.

[afbeelding]

Als je naar de kleur-calbiratie schijf kijkt zie je metteen dat al het blauw uit de foto's is weggehaald.

[afbeelding]

Conclusie: mocht er iets blauws of groens op Mars te zien zijn, dan zul je het nooit zien op deze Nasa foto's.

kun je niet gewoon met een photoshop proggie die kleuren er terug inbrengen, adh dat calibreer ding kun je zelf toch weer precies het tegenovergestelde doen van wat zij gedaan hebben?
"Forget everything you know about life, and just open your eyes..."
pi_16168195
Volgens mij ziet het op het Mars hetzelfde
eruit als de Australiesche woestijn....
(zonder gras)

En wat me ook opvalt...
Alles heeft een rooie schijn...
Behalve die "pijp" rechts.

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 11-01-2004 22:35]

zondag 11 januari 2004 @ 23:00:57 #160
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_16170018
Ik twijfel of de lucht zo blauw is. Want de dampkring van Mars is bijna nihiel van die van de aarde. Ik heb hier een link gevonden, die uitlegt waarom de lucht blauw is:

http://www.theken.org/browser_viewquestion.php?questionID=2744

Volgens Astronova.nl is de luchtdruk 0.007 bar op Mars (niet eens 1 procent van de aarde dus). Naar mijn mening zullen de zonnestralen helemaal niet sterk worden afgebogen en is een diepblauwe kleur, zoals hier op aarde, niet echt mogelijk. De kleur van de dampkring zou iig een stuk minder duidelijk (blauw) moeten zijn.

we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  † In Memoriam † zondag 11 januari 2004 @ 23:08:47 #161
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16170267
quote:
Op zondag 11 januari 2004 22:07 schreef David_Aames het volgende:

[..]

kun je niet gewoon met een photoshop proggie die kleuren er terug inbrengen, adh dat calibreer ding kun je zelf toch weer precies het tegenovergestelde doen van wat zij gedaan hebben?

Nee, je kunt geen kleuren terugbrengen want je weet niet welke voorwerpen /pixels blauw in zit hadden.

Overigens is dat ding daar om te kijken of er leven was of is, dus waarom zouden ze geen fossiel oid kunnen vinden? Beetje speculeren over wat er te zien is mag best imo.
Net zoals opmerken dat de kleuren niet deugen is dat niet gelijk TRU.

Mijn eigen idee is dat het heel wel mogelijk is dat er nog steeds leven op Mars bestaat. Er is lang stromend water op Mars geweest en het relatief pas kort geleden dat dit verdwenen is. Sommige organismen hebben zich misschien weten aan te passen en leven wellicht nog steeds. Bepaalde mossoorten op aarde weten zich bijvoorbeeld ook heel goed op Antartica te handhaven. Dit zou een reden kunnen zijn om blauw (en daarmee groen) uit de foto's te filteren, maar hierop verder gaan wordt toegegeven wel TRU.

Vooralsnog zijn we afhankelijk van wat Nasa met ons wil delen (en het is onmogelijk te zeggen hoeveel dat is) dus zullen we het daar maar mee doen.

pi_16171253
quote:
Op zondag 11 januari 2004 23:08 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Mijn eigen idee is dat het heel wel mogelijk is dat er nog steeds leven op Mars bestaat. Er is lang stromend water op Mars geweest en het relatief pas kort geleden dat dit verdwenen is. Sommige organismen hebben zich misschien weten aan te passen en leven wellicht nog steeds. Bepaalde mossoorten op aarde weten zich bijvoorbeeld ook heel goed op Antartica te handhaven. Dit zou een reden kunnen zijn om blauw (en daarmee groen) uit de foto's te filteren, maar hierop verder gaan wordt toegegeven wel TRU.

Vooralsnog zijn we afhankelijk van wat Nasa met ons wil delen (en het is onmogelijk te zeggen hoeveel dat is) dus zullen we het daar maar mee doen.

Inderdaad, er zijn regenwolken op Mars:

"Colossal Cyclone Swirls near Martian North Pole

Astronomers using the Hubble telescope have discovered an enormous cyclonic storm system raging in the northern polar regions of the planet Mars. Nearly four times the size of the state of Texas, the storm is composed of water ice clouds like storm systems on Earth, rather than dust typically found in Martian storms."
Bron,

Bron foto.

Grote foto van Mars met regenwolken:
http://space.about.com/library/weekly/blimars4.htm

Mogelijke reden waarom de NASA het blauw in rood verandert, en nog steeds een rode lucht laat zien, terwijl ze toegeven dat hij ook blauw kan zijn:

Omdat, als ze het blauw van de RGB (red green blue) kleuren in rood veranderen het groen wat er eventueel te zien is, automatisch oranje wordt.

Stel dat dit kleurenfoto's waren :

Bron: http://www.marsanomalyresearch.com/2001/19/firstvegetation.htm
Officiële bron van vegetatie-foto: http://www.msss.com/moc_gallery/m07_m12/images/M08/M0804688.html

Tevens variëert de temperatuur op Mars van -190 graden Celcius op de polen tot 27 graden Celcius op de evenaar.

The catch is better than the chase
pi_16171772
quote:
Op zondag 11 januari 2004 23:08 schreef NorthernStar het volgende:
Overigens is dat ding daar om te kijken of er leven was of is, dus waarom zouden ze geen fossiel oid kunnen vinden? Beetje speculeren over wat er te zien is mag best imo.
Net zoals opmerken dat de kleuren niet deugen is dat niet gelijk TRU.
Er zijn hier ook stenen die op Fossielen lijken....
Maar om nu direkt te zeggen da die
steen op Mars een Fossiel is
  maandag 12 januari 2004 @ 00:15:45 #164
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16172248
quote:
Op zondag 11 januari 2004 23:39 schreef M4stermind het volgende:

[onzin geknipt]

Als ze je het niet wilden laten zien, hadden ze het geheim gehouden, punt. Bovendien zit er echt geen logica in de bewering dat ze iets hebben om geheim te houden. Dat het ijs op mars water bevat is al heel lang bekend bovendien.
Open maar een truth topic, dit gaat mij echt te ver, de complete post rammelt.
pi_16172347
quote:
Op maandag 12 januari 2004 00:15 schreef kingmob het volgende:

[..]

Als ze je het niet wilden laten zien, hadden ze het geheim gehouden, punt. Bovendien zit er echt geen logica in de bewering dat ze iets hebben om geheim te houden. Dat het ijs op mars water bevat is al heel lang bekend bovendien.
Open maar een truth topic, dit gaat mij echt te ver, de complete post rammelt.

Volgens mij pak ik het redelijk wetenschappelijk aan. Ik haal er betrouwbare bronnen bij, dus de stempel "onzin" vind ik te kortzichtig. Wat rammelt er dan? Kom eens met tegenargumenten? Dat is de manier om te discussiëren, met deze mentaliteit schiet je niks op.

Of vind je het eng worden, die foto van die vegetatie er ook nog bij... Dat verklaart de manier waarop je reageert. En dat is wat de NASA wil voorkomen.

[Dit bericht is gewijzigd door M4stermind op 12-01-2004 00:21]

pi_16172401
quote:
Op maandag 12 januari 2004 00:19 schreef M4stermind het volgende:

Of vind je het eng worden, die foto van die vegetatie er ook nog bij... Dat verklaart de manier waarop je reageert. En dat is wat de NASA wil voorkomen.

Welke foto van vegetatie?
pi_16172465
quote:
Op maandag 12 januari 2004 00:20 schreef Monidique het volgende:

[..]

Welke foto van vegetatie?

http://it.utsi.edu/~spsr/articles/ness.pdf

Maargoed ik ben weg. Dit is geen manier van discussie, ik ga wel weer met mijn mede-studenten het er over hebben.

pi_16172550
quote:
Op maandag 12 januari 2004 00:23 schreef M4stermind het volgende:

http://it.utsi.edu/~spsr/articles/ness.pdf

Ik zie hier geen vegetatie, hoor. Wel zie ik foto's die geïnterpreteerd zouden kunnen worden als vegetatie.
  maandag 12 januari 2004 @ 00:36:29 #169
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16172763
quote:
Op maandag 12 januari 2004 00:19 schreef M4stermind het volgende:

[..]

Volgens mij pak ik het redelijk wetenschappelijk aan. Ik haal er betrouwbare bronnen bij, dus de stempel "onzin" vind ik te kortzichtig. Wat rammelt er dan? Kom eens met tegenargumenten? Dat is de manier om te discussiëren, met deze mentaliteit schiet je niks op.

Ik zie geen enkel bewijs voor je speculaties. Dat iets wel eens zou kunnen is geen bewijs. "Zie deze foto, stel dat hij in kleur was en dat die dingen groen zijn, dan is het vegetatie" Zie het bewijs
Bovendien is het bekend dat de nasa gewoon zelf ook zegt dat de lucht op mars blauw kan zijn (dit kun je gewoon vinden in interviews).
Kijk dat jij geschokt bent dat er water is op mars en dat je blijkbaar geen genoegen neemt met een 'saaie' planeet, vind ik prima. Maar blijf in het juiste topic en ga niet net doen alsof je steenhard bewijs hebt, terwijl alles wat je hebt speculaties, mits, als en tenzij is.
Ik vind het overigens niet eng worden, sterker nog, ik streef er naar om over minimaal 2 jaar als exobioloog af te studeren. Ik wil er dan wel voor zorgen dat ik bij de feiten blijf.

Wegwezen met je schijnheilige 'wetenschappelijke aanpak'. Als je dit wetenschappelijk noemt, heb je duidelijk geen idee wat dat inhoud. je vervuilt het topic met je gezever.

† In Memoriam † maandag 12 januari 2004 @ 00:58:14 #170
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16173276
quote:
Op maandag 12 januari 2004 00:36 schreef kingmob het volgende:

[..]

Wegwezen met je schijnheilige 'wetenschappelijke aanpak'. Als je dit wetenschappelijk noemt, heb je duidelijk geen idee wat dat inhoud. je vervuilt het topic met je gezever.

Wat hij post is suggestief, maar komt voort uit de conclusie dat Nasa de foto's roder kleurt en blijkbaar het blauw eruit filtert.

Ben je het wel eens met dat dit gebeurd of denk je dat de foto's wel kleurecht zijn?

Want als de kleuren idd niet juist zijn moet daar een reden voor zijn. Welke dat is kun je over speculeren. Dat is niet feiten aanpassen aan een theorie, maar een theorie zoeken voor feiten. Vrij wetenschappelijk verantwoord lijkt me.

Over dat de lucht onder normale omstandigheden blauw is en dat er ijs en water aanwezig is op Mars kunnen we het gelukkig inmiddels allemaal eens zijn.

maandag 12 januari 2004 @ 01:12:19 #171
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16173525
quote:
Op maandag 12 januari 2004 00:58 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Wat hij post is suggestief, maar komt voort uit de conclusie dat Nasa de foto's roder kleurt en blijkbaar het blauw eruit filtert.

Ben je het wel eens met dat dit gebeurd of denk je dat de foto's wel kleurecht zijn?

Want als de kleuren idd niet juist zijn moet daar een reden voor zijn. Welke dat is kun je over speculeren. Dat is niet feiten aanpassen aan een theorie, maar een theorie zoeken voor feiten. Vrij wetenschappelijk verantwoord lijkt me.

Over dat de lucht onder normale omstandigheden blauw is en dat er ijs en water aanwezig is op Mars kunnen we het gelukkig inmiddels allemaal eens zijn.

Z'n speculaties passen niet hier, maar het topic in truth. Hij pakt er bovendien niet relevante dingen bij en plaatst ze in een suggestief daglicht. Beweren dat de kleuren worden aangepast om het groen van vegitatie op mars te maskeren vanwege een complot vind ik toch behoorlijk in truth thuispassen .
Nog even afgezien van het feit dat iedereen blijft vergeten dat NASA geen monopolie heeft op waarnemingen.

Als je het leuk verpakt kun je alles logisch laten lijken.

De 'vegitatiefoto' doet mij trouwens sterk denken aan deze:

[Dit bericht is gewijzigd door kingmob op 12-01-2004 01:18]

maandag 12 januari 2004 @ 08:41:16 #172
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16176553
quote:
Op maandag 12 januari 2004 00:15 schreef kingmob het volgende:
Dat het ijs op mars water bevat is al heel lang bekend bovendien.
Ik ga naar huis.
pi_16188175
quote:
Op maandag 12 januari 2004 08:41 schreef nietzman het volgende:

[..]

haha lol
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_16189916
Het brengt tochwel wat discussies op over de
"kleur vervalsing"......
[Grafisch expert toont betere Marsfoto's]
[NASA saboteert de echte kleuren van Mars]
[Waarom liegt de NASA over kleur van Mars?]
Dus [HIER] een site waar je de "ware" kleurenfoto's kunt bekijken..

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 12-01-2004 17:09]

pi_16190057

Hier geeft JPL het wel correct weer! Waarom bij de andere foto's niet dan? Dat vraag ik me af.
Bron:
http://apnews.myway.com/image/20040110/MARS_ROVER.sff_RS103_20040110150347.html?date=20040111&docid=D800CL900

p.s. Mijn excuses als ik iemand beledig heb, maar ik wilde gewoon een reden hebben waarom de NASA het blauw had verwijderd uit de gepubliceerde foto. Ik denk dat dit een fout was, maar dat moeten ze dan wel corrigeren.

maandag 12 januari 2004 @ 17:08:21 #176
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16190216
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:04 schreef M4stermind het volgende:
[afbeelding]

Hier geeft JPL het wel correct weer! Waarom bij de andere foto's niet dan? Dat vraag ik me af.
Bron:
http://apnews.myway.com/image/20040110/MARS_ROVER.sff_RS103_20040110150347.html?date=20040111&docid=D800CL900

p.s. Mijn excuses als ik iemand beledig heb, maar ik wilde gewoon een reden hebben waarom de NASA het blauw had verwijderd uit de gepubliceerde foto. Ik denk dat dit een fout was, maar dat moeten ze dan wel corrigeren.

Er zijn meerdere versies in omloop. Ergens heeft iemand de boel zitten aanpassen, en niet zo'n beetje ook. Met deze foto als het ergste voorbeeld:
  maandag 12 januari 2004 @ 17:11:12 #177
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_16190322
Ik vind dat rood eigenlijk veel mooier.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 12 januari 2004 @ 17:11:25 #178
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16190338
quote:
Op maandag 12 januari 2004 08:41 schreef nietzman het volgende:

[..]

Dit kan een schok voor je zijn, maar ijs is niet per definitie de vaste vorm van water. Zo is een zeer groot gedeelte van het ijs op mars koolstofdioxideijs. Ik neem althans aan dat dat was wat je zo leuk vond...
pi_16194730
3D kleuren model

3600 view

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 12-01-2004 19:49]

maandag 12 januari 2004 @ 20:41:03 #180
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16196586
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:11 schreef kingmob het volgende:
Dit kan een schok voor je zijn,
Ik zit nog steeds te shacken.
Ik ga naar huis.
pi_16228136
Ze willen eerst richting de krater gaan...

En dan richting de bergen....
ongeveer 3 KM verderop...
Dat is 5 keer verderweg dan dat
ze van plan waren om iets te gaan zoeken

De landingsplaats van de Spirit (groene punt) van bovenaf...

De omgeving gezien van boven....

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 13-01-2004 18:39]

† In Memoriam † woensdag 14 januari 2004 @ 05:24:14 #182
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16243496
Spirits' Avontuur

Aanstaande donderdag zal Spirit 3 meter vooruit rijden, vanaf de lander met zijn zes wielen in de zand van Mars (3 cm/s). De sporen die de wielen maken alleen al leveren de wetenschappers weer nieuwe informatie op over de samenstelling van de grond. Er staan verderop zelfs speciale manoeuvres op het programma om sporen te maken met de Rover.

Het primaire doel van deze missie is het in kaart brengen van de geologie van Gusev krater. Bevestiging zoeken voor dat dit een meer of binnenzee is geweest. Kijken of er aanwijzingen zijn voor hoe oud het is, wat er zich heeft afgespeeld, wat voor geologische processen zich er hebben voorgedaan.

Voor dat doel geven waarnemingen van een dwarsdoorsnee van de bovenste lagen de beste resultaten.

Voor wat er op 'de begaande grond' aanwezig is hoeft Spirit alleen maar van zijn lander af te rijden.

Daarna biedt de inslagkrater verderop een geweldige inkijk voor het materiaal direct onder de oppervlakte. Dat is het tweede doel. Naarmate het dichterbij de krater in de buurt komt, zal het steeds meer stenen, rotsen en materiaal tegenkomen die door de inslag naar buiten zijn geslagen. De inslag heeft de grond zogezegd omgeploegd.

Wanneer Spirit zo dichtbij de rand van de krater is gekomen als mogelijk is, en de gewenste metingen ter plekke heeft uitgevoerd zal hij richting de bergen rijden. Die zijn 5 keer verder weg dan Spirits' minimale actieradius, dus of hij het ooit zal halen is maar de vraag. Echter, hoe dichter hij bij de bergen in de buurt komt, hoe meer materialen uit hogere lagen hij tegen zal komen. Ergo, een zo compleet mogelijk beeld kunnen vormen van de verschillende lagen, materialen en sedimenten.

pi_16267183
Nu Bush zijn nieuwe programma heeft aan gekondigt (http://forum.fok.nl/showtopic.php/466676/1) kunnen we ons verheugen op nog veel meer van zulke plaatjes
  woensdag 14 januari 2004 @ 22:35:27 #184
46511 Linz
held der helden
pi_16267280
en in alle hectiek vergeten we dat er nóg een sonde zal gaan landen aan de andere kant van mars
  † In Memoriam † woensdag 14 januari 2004 @ 22:38:20 #185
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16267395
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 22:35 schreef Linz het volgende:
en in alle hectiek vergeten we dat er nóg een sonde zal gaan landen aan de andere kant van mars
Nee hoor. Over 10 dagen als het goed gaat.
  woensdag 14 januari 2004 @ 22:40:54 #186
46511 Linz
held der helden
pi_16267492
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 22:38 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Nee hoor. Over 10 dagen als het goed gaat.

het zal zeker goed gaan! (hoop ik )
pi_16267522
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 22:35 schreef Linz het volgende:
Haha lol, inderdaad
dit is toch een exacte clone van de spirit toch?
  † In Memoriam † donderdag 15 januari 2004 @ 00:44:23 #188
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16272275
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 22:41 schreef BazP het volgende:

[..]

Haha lol, inderdaad
dit is toch een exacte clone van de spirit toch?

Of Spirit is een kloon van Opportunity, ze zijn identiek iig.

Opportunity gaat naar Meridiani Terra.

Zal ws mooiere plaatjes opleveren dan de ietwat 'eentonige' Gusev krater.

pi_16279698
De Spirit is succesvol van zijn basis afgereden. Eerste foto's zijn onderweg
pi_16285121
Van: http://www.astrostart.nl

Spirit's wielen eindelijk vies

Spirit heeft nu eindelijk zijn landingsplaats verlaten en trekt vanaf nu naar het oosten. Op weg naar de oostelijke bergen rond de 2 a 3 kilometer van het landingsplatform af. Er zijn tevens foto's gemaakt door Spirit terwijl deze van de landingsplaats af is. Deze vind je onderaan.

Rond half 10 vanochtend werd het signaal gegeven aan de rover om van het platform af te rijden. Dit duurde anderhalf uur, aangezien de rover eerst de antenne moest richten, de zon moest vinden en het voertuig is vrij traag. Toch lukte het om het voertuig er af te krijgen en er klonk gejuich bij Mission Control. De muziek "Rollin' rollin' rollin'" van de televisieserie Rawhide klonk op de achtergrond en eindelijk was de sfeer weer ontspannen bij NASA en JPL. Ook verschenen leuke t-shirts met aan de voorkant een plaatje van de Spirit rover en op de achterkant de tekst: 'My other car is on Mars!!!' De sfeer zal waarschijnlijk weer oplopen op 24 januari, want dan land de volgende rover alweer, genaamd: Opportunity.

"This is a night that is extraordinarily rich in significance for all of us, certainly for those of us on the science team and I know for everybody here as well," aldus principiele onderzoeker Steve Squyres tegen het team. "When I first presented this long-term (exploration) plan to the public a couple of days ago, I said it was rich in scientific potential. But I also said it was going to be a shared adventure unlike any other in human history. When I said that, what I meant for the press and the public was that it was an adventure we would share with the whole world."

Bron: Spaceflight Now

pi_16285142
pi_16285202
pi_16286260
jammer dat ze zwart-wit zijn...
pi_16288119
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 15:56 schreef VrAnKiE het volgende:
jammer dat ze zwart-wit zijn...
Sja, boeiuh.... die twee camera's aan de voor- en achterkant ('hazcams) zijn er alleen maar door de navigatie, meer niet. Dat kan prima in zwart-wit. De camera's die wél van wetenschappelijk belang zijn maken wel kleurenfoto's.

Het valt me op dat iedereen op de foto's zit te wachten en dat er wordt gejuichd als ze er dan zijn. Maar: hoe leuk het er ook allemaal uit ziet, het blijven foto's van een grote rode zandbak die in principe niet anders zijn dan die van de Viking en de Sojourner.

Wat natuurlijk oneindig veel interessanter wordt zijn de wetenschappelijke resultaten van de diverse andere meetinstrumenten aan boord waarmee naar water wordt gezocht.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik zit te smullen van de foto's, maar bedenk dat dit voornamelijk goed is voor de PR van de NASA, maar dat het wetenschappelijk gezien niet al te veel oplevert.

pi_16290266
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 16:51 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Sja, boeiuh.... die twee camera's aan de voor- en achterkant ('hazcams) zijn er alleen maar door de navigatie, meer niet. Dat kan prima in zwart-wit. De camera's die wél van wetenschappelijk belang zijn maken wel kleurenfoto's.

Het valt me op dat iedereen op de foto's zit te wachten en dat er wordt gejuichd als ze er dan zijn. Maar: hoe leuk het er ook allemaal uit ziet, het blijven foto's van een grote rode zandbak die in principe niet anders zijn dan die van de Viking en de Sojourner.

Wat natuurlijk oneindig veel interessanter wordt zijn de wetenschappelijke resultaten van de diverse andere meetinstrumenten aan boord waarmee naar water wordt gezocht.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik zit te smullen van de foto's, maar bedenk dat dit voornamelijk goed is voor de PR van de NASA, maar dat het wetenschappelijk gezien niet al te veel oplevert.

Inderdaad, toch vind ik het bij elke foto weer "gaaf" dat dit gewoon een heel andere wereld is, heel ver weg, die we in de zomer nog konden zien als klein stipje aan de zuid-oosterlijke hemel. Fasinerend!

De wetenschappelijke gegevens, als lucht en bodem samenstellingen worden voor een leek als ik pas interessant als daar conclusies aan worden verbonden door de wetenschappers.

pi_16290407
Het begint er op te lijken dat er een echte race gaat komen, iets wat ik natuurlijk alleen maar kan aanmoedigen:
quote:
Rusland wil in 2014 voet zetten op Mars
Rusland wil ook mensen op Mars laten landen. Dit kan binnen tien jaar voor ééntiende van de kosten die de VS geschat heeft voor zijn Marsmissie. Dat zegt een topman van de Russische ruimtevaartorganisatie Energia.

"Technisch gezien kunnen we de eerste bemande vlucht naar Mars in 2014 maken. Het gaat ongeveer 11 miljard euro kosten. Dat is veel minder dan de geschatte 110 miljard euro (150 miljard dollar) van het Amerikaanse project", zegt Leonid Gorshkov, hoofd ontwerpdeskundige van Energia, de Russische ruimtevaartonwikkelaars.

Het Russische ruimteschip zal qua design gelijksoortig zijn als de Russische Zvezda module die bij het International Space Station (ISS) hoort, aldus Gorshkov. Het plan is om het 70 ton wegende ruimteschip in de ruimte in elkaar te zetten. De componenten zullen door onbemande Proton schepen erheen gebracht worden.

Het assemblageteam kan aan boord van de ISS wonen in de tijd dat ze het Mars ruimteschip in elkaar zetten. De bemande missie naar Mars bevat een team van vier tot zes kosmonauten, en de totale duur van de missie, inclusief heen en terugreis, zal 18 tot 24 maanden duren. Volgens Russische experts zijn de concrete plannen in 2005 klaar.

donderdag 15 januari 2004 @ 18:36:15 #197
46511 Linz
held der helden
pi_16291409
Ik hoop dat het de Russen lukt!!
  donderdag 15 januari 2004 @ 19:52:25 #198
6290 Dr_Crouton
pi_16293567
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 18:36 schreef Linz het volgende:
Ik hoop dat het de Russen lukt!!

Als er maar weer een stap verder wordt gezet sinds de maanlandingen. Het liefst zie ik een samenwerking tussen alle ruimtevarende landen, maar dat schijnt dus moeizamer te gaan door de vele barrières.

pi_16296271
Ze willen naar Mars......

Komt gelijk weer de film :
"Capricorn One"
in m'n gedachten.

† In Memoriam † vrijdag 16 januari 2004 @ 03:41:55 #201
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16305074
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 03:25 schreef Aegirsson het volgende:
tvp

+ Click for QuickTime movie (12 MB)

Misschien is het handiger om erbij te zetten wat het voor filmpje is:

Rover Rehearses Roll-Off at JPL

Een oefening in het JPL lab van de rover die van de lander afrijdt. geen beelden van Mars of animaties (need imput!!) dus.

google

† In Memoriam † vrijdag 16 januari 2004 @ 05:03:40 #202
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16305356
quote:
Martians Deny UFOs In Their Sky

Gusev Crater (MPI) - A spokesthing for Mars Air Force denounced as false rumors that an alien space craft crashed in the desert, outside of Ma'adim Vallis on Friday. Appearing at a press conference today, General Rgrmrmy The Lesser, stated that "the object was, in fact, a harmless high-altitude weather balloon, not an alien spacecraft".

The story broke late Friday night when a major stationed at nearby Ma'adim Vallis Air Force Base contacted the Gusev Daily Record with a story about a strange, balloon-shaped object which allegedly came down in the nearby desert, "bouncing" several times before coming to a stop, "deflating in a sudden explosion of alien gases".

Minutes later, General Rgrmrmy The Lesser contacted the Daily Record telepathically to contradict the earlier report. General Rgrmrmy The Lesser stated that hysterical stories of a detachable vehicle roaming across the Martian desert were blatant fiction, provoked by incidences involving swamp gas. But the general public has been slow to accept the Air Force's explanation of recent events, preferring to speculate on the "other-worldly" nature of the crash debris. Conspiracy theorists have condemned Rgrmrmy's statements as evidence of "an obvious government cover-up", pointing out that Mars has no swamps.

pi_16308360
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 05:03 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

LOL
  vrijdag 16 januari 2004 @ 17:17:30 #204
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_16319042
quote:

[..]

Ze komen hier heen hoor!! (zie onderschrift)
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  vrijdag 16 januari 2004 @ 21:24:21 #205
6290 Dr_Crouton
pi_16325266
quote:

"Conspiracy theorists have condemned Rgrmrmy's statements as evidence of "an obvious government cover-up", pointing out that Mars has no swamps."

ROFLOL!!!!!
  vrijdag 16 januari 2004 @ 22:47:06 #206
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16327298
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 03:41 schreef NorthernStar het volgende:
Een oefening in het JPL lab van de rover die van de lander afrijdt. geen beelden van Mars of animaties (need imput!!) dus.
Maar deze heeft geen hoofd! Dat is ook zielig!
Ik ga naar huis.
  † In Memoriam † zaterdag 17 januari 2004 @ 01:21:17 #207
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16332046
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 22:47 schreef nietzman het volgende:

[..]

Maar deze heeft geen hoofd! Dat is ook zielig!

En die op Mars heeft maar 1 arm.

Maar die heeft hij de afgelopen dag wel voor het eerst gebruikt.

quote:
This image taken by the front hazard-identification camera on the Mars Exploration Rover Spirit, shows the rover's robotic arm, or instrument deployment device. The arm was deployed from its stowed position beneath the "front porch" of the rover body early Friday morning. This is the first use of the arm to deploy the microscopic imager, one of four geological instruments located on the arm. The instrument will help scientists analyze and understand martian rocks and soils by taking very high resolution, close-up images.
quote:
This close-up look at a patch of martian soil is the sharpest image ever taken of another planet. The picture was captured by the microscopic imager located on the Mars Exploration Rover Spirit's instrument deployment device, or "arm." Scientists liken the alien soil to clumpy cocoa powder. The upper left corner of the soil patch is illuminated by direct sunlight and thus appears brighter. The actual size of the patch is about 3 centimeters (1.2 inches) across.
Jet Propulsion Laboratory
pi_16340356
Space-logo's op je mobieltje? Check: www.AstroStart.nl
pi_16341501
quote:
Martians Deny UFOs In Their Sky

Gusev Crater (MPI) - Mars Air Force denounced as false rumors that an alien space craft crashed in the desert, outside of Ma'adim Vallis on Friday. Appearing at a press conference today, General Rgrmrmy The Lesser, stated that "the object was, in fact, a harmless high-altitude weather balloon, not an alien spacecraft".

The story broke late Friday night when a major stationed at nearby Ma'adim Vallis Air Force Base contacted the Gusev Daily Record with a story about a strange, balloon-shaped object which allegedly came down in the nearby desert, "bouncing" several times before coming to a stop.

pi_16352673
Jongen jongen, nu alweer een nieuwe missieaangekondigt

van www.astrostart.nl

In 2009 een rover ter grootte van een bestelbus op Mars

De Pathfinder in die in 1997 op Mars landde is even groot als een schoenendoos, Spirit en Opportunity zijn even groot als een golfwagentje, maar de toekomstige Marsrover is qua afmetingen gelijk aan een bestelbus!

De nieuwe Marsrover zal het Mars Scientific Laboratory gaan heten, aangezien het een heleboel faciliteiten bevat. De rover zal waarschijnlijk in 2009 gelanceerd worden. Het wordt voortgedreven op nucleaire kracht (en niet door zonne-energie) en zal vanaf de aarde bestuurd worden. Een voordeel van nucleaire energie is dat de rover langer kan lopen. Panelen die zonnestraling omzetten in zonne-energie komen na verloop van de maanden onder stof te zitten. De verwachte levensduur van de MER's is 90 dagen.

De toekomstige Marsrover zal op zoek gaan naar leven. Hieronder een plaatje.

Bron: Universe Today

pi_16352708
Plaatje van Mars Scientific Laboratory

pi_16402362
Wow, NASA heeft nu eindelijk een echte ontdekking gedaan!!!!

Geen geheimzinnige buisjes in zand voor de zandworm, maar een heuze autochtone marsbewoner!

Vrouwen wil ik dagelijks bekijken. Zonder vrouwen zou het hele bestaan ondraagelijk zijn.
pi_16417940
Spirit Drives to a Rock Called 'Adirondack' for Close Inspection
January 19, 2004

This true color image taken by the panoramic camera onboard the Mars Exploration Rover Spirit shows "Adirondack," the rover's first target rock. Spirit traversed the sandy martian terrain at Gusev Crater to arrive in front of the football-sized rock on Sunday, Jan. 18, 2004, just three days after it successfully rolled off the lander. The rock was selected as Spirit's first target because its dust-free, flat surface is ideally suited for grinding. Clean surfaces also are better for examining a rock's top coating. Scientists named the angular rock after the Adirondack mountain range in New York. The word Adirondack is Native American and is interpreted by some to mean "They of the great rocks."

read more on jpl

pi_16417984
Europe's first close-up image of Mars

ESA PR 05-2004. ESA's Mars Express, successfully inserted into orbit around Mars on 25 December 2003, is about to reach its final operating orbit above the poles of the Red Planet. The scientific investigation has just started and the first results already look very promising, as this first close-up image shows.

Although the seven scientific instruments on board Mars Express are still undergoing a thorough calibration phase, they have already started collecting amazing results. The first high-resolution images and spectra of Mars have already been acquired.
This first spectacular stereoscopic colour picture was taken on 14 January 2004 by ESAs Mars Express satellite from 275 km above the surface of Mars by the High Resolution Stereo Camera (HRSC). This image is available on the ESA Portal at: http://mars.esa.int

The picture shows a portion of a 1700 km long and 65 km wide swath which was taken in south-north direction across the Grand Canyon of Mars (Valles Marineris). It is the first image of this size that shows the surface of Mars in high resolution (12 metres per pixel), in colour, and in 3D. The total area of the image on the Martian surface (top left corner) corresponds to 120 000 km². The lower part of the picture shows the same region in perspective view as if seen from a low-flying aircraft. This perspective view was generated on a computer from the original image data. One looks at a landscape which has been predominantly shaped by the erosional action of water. Millions of cubic kilometres of rock have been removed, and the surface features seen now such as mountain ranges, valleys, and mesas, have been formed.

The HRSC is just one of the instruments to have collected exciting data. To learn more about the very promising beginning to ESA's scientific exploration of Mars, media representatives are invited to attend a press conference on Friday, 23 January 2004, at 11:00 CET at ESAs Space Operations Centre in Darmstadt, Germany, and in video-conference with the other ESA centres.

There, under the auspices of ESA Council Chair, Germany's Minister for Education and Research, Mrs Edelgard Bulmahn, ESA's Director of the Scientific Programme, Prof. David Southwood and the Principal Investigators of all instruments on board Mars Express will present the first data and preliminary results.

Also a spectacular, three-dimensional video sequence, featuring famous landmarks on the surface of Mars 'as seen through European eyes' will be unveiled for the first time on Friday 23 January .

http://mars.esa.int

pi_16418008
op de kalender

22nd January 2004
The next phase will be to initiate a period of radio silence where no communication attempts will be made with Beagle 2 until the 22nd January. Adopting this approach will force Beagle 2 into communication search mode 2 [CSM2] where the probe will automatically transmit a signal throughout the Martian day [power is still conserved during the night].

23rd January 2004
ESA press conference at 11:00 CET at ESAs Space Operations Centre in Darmstadt, Germany, and in video-conference with the other ESA centres. There, under the auspices of ESA Council Chair, Germany's Minister for Education and Research, Mrs Edelgard Bulmahn, ESA's Director of the Scientific Programme, Prof. David Southwood and the Principal Investigators of all instruments on board Mars Express will present the first data and preliminary results.
Also a spectacular, three-dimensional video sequence, featuring famous landmarks on the surface of Mars 'as seen through European eyes' will be unveiled for the first time.

24th January 2004
Spirit's twin Mars Exploration Rover, Opportunity, will reach Mars on Jan. 25 (EST and Universal Time; 9:05 p.m., Jan. 24, PST) to begin a similar examination of a site on the opposite side of the planet from Gusev Crater.

[Dit bericht is gewijzigd door Aegirsson op 20-01-2004 05:05]

dinsdag 20 januari 2004 @ 15:05:05 #217
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16428790
Jezus wat een foto van de MER.
* kingmob is impressed.
pi_16432424
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 04:26 schreef Aegirsson het volgende:
op de kalender

22nd January 2004
Also a spectacular, three-dimensional video sequence, featuring famous landmarks on the surface of Mars 'as seen through European eyes' will be unveiled for the first time.

Het gezicht van Mars ?

[Dit bericht is gewijzigd door AIRmichael op 20-01-2004 16:45]

dinsdag 20 januari 2004 @ 23:19:26 #219
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16444315
Ik ga naar huis.
pi_16449747
Wanneer komen de resultaten van de onderzoeken eigenlijk?
pi_16461801
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 08:51 schreef _Flea_ het volgende:
Wanneer komen de resultaten van de onderzoeken eigenlijk?
browse hier anders even

http://www.jpl.nasa.gov/mer2004/rover-images/jan-20-2004/images-1-20-04.html

pi_16474058
Nieuw plaatje van landingsplaats door Spirit

Er is weer een nieuw plaatje gemaakt door de Spirit rover. Deze rover landde 4 januari op het oppervlak van de rode planeet en dit weekend zal er weer een rover afdalen en landen. Aankomende zondagochtend zal de Opportunity rover landen op het oppervlak, maar daarover zaterdag een uitgebreid nieuwsbericht.

Het plaatje is een mozaïek gemaakt door de panorama camera aan boord van de Spirit rover. Het toont de landingsplaats in de Gusev krater, die sinds de landing 'Columbia Memorial Station' wordt genoemd ter aandenken van de overleden crewleden. Het plaatje is zo bijzonder, omdat het de volledige reis van de rover laat zien.

De rover zal de komende dagen flink reizen (op sonde-niveau) Ten eerste reist hij 250 meter naar het noord-oosten naar een grote krater met een diameter van 200 meter. Deze krater kun je zien op het plaatje als een richel aan de linkerkant. Aan de rechterkant zijn de heuvels te zien van het grote gebergte drie kilometer verderop in het oosten.

Een gedeelte van de zonnepanelen is op de voorgrond zichtbaar. Data van de panorama camera's groene, blauwe en infrarode filters werden gecombineerd om dit plaatje te creëeren in ware kleuren.
Bron: http://www.astrostart.nl

pi_16478524
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 22:53 schreef BazP het volgende:
. Data van de panorama camera's groene, blauwe en infrarode filters werden gecombineerd om dit plaatje te creëeren in ware kleuren.
[afbeelding]
infrarood ???????????
  donderdag 22 januari 2004 @ 20:41:25 #225
46511 Linz
held der helden
pi_16497916
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 20:16 schreef Kid het volgende:
Rover kapot..

http://www.cnn.com/2004/TECH/space/01/22/spirit.contact/index.html

FUCK nee!!!
  donderdag 22 januari 2004 @ 20:42:03 #226
46511 Linz
held der helden
pi_16497937
pff...gelukkig hebben we er nog eentje in aantocht...
pi_16498075
jaha, maar als het een hardware fout is dan heeft de opportunity er dus mogelijkerwijs ook last van en valt die ook na 19 sol's stil...
"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_16498359
quote:
Rover kapot..

Gelukkig hebben we de foto's nog !
fokschaap
pi_16498923

hopen dat ie het weer gaat doen
quote:
Sinds 24 uur is het contact tussen de NASA en de robot Spirit op Mars zo goed als verbroken. Spirit stuurt alleen nog 'lege signalen' signalen door. Dit heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie vandaag bekend gemaakt.

Wat er precies mankeert aan de robot is nog onduidelijk. Gevreesd wordt voor iets ernstigs. Projectleider Peter Theisinger zegt dat de lege signalen waardeloos zijn, maar wel aangeven dat de Spirit niet geheel buiten werking is. Er is dus nog hoop op herstel van contact met de lander die op 4 januari op de planeet arriveerde.

Een sonde, de Mars Global Surveyor, die over de landingsplaats van de Spirit is gevlogen, heeft nog geen signalen kunnen opvangen. Theisinger vreest een mechanisch probleem of computerdefect. Mocht het zo zijn dat de batterijen zich te snel hebben ontladen, is de kans op herstel aanzienlijk.

Als alles goed gaat, zal zondag een tweede robot, de Opportunity, op Mars landen.

pi_16499002
van www.astrostart.nl

Communicatie problemen met de Spirit

Niet alleen mijn trein, maar ook de Spirit heeft last van communicatie problemen. Vanochtend stuurde hij een berichtje dat hij wel een signaal hoorde, maar geen data had ontvangen. Mission control stond verrast te kijken en had dit totaal niet verwacht van de Mars Exploration Rover. Voor de rest van de dag zal er geen communicatie plaatsvinden, doordat er nog geen mogelijkheden zijn.

Project managers hebben de oorzaak nog niet gevonden, maar zulke storingen kwamen ook enkele keren naar voren bij de Mars Pathfinder missie in 1997. Het team is nu aan het uitzoeken welke verschillende scenario's mogelijk zijn, maar de kans zit er in dat het probleem morgen is opgelost. Vanavond zal de Spirit sonde namelijk gaan 'slapen' en de volgende dag zal de Spirit weer worden aangezet en het kan dan zijn dat het probleem automatisch weg is.

Als alles goed gaat, zal er vanavond nog wel contact met de rover plaatsvinden. Of het probleem toevallig dan al is opgelost of dat we tot morgen moeten wachten is onzeker. Is het morgen vroeg niet opgelost, dan zitten we met een groot Martiaans probleem

donderdag 22 januari 2004 @ 21:27:20 #231
74450 medman
O tempora, O mores!
pi_16499267
wat minder leuk nieuws dit inderdaad

ik heb de persconferentie gezien en de project manager keek nogal bedrukt.

maar aan het einde van de persconferentie kwam er een vrouw binnenlopen met het nieuws dat de Spirit 'iets' had verstuurd, een signaal ter bevestiging dat het de opdrachten van de aarde had ontvangen, maar niet had uitgevoerd, omdat het doorhad dat er iets mis was.
maar dat bericht was nog niet bevestigd... (persconferentie was trouwens 18:30 vandaag NL tijd)

afwachten maar, wel balen, net nu ze de RAT tool voor het eerst wilden gebruiken...

pi_16500778
Ze wilden ook net die steen gaan bekijken met dat vierkant achtige gat erin...
pi_16500896
Ik ben benieuwd wat zijn laatste foto was.
  donderdag 22 januari 2004 @ 22:28:05 #234
74450 medman
O tempora, O mores!
pi_16501400
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 22:13 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik ben benieuwd wat zijn laatste foto was.
De laatste foto die ze gereleased hebben was die foto van de lander. Daar waren ze nog zo enthousiast over, omdat in de verte de bergen te zien waren waar hij naartoe zou moeten rijden over een paar weken.

Maar goed, dit probleem is wel een serieus probleem, maar de Spirit is nog lang niet opgegeven. Ze gaan nog van alles proberen.

pi_16502305
quote:
Rover kapot..

Had al zo'n raar vermoeden dat er iets was...
de foto's bleven uit.
  donderdag 22 januari 2004 @ 23:21:31 #236
77130 star_gazer
pi_16503253
* star_gazer hoopt dat het geen design-flaw is....

Zo ja, dan gaat de opportunity er ook aan...

-
  donderdag 22 januari 2004 @ 23:47:01 #237
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16504121
. Wat een klote error, zomaar ermee kappen.
Nu kunnen de software jongens laten zien wat ze kunnen denk ik...
pi_16507061
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 23:47 schreef kingmob het volgende:
. Wat een klote error, zomaar ermee kappen.
Nu kunnen de software jongens laten zien wat ze kunnen denk ik...
Ze gaan dat ding rebooten
  vrijdag 23 januari 2004 @ 06:58:17 #239
19194 Oversight
&#9698;&#9700;
pi_16507979
dit is toch deel 8 ?
◢◤
  † In Memoriam † vrijdag 23 januari 2004 @ 07:47:09 #240
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16508146
Mooi kut!

Niet ontploft tijdens de lancering, niet de planeet gemist en lost in space, niet te pletter geslagen, lander werkt prima, kortom staat hij eindelijk intact met zijn wielen op Mars, houdt hij er zelf mee op!

pi_16510845
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 07:47 schreef NorthernStar het volgende:
Mooi kut!

Niet ontploft tijdens de lancering, niet de planeet gemist en lost in space, niet te pletter geslagen, lander werkt prima, kortom staat hij eindelijk intact met zijn wielen op Mars, houdt hij er zelf mee op!

De ANWB is onderweg......
Nou maar hopen dat "Spirit" het pasje bijzich heeft.

Ja het zou jammer zijn als ie het loodje gelegd zou hebben.
Maar tot nu toe ...... klasse foto's

pi_16515419
de Mars Express is toch nog een succes(je). Waterdamp in de atmosfeer en ijs op de zuidpool !

Als de Beagle nou nog even wat van zich laat horen en de spirit gewoon een rebootje nodig had zitten we weer op koers !

fokschaap
pi_16520146
NASA heeft ondertussen het contact weer hervonden met de Spirit. Een antenne in Spanje heeft weer een signaal opgepikt. Vermoedelijk was de accu te snel leeg.
X
X
X
  vrijdag 23 januari 2004 @ 16:04:08 #244
77130 star_gazer
pi_16520208
-
  † In Memoriam † vrijdag 23 januari 2004 @ 16:14:03 #245
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16520535
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 16:04 schreef star_gazer het volgende:
Spirit doet het weer!

Hopenlijk werkt hij idd weer naar behoren. En vinden ze uit wat er precies misgegaan is.

pi_16520548
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 13:32 schreef Viola_Holt het volgende:
de Mars Express is toch nog een succes(je). Waterdamp in de atmosfeer en ijs op de zuidpool !
toch nog een succes(je) ze moeten nog beginnen

23 January 2004
ESA PR 06-2004. Mars Express, ESAs first mission to Mars, will reach its final orbit on 28 January. It has already been producing stunning results since its first instrument was switched on, on 5 January.

Reull Vallis - HRSC image 15 January 2004

23 January 2004
This picture was taken by the High Resolution Stereo Camera (HRSC) onboard ESA's Mars Express orbiter, in colour and 3D, in orbit 18 on 15 January 2004 from a height of 273 km. The location is east of the Hellas basin at 41° South and 101° East. The area is 100 km across, with a resolution of 12 m per pixel, and shows a channel (Reull Vallis) once formed by flowing water.
The landscape is seen in a vertical view, North is at the top.

pi_16520607
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 16:14 schreef Aegirsson het volgende:

[..]

toch nog een succes(je) ze moeten nog beginnen

nou ja, de lander is niet helemaal goed gegaan.
fokschaap
pi_16520902
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 16:16 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

nou ja, de lander is niet helemaal goed gegaan.

er is nog hoop , misschien doet die het binnenkort ook

Next attempts to contact Beagle 2 planned for 24th and 25th January
20-Jan-04 17:05 GMT
...................................................
Summary

The Beagle 2 team has revised its plans for trying to communicate with the lander, postponing the date for the end of radio silence by two days.

...................................................
Full story

The Team has made the following announcement regarding the strategy for communication with Beagle 2 over the next 5 days:

"On 12 January we started a period when no attempts were made to contact Beagle 2. Maintaining radio silence for a period of ten days is intended to force Beagle 2 into a communication mode that should ensure that the transmitter is switched on for the majority of the daytime on Mars and thus will improve the chance of Mars Express making contact.

"During this ten-day period, Mars Express has listened for Beagle 2 but only for very short periods when Beagle 2 may not be switched on.

"The ten-day radio silence period ends on 22 January, just before a fly-over by Mars Express, but the strategy of the team is not to hail the lander immediately. Rather we are erring on the side of caution as we cannot confidently predict the precise ending of the ten-day slot. This is because the absolute accuracy of the timer on Beagle 2 could have been affected by the temperature on Mars, making the clock run slightly faster or slower than predicted. We have therefore chosen a pair of opportunities when Mars Express flies over the Beagle 2 landing site, the nights of 24 and 25 January. These two flights cover the widest possible area where Beagle 2 should be, giving us the best chance of calling the lander and getting a response from the continuous transmission. There are several other chances of just listening for Beagle 2 without calling it.

"The data will be analysed, this can take many hours, and we intend to present a complete picture of this series of attempts to contact the lander on 26 January, early afternoon. We will, at that time, outline any future communications strategy."

pi_16523947
De laatse foto lijkt wel heeeeeeel erg veel op een half droge rivier met wat vegetatie aan de oevers...
pi_16523965
"Crater" Martian highlands (wmv)
"Canyonlands" Valles Marineris (wmv)

23 January 2004
This picture was taken by the High Resolution Stereo Camera (HRSC) onboard ESAs Mars Express orbiter, in colour and 3D, in orbit 18 on 14 January 2004 from a height of 275 km. The location is south of Valles Marineris at 15° South and 323° East. The resolution is 12 m per pixel, the area is 50 km across and shows a tectonically controlled karst-like structure in a vertical view. North is at top.

23 January 2004
This picture was taken by the High Resolution Camera (HRSC) aboard ESA's Mars Express, in colour and 3D, during orbit 18 on 14 January 2004 from a height of 275 km. The location is in Valles Marineris at 5° North and 323° East. The area is 50 km across, at a resolution of 12 m per pixel, and shows mesas and cliffs as well as flow features which indicate erosion by the action of flowing water. The landscape is seen in a vertical view, with north at the bottom.

23 January 2004
This picture was taken by the High Resolution Stereo Camera (HRSC) onboard ESA's Mars Express orbiter, in colour and 3D, in orbit 18 on 14 January 2004. It shows a vertical view of a mesa in the true colours of Mars. The summit plateau stands about 3 km above the surrounding terrain. The original surface was dissected by erosion, only isolated mesas remained intact. The large crater has a diameter of 7.6 km

23 January 2004
This picture was taken by the High Resolution Stereo Camera (HRSC) onboard ESA's Mars Express orbiter, in colour and 3D, in orbit 18 on 15 January 2004 from a height of 273 km. The location is east of the Hellas basin at 41° South and 101° East. The area is 100 km across, with a resolution of 12 m per pixel, and shows a channel (Reull Vallis) once formed by flowing water. The landscape is seen in a vertical view, North is at the top.

23 January 2004
This picture was taken by the High Resolution Stereo Camera (HRSC) onboard ESA's Mars Express orbiter, in colour and 3D, in orbit 32 on 19 January 2004. It shows a three-dimensional oblique view of the summit caldera of Albor Tholus, a volcano in the Elysium region. The caldera has a diameter of 30 km and a depth of 3 km. The volcano as a whole has a diameter of 160 km and a height of 4.5 km. This is geologically interesting, since the depth of the caldera approaches the height of the volcano, which is unusual on Earth. On the far left rim of the caldera, a bright 'dust fall' seems to flow from the surrounding plateau into the caldera.

http://www.esa.int/

pi_16525162
Mooie foto's
en echt super dat de Spirit het weer doet
nu nog hopen dat de oppertunitie ook veilig land
pi_16525459
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA NASA heeft weer contact met SPIRIT

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=37543

pi_16525559
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 18:56 schreef -CRASH- het volgende:
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA NASA heeft weer contact met SPIRIT

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=37543

gaaf he

CRASH, maak alvast even een deeltje 3 aan, hier kunnen nog maar 3 reacties, en met de landing van zondag hebben we wel wat ruimte nodig

pi_16525876
ok
doe ik
pi_16525901
dan is deze nu vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')