Oplossing: emigreer naar Denemarken, maar ook: https://www.businessinsid(...)-land-ter-wereld-is/quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je stookkosten zijn laag omdat het hout dat je stookt door iemand anders betaald is.
Daarnaast moet je (zoals genoemd) ook de uren voor het zagen, stapelen, vullen en de schoorsteenveger meerekenen.
Zou iedereen op "gratis" hout gaan stoken, dan is er geen "gratis" hout meer.
Leuke oplossing voor jou, geen optie voor iedereen en zeker niet in een gemiddelde woonwijk.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 14:02 schreef cempexo het volgende:
[..]
Oplossing: emigreer naar Denemarken, maar ook: https://www.businessinsid(...)-land-ter-wereld-is/
Emigreer zelf lekker naar fok.dkquote:Op vrijdag 28 augustus 2020 14:02 schreef cempexo het volgende:
[..]
Oplossing: emigreer naar Denemarken, maar ook: https://www.businessinsid(...)-land-ter-wereld-is/
Terwijl ‘hygge’ duidelijk een belangrijke rol speelt in het Deense geluk, benadrukt Wiking graag dat het welzijnsmodel de belangrijkste basis is van de welvaart en het geluk in het land – ze hebben hoge belastingen, maar krijgen daar sociale zekerheid, gezondheidszorg voor iedereen en goede pensioenen voor iedereen voor terug.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 14:02 schreef cempexo het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:24 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Terwijl ‘hygge’ duidelijk een belangrijke rol speelt in het Deense geluk, benadrukt Wiking graag dat het welzijnsmodel de belangrijkste basis is van de welvaart en het geluk in het land – ze hebben hoge belastingen, maar krijgen daar sociale zekerheid, gezondheidszorg voor iedereen en goede pensioenen voor iedereen voor terug.
En maar zeuren en zaniken over 'onze' belastingen...
Je kan naar https://www.energielabelvoorwoningen.nl/ , daar inloggen met DigID en dan alle vragen doorlopen. Dan kan je zien wat je (voorlopig) energielabel is.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:19 schreef SEMTEX het volgende:
Volgens mij had ons huis van oorsprong energielabel G of F (huis uit 1959). Het heeft dubbelglas (geen HR of Hr++), behalve op zolder (dakkapel), geen spouwmuurisolatie, geen warmtepomp, wel een HR-ketel van na 2010 en sinds vorig jaar zonnepanelen. Welk energielabel zou het dan hebben?
een officieel label is 3 euro en vanaf 1 januari wordt dit over de 200 euro en wordt verplicht gesteld bij verkoop van je huis.quote:Op woensdag 9 september 2020 18:08 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Je kan naar https://www.energielabelvoorwoningen.nl/ , daar inloggen met DigID en dan alle vragen doorlopen. Dan kan je zien wat je (voorlopig) energielabel is.
Is gewoon gratis, tenzij je een officieel energielabel wil ontvangen
foto's maken is genoeg. Bij dubbel glas een foto van de sponning en bij spouwmuurisolatie een foto van het dichtgestopte boorgat.quote:Op donderdag 10 september 2020 08:42 schreef SEMTEX het volgende:
Dank beide, ik ga er eens voor zitten. [Done: ik moet wat ik op de officiele site beweer ook bewijzen, nu zeker geen tijd voor en bij oudere maatregelen, zoals het dubbelglas, weet ik niet eens hoe. Ik kwam op voorlopig energielabel D. Beter dan wat het in ieder geval was.
Ik dank u weer!quote:Op donderdag 10 september 2020 09:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
foto's maken is genoeg. Bij dubbel glas een foto van de sponning en bij spouwmuurisolatie een foto van het dichtgestopte boorgat.
Je doorwaaihol isoleren is niet allen prettig voor de maandelijkse stookkosten maar ook voor je wooncomfort. Niemand verwacht dat je van G naar A gaat voor 2000 euro.quote:Op donderdag 10 september 2020 10:33 schreef Stoorzendert het volgende:
Ik heb daar zelf een paper over geschreven gebaseerd op mijn eigen woning. Ik heb daar zo’n beetje alle redelijke oplossingen aan bod laten komen, en alles volledig doorgerekend. Oplossingen van zonnepanelen, spouwisolatie, warmtepomp, windmolen op het dak, etc. etc.
De enige rendabele oplossingen die ik heb gevonden (en ook ga uitvoeren) waren; HR++ glas (momenteel enkel glas op de eerste verdieping), zolderisolatie, CV optimalisatie en LED verlichting. Al het andere had een terugverdientijd van >10jr.
Kosten voor aanschaf glas (+ramen) en zolderisolatie kost me al ¤5000,-
Voor nieuwbouw zijn de voorwaarden uiteraard anders. Zolang subsidies niet stijgen of aanschafkosten niet dalen, blijf ik voorlopig gewoon op gas stoken.
Dat is zeker, het waait nu niet meer in huisquote:Op donderdag 10 september 2020 12:02 schreef fathank het volgende:
[..]
Je doorwaaihol isoleren is niet allen prettig voor de maandelijkse stookkosten maar ook voor je wooncomfort. Niemand verwacht dat je van G naar A gaat voor 2000 euro.
Isoleren is ook een stukje wooncomfort. Dat is al een stuk moeilijker in geld uit te drukken.
klopt , bij mij idem ditoquote:Op donderdag 10 september 2020 10:33 schreef Stoorzendert het volgende:
De enige rendabele oplossingen die ik heb gevonden (en ook ga uitvoeren) waren; HR++ glas (momenteel enkel glas op de eerste verdieping), zolderisolatie, CV optimalisatie en LED verlichting. Al het andere had een terugverdientijd van >10jr.
Kosten voor aanschaf glas (+ramen) en zolderisolatie kost me al ¤5000,-
Voor nieuwbouw zijn de voorwaarden uiteraard anders. Zolang subsidies niet stijgen of aanschafkosten niet dalen, blijf ik voorlopig gewoon op gas stoken.
Ow zeker hoor. Dat was ook een onderdeel van de paper. Maar dit artikel gaat over de kosten.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:02 schreef fathank het volgende:
[..]
Je doorwaaihol isoleren is niet allen prettig voor de maandelijkse stookkosten maar ook voor je wooncomfort. Niemand verwacht dat je van G naar A gaat voor 2000 euro.
Isoleren is ook een stukje wooncomfort. Dat is al een stuk moeilijker in geld uit te drukken.
Tripple glas (HR+++) gaat bij mij alleen als ik de volledige kozijnen vervang. Dus hop +¤10k ¤15k ! (als het al niet meer is). En dan vliegt de terugverdientijd naar ruim 15 jaar. Dus gekozen voor nieuwe ramen met HR++ glas. Terugverdientijd ~5 jaar. Besparing gas 770m3 / jaar. Bij HR+++ zou dat 890m3 / jaar zijn.quote:Op donderdag 10 september 2020 12:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is zeker, het waait nu niet meer in huis
het is doodstil geworden en scheelt me 100 euro per maand
[..]
klopt , bij mij idem dito
nw ketel , ( heel klein bakkie,) HR +++ glas en dak- en kruip- en nieuwe muurisolatie (was korrels , nu er bovenop schuim)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |