Ah tof dat dat het bij jou zo goed gaatquote:Op woensdag 11 september 2024 13:19 schreef Shogo het volgende:
Ik voeg mij ook bij dit topic, leuk om te lezen dat meer mensen dit doen op latere leeftijd. Hoewel voor sommige niet een al te makkelijke keuze zoals ik lees.
Ik ben november 2023 gestart met beugel behandeling op mijn 37ste (daarvoor nog verstandskiezen eruit moeten laten halen en bovenste achterse kiezen laten verwijderen voor ruimte). Ik heb boven witte slotjes zodat het wat minder opvalt en onder wel zilveren slotjes.
Ik ben al aardig tevreden na 10 maanden, maar er is nog wel wat werk aan de winkel. Ben inmiddels in de elastiekenfase, het valt mee maar wel irritant met eten (vooral uit eten). In oktober krijg ik een scan hoe alles nu staat en voor het verplaatsen van de slotjes. Als het goed verloopt ben ik er volgend jaar mei 2025 vanaf.
Jaren ontevreden geweest met mijn gebit en het werd steeds erger met de scheefheid. Mocht je twijfelen stel het niet uit!
Klinkt intens bij jou. Tanden trekken (zeker gewone kiezen) kan inderdaad heftig zijn. Je mist inderdaad wat, op den duur gaat dat wel wennen. Ik denk dat je met het resultaat uiteindelijk heel blij zal zijn! Na een aantal maanden ga je al optische resultaten zien. Dat heb ik bij mijzelf gemerkt na ook een lange tijd er tegen aan gehikt te hebben, ben nu uiteindelijk blij dat ik het heb gedaan.quote:Op woensdag 12 februari 2025 10:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ah tof dat dat het bij jou zo goed gaatBij jou is het zo te horen ook een vrij lang traject, maar ik ben zeker dat het het helemaal waard gaat zijn!
Ik heb afgelopen maandag de eerste stap gemaakt door naar het ziekenhuis te gaan en drie kiezen te laten trekken. Alles in één keer gedaan en het is heftig, ook gevoelsmatig. 3 gaten in je gebit voelen, voelt niet echt top en ik hoop dat ik de goede beslissing heb gemaakt. De kaakchirurg kwam erachter bij het bekijken van de foto dat er onder een kies (de kies naast de kies die eigenlijk getrokken zou moeten worden) en ontsteking zat, dus stelde hij voor om die te trekken en de gezonde kies te laten zitten. Ook telefonisch overleg gehad met ortho en besloten dat de ongezonde kies weg ging. Punt is dat dit een grote kies is dan de kies die eigenlijk getrokken moet worden en het voelt zo raar, zoveel ruimte te voelen tussen je andere kiezen in.
Ik heb heel lang een beugel gewild maar nu het zover is heb ik gemixte gevoelens. Ik heb heimwee naar mijn oude gebit ofzo. Ik hoop dat het beter gaat wanneer de beugel er eind maart in gaat en ik verbetering zie.
Dat is helemaal een intens traject en je zit er voorlopig nog wel in dus.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:08 schreef MissLeDuq het volgende:
Hier nog iemand die op latere is begonnen (39, ben nu 41).
Ik liep een jaar of 10 geleden al met dat idee, alleen heb ik dat toen niet doorgezet aangezien het een pittig traject zou worden. Nu ik steeds meer last kreeg toch besloten door te zetten. Voorwaarde was wel dat de zorgverzekeraar het zou vergoeden en toen die een go gaven in 2023 begonnen met het traject.
Begin 2023 is als eerste stap een hyrax beugel geplaatst waarna de eerste operatie voor de bovenkaakverbreding heeft plaatsgevonden. Al met al viel die operatie zelf mee, weinig pijn gehad en ook het 'opdraaien' in de weken erna waar ik erg tegenop zag viel mee. Wat ik wel ontzettend vervelend vond was dat normaal praten door die hyrax erg lastig was. Ik kon mijn tong gewoon niet kwijt. Verder loop je na het opdraaien natuurlijk een paar maanden met een flinke spleet tussen je voortanden wat ook niet echt een fraai gezicht is. Was dan ook blij toen daar de eerste blokjes werden geplaatst om het sluiten van die spleet een beetje op gang te helpen
Uiteindelijk is die hyrax ruim 8 maanden blijven zitten, tot november 2023. Ik had gerekend op een maand of 5 dus best een tegenvaller.
Vanaf die tijd is het gewoon verder beugelen geweest. Idee was dat als de tanden een beetje de juiste stand zouden hebben dat er dan nog een tweede kaakoperatie zou volgen om de boven-en onderkaak goed te gaan positioneren.
Qua planning was die operatie initieel voorzien begin dit jaar. Laatst bleek echter uit de foto's en scan dat met name de stand van de tanden in de onderkaak nog niet goed is. Om dit nu goed te krijgen zijn er in januari een tweetal kiezen getrokken om plek te maken om zo de positie van de tanden alsnog goed te krijgen. Dit betekent wel weer een vertraging van minimaal een half jaar in het hele traject. Hopelijk kan ergens in augustus/september de operatie alsnog worden ingepland maar dat is lastig in te schatten.
Ben nu dus al 2 jaar bezig en het einde is nog niet in zicht. Ik hoop dat het uiteindelijke traject minder dan 4 jaar in beslag gaat nemen, maar we gaan het zien
Dank je.quote:Op zondag 23 februari 2025 17:00 schreef Shogo het volgende:
[..]
Dat is helemaal een intens traject en je zit er voorlopig nog wel in dus.
Hoop voor je dat het inderdaad minder dan 4 jaar wordt.
De enige die daar antwoord op kan geven is een orthodontist. Je zou wel met de ortho naar Invaslign kunnen kijken. Vrijwel onzichtbaar en volgens mij tegenwoordig verkrijgbaar bij iedere orthodontist.quote:Op zondag 23 februari 2025 20:58 schreef Discombobulate het volgende:
Het is denk ik nu 18 jaar geleden dat ik een beugel had. Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen?
Ik heb twee hoektanden een beetje verzaakt door na een tijdje te stoppen met mijn nachtbeugel. De rest is allemaal recht, maar die hoektanden voor zijn wat scheef gegroeid. Ik zie ook wel eens mensen die een bitje dragen wat dus als beugel schijnt te werken (?) Klopt dit, of wordt het gewoon weer een blokjesbeugel als ik het recht wil hebben?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |