quote:
Rintje Ritsma heeft met Marijke Groenewoud toch een schaatsster van Albert Heijn Zaanlander geselecteerd voor de ploegenachtervolging bij de wereldbekerwedstrijd in Nagano. De vrouwen van de ploeg van Jillert Anema ontbraken in de zomer op centrale trainingen van de achtervolgingsploeg.
Eind augustus maakte Anema bekend dat schaatssters van Albert Heijn Zaanlander dit seizoen niet meedoen aan centrale trainingen die bondscoach Ritsma gebruikt om een ploeg te formeren voor de wereldbekerwedstrijden. Dat betekent dat Groenewoud, Elisa Dul en Melissa Wijfje ontbreken.
"Mijn sporters zijn er volledig klaar voor. Andere rijdsters niet...", zei Anema toen tegen Schaatsen.nl. Daarmee doelde de coach op teams die schaatsers naar eigen zeggen "consequent" terugtrekken en "hun taak niet serieus opnemen".
Ritsma werkte daarom met het drietal Joy Beune, Antoinette Rijpma-de Jong en Robin Groot naar de eerste wedstrijden van het seizoen toe. Maar omdat Groot zich niet voor de World Cups heeft geplaatst, koos de bondscoach voor Groenewoud als derde rijdster op de ploegenachtervolging.
"Commitment is heel belangrijk, maar wij hebben meer dan drie schaatssters nodig", zegt Ritsma donderdag tegen Schaatsen.nl. "Door de blessure van Robin Groot kon ik niet anders dan Marijke inschuiven."
"Wij moeten vanuit de B-groep starten (door de mindere resultaten tijdens de World Cups vorig jaar, red.) en willen zo snel mogelijk promoveren naar de hoogste divisie. Ik kan geen risico lopen door een minder team op te stellen."
Bij de mannen neemt Joep Wennemars de plaats van Patrick Roest in op de ploegenachtervolging in Nagano. Roest meldde zich af omdat hij nog altijd last heeft van de naweeën van een ontstoken verstandskies.
Wennemars vormt een ploeg met Beau Snellink en Chris Huizinga. "Joep heeft al eerder meegetraind en een prima indruk achtergelaten", zegt Ritsma in een persbericht van de KNSB. "Ik zie deze wereldbeker ook als een eerste test met het oog op de Olympische Spelen van Milaan."
De eerste wereldbekerwedstrijd van het seizoen in het Japanse Nagano staat van 22 tot en met 24 november op het programma.
Bosker inderdaad niet bij de mannen pursuit. Wennemars wel, zeer opvallend. Vraag me af of hij voldoende inhoud heeft.