WE hebben er weer een, ja!
quote:
Stan (16) treedt in de voetsporen van wereldtopper Alcaraz: tennistalent pakt Europese titel
Stan Put kroonde zich zaterdag in Italië tot de beste Europese tennisser tot en met 16 jaar. De jonge Bavelaar komt daardoor in een imposant rijtje, waardoor de verwachtingen toenemen. Gelukkig heeft zijn coach al extra hulp ingeroepen van een tennisicoon.
„Ik geniet nog steeds van een fantastische week”, vertelt Put een paar dagen later. „Ik had zelf wel het gevoel dat ik de titel zou kunnen winnen, maar het is natuurlijk fantastisch om het dan ook echt te doen.”
Toch belt hij niet vanaf een platte kar die door Bavel rijdt. De dag na de successen – Put won ook het dubbelspel – moest hij door naar Spanje voor het volgende toernooi. „We zijn die avond nog wel even uit eten geweest”, stelt Put gerust. „Ik heb een goede burger en een ijsje gegeten.”
Een verdiend minifeestje, want de titel brengt hem in een illuster rijtje. Onder anderen Carlos Alcaraz, Grigor Dimitrov en Marin Cilic waren ooit ook de besten op het jeugdtoernooi: spelers die later allemaal de mondiale top drie of zelfs de nummer één-positie bereikten.
„Het is inderdaad vet om te zien dat spelers die aan de top staan of hebben gestaan, ook dat toernooi hebben gewonnen. Dan weet ik dat ik goed bezig ben en de potentie heb om dat later ook te kunnen bereiken”, deelt Put, die in januari in Australië debuteert op een junioren-Grand Slam.
Livestream
Daarbij kan hij bouwen op zijn coach Benjamin Reek van het Veldhovense Amjoy Tennis. Die moest het toernooi ditmaal via een livestream volgen en dat was niet makkelijk. „Met name richting het einde van de week, dan wordt het toch stiekem wel spannend”, geeft hij toe.
Na de halve finale, waarin Put zijn enige set verloor, kon hij het niet laten om wat tips door te bellen. „Let er morgen bij het inspelen op dat je meteen laag in de benen zit en door de bal heen tennist”, adviseerde hij zijn pupil, die in Italië door de tennisbond werd begeleid.
‘Andere invalshoek’
Reek werkt al bijna zes jaar intensief met Put samen, maar nu hij weer een grote stap zet, rijst de vraag of er niet nķg meer kennis nodig is. Put: „Als ik een nieuwe prikkel nodig zou hebben, hoeft dat niet te betekenen dat ik Benjamin moet loslaten.”
„Als iemand een vertrouwenspersoon, een ervaren coach of misschien een oud-prof kan toevoegen aan het team, zou dat alleen maar beter zijn. Dat geeft misschien een andere invalshoek, een andere kijk op tennis of nieuwe ideeën”, zegt hij.
Er is sowieso al een breder team betrokken, maar Reek heeft nog wat extra’s in petto: „Ik heb Richard Krajicek benaderd om mee te kijken met de service. Ik heb nooit de gedachte gehad dat ik het in mijn eentje moet doen. Absoluut niet, het gaat echt om Stans ontwikkeling.”