abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220310032
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:20 schreef RaymanNL het volgende:

[..]
Snap de voorzichtigheid met spoilers, maar het opsplitsen van het topic zal beide topics niet goed doen. Het is niet dat het GTST topic zo gigantisch hard loopt. Je haalt daarmee een beetje de discussie weg over wat leeft qua GTST. Groot deel kijkt via Videoland ipv lineair en als ik niet bij ben qua afleveringen meid ik het topic gewoon. De comeback van Billy is overigens al uitgebreid gesproken bij RTL Boulevard en elders
Ik denk ook dat een splitsing de dood van beide topics betekent. Bij vlagen gaat de discussie fanatiek en dan nog niet eens altijd door elkaar. Je kunt beter wat fanatieker modereren op spoilers als dat nodig is. Hoewel ik het zelf soms ook vervelend vindt om steeds in spoilers te posten.
't Echte en 't ware!
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 10 maart 2026 @ 19:51:03 #27
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_220310378
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:39 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
@:nizno En wélk feedback-topic kunnen we daar precies voor gebruiken? Beetje kastje naar de muur-verwijzen dit.
dit topic.

en wat betreft je andere bericht.
Het is geen nieuwe regel, het staat al tijden in de FAQ, zoals hier boven gemeld.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:22 schreef Japepk het volgende:

[..]
Ik denk ook dat een splitsing de dood van beide topics betekent. Bij vlagen gaat de discussie fanatiek en dan nog niet eens altijd door elkaar. Je kunt beter wat fanatieker modereren op spoilers als dat nodig is. Hoewel ik het zelf soms ook vervelend vindt om steeds in spoilers te posten.
Echter ik lees niet elke keer mee aangezien ik zelf geen GTST aan heb staan in huis. Dus moet ik het doen met TR's
Ik heb door de vingers gekeken naar spoilers, officieel is TV gewoon zoals in de FAQ gemeld de uitzendingen op TV, tenzij anders beschreven.
Echter de spoilers werden niet meer gebruikt en werd ik er nu op gewezen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 10 maart 2026 @ 19:56:30 #28
328189 ArnieAlberts
Pia Blanco moet weg bij GTST
pi_220310439
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 19:51 schreef Nizno het volgende:

[..]
dit topic.

en wat betreft je andere bericht.
Het is geen nieuwe regel, het staat al tijden in de FAQ, zoals hier boven gemeld.
[..]
Echter ik lees niet elke keer mee aangezien ik zelf geen GTST aan heb staan in huis. Dus moet ik het doen met TR's
Ik heb door de vingers gekeken naar spoilers, officieel is TV gewoon zoals in de FAQ gemeld de uitzendingen op TV, tenzij anders beschreven.
Echter de spoilers werden niet meer gebruikt en werd ik er nu op gewezen.
Maar je geeft letterlijk aan dat je het niet echt in de gaten houdt, dus het is gewoon luisteren naar degene die het hardste loopt te zeiken (om niks) in TR's. Ik quote in dit geval even wat ik in het andere topic ook al schreef:

Het gehele FOK!-platform dreigt momenteel te verdwijnen door [onder andere een] totaal gebrek aan users, en iemand hier vindt het een goed idee om een onderwerp als GTST nóg meer te versplinteren naar een 'Videoland spoilers'-topic. Een beslissing die door wijlen Static ( ;() destijds [note: in iets andere vorm] al enigszins werd afgekeurd.

De user in kwestie is nu al zijn eigen nieuw aangemaakte topic aan het verkloten (heeft het over voetbalclubs?), dus de urgentie voor een topic rondom zo'n bizarre aftakking is NUL.

Op Videoland verschijnen verder elke dag 'nieuwe oude' afleveringen (de classics, inderdaad), en dit heeft in de afgelopen 13 jaar(!) maar twee keer discussies opgeleverd. Nu, en in 2013, toen er eens in de zoveel tijd nieuwe dvd-boxen uitkwamen en mensen daar begrijpelijkerwijs over spraken (soms zelfs vaker dan over de huidige serie). Toen de user die in 2013 daar zo'n moeite mee had na lang zeuren een eigen topic over kon losmaken, is dat na een paar topics doodgebloed.

Edit/aanvulling: begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een hekel aan spoilers, maar als het écht gaat om de users die spoilers over nog niet uitgezonden Videoland-afleveringen dumpen: modereer daar dan wat strakker in? Maak een betere afspraak dat een duidelijk 'VIDEOLAND' bovenaan een post ook volstaat om aan te wijzen waarover het gaat? Een nieuw topic is namelijk in mijn ogen gewoon compleet killing voor de complete discussie.

EDIT 2: er is nóg iets waarom ik er zo fel tegenin ga. Op tv-kanaal RTL Lounge wordt de uitzending van de volgende dag namelijk al om 22:30 uitgezonden, onder het kopje 'preview'. Daarmee zou, volgens de regels uit de FAQ hier, vanaf dat moment de uitzending van de volgende dag dus al niet langer 'te spoileren' zijn, want is letterlijk al uitgezonden op tv. Letterlijk de strekking. Gaan we voor die specifieke regeling dan dus NOG een topic openen? 'GTST [RTL LOUNGE SPOILERS]'? :+

Of gaan we gewoon nu even alles centraal trekken en laten zien dat we met elkaar door één deur kunnen, en aantonen dat de kleine community díe nog naar Goede Tijden kijkt in tegenstelling tot in 2013 nu wél met elkaar overweg kan? O+

En dan tot slot: het is natuurlijk van de zotte dat er in het centrale topic niet over 'spoilers' kan worden gesproken als de landelijke media ergens over schrijven. Wanneer sites als Mediacourant of GTST courant zelf al het nieuws breken dat een personage na vier jaar terugkeert omdat ze op Videoland al opduikt, dan is dat in het centrale topic gewoon relevant, klaar. Het is dan niet een user op FOK! die spoilt, het zijn álle nieuwsmedia.

En dat een mod ook daadwerkelijk uitspreekt dat die pas modereert wanneer er een TR gemacht wordt, vind ik ook heel erg bijzonder.

[ Bericht 3% gewijzigd door ArnieAlberts op 10-03-2026 20:25:05 ]
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 20:00:56 #29
328189 ArnieAlberts
pi_220310491
EDIT: Weggehaald, flauwe kutopmerking van me die verder niets toevoegde

[ Bericht 92% gewijzigd door ArnieAlberts op 10-03-2026 20:15:24 ]
pi_220311106
Mij hoor je niet over de classics hoor. Van mij hoeft aparte topics niet, als iedereen zich aan de regels houdt is er geen probleem toch?

Diegene die er een probleem van maakt ben jij ^O^
pi_220311163
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 18:24 schreef Nizno het volgende:

[..]
het gaat er in TV om dat de TV uitzendingen besproken kunnen worden. Mensen die niet naar Videoland kijken en niet overal informatie vandaan halen hoeven niet al door FOK! gespoilerd te worden in een forum dat letterlijk TV heet.
De TV uitzending is waar het in het topic om gaat.
GTST Classic kan prima want al uitgezonden, maar videoland uitzendingen en informatie dat nog niet uitgezonden is hoort gewoon niet in het topic.

Dat het gebeurde met spoilers was grijs gebied waarin ik geen behoefte had om scheidsrechter te spelen.
En ik heb ook geen idee hoe lang het zonder spoilers gebeurde want er werden geen TRs gezet. Nu is het bekend door een post hier en TR's en is er tegen opgetreden.

De regel is niet nieuw in TV. Staat gewoon in de FAQ beschreven.
Dat begrijp ik, maar de vraag is of lineair als basis van deze tijd is. Dat is overigens niet eens een vraag, want de dalende kijkcijfers laten het zien. Ik kijk GTST trouwens ook op TV via het Videoland-kanaal. Zoals een andere user hier al aan gaf kan dit het topic de kop kosten. En dat is zonde want het is toch wel een topic met goede Posts die ook regelmatig door online media worden opgepakt. Ik ben van mening dat het algemene topic best op basis van Videoland uitzendingen gebaseerd zijn en moet er misschien beter op de spoiler tags gelet worden.
14.gif RaymanNL vindt dit leuk
  dinsdag 10 maart 2026 @ 21:20:45 #32
328189 ArnieAlberts
pi_220311170
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 21:10 schreef Vino_Tinto het volgende:
Diegene die er een probleem van maakt ben jij ^O^
Jij opent zelf al gelijk een alternatief topic omdat je niet snel genoeg in je gemakken voorzien bent ^O^
pi_220311184
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 21:20 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Jij opent zelf al gelijk een alternatief topic omdat je niet snel genoeg in je gemakken voorzien bent ^O^
Omdat ik graag mee lees, en geen zin heb om steeds te lezen wat er gaat gebeuren....

Als.iedereen gewoon een spoiler tag gebruikt is er niks aan de hand ^O^
  dinsdag 10 maart 2026 @ 21:27:56 #34
328189 ArnieAlberts
pi_220311230
-
probeer eens zonder die persoonlijke aanvallen
-

[ Bericht 50% gewijzigd door Nizno op 11-03-2026 11:10:46 ]
pi_220311339
Als langjarige user in het GTST-topic vind ik wel wat van deze plotselinge wending. Ik kan inderdaad ook verwijzen naar de saga rond de gesplitste topics in 2013, iets wat eigenlijk nooit heeft gewerkt en dus na 7 'live'-topics een stille dood stierf. Waarom? Omdat de al bestaande topicreeks toen al zo'n geschiedenis had dat het merendeel daar vrolijk bleef doorposten. En volgens mij zijn de toen afgesplitste users mondjesmaat weer teruggekeerd naar dat topic.

Die GTST-topicreeks loopt nu al 659 delen lang, sinds 2001(!), en mag daarmee een vaste waarde binnen het forumgedeelte van FOK! genoemd worden. Nu wordt deze reeks, voor mijn gevoel toch, nodeloos geamputeerd omwille van spoilers over afleveringen die nog niet op lineaire tv te zien zijn geweest. Terwijl het vaak juist die spoilers zijn die nog enige discussie veroorzaken binnen het topic, temeer veel kijkers (en daarmee ook users) in de loop der jaren zijn afgehaakt (in zijn geheel of wat betreft lineair kijken van de serie).
Door de afsplitsing die nu - op basis van 1 klacht - is gemaakt zorg je er juist voor dat een topicreeks van zoveel delen doodbloedt (wat @RaymanNL en @Japepk al terecht opmerken), want: tel eens voor de lol hoeveel posts er over de afleveringen op lineaire tv worden geplaatst in het topic tussen 20:00 en 20:30 uur, @nizno. Buiten wat meer aanloop tijdens een jubileumaflevering of een zomercliffhanger na is dat echt wel op één hand te tellen, als er überhaupt al geteld moet worden.

Zijn spoilers vervelend? Absoluut, al ontkom je er zonder digitale detox echt niet aan anno nu. Relevant voorbeeldje: toen Reinout Oerlemans eenmalig terugkeerde als Arnie in de jubileumaflevering van 1 oktober, stond dat op woensdag 24 september al overal, op alle nieuwssites, zonder gebruik van spoilerwarnings. Zelfde nu met de comeback van Billy de Palma: naast dat GTST het zelf al aan het teasen was in een precap stond het gisterochtend al op Insta van Boulevard e.d. zonder enkele spoilerwarning. Zo gaat dat nu eenmaal, simpelweg omdat GTST allang niet alléén meer op lineaire televisie wordt uitgezonden.

Daarom zou ik er eerder voor pleiten dat de genoemde topicreeks van 659 delen wordt verplaatst naar F&S, daar staan namelijk wel meer series die (ook) op lineaire televisie worden uitgezonden. Dan kan allicht makkelijker de Videoland-release van afleveringen worden aangehouden als 'officieel' en kan hier in TV het spoilertopic worden omgedoopt tot GTST-op-RTL4-topic.

Overigens vind ik het wel bijzonder dat op basis van één TR zo'n resolute beslissing wordt genomen. Spreek dan de betreffende user(s) er op aan om spoilertags e.d. te gebruiken en grijp pas zo resoluut in na herhaaldelijk negeren van de regels, zou ik denken. Maar goed, ik ben geen mod :)

[ Bericht 0% gewijzigd door PeterKelder op 10-03-2026 22:13:19 ]
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_220311594
Uiteindelijk willen we allemaal lopende gesprekken met interactie en stof voor discussie. Dat doe je door de actualiteit te bespreken met een zo’n groot mogelijke groep mensen. Regels moeten dat gesprek niet te veel snoeren
14.gif RaymanNL vindt dit leuk
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 11 maart 2026 @ 11:20:52 #37
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_220314205
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:19 schreef Frey het volgende:
I krijg een enorme deja vu hier. Kijk, op zich ben ik het er wel mee eens dat wat nog niet op RTL 4 is geweest in een spoiler tag zou moeten. Maar de tijden zijn natuurlijk ook enorm veranderd. Toen ik hier nog echt actief was, kon je een dag vooruit kijken of zelfs minder. Tegenwoordig kun je alles al een week van tevoren zien op dat Videoland en eerlijk gezegd is dat hele Videoland me al tijden een doorn in het oog. Het lijkt wel alsof RTL 4 een zender is geworden met alle afdankertjes. Alles wat een beetje boeiend overkomt, gaat naar dat Videoland.

Maar goed, nu kijkt iedereen dus alles op andere momenten en daardoor is het lastig om dingen meteen te kunnen delen. En voor veel mensen is het waarschijnlijk zo normaal geworden, dat ze er niet eens meer bij stilstaan dat de uitzending nog niet op RTL 4 is geweest. Hoe mooi waren de tijden dat we hier alles gewoon samen om 20:00 uur zaten te volgen? Neem nou de meest recente jubileum aflevering met de dood van Laura. Stel je nou voor dat we dat allemaal tegelijkertijd zaten te kijken hier en dan Arnie die verschijnt op het eind. Topic zou zijn ontploft en het zou overal het gesprek van de dag zijn geweest. Die magie is nu gewoon weg. Ik ben gewoon echt geen fan van dat hele vooruitkijken. Een dag was misschien nog wel te doen, maar een week...

Naja, andere tijden inderdaad. Ik ben eigenlijk ook al een hele tijd klaar met televisie, vind er niet veel meer aan. Maar van beelden uit de oude seizoenen kan ik nog steeds enorm genieten.
deze even meegenomen vanuit het topic.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 11 maart 2026 @ 11:23:46 #38
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_220314230
Zoals ik in het topic ook gemeld heb is het gewoon een algemene regel in TV dat er dingen besproken worden als ze op TV zijn.
Ik vond een videolandtopic een prima suggestie.

blijkbaar is er zoveel weerstand tegen.

Dan gaat het videoland topic dicht, ook prima.
Maar dan idd wel spoilertags gebruiken als het nog niet op TV is geweest. Het is niet moeilijk. Even je tekst selecteren en op de knop <spoilertag> drukken die boven je invoerveld zit.
Uiteraard mag je ook handmatig [spoiler ][/spoiler ] om je tekst zetten.
  woensdag 11 maart 2026 @ 13:20:20 #39
328189 ArnieAlberts
pi_220315086
quote:
99s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:23 schreef Nizno het volgende:
Ik vond een videolandtopic een prima suggestie.
Ja maar dat zeg je als user, niet als mod.

Je maakte zelf nadrukkelijk duidelijk dat je nauwelijks in dat topic kwam kijken 'want je hebt niks met gtst'. Dat mag, maar de geloofwaardigheid is dan gewoon nul. We zien een mod binnen komen rennen als supermarktmanager die nooit op de kaasafdeling komt omdat ie geen kaas lust, maar wel direct ingrijpt door de héle indeling om te gooien op basis van een enkele klacht.

Mijn reactie(s) haal je weg wegens 'persoonlijke aanvallen', maar ik gooi alleen maar terug wat we zelf aan sarcastisch en passief-agressieve reacties toegeworpen krijgen, alsof wij een stel kleuters zijn. Compleet met een ^O^ op letterlijk elk antwoord.

Als er dan maar genoeg weerwoord wordt gegeven omdat we er geen sjoege in hebben een reguliere reeks op te delen en te versnipperen (en waarom zouden we in vredesnaam ook), dan is het dit:

quote:
99s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 21:24 schreef Vino_Tinto het volgende:
@:nizno sluit maar hoor. Ze zijn het er niet mee eens.

Maar kan er dan wel spoiler tags gebruikt worden???
Dat noem ik hulpmodden.

EDIT: Buiten dit alles vind ik absoluut dat een
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
gewoon hoort waar dit terecht is. In het geval van zaken die landelijk al gespoild worden (bijvoorbeeld dat een Billy terugkeert en een RTL Boulevard hier zowat mee opent) zou dat als zó massaal gespoiled behandeld moeten worden dat daar openlijk de discussie over gevoerd moet kunnen worden.

[ Bericht 23% gewijzigd door ArnieAlberts op 11-03-2026 13:27:50 ]
pi_220315334
Ik ga nog niet zo lang mee dat ik vorige topic splitsingen heb meegemaakt, maar ik weet nog wel dat er soms in het topic zelf consensus werd gezocht over wat een spoiler was. Want inderdaad, als hier videoland wordt gespoilerd heeft boulevard de echte scoop vaak al eerder gegeven. Maar goed, er is nu duidelijkheid vooralsnog. Ik ben benieuwd hoe lang het nodig is.
't Echte en 't ware!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')