Niet iedereen doet rechten hequote:Op dinsdag 31 oktober 2017 22:22 schreef ludovico het volgende:
Tjah, 3 contact uren, 2x per week.... En verder een beetje niks doen krijg je ook geen energie van
Geldt ook wel voor economiequote:Op dinsdag 31 oktober 2017 22:23 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Niet iedereen doet rechten he
Ik zou willen dat ik niet meer drie keer per week van 9 tot 17.15 college had...quote:Op dinsdag 31 oktober 2017 22:22 schreef ludovico het volgende:
Tjah, 3 contact uren, 2x per week.... En verder een beetje niks doen krijg je ook geen energie van
quote:Op dinsdag 31 oktober 2017 22:31 schreef eenverdrietugpersoon het volgende:
[..]
Ik zou willen dat ik niet meer drie keer per week van 9 tot 17.15 college had...
Nou dan heb je dus 15 uur school en 27 uur stage. Is samen 42 uur. En hoeveel uren had een week ook al weer? (zelfs als je slaaptijd eraf trekt en kooktijd en schoonmaaktijd heb je nog heel veel uren over)quote:Op dinsdag 31 oktober 2017 22:34 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]Tijdens mijn minor had ik 2x p/w van 8:30-16:00 training/colleges en 3x per week stage van 8:00-17:00. Daarnaast natuurlijk ook nog verslagen, presentaties etc... voorbereiden.
Daarnaast dus wel nog wat naast die uren, maar inderdaad +- 45u per week + 5u reistijd, dus ongeveer 50u per week weg/bezig. Echt chill is het niet hoor, maar je went er wel snel aan, tis ook weer niet zo extreem veel. Vooral gewoon een beetje korte daagjes door het vroeg gaan slapen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2017 22:35 schreef eenverdrietugpersoon het volgende:
[..]
Nou dan heb je dus 15 uur school en 27 uur stage. Is samen 42 uur. En hoeveel uren had een week ook al weer? (zelfs als je slaaptijd eraf trekt en kooktijd en schoonmaaktijd heb je nog heel veel uren over)
is ok niet ectreem veel, lijkt mij eigenlijk wel fijn want dan wordt de overgang naar echt werken iets kleinerquote:Op dinsdag 31 oktober 2017 22:39 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Daarnaast dus wel nog wat naast die uren, maar inderdaad +- 45u per week + 5u reistijd, dus ongeveer 50u per week weg/bezig. Echt chill is het niet hoor, maar je went er wel snel aan, tis ook weer niet zo extreem veel. Vooral gewoon een beetje korte daagjes door het vroeg gaan slapen.
Na een week of 2-3 was ik er wel aan gewend. Wat ik wel echt het meest kutte vond aan die periode was dat veel vrienden nog wel gewoon 'normale' colleges hadden van andere opleidingen enzo. Dat ritme erin ging wel, maar vaak kwamen er dan vrienden eten op donderdag ofzo en die gingen daarna nog de stad in, dat was dan wel ff kut.quote:Op dinsdag 31 oktober 2017 22:40 schreef eenverdrietugpersoon het volgende:
[..]
is ok niet ectreem veel, lijkt mij eigenlijk wel fijn want dan wordt de overgang naar echt werken iets kleiner
Jeetje, dit ging snel van 'een goed punt' naar 'een snauw naar de arts (in opleiding)'. Volgens mij heb jij een heel verkeerd beeld van hoe het er bij de opleiding geneeskunde aan toe gaat, maar dat is een heel andere discussie wat misschien zelfs een eigen topic verdient.quote:Op dinsdag 31 oktober 2017 23:31 schreef Begripvol het volgende:
Naast het halen van deadlines moet je ook nog werken. Dat veroorzaakt ook letterlijk hoofdpijn, waardoor vele artsen de diagnose stellen van migraine en vervolgens de student(e) ten onrechte migraine medicijnen, zoals propranolol voorschrijven, ook al wijst de MRI-scan niets uit.
'De focus lag bij Esther alleen nog maar op deadlines en niet op de inhoud. "Dan ben je niet echt meer bezig om jezelf te ontwikkelen en dat is niet goed." '
'En dan ben je niet echt meer bezig met jezelf te ontwikkelen'.
En dat bedoel ik nou met: dat artsen van tegenwoordig een gevaar vormen voor de volksgezondheid over het algemeen. Medische studenten o.a. hebben al die jaren zitten proppen in plaats van de broodnodige ervaringen op te doen en gericht te leren en bewust te ontdekken dat hun diagnose de kwaliteit van het leven van anderen bepalen. En door de verharding vrees ik dat mede hierdoor het aantal medische missers zal stijgen in plaats van te dalen. Ga maar na, veel ziekenhuizen hebben geen traumateam, omdat ziekenhuizen niet kunnen bouwen op de daarbij vereiste kwaliteiten van artsen en op hun mede menselijkheid en of alle artsen van het traumateam zich verantwoordelijk voelen en de verantwoordelijkheid willen nemen om zich tijdig te mobiliseren bij levensbedreigende situatie van een patiënt. Ook is er een groot gebrek op de controle van de naleving van de protocollen. De medische verklaringen behoren tot de eigendommen van het ziekenhuis, dus kunnen ze alles in hun voordeel vermelden en trekken patiënten aan het kortste eind als het uitmondt in een juridische confrontatie.
Ik weet het niet hoor.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 15:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Met dat leenstelsel is het wel idioot veel duurder geworden hoor. Sowieso is het koopkrachtplaatje voor studenten volgens mij nooit vooruit gegaan in de afgelopen tig jaar.
En met de devaluatie van het papiertje bedoel ik meer dat de druk om het maar te halen groter is, omdat je zonder bij de meeste sectoren niet eens meer aangekeken wordt.
Ik lees hier op Fok anders regelmatig verhalen van 'jongeren' die net fulltime werken en echt niet snappen hoe dat in vredesnaam mogelijk is. Die vinden dat dan onmenselijk zwaar.quote:Op dinsdag 31 oktober 2017 22:39 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Daarnaast dus wel nog wat naast die uren, maar inderdaad +- 45u per week + 5u reistijd, dus ongeveer 50u per week weg/bezig. Echt chill is het niet hoor, maar je went er wel snel aan, tis ook weer niet zo extreem veel. Vooral gewoon een beetje korte daagjes door het vroeg gaan slapen.
Studenten krijgen genoeg tijd en ruimte om zich te ontplooien, maar op een gegeven moment is het noodzaak ook volwassen te worden en je eigen boontjes te doppen. Het zijn ook vaak de mensen zonder verantwoordelijkheidsgevoel die het fijn vinden om maar jarenlang te teren op de zak van een ander in plaats van zelf eens de touwtjes in handen te nemen.quote:Op woensdag 1 november 2017 14:41 schreef westwoodblvd het volgende:
Met dank aan het korte termijn denken van de vorige regering, die liever koos voor kortzichtige bezuinigingen op onderwijs en de druk opvoerde voor studenten, in plaats van ze de tijd te geven zich te ontplooien. En dat terwijl iedere euro die je in onderwijs steekt, zich dubbel en dwars uitbetaald.
Leuke anekdote, maar dit is natuurlijk in geen één opzicht het beeld van de doorsnee student en verder alleen maar stigmatiserend voor deze doelgroep. Dat hele beeld wat jij wil schetsen over 'de student' is gewoon niet de realiteit. Natuurlijk breng je het allemaal zo dat het lijkt alsof ze het super makkelijk hebben en Ouder1 heeft het natuurlijk weer het zwaarste van allemaal omdat MOE-landers en jeugd en andere factoren behalve haarzelf. Terwijl jij toch echt de enige constante factor bent.quote:Op woensdag 1 november 2017 11:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor.
Een aantal jaren heb ik op een sportvereniging gezeten waar 3/4 student was. Raad eens wie er het meeste geld stuk sloegen in de kantine en aan alle dure buitenlandse uitwedstrijden mee deden? Juist ja; de studenten. De werkenden hadden daar gewoon minder geld voor.
Is dat dan zo veranderd de laatste jaren?
Nou nee, ook niet echt. Door mijn kinderen zit ik hier vol tussen de studenten. Kroeglopen kunnen ze als de beste en dan een dure taxi terug naar huis nemen vinden ze de normaalste zaak van de wereld. Vakanties? Mwah. 2 maal in één winter op wintersport á ¤2000.- de man per keer, in de zomer nog een paar weekjes de zon opzoeken en dan natuurlijk nog een aantal festivals meepikken. Zelf sla ik al steil achterover als ik de prijzen zie van Tomorrowland waar mijn jongste graag heen wil voor zijn 'eindexamencadeau'. Pffff.
Oké. Ze eten vaal slecht. Goedkope meuk en energydrankjes. Maar dat is blijkbaar toch echt een keuze en geen noodzaak.
Het is gewoon een kwestie van prioriteiten vaststellen.quote:Op woensdag 1 november 2017 09:31 schreef Broccolitaartje het volgende:
[..]
Jeetje, dit ging snel van 'een goed punt' naar 'een snauw naar de arts (in opleiding)'. Volgens mij heb jij een heel verkeerd beeld van hoe het er bij de opleiding geneeskunde aan toe gaat, maar dat is een heel andere discussie wat misschien zelfs een eigen topic verdient.
OT: Wat naoomx zegt is precies het probleem. Er wordt zó erg gehamerd om een mooi CV op te bouwen. Ik heb een aantal vriendinnen die ik ook minstens 1x per week zie janken omdat ze niet meer weten hoe ze het allemaal moeten doen. Werk, vrijwilligerswerk, een vereniging, een honoursprogramma, alle vakken in één keer willen halen, uitgaan, sporten en het liefst ook nog een leuk vriendje...
Het is gewoon heel erg veel, maar ik moet toegeven, het voelt alsof het allemaal moet. Zelf ben ik wat nuchterder, vind ik 5 dagen studie en 2 weekenddagen werk een leuke verdeling van mijn tijd, naast mn hobby's (muziek) en mn vriend. Maar ik heb het voordeel dat de studie mij bijzonder gemakkelijk af gaat, ik kan zonder voorbereiding heel makkelijk actief meedoen bij een werkgroep, en ik vind het niet erg om ook een keer een foutje te maken. Ik heb vriendinnen die vóór een werkgroep alles gaan zitten uitpluizen, elk detail willen weten, en het niet kunnen handelen als ze het antwoord op een vraag niet weten, zich dan schamen in de werkgroep.
En een aantal van die meiden heeft dat nodig hoor, één vriendinnetje heeft zoveel moeite met de studie dat ze vanaf de eerste dag van het nieuwe vak bezig is met samenvattingen, mindmaps, flashcards, alles om het maar te kunnen onthouden. En dan alsnog voor het vak zakken, met een mental breakdown tot gevolg.
Ik word al moe van de gedachte zoveel hooi op mn vork te moeten nemen, en ben dus ook niet van plan mee te gaan in die hele race van "wie is de beste", maar soms overkomt mij toch een gevoel van "fuck, wat als ik een fout maak door mij niet op te geven voor deze sport/honoursprogramma/vereniging/etc".
Ik wilde vanavond nog reageren op die post maar jij hebt het al prima verwoordquote:Op woensdag 1 november 2017 16:25 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Leuke anekdote, maar dit is natuurlijk in geen één opzicht het beeld van de doorsnee student en verder alleen maar stigmatiserend voor deze doelgroep. Dat hele beeld wat jij wil schetsen over 'de student' is gewoon niet de realiteit. Natuurlijk breng je het allemaal zo dat het lijkt alsof ze het super makkelijk hebben en Ouder1 heeft het natuurlijk weer het zwaarste van allemaal omdat MOE-landers en jeugd en andere factoren behalve haarzelf. Terwijl jij toch echt de enige constante factor bent.
Ik stel me niet aan, werk niet en heb geen kids. Ideaal.quote:Op dinsdag 31 oktober 2017 22:22 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan, het grootste deel van de Nederlandse bevolking heeft gewoon een prima behapbare baan en diegenen die dat niet hebben worden daar meestal ruimschoots voor gecompenseerd. Het zijn vooral de dingen daaromheen zoals kinderen en sociale verplichtingen die het zwaar maken, maar daar kies je zelf voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |