abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 november 2016 @ 14:34:52 #1
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_166955168
Een documentaire die op 22 november te zien is op BNN over een jong meisje wat lijdt aan anorexia:

EMMA WIL LEVEN, MAAR FILMT HAAR EIGEN DOOD
Na een strijd van zes jaar met anorexia neemt de 18-jarige Emma in een kliniek in Portugal de belangrijkste beslissing van haar leven: ze kiest voor het leven. Maar het is te laat: de schade aan haar lichaam is zo enorm, dat deze het langzaamaan opgeeft. Het kwetsbare portret ‘Emma Wil Leven’ geeft een intiem beeld van de strijd tegen anorexia. De documentaire wordt vertoond tijdens de Anorexia Special op NPO 3. De laatste weken voor Emma’s overlijden zijn gefilmd door Emma zelf en haar verzorgers. Dit unieke beeldmateriaal is te zien in de film die documentairemaker Jessica Villerius maakte over het gevecht van Emma tegen anorexia. In Emma Wil Leven komen Emma zelf, haar artsen, behandelaren, ouders en vriendinnen aan het woord. Emma Wil Leven is dinsdag 22 november om 21.20 uur te zien bij BNN op NPO 3.

http://pers.bnnvara.nl/do(...)xia-special-bij-bnn/

Wie gaat ook kijken?

Hier verder :)
  maandag 28 november 2016 @ 14:35:47 #2
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_166955188
Laatste post vorig topic:

ikmoetdrieten
bestaan er geen tabletten, die die dwangstoornis anorexia minder kunnen maken?
Of mag je iemand niet tijdelijk een soort van drogeren ,zodat zij die angst om te eten even niet hebben, en zo`n persoon in gewicht laten aankomen tot een gezond gewicht?
Ik zou ,als mijn kind twaalf is , de dokters wel toestemming geven om mijn kind verplicht tabletten te laten slikken .zodat die dwangstoornis even uit haar hoofd weg is, en de bijwerkingen, misschien sloom in doen en laten of duf in haar hoofd wel even voor lief kunnen nemen.
In de tijd dat ze aan de tabletten zit kun je rustig werken aan de andere problemen.
pi_166955312
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 14:21 schreef ikmoetdrieten het volgende:
voor alle soorten fobieen bestaan er tegenwoordig therapie`s om je er van af te helpen, angststoornis, spinnen fobie, waarom helpt dat wel?en kun je iemand niet zo makkelijk van een eetstoornis afhelpen?
Domheid is toch ook niet te genezen met een pilletje? Je hebt duidelijk de documentaire niet gekeken.

Net als je niet alle gokverslaafden, drankverslaafden, drugsverslaafden, etc. kunt helpen met een pilletje of therapie.
pi_166955354
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 14:42 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Domheid is toch ook niet te genezen met een pilletje? Je hebt duidelijk de documentaire niet gekeken.

Net als je niet alle gokverslaafden, drankverslaafden, drugsverslaafden, etc. kunt helpen met een pilletje of therapie.
Ik heb de documentaire wel bekeken, maar ik vind de hulpverleners soms gewoon te zacht,maar je hebt wel gelijk niet iedereen is te helpen, al vind ik dat wel moeilijk met een meisje van 18 die normaal ``gezond `` zou zijn, en tijdelijk antidepressiva geven dan, of wordt dat al gegeven?
A’j mekaar geliek geft, bu’j rap oet e kuierd Als je niet in dicussie gaat, ben je snel uitgepraat
Aj gen kop hebt kuj ok niet uut het roam kiekn - als je geen hoofd hebt kun je ook niet uit het raam kijken
pi_166955383
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 14:45 schreef ikmoetdrieten het volgende:

[..]

Ik heb de documentaire wel bekeken, maar ik vind de hulpverleners soms gewoon te zacht,maar je hebt wel gelijk niet iedereen is te helpen, al vind ik dat wel moeilijk met een meisje van 18 die normaal ``gezond `` zou zijn
Ze heeft alle mogelijke opties gehad, waaronder dwang. Dwang werkt maar in hele beperkte mate, als het al helpt. De wurmen simpelweg de slangetjes eruit of gaan nog harder afvallen na de dwang.

Je kan het alleen maar oplossen door de ziekte te doorbreken, en dat lukt helaas niet bij allemaal. Ik denk dat het grootste deel van de mensen met anorexia er wel overheen komt, maar een klein deel zoals Emma haalt het helaas niet.
Dat is hard, maar het is niet anders.
pi_166955455
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 14:47 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ze heeft alle mogelijke opties gehad, waaronder dwang. Dwang werkt maar in hele beperkte mate, als het al helpt. De wurmen simpelweg de slangetjes eruit of gaan nog harder afvallen na de dwang.

Je kan het alleen maar oplossen door de ziekte te doorbreken, en dat lukt helaas niet bij allemaal. Ik denk dat het grootste deel van de mensen met anorexia er wel overheen komt, maar een klein deel zoals Emma haalt het helaas niet.
Dat is hard, maar het is niet anders.
Ja , Ik heb ernaar gekeken, met in mijn achterhoofd, wat als mijn dochter van 15 die ziekte had, en dan wordt je niet blij van die rotziekte,
A’j mekaar geliek geft, bu’j rap oet e kuierd Als je niet in dicussie gaat, ben je snel uitgepraat
Aj gen kop hebt kuj ok niet uut het roam kiekn - als je geen hoofd hebt kun je ook niet uit het raam kijken
pi_166955485
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 14:51 schreef ikmoetdrieten het volgende:

[..]

Ja , Ik heb ernaar gekeken, met in mijn achterhoofd, wat als mijn dochter van 15 die ziekte had, en dan wordt je niet blij van die rotziekte,
En wat zou je doen? Dwangvoeren?

Zo ja, hoe zie je dat voor je?
pi_166955548
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 14:53 schreef Coritchando het volgende:

[..]

En wat zou je doen? Dwangvoeren?

Zo ja, hoe zie je dat voor je?
ik snap uit de documentaire , en uit verdere documentatie dat dat niet helpt,maar om even een tijdje respijt te hebben , en om niet dood te gaan zou ik dat wel doen.Ik zou mijn kind niet laten doodgaan .Er zou toch ergens iets moeten zijn wat de doorbraak in die rotziekte zou kunnen zijn,
pi_166955619
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 14:56 schreef ikmoetdrieten het volgende:

[..]

ik snap uit de documentaire , en uit verdere documentatie dat dat niet helpt,maar om even een tijdje respijt te hebben , en om niet dood te gaan zou ik dat wel doen.Ik zou mijn kind niet laten doodgaan .Er zou toch ergens iets moeten zijn wat de doorbraak in die rotziekte zou kunnen zijn,
Als je 6 jaar bezig bent geweest, dan blijft er weinig over.
pi_166955674
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 15:00 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Als je 6 jaar bezig bent geweest, dan blijft er weinig over.
maar ik vraag mij af, waar een alcoholist als hij opgenomen is zo vrijwillig kan weglopen in Nederland,en iemand die zich vrijwillig laat opnemen omdat hij stemmen hoort,en ook na een week kan zeggen ik ga weer uit de kliniek, omdat verplicht opnemen in nederland bijna niet te doen is, of er in nederland wel genoeg dwangmiddelen worden en kunnen gebruikt worden.
pi_166961942
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2016 15:05 schreef ikmoetdrieten het volgende:

[..]

maar ik vraag mij af, waar een alcoholist als hij opgenomen is zo vrijwillig kan weglopen in Nederland,en iemand die zich vrijwillig laat opnemen omdat hij stemmen hoort,en ook na een week kan zeggen ik ga weer uit de kliniek, omdat verplicht opnemen in nederland bijna niet te doen is, of er in nederland wel genoeg dwangmiddelen worden en kunnen gebruikt worden.
Die ouders vertelden dat ze ook met via een gerechtelijke maatregel gedwongen is opgenomen. Dat gebeurt ook wel met mensen met een psychose e.d. dat kan als iemand overduidelijk een gevaar is voor zichzelf of anderen.
Maar ook dat heeft niet geholpen. Daarna is ze juist nog sneller afgegleden tot het skelet dat ze was.

Kortom: niets helpt. Zelfs dwangvoeding, gedwongen behandeling.... het geneest nl. Niet de ziekte zelf.
In mijn ogen werkt het zelfs averechts.

De ouders die het overkomt willen ook niet dat hun dochter zichzelf doodhongert. Die proberen alles tot wanhoop aan toe. Het is echt vreselijk omdat niks helpt...

Als het zo,simpel was zaten niet ouders, de medici en de hulpverleners met de handen in het haar.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_166980455
Dat interview door Sophie Hilbrand met de behandelaren en ouders :X Deed ze niet goed.

Heftige docu.
pi_166980488
Verder is dwangvoeding natuurlijk geen behandeling, maar het in leven houden van iemand. Je kan dat niet maar blijven doen. Iemand moet zelf willen vechten, willen leven en zichzelf ook de moeite waard vinden om beter te worden.

Hopelijk komt er snel een betere behandeling voor deze ziekte, want er overlijden nog te veel (jonge) mensen aan.
pi_166980530
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 15:35 schreef viceversa het volgende:
Dat interview door Sophie Hilbrand met de behandelaren en ouders :X Deed ze niet goed.

Heftige docu.
Wat was er mee? Heb dat interview niet meer gezien, alleen de docu.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_166980569
Wat ik trouwens erg aangrijpend vond aan de docu is het feit dat ze daar is overleden zonder haar ouders en zusjes erbij.
Vraag me af of die keuze om naar Portugal de juiste was. Wat we er van zagen wekte niet de indruk dat er daar daadwerkelijk een behandeling plaatsvond. Maar misschien was het ook vooral bedoeld als een palliatieve behandeling, om het einde voor ouders ook minder zwaar te maken?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_166980662
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 15:42 schreef Njosnavelin het volgende:
Wat ik trouwens erg aangrijpend vond aan de docu is het feit dat ze daar is overleden zonder haar ouders en zusjes erbij.
Vraag me af of die keuze om naar Portugal de juiste was. Wat we er van zagen wekte niet de indruk dat er daar daadwerkelijk een behandeling plaatsvond. Maar misschien was het ook vooral bedoeld als een palliatieve behandeling, om het einde voor ouders ook minder zwaar te maken?
Ik kon dat van Portugal juist wel erg goed begrijpen. In een nieuwe omgeving met nieuwe is het makkelijker om bepaalde patronen te doorbreken. Verder kan het een soort druk van haar afhalen door niet de zorgen van haar ouders om zich heen te hebben. Die zorgen zijn aan de ene kant goed, maar aan de andere kant ook stressvol en extra belastend. Haar manier om met stress om te gaan = niet eten = controle. Dus dan blijft ze in dat copingmechanisme hangen.

Alleen had ze veel eerder naar Portugal moeten gaan. Ik vond het wel gek om te doen op het moment dat de kans zelfs groot was dat ze in het vliegtuig zou overlijden.
pi_166980711
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 15:40 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Wat was er mee? Heb dat interview niet meer gezien, alleen de docu.
Vond haar vragen en de manier van vragen stellen vervelend. Heb zo niet een voorbeeld, maar ik vind haar geen goede interviewster.
pi_187755066
De docu staat nog altijd op Uitzending Gemist, dus ik kon 'm terugkijken afgelopen dagen. Daarop stond ook het interview met de ouders, behandelaars en Sophie Hilbrand, maar ik las al her en der op internet dat Sophie niet neutraal was en vervelende vragen zou stellen, dus dat heb ik overgeslagen.

Ik schrok van hoe Emma er uit zag, zo verschrikkelijk mager en fragiel. En ook elk shot schrok ik weer, met name toen je ook echt verkleuring van haar lippen en de ingevallen wangen zag.
Wat zonde, en 12 is zo ontzettend jong. Ik miste, maar meer omdat ik dat zelf interessant vind, de denkwijzen die geleid hebben tot de verstoorde relatie met eten. Des te indrukwekkender was daarom het stukje waarop ze weer ging eten met die Fransoos en er zo bij moest huilen. Verschrikkelijk om zo opgesloten te zitten in je geest.

Ik heb het moment dat ze koos om toch te willen leven en toch weer te gaan eten gezien als het moment waarop haar psyche haar definitief los kon laten en ze haar lijf kon verlaten. Ik vond dat de behandelaar in Portugal de gang van zaken erg goed uitlegde. En Human Concern is gericht op behandelen in principe, maar als je daarna artikeltjes van hen leest is er meer overgegaan op inderdaad een palliatief traject bij haar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')