Ik had de helft goedquote:Op donderdag 30 januari 2014 12:44 schreef YokiKater het volgende:
[..]
http://iqtest.bnn.nl/scoretabel
Ah, bedankt. 6 Fouten.quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:44 schreef YokiKater het volgende:
[..]
http://iqtest.bnn.nl/scoretabel
Veel te laat, ik weet het, maar bedankt!quote:Op woensdag 29 januari 2014 23:04 schreef Pepersaus het volgende:
[..]
teletekst pagina 355 > http://nos.nl/teletekst/#355_02
Nou, wat was de uitslag?quote:Op donderdag 30 januari 2014 20:45 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Veel te laat, ik weet het, maar bedankt!![]()
Ik had hem digitaal gemaakt: 117.quote:
Oh, je kunt echt wel oefenen voor zulke tests! Alleen het verschil is niet zo groot. Je moet niet door puur oefenen van 100 naar 130 kunnen.quote:Op donderdag 30 januari 2014 22:03 schreef Drakire het volgende:
Mensen die zeggen dat je IQ niet kun trainen / testen ik deed vroeger elke dag sudokus en braintrainers (vaak met time pressure) nu heb ik ongeveer 3 jaar niets meer met wiskunde / rekenen gedaan score 3 jaar geleden was 120, nu 111. ik kon de meeste rekenvragen oplossen maar meer dan de helft daarvan niet binnen de tijd. 120 > 111 lijkt me een te groot verschil om random te zijn.
Dat is zo, en het is ook nog zo dat tests betrouwbaar zijn in een bepaald bereik. Als je een test doet die iq's rond normaal (100) meet dan is de foutmarge groter naarmate je verder van die 100 af zit. Een meting van 95 of 105 is dan veel betrouwbaarder dan een meting van 60 of 140 op dezelfde test.quote:Op donderdag 30 januari 2014 23:54 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Volgens mij geven 'echte' tests zelfs een foutmarge: 'Je gemeten IQ is 118 waarbij we denken dat je echte IQ ergens tussen de 111 en 121 ligt, zoiets'.
Dus eigenlijk heeft het ook geen zin om te zeggen dat Pietje (IQ 135) hoogbegaafd is en Jantje zeer (IQ 145) hoogbegaafd.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 08:47 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat is zo, en het is ook nog zo dat tests betrouwbaar zijn in een bepaald bereik. Als je een test doet die iq's rond normaal (100) meet dan is de foutmarge groter naarmate je verder van die 100 af zit. Een meting van 95 of 105 is dan veel betrouwbaarder dan een meting van 60 of 140 op dezelfde test.
Daarom vind ik het altijd zo twijfelachtig om bij een zwaar autistisch kind te zeggen dat hij bijvoorbeeld een IQ van 40 heeft.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 08:54 schreef Noordsestern het volgende:
Kan me ook voorstellen dat als een verstandelijk gehandicapt iemand bijna niet praat, dat het lastig te bepalen is wat er in zijn hoofd om gaat (en wat hij doorheeft en niet door heeft)
Dat onderscheid kan je wel maken, maar als je meer betrouwbaarheid wil dan zul je mensen die erg laag of erg hoog scoren op een test een nieuwe test moeten laten doen, die ontworpen en geijkt is voor een ander gemiddelde. Je zou Pietje en Jantje een nieuwe test kunnen laten doen die ontworpen is voor mensen met een iq rond 140.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 08:54 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Dus eigenlijk heeft het ook geen zin om te zeggen dat Pietje (IQ 135) hoogbegaafd is en Jantje zeer (IQ 145) hoogbegaafd.![]()
Dat kan natuurlijk ook. Maar ik heb altijd maar mijn vraagtekens bij de betrouwbaarheid van die 'mega--society'' testen.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:26 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat onderscheid kan je wel maken, maar als je meer betrouwbaarheid wil dan zul je mensen die erg laag of erg hoog scoren op een test een nieuwe test moeten laten doen, die ontworpen en geijkt is voor een ander gemiddelde. Je zou Pietje en Jantje een nieuwe test kunnen laten doen die ontworpen is voor mensen met een iq rond 140..
Het is voor een groot deel statistiek. En dat valt wat mij betreft toch wel onder exacte wetenschap.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:37 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Maar ja, een IQ meten is altijd lastig. Het is geen exacte wetenschap.
Het enige exacte er aan is dat je weet wat je IQ is op een bepaald tijdstip met een specifieke test.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:39 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Het is voor een groot deel statistiek. En dat valt wat mij betreft toch wel onder exacte wetenschap.
Er zijn intelligentie tests die speciaal daarvoor zijn he, over dat soort dingen is heus wel nagedachtquote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:20 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Daarom vind ik het altijd zo twijfelachtig om bij een zwaar autistisch kind te zeggen dat hij bijvoorbeeld een IQ van 40 heeft.
Hoe weet je dat bij iemand die niet kan praten?
Er zijn voorbeelden bekend van 'zwakzinnige' autisten die met een bepaalde therapie leerden praten en die normaal intelligent bleken te zijn.
Wat bedoel je met niet praten? Weinig praten of helemaal niks zeggen gedurend je leven.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:20 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Daarom vind ik het altijd zo twijfelachtig om bij een zwaar autistisch kind te zeggen dat hij bijvoorbeeld een IQ van 40 heeft.
Hoe weet je dat bij iemand die niet kan praten?
Er zijn voorbeelden bekend van 'zwakzinnige' autisten die met een bepaalde therapie leerden praten en die normaal intelligent bleken te zijn.
True, maar de resultaten suggereren dat men heel exact iets meet. Maar dat is niet zo.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:39 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Het is voor een groot deel statistiek. En dat valt wat mij betreft toch wel onder exacte wetenschap.
Iwanius over de IQ-test.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 15:24 schreef Iwanius het volgende:
Goed nu all stofwolken zijn opgetrokken kun je ook zeggen dat intelligent zijn niet alles zegt want het belangrijkste is en blijft gewoon: Wat doe je ermee en hoe wend je het aan?
Altijd zin in Ajax.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 15:55 schreef Iwanius het volgende:
Werpe een klein visje uit om grote vis (Tong80) binnen te halen en zie daar.
Het is weer gelukt.Hoe is het Tongieboy! Zin in het weekend en Ajax?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |