quote:
Op maandag 16 april 2012 00:22 schreef TheArt het volgende:[..]
Ik begrijp het zeker. Ook ik heb absoluut mijn twijfels bij Ibarguren, maar net wat je zegt, daarop was de uitspraak van Genee niet gebaseerd. Die was gebaseerd op de prestatie van Boonen zelf.
Het meest jammere vind ik nog steeds hoe de NOS met het wielrennen omgaat. Ze zenden wat mij betreft genoeg uit - zeker als je dat vergelijkt met hoe bekaaid enkele andere sporten eraf komen bij hun - maar door de manier waarop ze dat invullen, slaan ze de plank volledig mis. De reportages zijn vaak nog wel van prima niveau, maar het commentaar en de zogenaamde analyse......mijn hemel wat een tergend lage kennis van de wielersport. Een goed voorbeeld was die uitzending van de AGR vandaag. Hoe lang moesten we wel niet wachten tot er enigszins een paar namen van de top van de uitslag in beeld kwamen? Tientallen minuten. Ik had daar nog een kort twittergesprekje met Martijn Hendriks (werkt bij de NOS als wielerredacteur) over. Die was ook allerminst blij met hoe het er aan toeging vanmiddag.
Ben ik eens, NOS zendt Tour, wielerklassiekers (inclusief San Sebastian etc), enkele Belgische semiklassiekers en de weekendritten van de andere twee grote rondes uit. Voor een publieke omroep is dat wel redelijk het maximum denk ik, hoewel je je altijd kan blijven afvragen of de dinsdagmiddagprogrammering van Nederland 2 nu beter is, en volgens mij hebben ze de uitzendrechten van alle ASO - koersen sowieso in handen, aangezien ze bijvoorbeeld Parijs - Nice wel live via internet uitzenden.
Mart Smeets is niet meer geschikt, Ducrot is vermakelijk en heeft in ieder geval wel enthousiasme en enige basiskennis, wat er alleen veel te weing uitkomt door zijn eigen theorieën en door het feit dat Smeets zodra iemand anders 3 woorden zegt waar hij niks van weet over een typisch Hollands kneuterfeitje begint. Herbert "waar zit Gesink" Dijkstra hoef ik niet over te beginnen, dat is hopeloos. Boogerd is wel een toevoeging, al moet je je afvragen of 3 op een hok niet te veel is, en ik vind Boogerd ook vrij eenzijdig, je merkt toch wel dat hij vooral kennis heeft over zijn favorieten en over renners waar hij nog mee gereden heeft.
Wat ik vooral jammer vind is hoe en waarover ze praten. De wieleruitzendingen zijn lang, 2,5 a 3 uur en in die tijd recyclen ze veel te veel. Ik kijk ook Formule 1 op de Brit (BBC of Sky) en daar hebben ze voor en na de race ook veel tijd om te praten, maar dat doen ze over alles, met wat features maar belangrijker, interviews met en aandacht voor buitenlandse rijders. De NOS blijft toch vooral steken bij "...en de beste Nederlander is...". Het nationalisme viert hoogtij bij de NOS, vooral als Herbert er zit uiteraard. In vergelijking kijk ik dan naar de ronde van het Baskenland, waar in de tijdrit, terwijl Sanchez en Purito vechten voor de overwinning, er tijd wordt gemaakt voor Mollema aan de finish en de commentatoren er vervolgens ook nog op ingaan. Dan krijg je een veel meer sportminded programma in plaats van een nationalistisch programma over een sport die toevallig wielrennen is. Pas dan kan je ook Nederlanders warm maken voor andere koersen, in plaats van het chauvinistische gevoel waar nu op ingespeeld wordt (en wat altijd minder fans trekt op de lange termijn, zie Olympische Spelen). Af en toe heb ik het over wielrennen met mensen waarvan ik niet weet of ze er enigszins in geintereseerd zijn, en vaker dan verwacht hebben ze er inderdaad wel iets mee. Helaas komt het er met deze NOS maar moeilijk echt uit.
Edit: nog even toevoegen, de NOS koketteert zo vaak met het feit dat wielrennen zo open is in vergelijking met andere sporten. Laat dat dan eens zien, doe een "grid walk" voor de race, laat zien wat er na de race gebeurt. Nu roepen ze het alleen maar en zien we af en toe een interview met Niki Terpstra en Lars Boom.
Sorry voor deze lange post en hallo

Ik lees al een tijdje af en toe mee hier.