abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 januari 2012 @ 23:25:32 #176
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_106707375
quote:
Om de critici en geïnteresseerden over de thesis tegemoet te komen, is besloten het werk te vertalen in het Nederlands
Moet de student dit zelf doen?

Ik zou daar als student namelijk best van balen. Denk je klaar te zijn (met de bachelor), ben je er nog niet vanaf :P

Overigens ben ik het met onderstaande niet helemaal eens:

quote:
Het spreekt voor zich dat andere onderzoekers, die zich met dezelfde vraagstelling bezighouden tot andere conclusies kunnen komen op basis van hetzelfde werk of andere werken en overwegingen. Dat is immers de aard van de wetenschap en het idee is juist om over wetenschappelijke bevindingen van gedachten te wisselen en met tegenargumenten te komen.
Let op, ik doel in de onderstaande twee alinieas puur op het gedeelte waarin gesteld wordt dat men op basis van hetzelfde werk (lees: dezelfde gegevens/informatie) toch tot andere conclusies zou kunnen komen:

Ik kan niet voor de gehele wetenschap spreken, maar volgens mij is het binnen de gamma-disciplines juist zo dat men op basis van dezelfde data eigenlijk ook dezelfde conclusie zou moeten trekken uit een onderzoek. Tenzij men uiteraard meetfouten heeft gemaakt of andere data gebruikt.

Een onderzoek moet falsificeerbaar zijn, dat wel, maar het uitgangspunt moet volgens mij niet zijn dat iedereen op basis van dezelfde data dan maar andere conclusies behoort te trekken. Andere conclusies op basis van dezelfde data zouden juist duiden op fouten bij het aanvankelijk onderzoek of bij het replicatieonderzoek. Tuurlijk kan altijd sprake zijn van nieuwe inzichten, maar dat zou, wanneer geen sprake was van eerdere fouten, dan te wijten zijn aan nieuwe data.

Verder vind ik het een prima initiatief dat men het debat over de inhoud van de scriptie verder aan wil gaan, al betwijfel ik of deze kwestie tegen die tijd nog leeft :)

-edit-
Kanttekening: betreffende bachelorthesis is meer een essay, terwijl ik het eigenlijk meer heb over de 'repliceerbaarheidseis' van wetenschappelijk onderzoek. In de opmerking die ik citeer wordt echter gedaan alsof verschillende conclusies, zelfs op basis van dezelfde gegevens een typerend kenmerk voor de wetenschap is. En dat lijkt me niet helemaal juist. Daarnaast werden de bevindingen eerder als onderzoeksresultaten in de media gebracht dan als mening, al weet ik niet wie daar verantwoordelijk voor is.

[ Bericht 0% gewijzigd door KreKkeR op 12-01-2012 03:27:36 ]
Krekker is de bom!
  donderdag 12 januari 2012 @ 20:56:29 #177
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_106737020
De universiteit heeft gereageerd: http://universonline.nl/2012/01/12/21627/
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_106741139
Wat een zwakke reacties. Nauwelijks inhoudelijk commentaar maar alleen pogingen om critici de mond te snoeren. De discussie is 'niet opportuun', 'weinig zinvol' en er wordt 'geadviseerd' om een kritische blogpost weg te halen omdat het 'schadelijk is voor de universiteit'.

Ik zou zeggen: als er iets schadelijk is voor een universiteit, dan zijn het wel wetenschappers die niet integer handelen en pogingen om het in de doofpot te stoppen als hier kritiek op komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')