Dat is waar, maar ik wilde duidelijk stellen dat mijn kerk niet achter jodenhaat staat.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:16 schreef TerryStone het volgende:
Dan kan je het zien als Lutherse leer maar ook als atheistische leer en de leer van wie dan ook die de rechten van de mens erkend.
Nee hoor.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 13:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Probeer je nou te suggereren dat Luther een belangrijke oorzaak was voor het heersende antisemitisme in Duitsland?
Dat klopt wel.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 13:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Probeer je nou te suggereren dat Luther een belangrijke oorzaak was voor het heersende antisemitisme in Duitsland?
Dat hebben ze allemaal hoor, een mening gebaseerd op DE Bijbel .quote:Op donderdag 4 augustus 2011 13:52 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Sinds ze opgeschreven hebben in een kathechismus hoe de bijbel geinterpreteerd moet worden. Over ieder onderwerp heeft de Lutherse leer een mening gebaseerd op de bijbel.
Het is een onderdeel van de Lutherse leer.
Misschien dan toch Haushofer ?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 13:57 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Luther en het antisemitisme
Luther was volgens veel schrijvers in eerste instantie redelijk positief in zijn oordeel over de Joden. Hij vond het niet vreemd dat de Joden zich nooit bekeerd hadden, omdat de kerk er zo slecht aan toe was dat deze hen alleen maar kon afstoten van het christelijk geloof. Hij verwachtte dan ook dat bij verdere doorwerking van de Reformatie de Joden christenen zouden worden. In 1523 deed Luther nog een aanval op de katholieke kerk over hoe slecht zij de Joden behandeld zou hebben.
Hij bleef echter niet op dit standpunt staan. In 1543 verscheen het pamflet Over de Joden en hun leugens (Wider die Juden und ihre Lügen) wat eigenlijk niks anders is dan een aanklacht tegen de Joden. In dit pamflet staan zeven maatregelen die tegen de Joden genomen moeten worden:
Synagogen en Joodse scholen moeten in brand gestoken worden.
Huizen van Joden moeten afgebroken en verwoest worden.
Joodse gebedsboeken moeten afgenomen worden.
Rabbijnen en andere Joodse geletterden moet, op straffe van de dood, verboden worden ooit nog iemand het Joodse geloof te leren.
Sieraden en geld van de Joden moet afgenomen worden.
Joden mogen zich niet meer op straat vertonen.
Joden moeten opgepakt worden en in werkkampen gestopt worden.
http://nl.wikipedia.org/w(...)en_het_antisemitisme
Als dat klopt dan kan ik me voorstellen dat het er wel aan bijgedragen heeft
Maar dit veranderd niks aan de wereldgeschiedenis toch ? Ik heb reeds hiervoor laten zien dat hij net zogoed koud als warm geblazen heeft.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:20 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Dat is waar, maar ik wilde duidelijk stellen dat mijn kerk niet achter jodenhaat staat.
On topic:
Zou Luther naar de hel gaan door wat hij heeft geschreven of zou hem dat vergeven zijn door de goede dingen die uit zijn betere werken zijn voortgevloeid?
Ik vind het verschrikkelijk dat iemand als Hitler Lutherse ideeen heeft gebruikt.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar dit veranderd niks aan de wereldgeschiedenis toch ? Ik heb reeds hiervoor laten zien dat hij net zogoed koud als warm geblazen heeft.
Eu...dit:quote:
quote:Luther en het antisemitisme
Luther was volgens veel schrijvers in eerste instantie redelijk positief in zijn oordeel over de Joden. Hij vond het niet vreemd dat de Joden zich nooit bekeerd hadden, omdat de kerk er zo slecht aan toe was dat deze hen alleen maar kon afstoten van het christelijk geloof. Hij verwachtte dan ook dat bij verdere doorwerking van de Reformatie de Joden christenen zouden worden. In 1523 deed Luther nog een aanval op de katholieke kerk over hoe slecht zij de Joden behandeld zou hebben.
Hij bleef echter niet op dit standpunt staan. In 1543 verscheen het pamflet Over de Joden en hun leugens (Wider die Juden und ihre Lügen) wat eigenlijk niks anders is dan een aanklacht tegen de Joden. In dit pamflet staan zeven maatregelen die tegen de Joden genomen moeten worden:
Synagogen en Joodse scholen moeten in brand gestoken worden.
Huizen van Joden moeten afgebroken en verwoest worden.
Joodse gebedsboeken moeten afgenomen worden.
Rabbijnen en andere Joodse geletterden moet, op straffe van de dood, verboden worden ooit nog iemand het Joodse geloof te leren.
Sieraden en geld van de Joden moet afgenomen worden.
Joden mogen zich niet meer op straat vertonen.
Joden moeten opgepakt worden en in werkkampen gestopt worden.
http://nl.wikipedia.org/w(...)en_het_antisemitisme
Als dat klopt dan kan ik me voorstellen dat het er wel aan bijgedragen heeft
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |