abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220893365
Sinds 19 maart is Crimson Desert eindelijk speelbaar! Na jaren wachten kunnen we nu zelf ontdekken wat Pearl Abyss heeft neergezet.

Wat voor game is het?

Crimson Desert is een open wereld actie-RPG met een sterke focus op singleplayer en verhaal. Je speelt als Kliff, leider van een groep huurlingen, in de brute en chaotische wereld van Pywel.

In tegenstelling tot Black Desert Online (van dezelfde ontwikkelaar) ligt hier de nadruk veel meer op een verhalende ervaring in plaats van een MMO-structuur.

Platforms

De game is nu beschikbaar op:
PlayStation 5 (base en pro)
Xbox Series X|S
PC

Wat kun je verwachten?

🌍 Enorme open wereld met veel variatie
⚔️ Zware, realistische combat met physics
🐎 Vrijheid in verkennen (klimmen, paardrijden, zwemmen)
🎭 Verhaalgedreven campaign
🔥 Grote veldslagen en boss fights

Veel mensen vergelijken het met:

The Witcher 3: Wild Hunt
Red Dead Redemption 2

Eerste reacties?

De eerste spelers zijn inmiddels los.

Wat opvalt:

Graphics en wereld worden veel geprezen
Combat voelt zwaar en impactvol
Performance verschilt per platform (vooral PC afhankelijk van specs)

Discussie 🔥

Hoe bevalt de game tot nu toe?
Is dit wat je ervan verwachtte?
Bugs / performance issues?
Beste momenten tot nu toe?

Drop je ervaringen, screenshots en tips hieronder! 👇

Handige linkjes:
https://crimsondb.gg
https://crimsondb.gg/weapons (overzicht van alle wapens)
https://crimsondb.gg/map (interactieve map met alle POI's)
SOONY
pi_220893672
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 17:46 schreef summer2bird het volgende:

Ze hebben eindelijk erin gepatched dat je gevangenen het zwijgen op kan leggen eindelijk niet meer een kwartier steeds dezelfde tekst.
Wat ook hielp, was ze verdoven met een slaappijltje. Dan hielden ze tenminste hun mond. Zo deed ik het in ieder geval voor die patch. En soms maakte ik ze gewoon af als ik er echt klaar mee was.

Mijn pc heeft in deze hitte wel wat meer moeite, de fans maken duidelijk meer geluid al blijven de temperaturen gelukkig prima. Ik blijf me telkens weer verbazen over hoe fotorealistisch de graphics tegenwoordig zijn. Het feit dat je gewoon tussen neushoorns, olifanten en buffels kunt rondlopen terwijl alles zo realistisch wordt weergegeven vind ik echt fantastisch.

Ook de animaties en physics zijn ongelooflijk goed gedaan. Bijvoorbeeld wanneer de slurf van een olifant het water raakt en je direct die realistische golven ziet ontstaan.

Alleen de watervallen zien er nog steeds wat vreemd uit. De devs hebben daar duidelijk moeite mee. Met elke patch wordt het wel iets verbeterd maar het oogt nog steeds behoorlijk nep vergeleken met de rest van de graphics

[ Bericht 16% gewijzigd door -Deluzion- op 26-05-2026 19:58:33 ]
greetings and salutations
  dinsdag 26 mei 2026 @ 19:48:41 #3
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220893688
In RDR2 kun je bountry´s lasso-en en achter je paard meetrekken dan houden de babbels snel op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')