quote:
Op woensdag 18 maart 2026 10:38 schreef MonaB het volgende:Ik kijk niet zo vaak bij DBM, maar ik sta wel elke keer versteld van de gewichten die ze noemt. 160 kilo? Vorig jaar 260 kilo? Ik lees wel eens wat bij mannelijke gewichtheffers die er voor lange tijd meerdere keren per week mee bezig zijn, en die spreken over lagere gewichten dan dit. Als ik opzoek met google kom ik ook (veel) lagere suggestiegewichten tegen. (Het mag duidelijk zijn dat ik hier helemaal niks van ken, de kettlebells waar ikzelf mee werk zijn acht of tien kilo.)
Gaat het dan over acht keer na elkaar 20 kilo heffen als ze het over 160 kilo heeft? Dat lijkt me niet de gebruikelijke manier om over gewichten te praten. Dan zeg je toch 8x20kg? Of ben ik helemaal niet mee?
(Net twee thuisbatterijen van 46 kilo elk naar binnen gedragen samen met mijn man, en dat was echt al wel een beetje een uitdaging, dus bij 160 kilo - laat staan 260 - kan ik me helemaal niks voorstellen.)
Ze heeft het over legday. Ze staat naast een legpress (als dat de goede naam is die ik gebruik) met een berg gewichten erop.
Ik doe 160kg haar zeker niet na maar vraag me dan automatisch af of ze herhalingen doet of 1x 160kg.
1x160 is nog steeds knap natuurlijk, maar denk dat je voor je spieropbouw etc herhalingen moet doen. Maar zoveel verstand heb ik er ook niet van, dus misschien praat ik wel onzin haha