quote:
quote:
Waarom Tadej Pogacar in de Tour zijn hoogste niveau ooit haalt: “Toen ik bij de ploeg kwam, waren we precies nog amateurs”
Het was de centrale vraag op de persconferentie van Tadej Pogacar (25): hoe kan het dat hij in deze Tour zo’n absurd hoog niveau haalt? De gele trui wijst naar zijn ploeg Team UAE Emirates, die de voorbije jaren steeds professioneler is gaan werken. Vooral Spaanse specialisten zijn erin geslaagd het uitzonderlijke natuurtalent nog naar een niveau hoger te tillen.
Trainer Javier Sola
Tadej Pogacar is – hoe zou het anders kunnen? – fysiek uitzonderlijk begaafd. “Tocada con la varita magica”, zegt zijn Spaanse trainer Javier Sola. Oftewel: “Aangeraakt door de toverstok.” Sola is pas sinds dit seizoen de trainer van Pogacar. Hij nam over van Inigo San Millan, die verhuisde naar voetbalclub Athletic Bilbao. De twee staan wel nog geregeld met elkaar in contact.
Al op het eerste trainingskamp vorig jaar in december kwam Sola tot dezelfde conclusie als San Millan eerder: Pogacar heeft de genetische loterij gewonnen. “Ongelofelijk hoe snel hij in vorm geraakt”, aldus Sola. “Veel sneller dan andere renners.”
Pogacar zijn talent zit hem in zijn hart en longen, die enorm veel zuurstof naar de spieren kunnen transporteren. En in die spieren heeft hij – dixit San Millan – ook nog extreem efficiënte mitochondriën, de fabriekjes die de zuurstof omzetten in energie. Fysiologisch wint hij dus twee keer.
Op natuurtalent won Pogacar twee keer de Tour, tot Jonas Vingegaard op zijn pad kwam. Die is wat betreft aerobe motor baas boven baas. De cijfers die daarover circuleren, moeten met een korrel zout worden genomen, want alles hangt af van het testprotocol. De Vo2max van Pogacar zou 89.4 ml/kg/minuut bedragen, die van Vingegaard zit hoog in de negentig.
Om die andere fysiologische freak uit Denemarken de baas te kunnen, is Pogacar met zijn nieuwe trainer gaan werken aan details. Na de etappe naar Le Lioran getuigde Pogacar dat hij specifiek had getraind op het langere klimwerk, precies het domein waar Vingegaard de voorbije twee jaar de bovenhand had.
Hitte was altijd één van weinige zwaktes van ‘Superman Pogacar’, maar ook daar is hij met Sola op gaan werken. Met behulp van een sensor (CORE) wordt zijn lichaamstemperatuur nu op training gemonitord.
Sportief manager Joxean Matxin Fernandez
De sportieve leiding bij Team UAE is in handen van algemeen manager Mauro Gianetti en sportief manager Joxean Matxin Fernandez. Allebei waren ze vroeger aan de slag bij Saunier-Duval, het ‘dopingteam’ van onder anderen Riccardo Ricco en Leonardo Piepoli. Pogacar heeft er nooit een punt gemaakt: “Het verleden is het verleden”, vertelde hij in 2021.
Matxin is de man die Pogacar overtuigde om dit jaar voor de dubbel Giro-Tour te gaan. “Hij is klaar”, vertelde de Spanjaard. “Hij is het grootste talent met wie ik ooit heb gewerkt.” De winst voor Pogacar zat hem nu vooral in een meer eenduidig programma: anders dan vorig jaar rijdt hij geen Vlaamse klassiekers die veel explosiviteit vereisen. In februari, maart en april reed hij alleen de Strade Bianche, Milaan-Sanremo, de Ronde van Catalonië en Luik-Bastenaken-Luik, wat veel meer ruimte liet voor training en hoogtestages.
Niet toevallig noemde Pogacar op zijn persconferentie “een racekalender die echt goed in elkaar zit” als één van de redenen van zijn huidige goeie vorm.
Nutritionist Gorka Prieto
Pogacar kreeg op de persconferentie de vraag om één concrete reden te noemen die verklaart waarom hij op dit moment nog beter is dan vroeger. Zijn antwoord: voeding. “Toen ik (in 2019, red.) mijn eerste Vuelta voor de ploeg reed, dacht ik dat we heel professioneel waren, maar eigenlijk waren we nog amateurs. Op het gebied van voeding was het allemaal nog heel erg gericht op koolhydraten. Ontbijt was nog witte pasta of witte rijst. Terwijl we nu de normale dingen eten: rijstpap, havermout, pannenkoeken. Alles wordt ook afgewogen in functie van wat we verbruiken.”
De man die het ‘fueling-plan’ bij UAE professionaliseerde, is volgens Pogacar Gorka Prieto. “Gorka is een jaar na mij bij de ploeg gekomen”, aldus Pogacar. “In het begin was het heel moeilijk om zijn plan te volgen. Ik heb vier jaar nodig gehad om het mentaal aan te kunnen.”
Resultaat: Pogacar zou op dit moment 64,5 kilogram wegen, nog anderhalve kilo minder dan zijn competitiegewicht in de Vuelta.
Biomechanicus David Herrero
Dit jaar heeft Pogacar hard gewerkt aan biomechanica en meer bepaald de efficiëntie van zijn trapbeweging. Zo werden bijvoorbeeld zijn pedaalcranks ingekort. Vorig jaar al met 2,5 millimeter, maar dit jaar nog eens 5 millimeter korter, tot 165 millimeter. Zo verhoogt zijn cadans en met een iets lager stuur zou hij ook weer iets aerodynamischer op zijn fiets zitten.
Ook andere details in materiaal werden aangepakt: bij het Italiaanse merk Carbon-Ti bestelde UAE kettingbladen uit carbon met tanden van aluminium om nog wat gewicht uit te sparen. Ook zijn schijfremmen zijn om dezelfde reden deels uit carbon vervaardigd. UAE vond zo nog een stapeltje marginal gains, of in de taal van zijn Spaanse entourage: ganacias marginales.
Pogacar had het over de vooruitgang die de ploeg maakte in materiaal en prees vooral de Continental-banden. Pro memorie: in 2022 was hij daar nog erg ongelukkig over. Toen hij uitschoof in een natte afdaling in de Tour of Slovenia, hoorde je hem op camera zeggen: “fuck these tyres.”
Verzorger Joseba Elgezabel
Om de Spaanse entourage van Pogacar compleet te maken: elke dag ligt hij op de tafel bij verzorger Joseba Elgezabal. Ook hij ziet op dit moment “de beste Pogacar ooit” en had het in een interview met Knack over diens gave “om geen energie te verspillen aan negatieve zaken.”
Ook daar ligt een verklaring voor het huidige niveau van Pogacar. Ook met extrasportieve skills maakt hij het verschil. In deze Tour had hij het bijvoorbeeld over zijn vermogen om Jonas Vingegaard te lezen. “Vroeger kon ik dat helemaal niet. Ondertussen begrijp ik zijn lichaamstaal al veel beter.”
Hij eet nu rijstepap, hij kan Vingegaard beter lezen en hij heeft kortere cranks