abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213426285
twitter

Tv-kijkers pijnlijk getroffen door vele lege plekken op Dam tijdens Dodenherdenking: ’Bizar’

quote:
AMSTERDAM - Regen en reserveren. Dat zijn volgens het Nationaal Comité 4 en 5 mei de vermoedelijke redenen waarom er relatief weinig bezoekers de nationale herdenking op de Dam hebben bijgewoond.

Er waren zaterdagavond 4.000 deelnemers aan de herdenking, waarvan ruim 2.700 bezoekers – de rest bestond uit genodigden. Er was plaats voor in totaal 10.000 deelnemers. Uit veiligheidsoverwegingen moesten bezoekers dit jaar voor het eerst een plek reserveren door online met naam en e-mailadres te registeren. Daarvan was een groot aantal mensen uiteindelijk niet komen opdagen.

„Dat zal ongetwijfeld door het weer komen”, zegt een woordvoerder van het Comité. Signalen van moedwillig wegblijven en een boycot heeft de organisatie niet.

Wie niet kon komen, kon online z’n reservering annuleren, waarmee die plek weer vrij kwam voor iemand anders. Er was echter maar ’een handjevol’ annuleringen, zegt de woordvoerder. „De rest heeft er niet aan gedacht officieel te annuleren.”

’Extra drempel’
Het reserveringssysteem heeft waarschijnlijk een extra drempel opgeworpen, zegt bezoeker Martijn Liefkens. Hij komt elk jaar bij de herdenking. „Normaal komen we om half acht aanlopen. Nu moest ik hier al om half zes zijn. Het is wel minder spontaan zo.” Toch heeft hij ook begrip voor de extra veiligheidsmaatregelen, zoals de toegangscontrole bij de Dam. „Je wilt hier geen gedoe.”

De aanblik van de vele lege plekken op de Dam trof veel tv-kijkers, blijkt uit de reacties op sociale media. Daar spraken mensen van ’een blamage’, ’een nieuw dieptepunt’ en ’een vreemd’ en ’triest gezicht’. Op X merkte een gebruiker op: ’Wat een bizar aangezicht, gestreden voor vrijheid en daar staan wij dan. Niet normaal mensen, dit kan niet.’

Eerdere jaren mochten er zo’n 20.000 bezoekers bij de Nationale Herdenking op de Dam zijn. Ondanks het lage aantal bezoekers kijkt het Comité terug op „een waardige, onverstoorde herdenking.”

https://www.telegraaf.nl/(...)odenherdenking-bizar
Antisemitisch extreemlinks prohamas, hezbollah, iran hebben weer toegeslagen.
pi_213426371
Een beter statement kan je niet maken.
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 10:41:14 #53
5428 crew  miss_sly
pi_213426450
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 10:22 schreef Nober het volgende:
[ x ]

Tv-kijkers pijnlijk getroffen door vele lege plekken op Dam tijdens Dodenherdenking: ’Bizar’
[..]
Antisemitisch extreemlinks prohamas, hezbollah, iran hebben weer toegeslagen.
En het weer.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 5 mei 2024 @ 12:52:15 #54
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_213427708
quote:
7s.gif Op zondag 5 mei 2024 10:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En het weer.
Hou jezelf maar voor de gek dat het aan het weer heeft gelegen.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_213427788
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:52 schreef SilverMane het volgende:

[..]
Hou jezelf maar voor de gek dat het aan het weer heeft gelegen.
Aangezien dat de officiële lezing van het comité is heb ik geen enkele reden daar aan te twijfelen.
pi_213429390
Volgend jaar gewoon weer normaal toegankelijk maken, dan maar een minuscuul risico nemen dat iemand kwaadwillend is. En anders probeer het maar ergens in een andere stad dan Amsterdam.

Ook wel totaal debiel dat je er al om half 6 moest zijn, tenminste dat lees ik in dat artikel. Dan snap ik wel dat de helft niet komt opdagen.
٩๏̯͡๏)۶
pi_213429412
Waarom kan niemand meer logisch nadenken. Het is zo simpel waarom het rustig was. Je moet een kaartje hebben, er waren 10k kaartjes, veel mensen die helemaal niet van plan waren te gaan hebben er eentje gereserveerd, mensen die normaal gesproken wel gaan zijn thuisgebleven omdat ze geen kaartje hadden
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_213429490
Eerlijk gezegd geloof ik ook niet dat er een georganiseerde actie is geweest van mensen om zich massaal aan te melden en dan thuis te blijven. Zo'n actie moet je dus met duizenden mensen organiseren, en dan is er altijd wel iemand die uit de school klapt.

Dat duizenden mensen die zich wel hadden aangemeld, uiteindelijk niet kwamen opdagen, was gewoon omdat ze geen zin hadden om zonder paraplu anderhalf uur in de regen te staan. En dat ze zich niet hebben afgemeld, zal waarschijnlijk komen door nonchalance. Er stond toch geen sanctie op als je niet kwam. En dan denken ze niet aan de mensen die wel bereid zijn om zonder paraplu in de regen te staan.

Nu schijnt het fenomeen van een lege Dam tijdens Dodenherdenking niet nieuw te zijn. De Nationale Herdenking werd van 1961 t/m 1987 om 16:00 uur gehouden. Wegens de teruggelopen belangstelling werd het tijdstip verschoven naar 20:00 uur.

Verder lijkt het me duidelijk wat de betekenis is van wat we gisteravond hebben gezien. Dit is het begin van het einde van de Dodenherdenking. Zolang er nog mensen in leven zijn die de Duitse bezetting bewust hebben meegemaakt, zullen ze er nog wel een tijdje mee doorgaan, maar op een gegeven moment is het afgelopen. Ik geef het weinig kans dat de Dodenherdenking de 100 jaar haalt.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 5 mei 2024 @ 15:50:23 #59
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_213429568
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 15:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
De Nationale Herdenking werd van 1961 t/m 1987 om 16:00 uur gehouden. Wegens de teruggelopen belangstelling werd het tijdstip verschoven naar 20:00 uur.
Is ook wel veel logischer, waarom zou je zoiets midden op de gemiddelde werkdag doen?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_213429890
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 15:50 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Is ook wel veel logischer, waarom zou je zoiets midden op de gemiddelde werkdag doen?
Natuurlijk ligt het meer voor de hand om het 's avonds dan in de namiddag te doen.

Maar aan de andere kant zou je toch verwachten dat er in zo'n grote stad als Amsterdam genoeg mensen zouden zijn die belangstelling hebben om de herdenking bij te wonen en in de namiddag vrij hebben of bereid zijn een paar uur verlof van hun werk op te nemen.
pi_213430068
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 15:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Verder lijkt het me duidelijk wat de betekenis is van wat we gisteravond hebben gezien. Dit is het begin van het einde van de Dodenherdenking. Zolang er nog mensen in leven zijn die de Duitse bezetting bewust hebben meegemaakt, zullen ze er nog wel een tijdje mee doorgaan, maar op een gegeven moment is het afgelopen. Ik geef het weinig kans dat de Dodenherdenking de 100 jaar haalt.
De Dam staat ieder jaar gewoon vol, ook vorig jaar.
Wat maakt de lage opkomst dit jaar dan ineens zo anders? Omdat een clubje radicale activisten het wilde gaan verzieken, waardoor notabene de dodenherdenking een risico bijeenkomst werd 8)7 De dodenherdenking in Amsterdam met 700 man politie, iedereen die gefouilleerd moest worden en een belachelijk fraudegevoelig kaartjes systeem.

Dit soort radicale clubjes die zich willen profileren ten koste van anderen want hun meninkjes zijn o zo belangrijk: misselijkmakend. Ik zag dat het songfestival inmiddels ook een hoog dreigingsniveau heeft, en de olympische spelen, en het EK voetbal, etc. :r :r
pi_213430337
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 08:36 schreef Kidjuh het volgende:

[..]
"Een traditie (Latijn: trádere, overleveren) is een gebruik of gewoonte die van de ene generatie op de andere wordt doorgegeven. De functie hiervan is het in stand houden van de maatschappelijke stabiliteit."

Denk dat er geen beter voorbeeld bestaat :W
Owh?
Buiten dat het amper ''generatie op generatie'' kan voor dit geval.
En ''in stand houden van maatschappelijke stabiliteit''.

Ja joh :')
pi_213430354
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 16:42 schreef musicmaker92 het volgende:

[..]
De Dam staat ieder jaar gewoon vol, ook vorig jaar.
Wat maakt de lage opkomst dit jaar dan ineens zo anders? Omdat een clubje radicale activisten het wilde gaan verzieken
Nee, slecht weer.
Genoeg figuren die denken dat die herdenking belangrijk is hoor en toch wel gaan.
pi_213430404
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 15:31 schreef Mortaxx het volgende:
Waarom kan niemand meer logisch nadenken. Het is zo simpel waarom het rustig was. Je moet een kaartje hebben, er waren 10k kaartjes, veel mensen die helemaal niet van plan waren te gaan hebben er eentje gereserveerd, mensen die normaal gesproken wel gaan zijn thuisgebleven omdat ze geen kaartje hadden
Dit dus.

Ik hekel elke vorm van geïmporteerde conflicten. Zeker als het gaat om die Midden-Oosterse bloedvete. Maar dat was echt niet de oorzaak van de lege dam. Elk geval niet de hoofdoorzaak.
pi_213431087
Dit was de Amsterdamse dodenherdenking. Toen ik iemand zei, "ik ga zaterdag naar de dodenherdenking" kreeg ik direct de vraag "toch niet naar Amsterdam?!" Dat werd gevaarlijk gevonden. Ik was bij de herdenking in een andere gemeente, waar een groep Amsterdammers was gekomen die Amsterdam zelf te gevaarlijk vonden. Ook de Stolpersteine daar zijn niet meer veilig, zeiden ze. Goede kans dat dat heeft meegespeeld in het leeg blijven van de Dam dit jaar, na de eerdere ervaringen met de opening van het Holocaust museum, en de toenemende aandacht voor verstoringen van de stilte tijdens de herdenkingen in de dagen voor de herdenking zelf.
pi_213437256
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 16:58 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Owh?
Buiten dat het amper ''generatie op generatie'' kan voor dit geval.
En ''in stand houden van maatschappelijke stabiliteit''.

Ja joh :')
Men kan nog beter tegen een betonnen muur praten dan tegen jou.
  maandag 6 mei 2024 @ 09:00:11 #67
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_213437438
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 21:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik denk dat hij bedoelt dat Nederland alle 3 miljoen Oegandes homo's en transgenders moet ophalen en een huis moet geven.
3 miljoen slechts? Met het aantal vluchtende jongemannen zou ik zeggen dat de helft van alle Afrikaanse mannen homo is. _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')