Het Koning Willem I College ziet niks in het idee van de MBO Raad voor een telefoonverbod in de klas. Die raad wil richtlijnen opstellen die vergelijkbaar zijn met die in het middelbaar onderwijs.
Het Koning Willem I College (KW1C), met vestigingen in Den
Bosch, Oss en Veghel, is lid van de brancheorganisatie. Toch kwam het idee voor de onderwijsinstelling uit de lucht vallen. “We hebben aangegeven om dit de volgende keer eerst aan de leden voor te leggen voordat er zo’n uitspraak gedaan wordt”, zegt de voorzitter van het college van bestuur Jos van Kessel.
Docenten mogen op dit moment zelf bepalen wat ze wel en niet toestaan als het gaat om telefoons in de klas. Het KW1C blijft aan dat beleid vasthouden. “Wij vinden dat mobieltjes in de klas en in praktijksituaties hinderlijk zijn. Maar we zien ook dat mobieltjes ingezet worden om te leren”, zegt Van Kessel. “We werken heel veel met social media. Daar krijgen leerlingen ook les in”, zegt docent evenementen Machteld Walraven.
Eigen verantwoordelijkheid“Niet onbelangrijk. We hebben voor tachtig procent te maken met volwassen studenten. Je kan met hen ook volwassen afspraken maken”, vindt Van Kessel.
Ook studenten vinden dat. “Het is je eigen verantwoordelijkheid of je wel of niet op je telefoon zit tijdens de les. Bij ons in de klas doet iedereen gewoon mee. Zelf pak ik de telefoon ook niet altijd. Als je het gaat verbieden, maak je het probleem groter”, denkt Kim Severijns.
ConcentratieWalraven merkt wel een verschil in concentratie. “Als de telefoontjes niet in beeld zijn dan luisteren de studenten beter en doen ze beter mee.”
Studenten zijn het daar juist niet mee eens. Zij zien het juist als middel om de concentratie terug te vinden of te behouden. “Als je continu met de les bezig bent dan heb je geen concentratie meer. Door dan eventjes op je telefoon te kijken komt de concentratie weer terug”, merkt Wies van Brakel.
Sem Funke zegt: “Al zouden ze niet meer op hun telefoon mogen dan verstoren leerlingen de les op een andere manier. Ik gebruik mijn telefoon tijdens de les alleen om muziek te luisteren als we aan het werk zijn.”
https://dtvnieuws.nl/nieu(...)od-in-de-klas-op-mbo