abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220642355
Ik ben toch wel benieuwd wat je daar nu zelf van vindt? Geloof je echt alles in zo'n video? Of alleen bepaalde aspecten? Welke dan? En waarom andere niet? Of weet je het niet precies, maar zie je er gewoon wel wat in? Als in: het zou kunnen...
pi_220644946
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 22:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik ben toch wel benieuwd wat je daar nu zelf van vindt? Geloof je echt alles in zo'n video? Of alleen bepaalde aspecten? Welke dan? En waarom andere niet? Of weet je het niet precies, maar zie je er gewoon wel wat in? Als in: het zou kunnen...
Ja :)
pi_220652665
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:43 schreef PSVCL het volgende:

[..]
Ja :)
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 22:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Niet zozeer over deze video, maar ik denk dat er in het algemeen gezegd iets bestaat als waarheden die niet de aandacht mogen krijgen. Daartoe wordt zo’n waarheid dan bewust bevuild en aangevuld met onvoorstelbaar makkelijk weerlegbare bullshit en leugens, waardoor men er smakelijk om kan lachen en men er dus geen serieuze aandacht meer aan zal besteden.
Verder heb je natuurlijk ook gewoon 100% pure bullshit, om de bullshit.
De kunst is om deze twee van elkaar te kunnen onderscheiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Monomeism op 25-04-2026 17:45:03 ]
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_220654543
Maar zijn er dan ook waarheden die wel de aandacht mogen krijgen?
En waarom zouden waarheden altijd maar bedekt moeten worden?
pi_220655902
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 21:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar zijn er dan ook waarheden die wel de aandacht mogen krijgen?
En waarom zouden waarheden altijd maar bedekt moeten worden?
1. Maar natuurlijk
2. Nee natuurlijk niet
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_220663860
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 02:00 schreef Monomeism het volgende:

[..]
1. Maar natuurlijk
2. Nee natuurlijk niet
Wat is volgens jou een waarheid die niet genoeg aandacht krijgt op dit moment? En hoe wordt die waarheid aangevuld met bullshit en leugens?
pi_220667588
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 11:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Wat is volgens jou een waarheid die niet genoeg aandacht krijgt op dit moment? En hoe wordt die waarheid aangevuld met bullshit en leugens?
Laat ik het logisch en algemeen houden, want voorbeelden daarvan die kun je zelf ook wel bedenken.

Propaganda en censuur bestaan immers sinds het nieuws bestaat. En ze worden niet altijd aangevuld met onbelangrijk b.s nieuws, maar ook wel verdraait of geheel verzwegen. Het nieuws bepaalt in grote mate hoe mensen zich zullen gaan gedragen. Het nieuws wordt daarvoor zowel mis, als gebruikt alsook gecontroleerd en afgemeten. Er is zelfs een term voor: "Perception management" wat voor veel kan opgaan in de politiek, maar hier onder het kopje journalism

Perception management

Journalism is a field that organizations, companies, governments, and individuals will attempt to use to manage the public's perception of that specific organization, company, government, or person. Perception management through journalism has been seen especially in regard to government propaganda and war. This becomes problematic when governments promote certain ideas that they want the public to believe through journalism, without the journalists and media properly attributing their sources.

Ik zie en hoor al jaren lang van alles waaronder gefilmde beelden buiten het nieuws om voorbijkomen waarvan ik vaak niet begrijp dat ze van, nieuwswaardig genoeg, tot dringend genoeg, toch niet op het "normale nieuws" voorbij komen.
Of eigenlijk moet ik juist zeggen: Ik begrijp zeer goed dat ze niet in het normale nieuws voorbij komen. Het zou een ongewenste verandering onder de bevolking bewerkstelligen deze informatie op het normale nieuws te laten zien.

Er zou misschien eens een topic moeten komen met de titel:
Waarom zie of hoor ik dit niet op het gewone journaal?

[ Bericht 0% gewijzigd door Monomeism op 27-04-2026 22:38:07 ]
― Thomas Sowell
pi_220670407
Nieuws is altijd gekleurd. En er is niet zoiets als 'het' nieuws. Als je alleen 'het' nieuws op verschillende zenders of paginas kijkt of leest, zie je dat verschillende partijen verschillend nieuws brengen. Natuurlijk is er veel overlap, maar ook onderwerpen die hetzelfde zijn kunnen anders gebracht worden. Een mooi voorbeeld vond ik een aantal jaar geleden nieuws over jaafcijfers van Shell. In Nederland was het nieuws: De winst van Shell was gekeldert, en er zouden een beperkt aantal mensen ontslagen worden. In Engeland was het nieuws: Shell had x miljard winst gemaakt, en 10.000 mensen zouden ontslagen worden. Zelfde nieuws, heel anders gebracht.

Elk platform maakt niet alleen afwegingen op basis van hun doelgroep en publiek, maar ook op basis van hun financiers. Het is niet voor niks dat veel miljardairs nieuws-organisaties bezitten, zeker wanneer ze nauwe banden met de politiek hebben. En staatsmedia zijn ook niet ongevoelig voor de overheid als financier. Dat kon je in het VK zien toen Brexit speelde onder Johnson. De BBC kreeg toen te horen dat ze niet zo negatief mochten zijn over Brexit, of ze zouden onder direct toezicht worden geplaatst. Vanaf toen zag je in Nederland dagelijks negatieve headlines over Brexit, terwijl je bij de BBC dergelijke items met veel neutralere titels zag, ergens begraven op een Brexit pagina. En zelfs TheGuardian was vaak een stuk neutraler dan stukken uit de EU.
Er zijn helaas niet veel echt onafhankelijke nieuws platforms, platforms die hun eigen eigenaar zijn. Maar zelfs dan zullen ze een bepaalde doelgroep hebben om hun broek op te kunnen houden. Zeker voor nieuwe, opkomende, platforms is het zeer aantrekkelijk nieuws dusdanig te brengen dat het meer aandacht trekt, want dat betekent meer inkomsten.
Een lastig iets, en dat is de afgelopen tientallen jaren meer en meer vervaagd, is: Wat is echt nieuws, en wat is een incident? Tegenwoordig is er zoveel 'nieuws', dat bijna elke scheet wel ergens gepubliceerd wordt. Bij demonstraties zie je niet zelden dat er meer journalisten staan dan demonstranten. Is het nog wel nieuws als duizenden fotos en videos zijn, en honderden artikelen, van een demonstraties met 25 deelnemers?
En fact-checken is ook lastig, en wordt door velen vaak vergeten, al dan niet bewust.

Maar zo'n topic die jij voorstelt lijkt me wel interessant.
pi_220783033
twitter
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')