abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 november 2023 @ 18:23:32 #201
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211306049
https://www.nu.nl/binnenl(...)oeten-beheersen.html
Jeugddetentie voor mishandeling station Bijlmer: 'Had me moeten beheersen'

De rechtbank Amsterdam heeft woensdag 120 dagen jeugddetentie, waarvan 91 dagen voorwaardelijk, opgelegd aan een man voor de mishandeling van een man op het station Amsterdam Bijlmer ArenA. De zaak zorgde voor de nodige beroering omdat op beelden te zien was dat het slachtoffer op het spoor werd geduwd.
De negentienjarige man was niet betrokken bij het op het spoor duwen van de man, maar gaf wel toe dat hij klappen en schoppen heeft uitgedeeld. Aanleiding zou een kus zijn, gegeven door het slachtoffer aan een minderjarige vriend van de verdachte.

De verdachte gaf woensdag tekst en uitleg in de rechtbank van Amsterdam en toonde spijt. Zijn openheid en berouw werd door rechtbank gewaardeerd, die mede daarom direct uitspraak deed. "Dan hoef je niet langer in spanning te zitten", zei de rechter.

De man vertelde dat hij 5 mei van dit jaar met vrienden naar het station Bijlmer ArenA was gegaan. Eenmaal aangekomen op het perron, zag hij een vriend staan en een voor hem onbekende jongen. De vriend vertelde de verdachte dat een man hem op de hoek van zijn mond had gekust. De drie jongens gingen verhaal halen en dat mondde al snel uit in geweld.

"Ik gaf hem een stoot, ik miste en toen werd ik aan mijn haar getrokken door de man", aldus de man. "En ik heb hem ook nog een trap gegeven." Toen de verdachte beelden van de mishandeling werd getoond, moest hij samen met de rechtbank vaststellen dat hij wel meer klappen uitdeelde dan één.

Slachtoffer heeft zich nooit gemeld bij de politie
Wat ook te zien was op de beelden, was dat de verdachte wegliep toen een inmiddels fors grotere groep het slachtoffer aanviel en op het spoor duwde. "Toen anderen zich ermee gingen bemoeien, liep ik weg", aldus de verdachte. Over de beelden zei hij: "Ik vond het zelf ook erg om te zien. Ik vind het niet kunnen en heb er spijt van."

Terugblikkend op die dag vertelde de verdachte dat hij het niet had moeten doen. "Ik had mezelf moeten beheersen". Een spijtbetuiging die door het Openbaar Ministerie (OM) als oprecht werd beschouwd. De officier van jusititie eiste daarom 120 dagen jeugddetentie waarvan 91 voorwaardelijk.

Een eis die werd overgenomen door de rechtbank met een proeftijd van twee jaar. Het is een geweldsincident dat veel impact heeft gehad op de maatschappij, aldus de rechter, "en dat verdient straf. Aan de andere kant heb je er niet omheen gedraaid en na het bekijken van de beelden toegegeven dat jij het was."

Wat in het voordeel van de man meewoog was dat hij geen strafblad heeft en niet eerder in aanraking is geweest met politie of justitie. Een deel van zijn salaris staat hij af aan zijn moeder om mee te dragen in de kosten thuis. Omdat de man al enige tijd in voorarrest heeft vastgezeten, kon hij na de zitting naar huis.

Van het slachtoffer is nooit meer iets vernomen. Hij heeft zich niet gemeld bij de politie en het is onbekend waar hij is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')